Welkom op het weetjewel forum, van en voor Volkswagen Transporter rijders.

Groetjes webmaster Henk-1

klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld

Hoeveel kan een accu trekken?

vragen over de T4
Plaats reactie
mrutgers
Berichten: 20
Lid geworden op: 16 mar 2007, 09:59

Hoeveel kan een accu trekken?

Bericht door mrutgers »

Hallo allemaal,

Wij rijden een T4, 2.5 102 PK uit 2002. Deze zomer gaan we met de caravan naar Zuid-Duitsland en willen voor de kids een DVD setje achterin plaatsen. Ik vroeg me echter af hoeveel ik eigenlijk ongestraft aan de accu kan hangen. :nuts
Tot nu toe hebben we al het volgende: uiteraard de gewone verlichting van de bus, een airco (eenvoudig, geen climatronic), autoradio. Daarnaast de caravan met verlichting en koelkastje, achterin de bus nog een extra campingkoelkast. Kan daar nog zo'n DVD setje bij? Hoever kun je eigenlijk gaan?

Een vriendelijke groet,

Marco 780
repelsteeltje
Berichten: 1223
Lid geworden op: 22 mar 2009, 20:41

Re: Hoeveel kan een accu trekken?

Bericht door repelsteeltje »

mrutgers schreef:Hallo allemaal,

Wij rijden een T4, 2.5 102 PK uit 2002. Deze zomer gaan we met de caravan naar Zuid-Duitsland en willen voor de kids een DVD setje achterin plaatsen. Ik vroeg me echter af hoeveel ik eigenlijk ongestraft aan de accu kan hangen. :nuts
Tot nu toe hebben we al het volgende: uiteraard de gewone verlichting van de bus, een airco (eenvoudig, geen climatronic), autoradio. Daarnaast de caravan met verlichting en koelkastje, achterin de bus nog een extra campingkoelkast. Kan daar nog zo'n DVD setje bij? Hoever kun je eigenlijk gaan?

Een vriendelijke groet,

Marco 780
Hangt er meer op wat de dynamo kan trekken.....

die zijn geleverd vanaf 50 ampere in een standaard kale bus tot 150 ampere in een california camper..... Wat er in zit kom je alleen achter door op het typeplaatje te kijken. Verder is het een kwestie van alles van alle gebruikers optellen.

En, als de motor uit is de gebruikers ook uitschakelen, anders wordt het duwen.
Gebruikersavatar
Rotor
Berichten: 721
Lid geworden op: 12 jan 2007, 20:27
Locatie: Kampen

Re: Hoeveel kan een accu trekken?

Bericht door Rotor »

Hoi, een dvd setje trekt heel weinig, ik denk zo rond de 600Mamp dus dat kan gemakkelijk...geen probleem.
Gebruikersavatar
ron832
Berichten: 136
Lid geworden op: 17 jan 2007, 00:18
Locatie: Sittard

Re: Hoeveel kan een accu trekken?

Bericht door ron832 »

Hallo,

Ben met mijn 151pk caravelle 3jaar geleden naar Spanje geweest. In mijn caravan stond het koelkastje aan, in de laadruimte en tussen de voorstoelen een elektrische koelbox en de kinderen hadden achterin ook dvd spelertjes. Ook heb ik nagenoeg de hele heen en terugreis de airco aan gehad. Totaal geen problemen met de accu, maar uiteraard wel de koelingen uitschakelen bij een stop.
Heerlijk een koud biertje als je aankomt.

Groetjes
Ron :zwaai
RON 832 CARAVELLE GP 2.0 TDI 140PK

http://www.toko-elly.nl
http://www.brandweersittard.com
Gebruikersavatar
Roger B. (11)61
Berichten: 9154
Lid geworden op: 10 apr 2007, 10:01
Locatie: in der Hinterecke (Duitse achterhoek)

Re: Hoeveel kan een accu trekken?

Bericht door Roger B. (11)61 »

zoals gezegd, als je maar minder verbruikers hebt dan wat je dynamo levert.. De accu kan heel veel aan, is dan alleen sneller leeg als ie niet bijgeladen wordt.

Zolang de dynamo meer stroom levert (of kan leveren) dan het verbruik blijft je accu dus geladen.

Hoeveel een accu kan leveren is uiteraard ook afhankelijk van de capaciteit van de accu...

Afgezien van de dynamo kan een 90 AH accu dus 90 A x 1 Uur leveren, of 45 A x 2 uur enz enz. Letwel dit is een theoretische waarde omdat de accu minder levert als ie leger raakt.
Wat je ook doet, zorg altijd dat je de drie T's bij je hebt, dan kun je je altijd redden....
Tyraps, Tape en Telefoon
(con)standkachel
Berichten: 54
Lid geworden op: 21 mei 2007, 23:17
Locatie: Rotterdam

Re: Hoeveel kan een accu trekken?

Bericht door (con)standkachel »

Het verbuik van een DVD setje met 2x 7" schermen heb ik vorig jaar nog gemeten. Ongeveer 1 amp. Een koelkast/box doet al gauw 5 ampere.

Grote verbruikers zijn ook de koplampen met 5 ampere per stuk. Dat is dus ongeveer 15 ampere met de achterlichten erbij.
Dehler Profi GL
Gebruikersavatar
Roger B. (11)61
Berichten: 9154
Lid geworden op: 10 apr 2007, 10:01
Locatie: in der Hinterecke (Duitse achterhoek)

Re: Hoeveel kan een accu trekken?

Bericht door Roger B. (11)61 »

en denk ook aan aanjager, koelfan(s) al dan niet voor airco. eventueel gebruik van accessoires als stoelverwarming en achterruitverwarming (oké niet voor de zomeervakantie, maar men gaat ook op wintersport enzo)

DAT zijn de grote verbruikers in de auto. Een radio en dergelijke is meestal peanuts en doorgaans is het moeilijk om aan de limiet van de dynamo te komen (denk dat de meeste TDI-s toch wel 90A dynamo of zwaarder hebben
Wat je ook doet, zorg altijd dat je de drie T's bij je hebt, dan kun je je altijd redden....
Tyraps, Tape en Telefoon
Plaats reactie