Welkom op het weetjewel forum, van en voor Volkswagen Transporter rijders.

Groetjes webmaster Henk-1

klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld

diesel vs benzine

vragen over de T4
Gebruikersavatar
volvosurfer
Berichten: 267
Lid geworden op: 10 mei 2009, 22:32
Locatie: Bergen op Zoom

diesel vs benzine

Bericht door volvosurfer »

Tja, de twijfel is toegeslagen. Ik ben nieuw in het T4 wereldje en ben op zoek naar een mooie camper T4. Nu heb ik 2 campers gespot op het internet. Een een diesel (57kW) en een 2.5 benzine (81kW). De diesel met 207.000km en de benzine met 199.000km. Nu is de vraag, wat is de beste keuze om een trailer van ongeveer 600kg te trekken over de bergen in de zomer.
Ik begrijp goed dat de diesel vanaf ongeveer 20.000km per jaar, voordeliger zal zijn.

Kan iemand me vertellen hoeveel koppel de motoren leveren en heeft iemand ervaring met het trekken van een trailer van ongeveer 600kg.

Alvast bedankt!
Jaaaaaa, een mooie California gekocht!!
Leo45
Berichten: 1452
Lid geworden op: 11 jan 2007, 15:23

Re: diesel vs benzine

Bericht door Leo45 »

Nog los van de vraag is een benzine camper een zeldzaamheid ik denk dat dit ook te maken heeft met de populairiteit van de motor.
Weinig verkocht en er was dan ook weinig vraag naar. Relatief hoog verbruik met mindere prestaties of het moet de 6-cylinder zijn.
Diesel heeft een beter koppel om te trekken.

Voor wat betreft de voordelen dat geldt bij campers minder omdat de hoge wegenbelasting lager uitvalt vanwege het kwart tarief.
Ook zal je voor de diesel een betere inruil krijgen in de toekomst.

Leo
T4 2.5TDI automaat RIP
California man
Berichten: 72
Lid geworden op: 20 aug 2008, 16:35

Re: diesel vs benzine

Bericht door California man »

Omdat je voor een camper slechts 1 kwartaal per jaar wegenbelasting hoeft te betalen ligt het omslagpunt veel lager, daarbij komt nog dat er in de diesels veel meer aanbod is en je deze relatief makkelijk van 102 pk naar 130 pk kan tunen. Een diesel heeft ook idd een beter koppel. En is veel zuiniger.

Ik heb beide motoren gehad en met de 2.5 tdi kan je 1 : 13 rijden en met de 2.5 injectie benzine mag je blij zijn als je 1 : 9 haalt. Denk wel een camper weegt +/- 2100 kg dus een beetje meer als een gewone T4.

Als je een camper zoekt heb ik ook nog wel iets moois staan: http://link.marktplaats.nl/247991983 maak ik er voor jou een weetjewel prijs van.
Gebruikersavatar
Roger B. (11)61
Berichten: 9154
Lid geworden op: 10 apr 2007, 10:01
Locatie: in der Hinterecke (Duitse achterhoek)

Re: diesel vs benzine

Bericht door Roger B. (11)61 »

California man schreef:Omdat je voor een camper slechts 1 kwartaal per jaar wegenbelasting hoeft te betalen ligt het omslagpunt veel lager, daarbij komt nog dat er in de diesels veel meer aanbod is en je deze relatief makkelijk van 102 pk naar 130 pk kan tunen. Een diesel heeft ook idd een beter koppel. En is veel zuiniger.

Ik heb beide motoren gehad en met de 2.5 tdi kan je 1 : 13 rijden en met de 2.5 injectie benzine mag je blij zijn als je 1 : 9 haalt. Denk wel een camper weegt +/- 2100 kg dus een beetje meer als een gewone T4.

Als je een camper zoekt heb ik ook nog wel iets moois staan: http://link.marktplaats.nl/247991983 maak ik er voor jou een weetjewel prijs van.
Euhh hij heeft het over een diesel met 57 kw
zie hier:
Volvosurfer schreef: Tja, de twijfel is toegeslagen. Ik ben nieuw in het T4 wereldje en ben op zoek naar een mooie camper T4. Nu heb ik 2 campers gespot op het internet. Een een diesel (57kW) en een 2.5 benzine (81kW). De diesel met 207.000km en de benzine met 199.000km.
Als ik me niet vergis een 2,4 D dus, en geen TDI, dus niet zo makkelijk te tunen en zeker niet tot 130 pk (93 KW) Ook de rest van je vergelijking is dan een beetje scheefgetrokken ;-)
Wat je ook doet, zorg altijd dat je de drie T's bij je hebt, dan kun je je altijd redden....
Tyraps, Tape en Telefoon
California man
Berichten: 72
Lid geworden op: 20 aug 2008, 16:35

Re: diesel vs benzine

Bericht door California man »

ach te snel gelezen, mijn excuses. De vergelijking zoals ik heb geschreven
van 102 pk naar 130 pk kan tunen. Een diesel heeft ook idd een beter koppel. En is veel zuiniger.

Ik heb beide motoren gehad en met de 2.5 tdi kan je 1 : 13 rijden en met de 2.5 injectie benzine mag je blij zijn als je 1 : 9 haalt. Denk wel een camper weegt +/- 2100 kg dus een beetje meer als een gewone T4.
Klopt echter wel maar ik ben van een 2.5 tdi uitgegaan en niet van een 2.4 d.

Mijn advies doe het goed en koop een 2.5 TDI, rijd vele malen beter als een 2.4 en is vele malen zuiniger dan een 2.5 benzine.
Gebruikersavatar
stn1
Berichten: 86
Lid geworden op: 29 mar 2008, 09:55

Re: diesel vs benzine

Bericht door stn1 »

Leo45 schreef:Nog los van de vraag is een benzine camper een zeldzaamheid ik denk dat dit ook te maken heeft met de populairiteit van de motor.
Weinig verkocht en er was dan ook weinig vraag naar. Relatief hoog verbruik met mindere prestaties of het moet de 6-cylinder zijn.
Diesel heeft een beter koppel om te trekken.

Voor wat betreft de voordelen dat geldt bij campers minder omdat de hoge wegenbelasting lager uitvalt vanwege het kwart tarief.
Ook zal je voor de diesel een betere inruil krijgen in de toekomst.

Leo
Mindere prestaties.... de vergelijking is tussen de oude diesel 2.4 en een oude benzine 2.5. Ik heb destijds in zo'n 2.4 gereden en dat was echt niet te doen. Met zo'n camper de bergen in is haast vragen om problemen. Dan is de 2.5 benzine met 110pk veeeeeel beter. Het verbuik van die 2.5 was ongeveer 1:8.5 bij snelweg en provinciaal tot 1:7 in de bergen.

Als je een camper van 92-95 zoekt is de 2.5 benzine de betere keuze. Mocht je het geld hebben voor een nieuwer iets dan een met een 2.5tdi nemen. Die hebben idd veel meer koppel en dat rijdt veel rustiger. Met de 2.5 tdi rijden we 1:10 bij gecombineerd gebruik.

Koppel van de benzine weet ik het niet maar de benzine voelde iig veel levendiger aan.
T4 california coach bj 1999. 50mm verlaagd. Getinte ruiten. Ronal 16 inch. Smoke achterlichten. Silver vision knipperlichten. Aerotwin wissers voor en achter. Embleemloze grille
Gebruikersavatar
DNS
Berichten: 1091
Lid geworden op: 12 mei 2009, 20:02
Locatie: NOP

Re: diesel vs benzine

Bericht door DNS »

Hallo

Ik heb zelf een T4 camper uit '97die voorzien is van is van de 2.5 benzine. Nu moet ik wel zeggen dat ik de mijne voorzien heb van een 100 liter LPG-G3 installatie wat het rijden (in Nederland i.i.g.) aanzienlijk goedkoper maakt. Zo betaal je namelijk minder belasting dan met een diesel en zijn de brandstofkosten per km ook nog minder. Mijn bus gebruikt met mijn toch wel enigzins sportieve rijstijl gemiddeld 1 liter LPG (hier slechts 34ct :knipoog ) per 7 km en beladen met 130-140 op de snelweg zo'n 1:6. Dit is dan meteen een verlengde en verhoogde vanwege de ruimte, maar dat geeft natuurlijk ook wel een beetje meer luchtweerstand. Ik ben er in ieder geval zeer tevreden mee en zou deze zeker verkiezen boven de 2.4D en de 1.9TD (heb ik het geduld niet voor: rijden moet leuk blijven :ikrij ). Deze ligt gewoon heerlijk aan het gas... beetje gas erbij en hij reageert meteen: inhalen geen probleem, trekt heerlijk op en een kruissnelheid van 130 geen enkel probleem! En 600 km op een tank van nog geen 30,- .... heerlijk!

Ik weet alleen niet hoe het zit met de slijtage van deze motoren. De mijne heb ik met 67.000 op de teller gekocht (wel meteen distributie laten vervangen) en nu 2 jaar later zit ik op 107.000 (zonder problemen), maar volgens mij kunnen de 2.5 liter blokken vrij veel km's hebben.

Iets waar je overigens wel rekening mee moet houden als je LPG zou overwegen, is de beperkte verkrijgbaarheid in het buitenland. Nederland, België, Frankrijk en Duitsland geven geen problemen, maar Scandinavië en Zuid-Europa zijn veel lastiger. Natuurlijk kun je daar dan nog wel op benzine rijden...

Ik zou zelf i.i.g. niet aan een 2.4D beginnen, simpelweg omdat deze voor mij gewoon te traag zijn. Als je dan een diesel wil zou ik, zoals al eerder is gezegd, voor de 2.5 TDI gaan. Dit wordt mijn volgende T4 ook aangezien ik graag verder Europa in wil trekken en volgend jaar een halfjaar in Denemarken zit waar LPG nauwelijks verkrijgbaar is en net zo duur als benzine. :bonk

Ik hoop dat je iets aan mijn ervaring hebt. Succes met de keuze en veel plezier met je nieuwe T4 straks :T44EVER

Meteen nog even een toevoeging over het koppel: de 2.4D (AAB) heeft een koppel van 164Nm bij 1800/2200rpm, de 2.5B heeft 190Nm bij 2200rpm (AAF en ACU, de nieuwere AET heeft 200Nm en ook 5pk meer).
Groeten, Dennis
97'er 2.5 B/LPG Surf-Camper (Rode) en 96'er 2.5 TDI Surf-Bus (Blauwe) :toppie
California man
Berichten: 72
Lid geworden op: 20 aug 2008, 16:35

Re: diesel vs benzine

Bericht door California man »

Zelf rijd ik met een 2.5 tdi gemiddeld 1 op 13 en rij ook makkelijk 130 km/uur (ietsje meer dan 3000 rpm), het voordeel van de 2.5 tdi is zijn koppel van 250 nm bij 2200 rpm, 310 nm als je hem laat chippen naar +/- 130 pk(binnen de VAG normen) en zijn enorme levensduur.
Gebruikersavatar
pluuke
Berichten: 1979
Lid geworden op: 13 jan 2007, 00:11
Locatie: Wolfsburg ;-)
Contacteer:

Re: diesel vs benzine

Bericht door pluuke »

Heb wel eens in de 2.4D gereden, viel mij helemaal niet tegen.
Een 4 cilinder benzinemotor in de T4 (op de VR6 na dan) lijkt me helemaal niks.
Koppel bij 2200 toeren is misschien hoger, maar de koppelkromme van de diesel is veel vlakker, maw zal onderin toch sterker zijn.
Levensduur van de benzine is korter, het zuipt dat het hoest, en lees vaak over slecht lopen (op benzine dan).
Op gas lopen ze meestal allemaal wel goed, maar daar verlies je ook nog wat vermogen.

TDI's zijn gewoon een ander budget.
Een vriendin vraagt me om advies en moet budgettair gezien kiezen tussen een 1.9TD of een 2.4D, ik zou haar dan toch de 2.4 aanraden....Niet dan ?
(Ze gaat er alleen in NL mee raggen)
Lupo 1.6 125pk 2001 GTI
Lupo 1.4 60pk 2002 Cambridge
Lupo 1.4 60pk 2003 Cambridge Open Air
Gebruikersavatar
DNS
Berichten: 1091
Lid geworden op: 12 mei 2009, 20:02
Locatie: NOP

Re: diesel vs benzine

Bericht door DNS »

Qua levensduur zal de diesel het hoogstwaarschijnlijk inderdaad wel winnen. De benzine zal ook meer per km kosten: hoger verbruik en duurdere brandstof. Ik moet trouwens nog wel even melden dat de 2.5 benzine net als de 2.4D ook een 5-cylinder is. Het hangt er maar net van af wat je met de camper wil (1x per jaar op zomervakantie of regelmatig gebruiken als surfbus). Als je er niet veel km's mee maakt kan een benzine misschien ook wel uit aangezien benzine-modellen lastiger verkopen en je voor hetzelfde geld sneller een jongere benzine dan een diesel kan vinden. En wat nu fijner rijdt... Ik denk dat het eigenlijk gewoon een kwestie van proberen wordt: gewoon kijken wat voor jou fijner rijdt. Als je een keer in de buurt van Almelo bent mag je de mijne wel proberen... of als je het binnenwater bij Horst een keer opzoekt wanneer ik er ook ben :toppie

Ik heb trouwens zelf weinig ervaring met de 2.4D (alleen een proefritje dat mij niet kon overtuigen), maar de 1.9TD heb ik wel een aantal keren gereden en zelfs zonder aanhanger vond ik die slecht trekken. Maar zoals ik al zei: probeer beide gewoon eerst voor je een beslissing maakt.
Groeten, Dennis
97'er 2.5 B/LPG Surf-Camper (Rode) en 96'er 2.5 TDI Surf-Bus (Blauwe) :toppie
Gebruikersavatar
volvosurfer
Berichten: 267
Lid geworden op: 10 mei 2009, 22:32
Locatie: Bergen op Zoom

Re: diesel vs benzine

Bericht door volvosurfer »

Allen bedankt voor de info. De benzine is blijkbaar verkocht. Ik zou morgen gaan kijken en ik had schijnbaar de eerste keus maar vanavond kreeg ik een telefoontje dat hij weg was. :muur Dus nu hopen dat de diesel nog te koop is. Morgen direct bellen.
Jaaaaaa, een mooie California gekocht!!
Gebruikersavatar
chv
Berichten: 2036
Lid geworden op: 15 apr 2007, 11:43
Locatie: Den Haag

Re: diesel vs benzine

Bericht door chv »

Wat ik me heb laten vertellen door Buitenga Campers gaat de 1,9 TD (Turbodiesel, geen TDI) veel langer mee dan de 2,4 diesel. Mijn eerst camper was een 1,9 TD en die was zuinig en snel op de vlak terrein. In de bergen moest ik veel meer terugschakelen (en het rustig aan doen). Met een aanhanger erachter heb ik geen ervaring. Nu rijd ik een 2.5 TDI en dat scheel natuurlijk wel heel veel comfort en power maar het prijsverschil was er ook naar (8000,- euro voor de overstap)
Vanwege het kwarttarief kiest vrijwel iedereen voor een camper met een dieselmotor.
Sterkte met de overwegingen.

Met vriendelijke groet,

Charles Vos
Met vriendelijke groet,
Charles Vos

T6 Rockton met California interieur en SGA hefdak
Gebruikersavatar
Dirk/970
Berichten: 1042
Lid geworden op: 14 jan 2007, 20:57
Locatie: Eerbeek

Re: diesel vs benzine

Bericht door Dirk/970 »

trailer van ongeveer 600kg
Ik denk dat een T4 in goede staat weinig moeite zal hebben met een aanhanger van 600 kg.
Met een TDI zal je niet eens merken dat er wat achter hangt, maar er zijn genoeg ervaringen dat een 1,9TD best kan trekken (en die zijn ook nog te tunen). Met een 2.4 heb ik geen ervaring.
:zwaai T4 TDI 75kW Kombi LWB bj 2002
1e Wet van Constructie: maak de onderdelen te groot en sla en dan net zo lang op tot het past!
Gebruikersavatar
volvosurfer
Berichten: 267
Lid geworden op: 10 mei 2009, 22:32
Locatie: Bergen op Zoom

Re: diesel vs benzine

Bericht door volvosurfer »

Inmiddels een mooie T4 California gezien uit 1995. Alleen via de Nationale autopas krijg ik een rood licht voor de kilometers. Ik heb de teller (+- 180dkm) gezien en dat getal ingevoerd. Nou snap ik dat de NAP ook afhankelijk is van de invoer van mensen. Vraag is, wordt hij ook ingevoerd (verplicht?) bij de APK? En/of haalt de NAP ook de gegevens daar vandaan?

Op zich ziet de bus er goed uit, motor zweet een heel klein beetje maar rijdt soepel.

Tevens nog een vraagje voor de echte keners. Klopt het dat de T4 California uit 1995 al 2 airbags heeft?

Weer een hoop vragen maar graag een antwoord, bedankt alvast.
Jaaaaaa, een mooie California gekocht!!
Gebruikersavatar
Reny
Berichten: 644
Lid geworden op: 01 aug 2008, 15:38
Locatie: Heerhugowaard

Re: diesel vs benzine

Bericht door Reny »

Ik heb een T4 uit begin 96 en die heeft idd 2 airbags. Ik heb een 1.9 TD.
Voor de aankoop heb ik hier en op het camperforum de vraag gesteld welke te nemen, een 2.4d of een 1.9TD. Ik heb dus besloten om voor de turbo te gaan.

Inderdaad is een TDI sneller en heeft meer vermogen maar laat daar nu ook het omslagpunt in de prijzen zitten :muur

Ik ben nog niet naar zuid-europa geweest met mijn camper maar zoals hij zich nu gedraagd op de snelweg bevalt mij goed. Ik kan me wel voorstellen voor hen die er dagelijks mee op de snelweg zitten het een ander verhaal is maar voor mij is het zo prima :knipoog
fotogalerij 1120
Plaats reactie