Welkom op het weetjewel forum, van en voor Volkswagen Transporter rijders.

Groetjes webmaster Henk-1

klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld

diesel vs benzine

vragen over de T4
Gebruikersavatar
DNS
Berichten: 1091
Lid geworden op: 12 mei 2009, 20:02
Locatie: NOP

Re: diesel vs benzine

Bericht door DNS »

Over die Nationale AutoPas: Via de website kan je vinden welke bedrijven deelnemen. Volgens mij worden die km-standen ingevoerd als er door een van die aangesloten bedrijven onderhoud gepleegd is aan de auto, maar ook wanneer de km-stand gecontroleerd wordt via NAP. Voor die check moet je wel de actuele stand invoeren, anders loop je inderdaad de kans dat je een foutmelding krijgt omdat de volgorde volgens het systeem dan niet klopt. Mocht je de km-historie in z'n geheel willen inkijken, zou je misschien kunnen afspreken met de verkoper om naar een NAP autobedrijf te rijden. Daar kunnen ze de stand namelijk zo voor je nakijken door het kenteken en de afgelezen km-stand in het systeem in te voeren. Dan is alles meteen duidelijk en kan de verkoper via het autobedrijf die autopas dan ook meteen aanvragen (kost een euro of 8 dacht ik). Je krijgt die pas trouwens alleen als de km-historie in orde is. Hoop dat het helpt.

:T44EVER
Groeten, Dennis
97'er 2.5 B/LPG Surf-Camper (Rode) en 96'er 2.5 TDI Surf-Bus (Blauwe) :toppie
Gebruikersavatar
volvosurfer
Berichten: 267
Lid geworden op: 10 mei 2009, 22:32
Locatie: Bergen op Zoom

Re: diesel vs benzine

Bericht door volvosurfer »

Nou, ik heb de papieren allemaal gezien. Bij de laatste APK staan meer km's op het keurrapport dan nu op de teller. Kan 2 dingen betekenen, foutje keurmeester of fraude. Volgende week maandag even met de bus naar de ANWB en daar totaalkeuring laten doen. Eens kijken wat die mannen zeggen.
Jaaaaaa, een mooie California gekocht!!
robertino1
Berichten: 75
Lid geworden op: 07 jun 2008, 20:45

Re: diesel vs benzine

Bericht door robertino1 »

Via NAP kan je de vorige km stand bij apk ook controleren en ook de logica van km standen bekijken
Gebruikersavatar
bartt4
Berichten: 3254
Lid geworden op: 13 mar 2007, 00:16
Locatie: Stiens

Re: diesel vs benzine

Bericht door bartt4 »

Wat is het kenteken ? toevallig niet mijn oude kenteken? me bus is namelijk veranderd in een andere bus met zelfde kenteken.
Zit nu namelijk op een duitse bus
RUBBEREXPRESS
Gebruikersavatar
frank884
Berichten: 1859
Lid geworden op: 24 jan 2007, 09:38
Locatie: midden limburg

Re: diesel vs benzine

Bericht door frank884 »

pluuke schreef:Heb wel eens in de 2.4D gereden, viel mij helemaal niet tegen.
Een 4 cilinder benzinemotor in de T4 (op de VR6 na dan) lijkt me helemaal niks.
Koppel bij 2200 toeren is misschien hoger, maar de koppelkromme van de diesel is veel vlakker, maw zal onderin toch sterker zijn.
Levensduur van de benzine is korter, het zuipt dat het hoest, en lees vaak over slecht lopen (op benzine dan).
Op gas lopen ze meestal allemaal wel goed, maar daar verlies je ook nog wat vermogen.

TDI's zijn gewoon een ander budget.
Een vriendin vraagt me om advies en moet budgettair gezien kiezen tussen een 1.9TD of een 2.4D, ik zou haar dan toch de 2.4 aanraden....Niet dan ?
(Ze gaat er alleen in NL mee raggen)

een 2.4 dan heb je een oude wagen tot 1996 of 1998 dacht ik geproduceerd
de 1.9 TD is tot 2003 geproduceerd en zeer duurzaam
en de 3 tdi 's zijn een ander budget
ik zou als ik moest kiezen tussen de 2.4 en de 1.9TD voor de 1.9 TD gaan.
veel keuze en jongere wagens
motor is niet snel maar je komt er wel altijd en is zeer duurzaam en voordeliger in onderhoud
moter 2.5 TDI + Airco acv 102 pk/250nm

T4 4 Ever -5- cylinder for Life
Gebruikersavatar
Wim T4 935
Berichten: 1873
Lid geworden op: 04 feb 2007, 19:58
Locatie: Randstad

Re: diesel vs benzine

Bericht door Wim T4 935 »

bartt4 schreef:Wat is het kenteken ? toevallig niet mijn oude kenteken? me bus is namelijk veranderd in een andere bus met zelfde kenteken.
Zit nu namelijk op een duitse bus
Is dat een legitieme aktie dan? :muur :politie
:T44EVER

Groeten van Wim

:driveT4
Gebruikersavatar
Roger B. (11)61
Berichten: 9154
Lid geworden op: 10 apr 2007, 10:01
Locatie: in der Hinterecke (Duitse achterhoek)

Re: diesel vs benzine

Bericht door Roger B. (11)61 »

Wim T4 935 schreef:
bartt4 schreef:Wat is het kenteken ? toevallig niet mijn oude kenteken? me bus is namelijk veranderd in een andere bus met zelfde kenteken.
Zit nu namelijk op een duitse bus
Is dat een legitieme aktie dan? :muur :politie
JA hoor, in Duitsland hoort het kenteken bij de eigenaar en niet bij het voertuig, dus als je je auto vervangt kun je je kenteken behouden.

Vaak hebben mensen ook nogeens een "wünschkennzeichen" dus achter de kreis-code een eigen keuze letter-nummer combinatie zoals bijvoorbeeld letter(s) van de naam en getallen van de geboortedatum oid en ook zo'n kenteken kun je behouden als je van voertuig wisselt.

Uiteraard kan er (met uitzondering van oldtimers in bepaalde gevallen) maar één voertuig tegelijk op een kenteken geregistreerd staan
Wat je ook doet, zorg altijd dat je de drie T's bij je hebt, dan kun je je altijd redden....
Tyraps, Tape en Telefoon
Gebruikersavatar
Wim T4 935
Berichten: 1873
Lid geworden op: 04 feb 2007, 19:58
Locatie: Randstad

Re: diesel vs benzine

Bericht door Wim T4 935 »

Bij mijn weten heeft Bart zijn oude bus gedemonteerd en vervolgens in delen verkocht. Ook het casco, welke als kampeerauto bij de RDW geregistreerd stond, met daarbij het Nederlandse kenteken. Hoe een dergelijk kenteken legaal op een andere, klaarblijkelijk geimporteerde bus, terecht kan komen is mij een raadsel.

Dat in Duitsland en bv ook Belgie een ander systeem van registratie bestaat begrijp ik maar mijn vraag betrof met name het aspect hoe je een NL kenteken verhuist naar een andere geimporteerde auto.
:T44EVER

Groeten van Wim

:driveT4
Gebruikersavatar
Roger B. (11)61
Berichten: 9154
Lid geworden op: 10 apr 2007, 10:01
Locatie: in der Hinterecke (Duitse achterhoek)

Re: diesel vs benzine

Bericht door Roger B. (11)61 »

ah, dan de andere optie, zijn Chassis-met-papieren is door iemand weer opgebouwd als bus en rijdt nu rond? (bijvoorbeeld je (steelt of) importeert een bus en bouwt alles over op het chassis met papieren ==> geen invoerkosten en bpm naheffing
Wat je ook doet, zorg altijd dat je de drie T's bij je hebt, dan kun je je altijd redden....
Tyraps, Tape en Telefoon
rick_k
Berichten: 1679
Lid geworden op: 05 apr 2009, 22:01

Re: diesel vs benzine

Bericht door rick_k »

Omkatten dus. Op deze manier is het legaal. Doen ze met Patrols en Landcruisers ook veel. Oud chassiisnummer erin en dan belastingvrij. Of gewoon het hele chassis omwisselen.

mvg Rick
Gebruikersavatar
Roger B. (11)61
Berichten: 9154
Lid geworden op: 10 apr 2007, 10:01
Locatie: in der Hinterecke (Duitse achterhoek)

Re: diesel vs benzine

Bericht door Roger B. (11)61 »

maar oud chassisnummer in nieuw chassis mag dus eigenlijk niet voor oldtimer kenteken (gebeurd wel hoor)

bij Rangerovers wordt dat ook veel gedaan, chassisnummer van 25+oude in een vogue van 1995 :bonk heb je een 5 deurs rangerover vogue met luchtvering..... 5 deurs is als ik me niet vergis pas sinds 89 leverbaar en luchtvering zelfs iets later meen ik, het chassis met luchtvering heeft andere veer-bevestignspunten dan het spiraalveer-chassis..... gelooft toch niemand als je dan zegt, nee hoor is echt een oud chassis wat opnieuw opgebouwd is :muur
Wat je ook doet, zorg altijd dat je de drie T's bij je hebt, dan kun je je altijd redden....
Tyraps, Tape en Telefoon
Gebruikersavatar
dennisvt4
Berichten: 1238
Lid geworden op: 21 okt 2007, 10:02
Locatie: midden in nederland

Re: diesel vs benzine

Bericht door dennisvt4 »

volvosurfer schreef:Nou, ik heb de papieren allemaal gezien. Bij de laatste APK staan meer km's op het keurrapport dan nu op de teller. Kan 2 dingen betekenen, foutje keurmeester of fraude. Volgende week maandag even met de bus naar de ANWB en daar totaalkeuring laten doen. Eens kijken wat die mannen zeggen.

ik moet zeggen dat ik nooit weer een keuring bij de anwb zou laten doen aan een t4,

1 het is te duur en 2 ik vind dat ze teveel opervlakkige dingen beoordelen, zoals je lampje van de airco knop doet het niet, motor lijkt goed maar kunnen we verder niks over zeggen
Afbeelding

eens vw altijd vw , alleen nu met een wat grotere kofferbak :)

tdi 102 pk acv lwb
California man
Berichten: 72
Lid geworden op: 20 aug 2008, 16:35

Re: diesel vs benzine

Bericht door California man »

Tevens nog een vraagje voor de echte keners. Klopt het dat de T4 California uit 1995 al 2 airbags heeft?
Ja dat klopt, hoeft niet maar is wel veel geleverd, ipv een uitholling is je dashboard bij de bijrijder zit daar juist de extra airbag.
Gebruikersavatar
chv
Berichten: 2036
Lid geworden op: 15 apr 2007, 11:43
Locatie: Den Haag

Re: diesel vs benzine

Bericht door chv »

Ik durf het bijna niet te zeggen, Volvosurfer, maar heb je het aanbod van californiaman al bekeken kwa camperzoektocht. Dat is in elk geval een medeweetjeweller. T' is maar een tip.
Met vriendelijke groet,

Charles Vos
Met vriendelijke groet,
Charles Vos

T6 Rockton met California interieur en SGA hefdak
Gebruikersavatar
stn1
Berichten: 86
Lid geworden op: 29 mar 2008, 09:55

Re: diesel vs benzine

Bericht door stn1 »

dekra en anwb keuring zegt echt niks.... kijken puur oppervlakkig wat er evt mis is. Bij onze camper een dekra laten doen. Kwam niets uit behalve een lichte roestvorming aan de bodem. Had al gemerkt dat de remmen wat haperden. Abs en alles was goed volgens dekra. Twee weken later na ophalen van de camper mn eigen wielen eronder gezet. Echt niet normaal wat eronderuit kwam... Remmen compleet vastgeroest achter, remklauw achter zat vast. Alles laten opslijpen en nieuwe blokken en delen voor de klauw. haperen bleef. Ook 1 abs sensor vastgeroest :ie

Als ze hadden gekeken hadden ze dit kunnen zien. Jammer genoeg heb ik het niet gezien bij de bezichtiging. Stalen wielen met wieldoppen zie je niet heel veel door...
T4 california coach bj 1999. 50mm verlaagd. Getinte ruiten. Ronal 16 inch. Smoke achterlichten. Silver vision knipperlichten. Aerotwin wissers voor en achter. Embleemloze grille
Plaats reactie