Welkom op het weetjewel forum, van en voor Volkswagen Transporter rijders.

Groetjes webmaster Henk-1

klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld

Deurwringer

vragen over de T5
Plaats reactie
Gebruikersavatar
erik 924
Berichten: 530
Lid geworden op: 14 jan 2007, 21:23
Locatie: Hoorn

Deurwringer

Bericht door erik 924 »

Wij zijn in het bezit van een wat oudere 2005 T5 met 128 kw en112000 km op de teller :ikrij . Nu heb ik 2 maal de 'deurwringer' gangbaar gemaakt. Misschien is er een andere benaming voor het mechanisme van het in het gereel houden van de deur. Het ronde 'dopje" wat in de verschillende standen van deur verpringt staat dan vast. Dit maakt dan lawaai en je ziet het stangetje, waar het dopje op zou moeten draaien,meer buigen :alarm .Ik heb begrepen dat het nieuwere model een ander systeem kent.Met een griptang de boel gangbaar maken en met WD 40 smeren helpt maar tijdelijk. Wie heeft een oplossing? :jumpklap
Harry 341
Berichten: 10037
Lid geworden op: 12 jan 2007, 20:52
Locatie: Velserbroek

Re: Deurwringer

Bericht door Harry 341 »

Zo'n ding heet deurvanger,maar een oplossing zou ik niet weten.
vr.gr.Harry
Old busses never die...they just fade away.....something red..something blue...something gold and something new.
Gebruikersavatar
Rolf T5 54
Berichten: 133
Lid geworden op: 14 jan 2007, 20:55
Locatie: Drenthe!!

Re: Deurwringer

Bericht door Rolf T5 54 »

Oplossing;
Wip met een kleine schroevendraaier het dopje omhoog hieronder zit het lager maakt dit goed gangbaar en doe vervolgens een likje vet in het dopje en monteer dit weer.
Dit werkt bij mij al 4 jaar ....
Gebruikersavatar
erik 924
Berichten: 530
Lid geworden op: 14 jan 2007, 21:23
Locatie: Hoorn

Re: Deurwringer

Bericht door erik 924 »

Kan je het ronde draaiende gedeelte wel eraf krijgen? :bonk
Er zit een uitsparing die in getande baan loopt!
Zo blijft de dop in zijn spoor. :ie

Ik ga wel even proberen maar ik heb mijn twijfels. :nuts
Gebruikersavatar
robindekeiser
Berichten: 323
Lid geworden op: 30 mar 2008, 21:05
Locatie: Zuid-Holland

Re: Deurwringer

Bericht door robindekeiser »

over welke deur gaat dit? voorportieren? schuifdeur? achterdeuren/klep?
- Remmen is angst, gas zit rechts! -
pieters
Berichten: 290
Lid geworden op: 12 jun 2008, 19:26

Re: Deurwringer

Bericht door pieters »

hallo wjwellers,

Inderdaad dopje erafwipp en, wd 40 of kruipolie erin de deur flink heen en weer bewegen.
Kruipolie erin heen en weer bewegen dan komt er een roestige smurie aan de onderkant eruit.
Kettingvet uit een spuitbus of gewoon wat wat vet onder het dopje en klaar.
Na de winter even opnieuw en geen klachten meer.

Succes maar weer.
Gebruikersavatar
Rolf T5 54
Berichten: 133
Lid geworden op: 14 jan 2007, 20:55
Locatie: Drenthe!!

Re: Deurwringer

Bericht door Rolf T5 54 »

Ik heb 'm deur...... Tis de veurdeur.....de linker veurdeur......Deez word meest bruukt ja.....

Maar je moet het dopje aan de bovenkant loswippen, dit is een in kleur gespoten kapje van blik en gaat makkelijk los. Je kan dit dopje vergelijken met een naafdopje van een achterwiellager.
Gebruikersavatar
erik 924
Berichten: 530
Lid geworden op: 14 jan 2007, 21:23
Locatie: Hoorn

Re: Deurwringer

Bericht door erik 924 »

het was de bestuurderskant voordeur!!
Inderdaad er komt een hele stroom smurrie uit na het inspuiten met WD 40. Hele roestsmurrie spoor op het spatbord gedeelte. Even een paar dagen uitlekken inwerken en dan schoonmaken! Loop weer als een tierelier. :zwaai :yes
bedank voor jullie advies
Guus NLB
Berichten: 841
Lid geworden op: 16 jan 2007, 15:34
Locatie: Tilburg
Contacteer:

Re: Deurwringer

Bericht door Guus NLB »

Logisch dat alleen WD40 maar kort helpt want WD40 verdrijft juist olie, vet en allerlei rotzooi. Het laat slechts een zéér licht belastbare film achter, moet dus altijd gevolgd worden door olie en indien mogelijk nog liever vet. Vet moet je simplistisch voorgesteld zien als olie in een spons. Het smeert dus beter want het blijft beter zitten maar het moet er wel éérst tussen kunnen. Is de speling te klein om ergens vet tussen te krijgen, gebruik dan olie.

Overigens is er vrijwel niets beters om electro tegen vocht te beschermen dan WD40. :toppie
Plaats reactie