Welkom op het weetjewel forum, van en voor Volkswagen Transporter rijders.

Groetjes webmaster Henk-1

klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld

Twee verschillende bandenmaten voor

vragen over de T4
Plaats reactie
Harm
Berichten: 333
Lid geworden op: 06 jul 2007, 21:19
Locatie: Apeldoorn

Twee verschillende bandenmaten voor

Bericht door Harm »

Even een vraagje diep uit Frankrijk.
Ik heb gisteren helaas een lekke voorband gekregen en en dit te laat bemerkt. De band is te zwaar beschadigd om te worden gerepareerd. Omdat ik nog precies dezelfde voorband thuis heb liggen heb ik niet zo'n zin hier in Frankrijk een nieuwe band erop te laten zetten.

Nu rijdt ik hier rond met aan de ene kant voor een 16 inch voorband en aan de ander kant de 15 inch reserveband. Ik begrijp dat dit voor de rijeigenschappen niet erg gewenst is maar kan dit technisch ook kwaad? Door de verschillende wieldiameters kan ik me voorstellen dat het differentieel continu moet werken ( en ik moet nog 1200 km).

Ik heb door het voorval nog vanalles ontdekt. Zo heb je aan alleen een potkrikje alleen niet veel, veel te weinig bereik. Erg handig geweest was een verstelbare assteun, en een paar betonplex plankjes.
Gebruikersavatar
René
Berichten: 5272
Lid geworden op: 13 jan 2007, 21:18
Locatie: Obdam, gechipte 151PK VCDS en vagdash 2.5. Tel: 0637199013.

Re: Twee verschillende bandenmaten voor

Bericht door René »

Als het goed is, dan is de 16" band lager in hoogte als de 15" band. Dit zou het hoogte verschil moeten komposeren.

16" is 60 of 65% hoog tov van de breedte van de band
15" is 70% hoog tov van de breedte van de band

Denk niet eens dat je zelf het verschil in hoogte ziet.

René
Gebruikersavatar
Wim T4 935
Berichten: 1873
Lid geworden op: 04 feb 2007, 19:58
Locatie: Randstad

Re: Twee verschillende bandenmaten voor

Bericht door Wim T4 935 »

Hoe is het met de breedte van de banden? Persoonlijk zou ik dan het reservewiel naar achter doen en voor even hoge als brede banden monteren.

Mijn dochter had vorige week allebei de rechterbanden stuk gereden 195 50 15. Twee standaard reserve wielen gemonteerd 165 70 14. Ik was blij maar een kleine 100km ermee te moeten/mogen rijden. Wat een ramp, als het even kan NOOIT meer.
:T44EVER

Groeten van Wim

:driveT4
Egbert&Manon
Berichten: 5456
Lid geworden op: 13 jan 2007, 14:36
Locatie: Frankrijk Vienne

Re: Twee verschillende bandenmaten voor

Bericht door Egbert&Manon »

Als de voorbanden (bij een voorwielaandrijver) niet hetzelfde zijn, kan dat de techniek en het stuurgedrag nadelig beïnvloeden.
Achterbanden zijn slechts meelopertjes.

Egbert
2015 Iveco Daily 50C15
2018 Hyundai Tucson diesel
Harry 341
Berichten: 10037
Lid geworden op: 12 jan 2007, 20:52
Locatie: Velserbroek

Re: Twee verschillende bandenmaten voor

Bericht door Harry 341 »

Als de achterbanden goed zijn(en dat mag ik toch aannemen?)waarom zet je die dan niet even voor tot je thuis bent?
grtz.Harry
Old busses never die...they just fade away.....something red..something blue...something gold and something new.
Gebruikersavatar
Duveltje-77
Berichten: 444
Lid geworden op: 06 nov 2008, 20:28
Locatie: Oostwold

Re: Twee verschillende bandenmaten voor

Bericht door Duveltje-77 »

omzetten van voor naar achter
zeer slecht voor dif
kleine moeite
Autocrossteam Oldambt T4 verlaagd vvt tuning met eps sound
Gebruikersavatar
Roger B. (11)61
Berichten: 9154
Lid geworden op: 10 apr 2007, 10:01
Locatie: in der Hinterecke (Duitse achterhoek)

Re: Twee verschillende bandenmaten voor

Bericht door Roger B. (11)61 »

zoals gezegd, aan de kant waar je nu het reserve wiel hebt zitten het achterwiel naar voren plaatsen en het reservewiel naar achteren.

Op die manier weet je zeker dat het geen kwaad kan (bij erg veel profielverschil of andere banden op de achteras ook even de andere kan voor-achter wisselen)

ik weet niet hoeveel omtrekverschil je hebt tussen je gebruiksbanden en je reserveband, maar ik denk dat dat aardig in elkaars buurt ligt, of je daarvan diff problemen krijgt..... weet ik zo net nog niet, maar goed is het er zeker niet voor, het zal verdraaien om dat verschil te compenseren, maar ja als je stuurt moet het diff ook werken...
Wat je ook doet, zorg altijd dat je de drie T's bij je hebt, dan kun je je altijd redden....
Tyraps, Tape en Telefoon
Harm
Berichten: 333
Lid geworden op: 06 jul 2007, 21:19
Locatie: Apeldoorn

Re: Twee verschillende bandenmaten voor

Bericht door Harm »

Bedankt voor de reacties,

Mijn probleem is dat ik de voorband met veel moeite met behulp van het aanwezige gereedschap heb kunnen wisselen.Van voor naar achteren wisselen gaat dus bijna niet zelf. Overdag ben ik niet in de gelegenheid om een bandenboer te bezoeken die het voor me zou kunnen doen.

Ik heb René zijn raad eens opgevolgd en heb de twee voorbanden opgemeten op hoogte. Resultaat: nauwelijks verschil. Verder spoort de auto mooi rechtuit op de vlakke weg. Ik denk dat ik het er maar op waag.
Harm
Berichten: 333
Lid geworden op: 06 jul 2007, 21:19
Locatie: Apeldoorn

Re: Twee verschillende bandenmaten voor

Bericht door Harm »

Zo, ik ben weer thuis. Toch een rot gevoel zonder reserveband rond te rijden.

Ben vandaag bij m'n bandenboer langs geweest, in principe om de kapotte band te vervangen voor het gebruikte exemplaar van hetzelfde type wat ik hier nog had liggen. Bij nadere beschouwing bleek dat beide banden aan de randen reeds aardig waren doorgesleten, waarschijnlijk als gevolg van een te lage bandenspanning.

Ik heb gelijk maar twee Michelins Agelis banden ( 205R55/16) besteld welke in de loop van de week erop worden gezet. Is 142 Euro per stuk, incl. balanceren/montage, een redelijke prijs?
Gebruikersavatar
matje86
Berichten: 13085
Lid geworden op: 12 jan 2007, 19:43
Locatie: Zaanstad

Re: Twee verschillende bandenmaten voor

Bericht door matje86 »

de prijsjes beginnen bij 80 euro
dus heb je een middenklasser :jump :driveT4
soms is een ritje naar duitsland , geld besparend
Volgers Facebook ,, Matje Weetjewel ,,
Gebruikersavatar
bartt4
Berichten: 3254
Lid geworden op: 13 mar 2007, 00:16
Locatie: Stiens

Re: Twee verschillende bandenmaten voor

Bericht door bartt4 »

zal denk ik andere bandenmaat zijn dan die je zegt want die zijn niet in michelin achilles te verkrijgen. zijn banden maten voor oa vw golf pasat etc.
Prijs is redelijk. Michelin agilles is een topband werk zelf ook in de banden en is mijn persoonlijke favoriet.
RUBBEREXPRESS
Gebruikersavatar
DNS
Berichten: 1091
Lid geworden op: 12 mei 2009, 20:02
Locatie: NOP

Re: Twee verschillende bandenmaten voor

Bericht door DNS »

Heb je dan wel de goede maat? Volgens mij moest er op 16" velgen voor de T4 banden van
195/65 R16, 205/60 R16, 215/60 R16 of 225/55 R16. Die laatste twee heb ik altijd onder de mijne gehad toen ik nog 16" reed. De prijs is volgens mij voor Michelins wel redelijk trouwens.
Groeten, Dennis
97'er 2.5 B/LPG Surf-Camper (Rode) en 96'er 2.5 TDI Surf-Bus (Blauwe) :toppie
Harm
Berichten: 333
Lid geworden op: 06 jul 2007, 21:19
Locatie: Apeldoorn

Re: Twee verschillende bandenmaten voor

Bericht door Harm »

Jullie hebben gelijk, het is de maat 205/65 R16. Morgen komen ze er op.
Plaats reactie