Welkom op het weetjewel forum, van en voor Volkswagen Transporter rijders.

Groetjes webmaster Henk-1

klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld

witte rook

vragen over de T4
kurt
Berichten: 105
Lid geworden op: 02 feb 2007, 23:00

witte rook

Bericht door kurt »

gisteren de rit van duitsland naar nederland reed ik in duitsland poosje 195 km
ik dacht ff uitleven hier in duitsland maar dan geen trekkracht power meer en toen witte rook achter
gestopt bij een parkeerplaats bij stationeer ook klein beetje witte rook maar zodra ik gas geef een witte rook achter
en omdat het maar 10 km ver van nederlandse grens was heb ik tot de grens gereden met een pluim van witte rook en bijna helemaal geen trekkracht
ik zelf dacht dat het de turbo is omdat ik ook geen trekkracht meer had een vanwege de witte rook
me koelvloeistof was gewoon op nivea en me olie ook



mvg KURT
rider
Berichten: 123
Lid geworden op: 30 mar 2009, 18:13

Re: witte rook

Bericht door rider »

witte rook is vocht .
wee tje zeker dat het geen grijze rook is.
dat zou wijzen op onverbrand brandstof
Gebruikersavatar
frank884
Berichten: 1859
Lid geworden op: 24 jan 2007, 09:38
Locatie: midden limburg

Re: witte rook

Bericht door frank884 »

Bij witte rook denk ik aan een eruit geblazen koppakking
zoals er mee is gereden,....(een T4 loopt toch geen 195km/h)

maar je schrijft dat het koelvloeistof peil op nivo is.....
ben benieuwd wat het is...
die snelheid lijkt me overigens ook niet gezond om dat met een T4 te rijden
ook niet met de zwaarste benzine of de 150 pk diesel die dat mischien wel net kunnen halen.....
moter 2.5 TDI + Airco acv 102 pk/250nm

T4 4 Ever -5- cylinder for Life
kurt
Berichten: 105
Lid geworden op: 02 feb 2007, 23:00

Re: witte rook

Bericht door kurt »

het is witte rook en niet grijs ik heb de anwb gebelt maar die kon op dat moment ook niet
ff zeggen wat het was
oplegger geregelt naar huis gereden
en me t4 is een 180 pk hij ree op zijn gemak naar de 210 km en heen weg en zonder problemen
maar de terug was nix aan de hand ree 200 km en ik zakte terug naar 180km en gas erbij ging naar 195 en wilde niet meer en paar minuten later geen power meer en toen eerst grijze en die om ging naar witte rook en bleef witte rook



mvg KURT
Gebruikersavatar
bartt4
Berichten: 3254
Lid geworden op: 13 mar 2007, 00:16
Locatie: Stiens

Re: witte rook

Bericht door bartt4 »

gewoon dom naar de kloten geholpen noeme we zoiets.
of je turbo aan de soep of koppakking of als het beetje mee zit je blokkie naar de barrebischjes.

Had beter net iets minder hard kunne gaan of gewoon andereautonemen niet geschikt is voor deze snelheden.
RUBBEREXPRESS
kurt
Berichten: 105
Lid geworden op: 02 feb 2007, 23:00

Re: witte rook

Bericht door kurt »

hey bartt4 bedankt voor je reactie
daar heb ik nu nix aan
Gebruikersavatar
bartt4
Berichten: 3254
Lid geworden op: 13 mar 2007, 00:16
Locatie: Stiens

Re: witte rook

Bericht door bartt4 »

waarom niet de witterook symtomen heb ik beschreven hoor.
vermoed zelf toch je koppakking is gevlogen. en dat iets water gaat mee lopen. Bedoel het ook niet lullig of zo maar een bus ookal is die opgefokt etc is niet gemaakt om dik 200 mee te blazen. thermische belsting word zo hoog dan in je motor dan kan er wel eens wat mis gaan.
Hoop voor je dat het mee valt maar zou eens compressie laten meten lektest en riem timing doen.

nu nog zo tevreden over je tuner? viewtopic.php?f=2&t=19226&p=118300#p118300
RUBBEREXPRESS
kurt
Berichten: 105
Lid geworden op: 02 feb 2007, 23:00

Re: witte rook

Bericht door kurt »

als je met riemtest de distrubutie bedoelt die is vorige week vervangen
en me turbo zo een 5000km geleden vervangen
maar kan het bij een lekke koppaking ook je vermogen weg vallen
drm komt het bij me niet gauw de koppakking niet lek is
ik heb totaal geen vermogen meer drm denk ik zelf aan de turbo en die heeft ook nog garantie
Gebruikersavatar
bartt4
Berichten: 3254
Lid geworden op: 13 mar 2007, 00:16
Locatie: Stiens

Re: witte rook

Bericht door bartt4 »

riem versprongen is mis je vermogen. kop lek kan ook vermogen missen, turbo kapoto iedem. Vermoed dat intern de warmte niet weg meer kan en de boel t eheet is geworden. chippen is leuk maar vele vergeten koeling van olie endergelijk.
zelf rij maar simpel 1.9 tdtje wel opengedraaid haalt ook 175 ongeveer maar niet bevordelijk meer voor het motortje. Vandaar ik ook reageerde met mijn reactie. hoop dat het mee gaat vallen maar ben er bang voor
RUBBEREXPRESS
repelsteeltje
Berichten: 1223
Lid geworden op: 22 mar 2009, 20:41

Re: witte rook

Bericht door repelsteeltje »

kurt schreef:als je met riemtest de distrubutie bedoelt die is vorige week vervangen
en me turbo zo een 5000km geleden vervangen
maar kan het bij een lekke koppaking ook je vermogen weg vallen
drm komt het bij me niet gauw de koppakking niet lek is
ik heb totaal geen vermogen meer drm denk ik zelf aan de turbo en die heeft ook nog garantie
dan beginnen we bij de basis, eerst eens compressie meten, dan weet je of de kop en pakking nog heel is, de zuigers nog in model enz. Dikke kans dat er ergens te kort druk is, kop er af en je komt het wel tegen wat er stuk is. Heb je mazzel valt het mee en ben je er met een pakking. Ik voorzie meer schade (ingezakte zuigers door langdurige thermische oververhitting o.i.d)

Is de basis van dit 180 pkaas geval een 102 pk motor of een 150 pk uitvoering?? die verschillen op nogalwat punten namelijk.
kurt
Berichten: 105
Lid geworden op: 02 feb 2007, 23:00

Re: witte rook

Bericht door kurt »

nou hij is niet warm geworden gewoon in het midden de teperatuur
en hij was standaard 150 pk gecipt naar 180 pk
en hij loopt statineer heel erg mooi nix aan te merken
Gebruikersavatar
Roger B. (11)61
Berichten: 9154
Lid geworden op: 10 apr 2007, 10:01
Locatie: in der Hinterecke (Duitse achterhoek)

Re: witte rook

Bericht door Roger B. (11)61 »

ik verdenk koppakking en/of gescheurde kop danwel onderblok. en dat kan ook bij een standaard motor bij 120 km/uur gebeuren)

ik ben het niet met iedereen eens dat hard rijden per definitie de oorzaak is van dit probleem, een motor waar op de juiste manier iets meer vermogen uit gehaald wordt (een 102 pk naar 130 opschroeven vind iedereen normaal maar de zelfde absolute vermogensstijging bij een 150PK zou ineens absurd veel zijn?)

het bij zo'n tuning natuurlijk wel zaak te zorgen dat het op de juiste manier gebeurd.

Als een 150pk T4 bij 200kmh nog in een redelijk toerental draait zie ik niet in waarom er niet zo hard mee gereden kan worden (letwel, mits verstandig getuned)
Wat je ook doet, zorg altijd dat je de drie T's bij je hebt, dan kun je je altijd redden....
Tyraps, Tape en Telefoon
Gebruikersavatar
dennisvt4
Berichten: 1238
Lid geworden op: 21 okt 2007, 10:02
Locatie: midden in nederland

Re: witte rook

Bericht door dennisvt4 »

kurt schreef:nou hij is niet warm geworden gewoon in het midden de teperatuur
en hij was standaard 150 pk gecipt naar 180 pk
en hij loopt statineer heel erg mooi nix aan te merken
dat je meter mooi in het midden is blijven staan zegt ook niet veel, je blok kan nog steeds te heet worden (of heb ik het nu mis ?)
Afbeelding

eens vw altijd vw , alleen nu met een wat grotere kofferbak :)

tdi 102 pk acv lwb
Gebruikersavatar
Donald4Motion
Berichten: 4426
Lid geworden op: 02 jul 2007, 22:12
Locatie: Tuuuuus voor de buus

Re: witte rook

Bericht door Donald4Motion »

bartt4 schreef:waarom niet de witterook symtomen heb ik beschreven hoor.
vermoed zelf toch je koppakking is gevlogen. en dat iets water gaat mee lopen. Bedoel het ook niet lullig of zo maar een bus ookal is die opgefokt etc is niet gemaakt om dik 200 mee te blazen. thermische belsting word zo hoog dan in je motor dan kan er wel eens wat mis gaan.
Hoop voor je dat het mee valt maar zou eens compressie laten meten lektest en riem timing doen.

nu nog zo tevreden over je tuner? viewtopic.php?f=2&t=19226&p=118300#p118300
Ik ben ook wel benieuwd hoe tunex hier z'n service laat zien want die zit natuurlijk niet in de prijs
Gebruikersavatar
Roger B. (11)61
Berichten: 9154
Lid geworden op: 10 apr 2007, 10:01
Locatie: in der Hinterecke (Duitse achterhoek)

Re: witte rook

Bericht door Roger B. (11)61 »

denk dat het moeilijk wordt aan te tonen dat deze schade door de tuning veroorzaakt wordt, en dan nog is het de vraag of in de leveringsvoorwaarden van tunex dit soort gevolgschades niet is uitgesloten.

MBT temperatuurmetertje:

Als je temperatuurregistratie werkt dan ZOU je meter omhoog moeten gaan als je motor (te) warm wordt, dit neemt niet weg dat er lokaal wel hetere plekken in de motor voor kunnen komen en dat die ook TE heet kunnen worden voordat dit op het metertje in de auto zichtbaar wordt
Wat je ook doet, zorg altijd dat je de drie T's bij je hebt, dan kun je je altijd redden....
Tyraps, Tape en Telefoon
Plaats reactie