Welkom op het weetjewel forum, van en voor Volkswagen Transporter rijders.

Groetjes webmaster Henk-1

klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld

Roetkat verwijderen

vragen over de T4
Plaats reactie
Carlo Kok
Berichten: 10
Lid geworden op: 23 dec 2007, 14:22

Roetkat verwijderen

Bericht door Carlo Kok »

Auto is net gekeurd en ik overweeg de roetkat te verwijderen / vervangen voor een dummy. Het forum even doorgeakkerd en al het één en ander gelezen. Ik ga sowieso kenteken even checken maar los van de wet heb ik toch een vraag die ik met jullie wil delen.

De monteur bij ons op de zaak denkt dat ik er fysiek weinig van zal merken en, (iets waar ik niemand over hoor), de auto wel eens wat meer lawaai kunnen gaan maken waardoor de suggestie wordt gewekt dat de auto beter is gaan presteren; aldus mijn collega in de werkplaats.

Ik heb 102 Pk getuned naar 130 Pk en de EGR staat al dicht. (T4 2002)

Schieten maar....
hoevegroenendaal
Berichten: 20
Lid geworden op: 24 apr 2009, 20:20
Locatie: gulpen
Contacteer:

Re: Roetkat verwijderen

Bericht door hoevegroenendaal »

hoi,

ik heb ook de roet kat leeg gehaald, hij maakt niet meer lawaai en naar mijn idee trekt hij onderin beter.
wij hadden de kat aan de down pipe los gemaakt en hem toen met een grote schroeven draaier kapot geslagen OPLETTEN aan het einde dat er geen rest stukken in de rest van de uitlaat terecht komen . even uitzijgen en karren maar

groeten bernd
Gebruikersavatar
pluuke
Berichten: 1979
Lid geworden op: 13 jan 2007, 00:11
Locatie: Wolfsburg ;-)
Contacteer:

Re: Roetkat verwijderen

Bericht door pluuke »

Ik heb onlangs in onze Golf Cabrio (1991-er MK1 1800) de leeggeklopte kat juist weer vervangen door een goede werkende kat.
Sindsdien komt de motor eindelijk op de juiste temperatuur en is het verbruik gedaald (CO is ook lager nu).
Aangezien de kat uiteraard een soort blokkade is, blijft er meer warmte in de motor, in dit geval dus juist beter.

Een TDI komt moeilijker op temperautuur, is het wat dat betreft wel wijs om de roetkat weg te laten ?
De hele warmtehuishouding van het blok (die ook door nokkenas > kleptiming /kleplichthoogte wordt bepaald) is door VW uitgebalanceerd.
Daar simpelweg 1 component (roetkat in dit geval) in wijzigen lijkt me eigenlijk iets te kort door de bocht ?
Lupo 1.6 125pk 2001 GTI
Lupo 1.4 60pk 2002 Cambridge
Lupo 1.4 60pk 2003 Cambridge Open Air
Rico
Berichten: 563
Lid geworden op: 15 jan 2007, 15:19

Re: Roetkat verwijderen

Bericht door Rico »

Ik had onder m'n T4 TDI ook een roetkatvervanger (van EPS) zitten. Je merkt wel degelijk verschil. De turbo komt een paar honderd toeren eerder op gang waardoor hij net ff wat soepeler rijdt. Qua geluid kan ik me niet herinneren dat ik er iets van gemerkt heb.

Groet,

Rico
Egbert&Manon
Berichten: 5456
Lid geworden op: 13 jan 2007, 14:36
Locatie: Frankrijk Vienne

Re: Roetkat verwijderen

Bericht door Egbert&Manon »

Op de site van Bosal kon je precies uitzoeken wat je nodig had, maar dat lukt helaas niet meer.

Peter heeft hier een leuke reportage van:
http://people.zeelandnet.nl/diape/html/modificaties.htm

In je kentekenpapieren staat of je bus uitgerust is met een roetkat.
De mijne heeft niets op kenteken staan, dus ik zit niet vast aan die kat. :jump

Egbert
2015 Iveco Daily 50C15
2018 Hyundai Tucson diesel
Plaats reactie