Welkom op het weetjewel forum, van en voor Volkswagen Transporter rijders.

Groetjes webmaster Henk-1

klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld

Verlagen: Luchtvering of Schroefset

vragen over de T5
Gebruikersavatar
topsun
Berichten: 163
Lid geworden op: 19 feb 2008, 23:09
Locatie: Hengelo (Ov.)
Contacteer:

Re: Verlagen: Luchtvering of Schroefset

Bericht door topsun »

Hoi Mastadont,

Hoe lager hoe stugger. Overhellen bijna niet, in vergelijking
met de standaard veren. Schrok mij vorig jaar kapot toen ik
voor het eerst in mijn T5 reed, wat helde die over zeg.
Was een verlaagde T4 gewend. (Vind zowieso dat de T5
een wat nerveusere rijgedrag heeft als de T4.)

Ook bij hogere snelheden plakt die aan de weg ook in de
bochten. Tevens doet hij geen rare dingen indien je vol in
de ankers moet. Zeer belangrijk daar veel mensen de
snelheid van een (busje) T5 onderschatten.
Je weet wel, nog net even die vrachtwagen inhalen als jij
achteropkomt. Want is het is toch maar een busje.
Er is zeer zeker sprake van Sportief rijgedrag.

Hoogte:
Ik kan die van mij 140mm. in hoogte verstellen, met 20inch
velgen. Maximale hoogte in het spatbord gemeten 79cm,
laat ik hem dan helemaal zakken meet ik 65cm.

M.v.g.
TopSun
Bryan
Afbeelding
Gebruikersavatar
Syste
Berichten: 564
Lid geworden op: 28 jan 2008, 21:41
Locatie: Eindhoven
Contacteer:

Re: Verlagen: Luchtvering of Schroefset

Bericht door Syste »

Hey Mastodont,
Ik hoor net van de organisator van Asten dat BSS NIET met stand komt te staan maar enkel alleen sponsort...
Dus je kan zondag ff lekker uitslapen...
T5 Offroad Grey 165 pk KWB 60 editie
Fotogallerij T5 nr. 318
Gebruikersavatar
Mastodont
Berichten: 601
Lid geworden op: 24 apr 2008, 15:58
Locatie: Kennemerland/Haarlem
Contacteer:

Re: Verlagen: Luchtvering of Schroefset

Bericht door Mastodont »

Goed dat je het ff doorgeeft Syste!! :toppie
Was anders misschien voor nix afgereist.

@ TOPSUN: Ik ga straks effe meten !!
Voor wat betreft je ervaringen/rij-eigenschappen.....klinkt goed !!!

Grt Mastodont
Chevrolet Suburban 454Cui (7,4 L) Silverado 1986
Mercedes-Benz 300E W124 1986
Transporter T5 TDI 2005 (verkocht 15-12-2010)
Transporter T3 Syncro Doka 1986 - (verkocht)
Kawasaki Z1300 1981
Gebruikersavatar
Syste
Berichten: 564
Lid geworden op: 28 jan 2008, 21:41
Locatie: Eindhoven
Contacteer:

Re: Verlagen: Luchtvering of Schroefset

Bericht door Syste »

Dat bedoel ik.. Dat zou ik dus niet op mijn geweten willen hebben.. :toppie
Gr.
Ruben
T5 Offroad Grey 165 pk KWB 60 editie
Fotogallerij T5 nr. 318
Gebruikersavatar
Tilt!
Berichten: 81
Lid geworden op: 10 apr 2008, 22:38
Locatie: Lebbeke, België
Contacteer:

Re: Verlagen: Luchtvering of Schroefset

Bericht door Tilt! »

Bij mij zit er net een K&W versie 3 schroefvering op en ik heb toch ook het gevoel dat ie stuitert. 't Is wel makkelijke geworden om verkeersdrempels te nemen. 1750 Euro, plaatsing en BTW inbegrepen.
Hij staat lager dan met de Eibach's, maar ook niet extreem laag, net goed als het ware ! :lach
Gebruikersavatar
Mastodont
Berichten: 601
Lid geworden op: 24 apr 2008, 15:58
Locatie: Kennemerland/Haarlem
Contacteer:

Re: Verlagen: Luchtvering of Schroefset

Bericht door Mastodont »

topsun schreef:Hoi Mastadont,

Hoe lager hoe stugger. Overhellen bijna niet, in vergelijking
met de standaard veren. Schrok mij vorig jaar kapot toen ik
voor het eerst in mijn T5 reed, wat helde die over zeg.
Was een verlaagde T4 gewend. (Vind zowieso dat de T5
een wat nerveusere rijgedrag heeft als de T4.)

Ook bij hogere snelheden plakt die aan de weg ook in de
bochten. Tevens doet hij geen rare dingen indien je vol in
de ankers moet. Zeer belangrijk daar veel mensen de
snelheid van een (busje) T5 onderschatten.
Je weet wel, nog net even die vrachtwagen inhalen als jij
achteropkomt. Want is het is toch maar een busje.
Er is zeer zeker sprake van Sportief rijgedrag.

Hoogte:
Ik kan die van mij 140mm. in hoogte verstellen, met 20inch
velgen. Maximale hoogte in het spatbord gemeten 79cm,
laat ik hem dan helemaal zakken meet ik 65cm.

M.v.g.
TopSun
Bryan
vandaag gemeten van grond tot spatbordrand:
VOOR: 77 Cm
Achter: 80 Cm
Is geheel standaard met 275/35/20 sessanta's

Die hoogte die jij hebt gemeten, is dat voor of achter? (of is dat bij allebei)

Als ik naar die 65 cm van jou kijk op de rolmaat..... :groteogen :groteogen wow laaaaaaaaag
Wel leuk als je ergens geparkeerd staat!!!!

Grt Mastodont
Chevrolet Suburban 454Cui (7,4 L) Silverado 1986
Mercedes-Benz 300E W124 1986
Transporter T5 TDI 2005 (verkocht 15-12-2010)
Transporter T3 Syncro Doka 1986 - (verkocht)
Kawasaki Z1300 1981
ardesch 879
Berichten: 1164
Lid geworden op: 12 jan 2007, 21:18
Locatie: ommen

Re: Verlagen: Luchtvering of Schroefset

Bericht door ardesch 879 »

Die andere die in de luchtvering van VB werkt is doka rick.
Groetjes Driekus Ardesch
Gebruikersavatar
topsun
Berichten: 163
Lid geworden op: 19 feb 2008, 23:09
Locatie: Hengelo (Ov.)
Contacteer:

Re: Verlagen: Luchtvering of Schroefset

Bericht door topsun »

Hoi Mastodont,

Dat is voor en achter. (Dus allebei)
Ik zal morgen een aantal foto's plaatsen.
Inderdaad als ik parkeer wil ik hem wel eens laten zakken,
en dan heb je pas echt bekijks !!!!

M.v.g.
TopSun
Bryan
Afbeelding
Gebruikersavatar
topsun
Berichten: 163
Lid geworden op: 19 feb 2008, 23:09
Locatie: Hengelo (Ov.)
Contacteer:

Re: Verlagen: Luchtvering of Schroefset

Bericht door topsun »

Hoi Mastodont en de rest van de T5 gekken,

Zoals beloofd hier een aantal foto's van mijn Air-Ride.
Zie: http://www.mijnalbum.nl/Album=CEMBVC66

M.v.g.
TopSun

Bryan
Afbeelding
plasticalex
Berichten: 10
Lid geworden op: 08 apr 2008, 20:08

Re: Verlagen: Luchtvering of Schroefset

Bericht door plasticalex »

ik heb al enige tijd een vb 4 corner systeem op mijn t5. ik rijd altijd in de sportstand ( = ongeveer 5 cm lager dan standaard) omdat ik dit het fijnst rijden vind. verder heeft het veel voordelen als je wel eens zwaar beladen bent of met een aanhanger rijd. je kunt met de luchtvering ook in parkeergarages die een max hoogte van 1.90 meter hebben.
in in de gewone stand is het comfort helemaal super. in de sportstand nog steeds veel beter dan standaard.
als je een keer wilt komen kijken hoor ik het wel.
Gebruikersavatar
Mastodont
Berichten: 601
Lid geworden op: 24 apr 2008, 15:58
Locatie: Kennemerland/Haarlem
Contacteer:

Re: Verlagen: Luchtvering of Schroefset

Bericht door Mastodont »

Hey Topsun,
Te gekke foto's !!!
Zoo laaag. als je dat ziet staan geloof je je ogen niet!!
Er zullen wel veel mensen zijn die na het voorbijlopen nog eens omkijken !!

Ik probeer dinsdag of woensdag lang te gaan bij BSS in Roosendaal.
Mocht die eerste indruk goed zijn, dan zoek ik zeker even kontakt met je om van je uitnodiging gebruik
te maken voor een blokje om met de TopsunBus!!!

PlasticAlex,
Dat VB 4 corner systeem is wel super maar belachelijk duur.
Ik kreeg een offerte binnen van € 5700 incl btw en inbouw(dat dan weer wel)
ONWIJS veel geld, te veel (voor mijn portomonee in ieder geval)

Grt Mastodont
Chevrolet Suburban 454Cui (7,4 L) Silverado 1986
Mercedes-Benz 300E W124 1986
Transporter T5 TDI 2005 (verkocht 15-12-2010)
Transporter T3 Syncro Doka 1986 - (verkocht)
Kawasaki Z1300 1981
Rico
Berichten: 563
Lid geworden op: 15 jan 2007, 15:19

Re: Verlagen: Luchtvering of Schroefset

Bericht door Rico »

Hi Mastodont!

En? Ben je nog bij BSS wezen kijken? Vorige week donderdag terug gekomen van vakantie en maandag de auto naar BSS gebracht. Als het goed is kan ik hem morgen daar ophalen. Ik laat hem voor en achter op gelijke hoogte zetten, spatbordrand 40 cm boven het hart van het wiel. Het hart van de kogel van de trekhaak komt daarmee op ca 35 cm, waardoor de caravan er netjes horizontaal achter hangt (onze caravan heeft een lager chassis dan de meeste andere caravans). Voor een Vito betekent het dat de auto van voren 2 cm naar beneden gaat en achter 4 cm.

Dus morgen ophalen en ik ben reuze benieuwd hoe het gaat bevallen. :driveT4

Groetjes,

Rico
Gebruikersavatar
hendrikus
Berichten: 749
Lid geworden op: 13 mar 2007, 19:56
Locatie: grunn

Re: Verlagen: Luchtvering of Schroefset

Bericht door hendrikus »

een bekende van mij heeft voor een poosje terug een nieuwe Boxer besteld en daar was luchtvering op de achteras zelfs een gratis aanbieding. Ik weet niet of dit vergelijkbaar is qua systeem met de achteraf inbouw systemen, maar ik vond dat wel een nette aanbieding als je kijkt wat luchtvering af-fabriek op een T5 kost.

Hij had het vooral besteld vanwege het rijden met zware belading.
T4 2.5TDI 88pk 1999
Gebruikersavatar
Mastodont
Berichten: 601
Lid geworden op: 24 apr 2008, 15:58
Locatie: Kennemerland/Haarlem
Contacteer:

Re: Verlagen: Luchtvering of Schroefset

Bericht door Mastodont »

Tja.....
Eev offerte van VB 5700 ex en van BSS 2500...
Zijn natuurlijk pittige bedragen.
Met een schroefset kan je vele vele jaren doen voordat die moet worden vervangen.
Ik ben vwb een luchtonderstel daar niet zo zeker van. Ik denk toch zelf aan een kortere
levensduur als van een goede schroefset.
BSS geeft één jaartje garantie. Maar natuurlijk veel meer onderdelen die stuk kunnen gaan.
Ventielen, kleppen drukopnemers, electronica, en natuurlijk de compressor.

Ik ben er nog niet uit.......

Heb ook nog wat andere wensen op mn lijstje..... RVS uitlaatsysteem, K&N filter/EGR dicht en een chippie.

Rustig aan en niet alles tegelijk. Ik heb met overhaaste beslissingen in het verleden wel geleerd dat het
beter is om dingen goed te bekijken om tot een juiste keuze te komen!
Je kan je zuurverdiende centjes tenslotte maar één keer uitgeven ......

Grt Mastodont
Chevrolet Suburban 454Cui (7,4 L) Silverado 1986
Mercedes-Benz 300E W124 1986
Transporter T5 TDI 2005 (verkocht 15-12-2010)
Transporter T3 Syncro Doka 1986 - (verkocht)
Kawasaki Z1300 1981
Rico
Berichten: 563
Lid geworden op: 15 jan 2007, 15:19

Re: Verlagen: Luchtvering of Schroefset

Bericht door Rico »

Zo, vandaag de auto bij BSS opgehaald.De eerste rij-indrukken zijn goed. Op de vooras is hij wat stugger, op de achteras juist soepeler. Een achterband heeft tussen 80 en 90 wat last van onbalans, maar dat voel ik nu niet meer. Je ziet nu de onbalans op de drukmeter, de wijzer zie je dan wat trillen. Grappig! Meteen bij thuiskomst m'n vrouw de instap laten uittesten in de laagste stand. Gaat super! En daar was het hem voor ons nou net om te doen.

Maar inderdaad, het kost een flinke slobber geld. Aan de andere kant, voor ons brengt het ook een extra stuk gemak met ons mee, en zoals gezegd, die veel betere instap. De rijhoogte is zoals eerder beschreven, dus niet extreem laag.

Qua totaal veercomfort, vooral op klinkerwegen toch wat beter als met de schroefveren. Maar er zitten nu natuurlijk ook gemodificeerde dempers onder, dus het kan ook zijn dat de oude dempers hun beste tijd gehad hadden. Op de snelweg issie nu minder zweverig.

Groetjes,

Rico
Plaats reactie