Welkom op het weetjewel forum, van en voor Volkswagen Transporter rijders.

Groetjes webmaster Henk-1

klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld

Originele camper en kenmerken daarvan

vragen over de T4
Gebruikersavatar
annoyingthing
Berichten: 366
Lid geworden op: 17 jan 2007, 09:19
Locatie: Voorne-Putten ZH

Originele camper en kenmerken daarvan

Bericht door annoyingthing »

Goeiedag allemaal,

Wij hebben een vraagje, hoe je kan zien of het een echte T4 Westfalia camper is of een bus met een westfalia inbouw op camperkenteken.

* wat staat er bv op het kenteken bewijs kampeerauto maar welke uitvoering [ california of Caravelle of kombi?]
* zijn er in de auto ook nog "bewijzen" te vinden dat het om een originele camper gaat?
* zijn chassisnummers hier nog relevant in?

Deze vraag komt voort uit onze pas aangeschafte "T4 camper" waar wij toch onze twijfels over hebben dat deze niet echt helemaal origineel is.
Hopen op een verlossend antwoord van de mede camperaars :knipoog

Jeannette en Eric
Our Swinging Silver Free Style

Protected by the Wife and Bearlock
Gebruikersavatar
deejoe
Berichten: 340
Lid geworden op: 08 mei 2008, 13:23
Locatie: Oosterhout

Re: Originele camper en kenmerken daarvan

Bericht door deejoe »

chassis nummer begint met WV

De inbouw heeft een type plaatje van Westfalia. Misschien kan je daar iets mee?
VW T4 Westfalia Biker 1996 2.4D (oud)
VW T4 1998 2.5 TDI(oud)
VW T4 2000 2.5 TDI
VW T3 1985 (te koop)
VW T5 2011 2.0 TDI
Gebruikersavatar
annoyingthing
Berichten: 366
Lid geworden op: 17 jan 2007, 09:19
Locatie: Voorne-Putten ZH

Re: Originele camper en kenmerken daarvan

Bericht door annoyingthing »

Waar kan je dat type plaatje terug vinden dan?
Is dat in het campergedeelte of onder de motorkap?

Ons chassisnr begint met WV2ZZZ70Z3x......
Our Swinging Silver Free Style

Protected by the Wife and Bearlock
Gebruikersavatar
sgsdebruijn
Berichten: 4379
Lid geworden op: 22 okt 2008, 11:15
Locatie: in de Hoeksche Waard

Re: Originele camper en kenmerken daarvan

Bericht door sgsdebruijn »

Bij de schuifdeur als je naar binnenstapt links op de kopse kant, je kan het ook zien aan een minder nette afwerking.

Als het een caravelle is geweest kan je op de motorcode zoeken volgens mij iets met 70x....
Ziet er Climatronic in?
VW T4 Multivan 2.5TDI+++
Gebruikersavatar
annoyingthing
Berichten: 366
Lid geworden op: 17 jan 2007, 09:19
Locatie: Voorne-Putten ZH

Re: Originele camper en kenmerken daarvan

Bericht door annoyingthing »

Links op de C stijl hebben wij geen indentificatie plaatje kunnen vinden :groteogen
De afwerking is op zichzelf netjes, hij is uit 2002 dus gebruikersporen tref je wel aan.

Er zit geen climatronic in maar gewoon een motorairco.

De motorcode is 7DB 1 Y2[ kan je dit nr ook nog terug vinden op het motorblok? ]
Our Swinging Silver Free Style

Protected by the Wife and Bearlock
Gebruikersavatar
sgsdebruijn
Berichten: 4379
Lid geworden op: 22 okt 2008, 11:15
Locatie: in de Hoeksche Waard

Re: Originele camper en kenmerken daarvan

Bericht door sgsdebruijn »

Het moet op het plastic zitten, is met 2 popnageltjes gedaan denk ik.

Als je er maar blij mee bent, dat zijn wij ook dit weekend ga ik hem voor het eerst testen met mijn dochertje, we hebben er zin in mooi 2 nachtjes op Camping Dishoek bij Vlissingen.
VW T4 Multivan 2.5TDI+++
Gebruikersavatar
annoyingthing
Berichten: 366
Lid geworden op: 17 jan 2007, 09:19
Locatie: Voorne-Putten ZH

Re: Originele camper en kenmerken daarvan

Bericht door annoyingthing »

sgsdebruijn schreef:Het moet op het plastic zitten, is met 2 popnageltjes gedaan denk ik.

Als je er maar blij mee bent, dat zijn wij ook dit weekend ga ik hem voor het eerst testen met mijn dochertje, we hebben er zin in mooi 2 nachtjes op Camping Dishoek bij Vlissingen.
Helaas geen indentificatie plaatje kunnen vinden of de resstanten daarvan aan gaatjes of zo.

Wat heb jij trouwens op je kentekenbewijs staan als handelsbenaming?

Blij zijn we zekers alleen als jij een kilo rundergehakt koopt en je komt thuis en het blijkt halfomgehakt te zijn ben jij denk ik ook niet echt happy, lijkt me toch?
Je hebt teveel betaald en je krijgt mindere kwaliteit [ lees in dit geval later inruilwaarde]
Deze wagen is verkocht als origineel Westfalia en dat is die dus [ waarschijnlijk] niet

Is het mogelijk dat vanaf bouwjaar XXXX er geen indentificatie plaatjes meer aanwezig zijn in of op de auto?
Die van ons is uit Nov 2002

Lees graag jullie reacties weer :knipoog

Ps bijna vergeten maare fijne dagen toegewenst in Zeeland :knipoog
Our Swinging Silver Free Style

Protected by the Wife and Bearlock
Gebruikersavatar
sgsdebruijn
Berichten: 4379
Lid geworden op: 22 okt 2008, 11:15
Locatie: in de Hoeksche Waard

Re: Originele camper en kenmerken daarvan

Bericht door sgsdebruijn »

Ik heb de mijne particulier gekocht en voor die man was hij wel echt :nuts
Ja hij heeft inderdaad een WV interieur maar is een omgebouwde Caravelle, niet erg als d eprisj er dna ook naar is + dat ik nu wat extra luxe heb.
heb je hem bij een bedrijf vandaan of particulier?
Kan me trouwens voorstellen dat jullie echt een "bom duiten" hebben betaald voor 1 uit 2002.

Zal vanavond even kijken naar het kentekenbewijs.

heb je al bij poptop gekeken, daar heb je allerlei foto's/folders waar je ook kenmerken in kan terugvinden volgens mij.
VW T4 Multivan 2.5TDI+++
Gebruikersavatar
annoyingthing
Berichten: 366
Lid geworden op: 17 jan 2007, 09:19
Locatie: Voorne-Putten ZH

Re: Originele camper en kenmerken daarvan

Bericht door annoyingthing »

We hebben hem bij een bedrijf gekocht...dus neem je aan dat het goed moet zijn.

En wat betreft Poptop...daar zijn we juist vandaag geweest om het 1 en ander te laten installeren...die bevestigden ons vermoeden. :ie

We gaan morgen even terug naar het bedrijf en even vragen hoe het allemaal zit.

We wilden hier even enige zekerheid via het forum krijgen wat betreft chassisnummers, codes, kenmerken en aanwijzingen over hoe een orginele camper te boek staat zodat we morgen beslagen ten ijs komen.
Our Swinging Silver Free Style

Protected by the Wife and Bearlock
California man
Berichten: 72
Lid geworden op: 20 aug 2008, 16:35

Re: Originele camper en kenmerken daarvan

Bericht door California man »

Waarom denk je dat hij is omgebouwd en waaruit blijkt dit ? Misschien foto's.

Dit kan andere helpen dezelfde fout niet te maken, heb het helaas al veel gezien ook met verkeerde bouwjaren van camper en interieur, ik bedoel daarmee een interieur uit voor cactus in een bus uit na 1996 tot zelfs 2002 toe. En ja ook die werden gekocht door mensen voor toch behoorlijke prijzen.
Gebruikersavatar
annoyingthing
Berichten: 366
Lid geworden op: 17 jan 2007, 09:19
Locatie: Voorne-Putten ZH

Re: Originele camper en kenmerken daarvan

Bericht door annoyingthing »

California man schreef:Waarom denk je dat hij is omgebouwd en waaruit blijkt dit ? Misschien foto's.

Dit kan andere helpen dezelfde fout niet te maken, heb het helaas al veel gezien ook met verkeerde bouwjaren van camper en interieur, ik bedoel daarmee een interieur uit voor cactus in een bus uit na 1996 tot zelfs 2002 toe. En ja ook die werden gekocht door mensen voor toch behoorlijke prijzen.
Hallo California man,

De reden dat we dit topic zijn begonnen is A voor ons zelf idd nu duidelijkheid te verschaffen en B als leidraad voor toekomstige kopers waar op te letten.

Waar wij op zijn gaan twijfelen is dit;
Aansluiting hefdak met auto zit nog oude witte kit[ nieuwe is zwarte kit die is nog flexibel ] en je kijkt op sommige plekken onder de aansluiting door naar buiten.
Rechts achterin zit een gaatje ter grote van een 12V aansluiting alleen zit er niks meer in/achter.
De uitlaat van de standkachel is van het type buigzame uitlaat [er aan geplakt en hangt een beetje onder de auto te bungelen] ipv bij het linker achterwiel uit te komen.
Schroefjes die loszitten en het soms ontbreken van de afdekdopjes op plaatsen waar je normaal nooit komt.

Op het kentekenbewijs staat als handelsbenaming Kombi en is afgeleverd in Belgie wat we uit de boekjes hebben kunnen halen.
Vandaar ook onze vraag wat staat er bij de rest van de camperaars op jullie kenteken Kombi Caravelle of california en hebben jullie allemaal zo'n plaatje van westfalia op de C stijl zitten?


De auto komt uit Nov 2002 en heeft een Freestyle uitvoering [ grijs met een groeneband op de stoelen, en een egaal grijze bovenblad van de keuken]
Uitvoering en bouwjaar zouden overeen komen met elkaar.
Our Swinging Silver Free Style

Protected by the Wife and Bearlock
repelsteeltje
Berichten: 1223
Lid geworden op: 22 mar 2009, 20:41

Re: Originele camper en kenmerken daarvan

Bericht door repelsteeltje »

in het serviceboekje, op blz. 1 zit een sticker vanaf de fabriek geplakt, daar staan de meerwerkcode's op. maar ook de uitvoering, en het motornummer chassino enz.

Bij een originele california staat dit woord er dan ook languit op. Deze zelfde sticker zit dus ook op het vak links boven de voeten van de bestuurder. vakje is eenvoudig te wisselen, dus controleer ook het chasinummer wat er op staat met het nummer van de bus, kan ook van de donor komen :bonk
Boekje weg, sticker weg, dan zelf ook maar snel weg, zit altijd een luchtje aan.

Een california heeft een chasinummer dat begint met VW2, maar een caravelle ook.... (VW1 is voor alle andere bedrijfswagens)

Oudere california's hebben de typeplaat op de inbouw zitten, met popnagels, een alu plaaje. Later werd er in de C stijl, net boven de slotvanger van de schuifdeur een sticker geplakt.

California's hebben achterveren met een gele stip, exclusief op dit type toegepast......

Een california is nooit een verlengde bus, heeft altijd een klep, geen deurtjes achter, en er zit vanaf de b stijl naar achter altijd overal dubbelglas, op het schuivende deel van de schuiframen na.

inbouw van het hefdak past naadloos en zit naadloos, westfalia had daar goede mallen voor. Handwerk is meestal wel herkenbaar.
Gebruikersavatar
volvosurfer
Berichten: 267
Lid geworden op: 10 mei 2009, 22:32
Locatie: Bergen op Zoom

Re: Originele camper en kenmerken daarvan

Bericht door volvosurfer »

Altijd dubbel glas? Het enige raam met dubbel glas is bij de keuken, de rest is allemaal enkel bij mij.

Als dat zo is dan is de mijne ook een fake, alhoewel ik wel een herkenningsplaatje heb. Ik heb weliswaar geen standkachel en de california is uit 1995.
Jaaaaaa, een mooie California gekocht!!
California man
Berichten: 72
Lid geworden op: 20 aug 2008, 16:35

Re: Originele camper en kenmerken daarvan

Bericht door California man »

altijd overal dubbelglas
Dit klopt niet hoor, vaak hebben oudere types dit wel terwijl jongere dit vaak niet meer hebben.
achterveren met een gele stip
achter veren worden nog weleens uitgewisseld voor zwaardere exemplaren of ivm breuk nieuwe.
California man
Berichten: 72
Lid geworden op: 20 aug 2008, 16:35

Re: Originele camper en kenmerken daarvan

Bericht door California man »

Hoi Eric,

zoals je alles omschrijft zit er idd een luchtje aan en ben ik bang dat het om een omgbouwd exemplaar gaat. zeker terug gaan en dit ook melden, eventueel met een aangetekende brief ivm bewijslast later.

Veel succes met het oplossen hiervan.
Plaats reactie