Welkom op het weetjewel forum, van en voor Volkswagen Transporter rijders.

Groetjes webmaster Henk-1

klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld

Stuur bekleden met leer

vragen over de T4
Gebruikersavatar
starfire
Berichten: 358
Lid geworden op: 10 mar 2009, 15:55
Locatie: Heino

Stuur bekleden met leer

Bericht door starfire »

Ik heb met warm weer nogal eens last van een glad stuur door zweethanden en ik was op zoek naar een beetje nette stuurhoes. Op deze site: http://www.hetecoauto.nl/225,echt-leder ... aaien.html kun je een leren hoes kopen, die je zelf moet vastnaaien. Voor een prijs van 14,98 lijkt me dat niet duur.
Heeft iemand al eens zoiets geprobeerd en ziet het er een beetje uit in een T4?
"Mac" camper: T4 1.9TD (12-2002)
Jeep Compass Night Eagle Liberty Edition (10-2020)
Gebruikersavatar
Roger B. (11)61
Berichten: 9154
Lid geworden op: 10 apr 2007, 10:01
Locatie: in der Hinterecke (Duitse achterhoek)

Re: Stuur bekleden met leer

Bericht door Roger B. (11)61 »

nooit geprobeerd, maar voor dat geld zou je het bijna gewoon doen!

ik verwacht dat het met name bij de spaakaanzet de meeste problemen geeft om het mooi te krijgen...
Wat je ook doet, zorg altijd dat je de drie T's bij je hebt, dan kun je je altijd redden....
Tyraps, Tape en Telefoon
Gebruikersavatar
heartbeat
Berichten: 1287
Lid geworden op: 13 jan 2007, 20:20
Locatie: Schiedam

Re: Stuur bekleden met leer

Bericht door heartbeat »

voor die prijs zo ik het gewoon proberen maar ben wel benieuwd hoe het uit pakt ik heb lang gezocht voor een stuur op de sloop maar dat koste nog altijd 125,- euro

suc6 :yes
Rob & Lize
Gebruikersavatar
Donald4Motion
Berichten: 4426
Lid geworden op: 02 jul 2007, 22:12
Locatie: Tuuuuus voor de buus

Re: Stuur bekleden met leer

Bericht door Donald4Motion »

Je zou ook even langs de leerbekleder kunnen rijden. zal niet meer dan een uurtje werk zijn voor hun.
Dan weet je zeker dat het goed zit, en kan je nog eens zeuren als de boel los gaat zitten :ikrij
Gebruikersavatar
Ron---63---
Berichten: 3819
Lid geworden op: 13 jan 2007, 00:51
Locatie: IJmond

Re: Stuur bekleden met leer

Bericht door Ron---63--- »

Ziet er inderdaad geinig uit....maar alleen bij de brede spaken lijkt me het een probleem om het inderdaad strak te krijgen.........maar mss is het het proberen waard !!
Als jij het nou probeert horen we wel of het gelukt is :lach :lach :lach
Eerste T4 http://www.mijnalbum.nl/Album=Z4I3UVOV

Tweede T4 http://www.mijnalbum.nl/Album=OADFWHSA

Laatste T4 http://www.mijnalbum.nl/Album=HF6ONS4V
Sinds 1 mei 2013 onze 2e VW High UP met alle pakketten !! Eerste was 1 jaar oud :)
Gebruikersavatar
starfire
Berichten: 358
Lid geworden op: 10 mar 2009, 15:55
Locatie: Heino

Re: Stuur bekleden met leer

Bericht door starfire »

Oké, ik heb het besteld. Ik zal proberen er een fotoverslag van te maken :wjw
"Mac" camper: T4 1.9TD (12-2002)
Jeep Compass Night Eagle Liberty Edition (10-2020)
Gebruikersavatar
Henk250
Berichten: 2042
Lid geworden op: 28 mei 2007, 17:35
Locatie: Midden Brabant

Re: Stuur bekleden met leer

Bericht door Henk250 »

Leer?
Toch wel zuiver kietteleer he??

:nuts :nuts
Je begint met een pc....en eindigt met Mac.
propje
Berichten: 295
Lid geworden op: 17 feb 2007, 19:25

Re: Stuur bekleden met leer

Bericht door propje »

Die siersteken lijken me erg moeilijk.
Of is daar een foefje voor??
Gebruikersavatar
Roger B. (11)61
Berichten: 9154
Lid geworden op: 10 apr 2007, 10:01
Locatie: in der Hinterecke (Duitse achterhoek)

Re: Stuur bekleden met leer

Bericht door Roger B. (11)61 »

als ik kijk hoe de zonnekleppen bij mijn oude schuifkanteldak in kleur bekleed waren met (skay?)leer, is het niet zo moeilijk:

De randen van het leer die tegen elkaar genaaid moeten worden zijn voorzien van een stiksel.
het bij elkaar naaien gebeurd door zig-zag van de ene kant naar de andere kant te naaien en telkens een steek verder te nemen in de stikselrand die al op het leer zit.
Wat je ook doet, zorg altijd dat je de drie T's bij je hebt, dan kun je je altijd redden....
Tyraps, Tape en Telefoon
Gebruikersavatar
Ron---63---
Berichten: 3819
Lid geworden op: 13 jan 2007, 00:51
Locatie: IJmond

Re: Stuur bekleden met leer

Bericht door Ron---63--- »

starfire schreef:Oké, ik heb het besteld. Ik zal proberen er een fotoverslag van te maken :wjw
Oke we zijn benieuwd naar de resultaten !!!

Suc6 !!
Eerste T4 http://www.mijnalbum.nl/Album=Z4I3UVOV

Tweede T4 http://www.mijnalbum.nl/Album=OADFWHSA

Laatste T4 http://www.mijnalbum.nl/Album=HF6ONS4V
Sinds 1 mei 2013 onze 2e VW High UP met alle pakketten !! Eerste was 1 jaar oud :)
Gebruikersavatar
starfire
Berichten: 358
Lid geworden op: 10 mar 2009, 15:55
Locatie: Heino

Re: Stuur bekleden met leer

Bericht door starfire »

Nou, het heeft even geduurd. Ik heb het leer al een tijdje in huis, maar gisteren toch eindelijk tijd genomen om het vast te naaien.
Via de post in een gewone envelop kreeg ik een reep zwart leer wat al aan elkaar genaaid was ter grootte van de omtrek van mijn stuur. Verder een eind draad, een naald en een korte gebruiksaanwijzing. In het leer is verder al een zoom genaaid en door de zoom zijn allemaal gaatjes gemaakt zodat het makkelijk te naaien is.
Op de gebruiksaanwijzing staat dat je per spaak de lengte van de te gebruiken draad goed moet uitrekenen, (ongeveer de dubbele lengte als de ruimte tussen twee spaken) maar het bleek als snel dat dat te kort is. Mijn tip: wees een " luie naaister" en gebruik de hele draad. Dat betekent wel de hele tijd een lange draad doorhalen, maar je weet ook zeker dat je geen te kort stuk hebt.
Om te beginnen het leer om het stuur gelegd en een aantal steekjes gemaakt.

Afbeelding

Aan het begin even oefenen en een paar keer weer het draad uitgehaald maar daarna de slag te pakken.
Werkwijze:
  • Knoopje aan het eind van het draad en dichtbij de spaak vanaf de binnenkant door een van de gaatjes. Dan over de naad heen en aan de andere kant in het tegenoverliggende gaatje.
    Dan binnendoor schuin naar het volgende gaatje weer naar buiten.
    Nu de truc om het goed strak te krijgen en van die mooie kruis steken te krijgen.
    Vóórdat je weer over de naad heen in het tegenoverliggende gat gaat, haal je de naald eerst onder het vorige steekje door en dan in het gaatje en meteen weer schuin naar het volgende gaatje. Dan krijg je het volgende effect.
    Als je bij de volgende spaak aankomt, even een extra lus door de laatste gaatjes en dan vastknopen door twee keer de naald onder het laatste steekje door te halen.
    Draad vlak bij het knoopje afknippen en dan dezelfde acties voor de volgende spaak.
Afbeelding

Houd vooral aan de onderkant rekening met de naad die er al zit. De gaatjes zitten daar niet netjes bij elkaar, dus moet je zelf even een extra gaatje prikken.

Afbeelding

Het uiteindelijke resultaat mag er wezen wat mij betreft. Het kostte me wel een uurtje of 2 werk.
Ik vind het prettiger aan de handen dan het plastic-achtige van het gewone stuur en nu heb ik voor relatief weinig een leren stuur.

Afbeelding

PS. Ja ik weet dat ik nodig de vloermat moet zuigen.
PS2. Je ziet meteen waar ik pas met de kids naartoe ben geweest.
"Mac" camper: T4 1.9TD (12-2002)
Jeep Compass Night Eagle Liberty Edition (10-2020)
Gebruikersavatar
heartbeat
Berichten: 1287
Lid geworden op: 13 jan 2007, 20:20
Locatie: Schiedam

Re: Stuur bekleden met leer

Bericht door heartbeat »

ziet er toppie uit en tof dat je de moeite genomen heb om het aan iedereen te laten zien en te beschrijven je mag dit ook wel naar henk sturen voor tips en trucks en doe er dan gelijk nog even het adres bij van het bedrijf waar je de hoes gekocht heb

many tankx rob
Rob & Lize
Gebruikersavatar
Ron---63---
Berichten: 3819
Lid geworden op: 13 jan 2007, 00:51
Locatie: IJmond

Re: Stuur bekleden met leer

Bericht door Ron---63--- »

Het ziet er inderdaad mooi uit zo, Heb je bij iedere spaak de draad dan afgeknipt? Kon je niet aande onderkant van het stuur gewoon doorgaan dan?
Omdat het leer natuurlijk goed vast moet zitten en niet diente te kunnen draaien, moet je dus veel kracht kunnen zetten om het draadje strak te trekken. Zijn die gaatjes in het leer hier wel op berekend dan? :ie

Ik heb nl in het verleden ook al eens zoiets gehad maar dan van kunsstof en als je een beetje hard trok scheurde het bij de gaatjes.

Al met al een goede tip voor Henk1 en zeker een aanradertje :yes

Ik ben trouwens gisteren ook een dag naar Slagharen geweest met bussie, man man wat was het daar warm en druk :muur

Groet Ron 63
Eerste T4 http://www.mijnalbum.nl/Album=Z4I3UVOV

Tweede T4 http://www.mijnalbum.nl/Album=OADFWHSA

Laatste T4 http://www.mijnalbum.nl/Album=HF6ONS4V
Sinds 1 mei 2013 onze 2e VW High UP met alle pakketten !! Eerste was 1 jaar oud :)
Gebruikersavatar
starfire
Berichten: 358
Lid geworden op: 10 mar 2009, 15:55
Locatie: Heino

Re: Stuur bekleden met leer

Bericht door starfire »

Ron---63--- schreef:Het ziet er inderdaad mooi uit zo, Heb je bij iedere spaak de draad dan afgeknipt? Kon je niet aande onderkant van het stuur gewoon doorgaan dan?
Dat had gekund denk ik, maar ik vond het netter om niet een draadje te laten zitten.
Ron---63--- schreef:Omdat het leer natuurlijk goed vast moet zitten en niet diente te kunnen draaien, moet je dus veel kracht kunnen zetten om het draadje strak te trekken. Zijn die gaatjes in het leer hier wel op berekend dan? :ie
Ik heb nl in het verleden ook al eens zoiets gehad maar dan van kunsstof en als je een beetje hard trok scheurde het bij de gaatjes.
Dat valt erg mee, er ziet iets rek in het leer en aan de binnenkant is het ruw. Verder zitten de gaatjes door de zoom dus dubbellaags leer. Het zit precies strak genoeg. De gaatjes worden wel iets belast, maar niet extreem. Behalve misschien bij de spaken. Het leer zit netjes om het stuur gespannen en aan de achterkant zie je bijvoorbeeld de bobbels van het stuur gewoon zitten.
Ron---63--- schreef:Al met al een goede tip voor Henk1 en zeker een aanradertje :yes
Ik heb Henk al een mailtje gestuurd, maar hij komt er waarschijnlijk pas na zijn vakantie aan toe.
Ron---63--- schreef:Ik ben trouwens gisteren ook een dag naar Slagharen geweest met bussie, man man wat was het daar warm en druk :muur

Groet Ron 63
Was ook de laatste keer dat wij naar zoiets gaan op een warme dag inhet weekend.
"Mac" camper: T4 1.9TD (12-2002)
Jeep Compass Night Eagle Liberty Edition (10-2020)
Gebruikersavatar
PJJ-65535
Berichten: 377
Lid geworden op: 22 nov 2008, 16:52
Locatie: Schouwen-West

Re: Stuur bekleden met leer

Bericht door PJJ-65535 »

Keurig,

ziet er strak uit.

Hoe lang moet een leek (zoals wij allemaal) ongeveer rekenen denk je, waarbij we natturlijk jouw handleiding meehebben ?
Life's no monkey business.........
Plaats reactie