Welkom op het weetjewel forum, van en voor Volkswagen Transporter rijders.

Groetjes webmaster Henk-1

klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld

Vraag mbt keuren naar camper

vragen over de T4
Plaats reactie
Gebruikersavatar
pluuke
Berichten: 1979
Lid geworden op: 13 jan 2007, 00:11
Locatie: Wolfsburg ;-)
Contacteer:

Vraag mbt keuren naar camper

Bericht door pluuke »

Binnenkort naar de RDW voor het omkeuren naar camper.

Ik snap nog steeds een paar dingen niet, wie maakt me wijzer......
Voor alle duidelijheid :

Mijn bus staat al op geel kenteken, kenteken begint met WV2 (orginele multivan), BPM is (allang) betaald.

1. Als ik bij de RDW ben, moet de bus dan wel of niet worden gewogen ?

2. Als ik bij de RDW klaar ben, moet ik me dan daarna ook bij de douane melden voor een keuring ?
(ik hoef er niet te zijn om de BPM te betalen)
Komt er iemand mee naar buiten om de bus ook te "keuren" n.a.v. de campereisen van de belastingen ?

3. Ik moet bij de aanvraagformulier voor het kwarttarief bij de belasting één foto van de bus meesturen, wat voor een foto moet dat zijn (binnen / buitenkant) ?
Gaat de belasting op basis van die foto bepalen of de bus voldoet aan de campereisen zoals gesteld door de belastingen ???
Laatst gewijzigd door pluuke op 29 jun 2009, 13:35, 3 keer totaal gewijzigd.
Lupo 1.6 125pk 2001 GTI
Lupo 1.4 60pk 2002 Cambridge
Lupo 1.4 60pk 2003 Cambridge Open Air
Gebruikersavatar
sgsdebruijn
Berichten: 4379
Lid geworden op: 22 okt 2008, 11:15
Locatie: in de Hoeksche Waard

Re: Vraag mbt keuren naar camper

Bericht door sgsdebruijn »

Vraag 3.
Toen ik de mijne heb gekocht moest ik later ook het aanvraagformulier voor campertarief invullen en samen met een foto opsturen.
Ik heb 2 foto's gedaan, 1 met hefdak open en nog een foto waarop de keukencombi is te zien, eventueel zou je de bank plat kunnen klappen om aan te tonen dat het een bed kan worden.
Hab ook even gebeld, deze afdeling heeft wat vertraging dus kan even duren +4 weken, van het weekend een brief gehad dat ze even geen motorrijtuigen belasting heffen ivm aanvraag.
Later verrekenen ze alles ineens.
VW T4 Multivan 2.5TDI+++
Gebruikersavatar
pluuke
Berichten: 1979
Lid geworden op: 13 jan 2007, 00:11
Locatie: Wolfsburg ;-)
Contacteer:

Re: Vraag mbt keuren naar camper

Bericht door pluuke »

Hmmm.....is eigenlijk ook raar als je erover nadenkt hè.

Op het moment dat je een camper koopt, die bij de RDW als zodanig op kenteken is geregistreerd, moet je toch weer zelf kwarttarief aanvragen, ook al werd voor diezelfde bus eerder al slechts kwarttarief geheven.

(Dit vindt ik op zichzelf al een beetje krom, waarom kan dat niet automatisch verlopen, als de vorige eigenaar recht had op kwarttarief, heb jij dat toch ook).

Sterker nog, als de wetgeving inmiddels is gewijzigd, kon je dus wel eens mooi naast de pot pissen.

Maar, ok, jij vraagt kwarttarief aan, stuurt daarvoor alleen 1 of een paar foto's mee, gaat dus NIET naar de douane "ter keuring", en als men dan de foto's ziet en denkt : "dat zal wel kloppen", kun je vervolgens gebruik gaan maken van het kwarttarief !!!

Ik maak daaruit op dat ik, nadat ik bij de RDW ben geweest, NIET nog eens bij de douane hoef binnen te lopen met vraag of daar ook nog iemand even mee naar buiten wil...... :nuts . De foto's zouden moeten volstaan.

Ik begrijp alleen niet dat men daarop kan zien dat de bus inderdaad aan de gestelde eisen door douane voldoet. Vooral niet omdat men in principe vraagt om één foto.
Lupo 1.6 125pk 2001 GTI
Lupo 1.4 60pk 2002 Cambridge
Lupo 1.4 60pk 2003 Cambridge Open Air
Gebruikersavatar
René
Berichten: 5272
Lid geworden op: 13 jan 2007, 21:18
Locatie: Obdam, gechipte 151PK VCDS en vagdash 2.5. Tel: 0637199013.

Re: Vraag mbt keuren naar camper

Bericht door René »

je moet wel bij de douane naar binnen, hier berekenen ze de bpm en hier zal je te horen krijgen dat je (als het goed is) 0,- euro mag betalen.
Na de douane sturen ze de gegevens door na de RDW en krijg je een gewijzigd kenteken bewijs toegestuurd.

René
Gebruikersavatar
Christoffel
Berichten: 422
Lid geworden op: 07 mei 2007, 20:47
Locatie: Barneveld

Re: Vraag mbt keuren naar camper

Bericht door Christoffel »

1. Het voertuig wordt opnieuw gewogen, meestal is een weegbrug bij RDW station aanwezig.

2. Je moet ook naar de douane, BPM zal inderdaad 0 euro zijn, en er wordt gecontroleerd of je volgens de eisen van de belastingdienst in aanmerking komt voor het kwartaal tarief.

3. De papieren voor de aanvraag voor het kwartaal tarief krijg je bij de douane mee, foto erbij en opsturen.

Chris :toppie
Afbeelding
Gebruikersavatar
sgsdebruijn
Berichten: 4379
Lid geworden op: 22 okt 2008, 11:15
Locatie: in de Hoeksche Waard

Re: Vraag mbt keuren naar camper

Bericht door sgsdebruijn »

pluuke schreef:Hmmm.....is eigenlijk ook raar als je erover nadenkt hè.
Op het moment dat je een camper koopt, die bij de RDW als zodanig op kenteken is geregistreerd, moet je toch weer zelf kwarttarief aanvragen, ook al werd voor diezelfde bus eerder al slechts kwarttarief geheven.
(Dit vindt ik op zichzelf al een beetje krom, waarom kan dat niet automatisch verlopen, als de vorige eigenaar recht had op kwarttarief, heb jij dat toch ook).
Ja zo gaat dat hier met heel veel dingen in Nederland, door alle regeltjes en geneuzel schieten een hoop dingen echt niet op en kosten daardoor een hoop extra geld.
Weet je wat zel wel kunnen automatiseren, uitdraaien van apk vervaldatum boetes en wel of niet verzekerd zijn als de auto het jaar ervoor geschorst was :groteogen :politie
VW T4 Multivan 2.5TDI+++
Gebruikersavatar
pluuke
Berichten: 1979
Lid geworden op: 13 jan 2007, 00:11
Locatie: Wolfsburg ;-)
Contacteer:

Re: Vraag mbt keuren naar camper

Bericht door pluuke »

YOOO bedankt jongens voor de antwoorden, daar heb ik wat aan.

Vind het toch sterk dat je al eens BPM hebt betaald (is uiteraard bij de belasting bekend !) en toch weer naar binnen moet om vast te laten stellen dat er NUL euro BPM moet worden betaald.

Maarja....procedures procedures.

Thanx :toppie :toppie :toppie
Lupo 1.6 125pk 2001 GTI
Lupo 1.4 60pk 2002 Cambridge
Lupo 1.4 60pk 2003 Cambridge Open Air
Plaats reactie