Welkom op het weetjewel forum, van en voor Volkswagen Transporter rijders.

Groetjes webmaster Henk-1

klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld

uitschakeling parkeer sensor bij achteruitrijden met aanhang

vragen over de T5
Plaats reactie
jeroen pluto
Berichten: 140
Lid geworden op: 03 sep 2008, 20:31

uitschakeling parkeer sensor bij achteruitrijden met aanhang

Bericht door jeroen pluto »

Hoi, ik heb een 13 polig stopcontact op mijn t 5. Dit speciaal gedaan omdat dan de parkeersensor bij achteruitrijden automatisch uitgeschakeld zou worden wanneer er een aanhangwagen wordt aangekoppeld.

Je raad het al, de sensor gilt het uit, wanneer ik achteruit rij met de aanhanger. de aanhanger is wel 7 polig. zou het kunnen dat de aanhanger niet geschikt is... Of zijn ze gewoon bij de dealer vergeten om een draadje aan te sluiten... :muur

jeroen pluto


.
Jaap Verkade
Berichten: 1
Lid geworden op: 21 jun 2009, 15:11

Re: uitschakeling parkeer sensor bij achteruitrijden met aanhang

Bericht door Jaap Verkade »

Ik had bij aflevering hetzelfde probleem, en heb de dealer voorgesteld om de piep via de mistachterlichtschakelaar in mijn 13-polige stekkerdoos uit te schakelen.
Werkt perfect.

gr. Jaap
Gebruikersavatar
René
Berichten: 5272
Lid geworden op: 13 jan 2007, 21:18
Locatie: Obdam, gechipte 151PK VCDS en vagdash 2.5. Tel: 0637199013.

Re: uitschakeling parkeer sensor bij achteruitrijden met aanhang

Bericht door René »

Als je de knop van de sensoren indrukt gaat het lampje ervan uit en stopt ook de detectie.


Berrie
Gebruikersavatar
Mastodont
Berichten: 601
Lid geworden op: 24 apr 2008, 15:58
Locatie: Kennemerland/Haarlem
Contacteer:

Re: uitschakeling parkeer sensor bij achteruitrijden met aanhang

Bericht door Mastodont »

Berrie en Rene schreef:Als je de knop van de sensoren indrukt gaat het lampje ervan uit en stopt ook de detectie.


Berrie
Mijn T5 heeft ook parkeersensoren (origineel) maar ik heb geen knop
om die te bedienen of uit te schakelen :groteogen

Grt Mastodont
Chevrolet Suburban 454Cui (7,4 L) Silverado 1986
Mercedes-Benz 300E W124 1986
Transporter T5 TDI 2005 (verkocht 15-12-2010)
Transporter T3 Syncro Doka 1986 - (verkocht)
Kawasaki Z1300 1981
Damy

Re: uitschakeling parkeer sensor bij achteruitrijden met aanhang

Bericht door Damy »

Hier ook originele Parkeersensoren en wel een knop om deze uit te zetten, overigens heb ik geen last met de parkeersensor met achteruit rijden met aanhanger.....
Ik vraag me af bij diegene die geen knop hebben om deze uit te zetten, ondanks dat ze gelijk bij nieuwe aanschaf besteld zijn, zouden ze dan toch soms achteraf ingebouwd zijn omdat ze deze optie vergeten waren?
Dat heb ik namelijk gehad bij 2 van de 3 bussen die we hebben, daar waren ze bij 2 bussen het tussenschot "vergeten" bij de fabriek.
Guus NLB
Berichten: 841
Lid geworden op: 16 jan 2007, 15:34
Locatie: Tilburg
Contacteer:

Re: uitschakeling parkeer sensor bij achteruitrijden met aanhang

Bericht door Guus NLB »

Als je de moeite neemt om even te zoeken vind je een aanwijzing hoe je heel gemakkelijk dmv een schakelaartje dat ik bij mij achter het gereedschapklepje links achterin heb geplaatst, de sensoren uitschakelt tijdens rijden met aanhanger. Kost je enekel centen voor een schakelaartje en 15 minuten.
jeroen pluto
Berichten: 140
Lid geworden op: 03 sep 2008, 20:31

Re: uitschakeling parkeer sensor bij achteruitrijden met aanhang

Bericht door jeroen pluto »

Het probleem is meer dat de auto splinternieuw is en dat alles er origineel al op zat. alleen de (originele)trekhaak is voor aflevering door de dealer geplaatst. Ik heb express 100 euro extra betaald voor een 13 polige stekker, met automatische uitschakeling zodat ik niet bij elke keer dat je de auto in zijn achteruit zet de (originele) knop hoeft in te drukken..soms moet je een keertje ophalen en dan is het best irritant wanneer je steeds een knop in moet drukken terwijl je wel iets anders aan je hoofd hebt...vooral als je extra hebt betaald om dit te voorkomen.. verder super auto hoor..
Ik denk dat ze gewoon zijn vergeten een draadje aan te sluiten, daarom vraag ik me af wat jullie ervaringen zijn....
tvanhoek
Berichten: 45
Lid geworden op: 03 jan 2008, 19:15

Re: uitschakeling parkeer sensor bij achteruitrijden met aanhang

Bericht door tvanhoek »

Hoi
mijn t5 is van mei 2008 ook met trekhaak ook sensoren voor achteuit rijden geen schakelaar wel een 13 polige stekker (jeager)
als ik een aanhanger er achte hang dan piept hij niet meer
Gebruikersavatar
rvanderraad
Berichten: 210
Lid geworden op: 28 dec 2008, 09:57
Locatie: hoofddorp

Re: uitschakeling parkeer sensor bij achteruitrijden met aanhang

Bericht door rvanderraad »

bij mij werkt dat nog niet
terwel ze wel een draad aan hebben gesloten onder me stuur ergens

iemand tips of iedeen voor mijn garage??
:zwaai
Kan je timmeren, zullen we dan een wip maken?!
Gebruikersavatar
Viking64
Berichten: 293
Lid geworden op: 29 dec 2008, 19:39
Locatie: Castellum aan den Rijn
Contacteer:

Re: uitschakeling parkeer sensor bij achteruitrijden met aanhang

Bericht door Viking64 »

Same by me.....

Af-fabriek PDC (met schakelaar), af-dealer trekhaak met 13 polige contactdoos, maar weet eigenlijk niet welk type er aanzit :bonk (DIN/ISO 11446 is de benaming van de fabrikant (ECS Electronics) van de voorgemonteerde contactdoos met canbus meuk erbij).

D'r is al gekeken naar een code die aangepast moest worden voor aanhanger gebruik icm pdc... maar dit geeft nog geen resultaat.
Ik heb tot nu toe alleen maar aanhangers met 7 polige stekkers eraan gehad....
En ik wordt het wel een beetje zat om iedere keer die knop in te drukken want dan doet ie het voor ook niet meer!

En dat spul is linksachter de bekleding ingebouwd..... waar ik dus nooit meer bij kan omdat de Sortimo inrichting er tegenaan gebouwd zit... :muur
Als ik niet met m'n T6 rij, zit ik op een van m'n BMW motoren :)
azzie
Berichten: 335
Lid geworden op: 13 jan 2007, 14:00
Locatie: RoseValley

Re: uitschakeling parkeer sensor bij achteruitrijden met aanhang

Bericht door azzie »

ik heb ook alleen achter pdc fabrieksaf en hier ook geen problemen met aanhanger als ik achteruit rij
Afbeelding
SanderS
Berichten: 99
Lid geworden op: 12 nov 2008, 15:06

Re: uitschakeling parkeer sensor bij achteruitrijden met aanhang

Bericht door SanderS »

Er moet een extra draad getrokken worden van je stekkerdoos naar het PDC-stuurapparaat. Deze zit links onder het dashboard, in de buurt van het stuur. Het lijkt erop dat de dealer is 'vergeten' deze aan te sluiten. In de boordcomputer hoeft (in tegenstelling tot andere berichten) niets geactiveerd te worden. Ik heb mijn trekhaak zelf ingebouwd en alles aangesloten, dit werkte zonder enige vorm van activatie. Even terug naar de dealer dus.

Schakelaartjes inbouwen zou ik niet doen, aangezien dit gewoon netjes automatisch hoort te werken. Straks vergeet je een keer de schakelaar om te zetten, of je leent je bus uit, en dan werkt de PDC dus niet!
Gebruikersavatar
Pim 328
Berichten: 983
Lid geworden op: 13 jan 2007, 11:01
Locatie: Midden-Limburg

Re: uitschakeling parkeer sensor bij achteruitrijden met aanhang

Bericht door Pim 328 »

Kabel zijn ze vergeten aan te sluiten, maar als je voor en achter pdc hebt dan kan het zijn dat je pieper achter zit in de laadruimte en de pieper van voor bij de pedalen.
Misschien hebben ze er geen rekening mee gehouden dat deze voor en achter pdc heeft en per ongeluk de voorste pieper onderbroken (foutje is menselijk).

Mocht de pieper achter niet goed te horen zijn omdat je een dubbele cabine of tussenwand hebt kunnen ze deze ook voor onder de bestuurders stoel aansluiten want daar loopt de bedrading.

Pdc pieper is gewijzigd bij de nieuwe modellen dan heb je nog maar 1 pieper onder de stoel zitten deze werkt voor voor en achter.

Tevens er zit een knop op je dashbord als je pdc voor en achter hebt, heb je alleen achter dan is geen uitschakel knop.
Pim 328 --> Ex Multivan '02 TDI nu 190 pk en 410 Nm
Nu Passat cc 2.0 tdi 170pk Highline Full options
jeroen pluto
Berichten: 140
Lid geworden op: 03 sep 2008, 20:31

Re: uitschakeling parkeer sensor bij achteruitrijden met aanhang

Bericht door jeroen pluto »

heb dealer gebeld, maar degene die de trekhaak heeft gemonteerd is nu met vakantie..
de bus is van mei 2009, ga er dus vanuit dat het een nieuw model is. heb echter wel een pieper achterin en voorin. trouwens geen tussenschot. mischien scheelt dat nog...ff afwachten dus..goeie tip over die verwisselde draad van voor af achter..

bedankt..
Plaats reactie