Welkom op het weetjewel forum, van en voor Volkswagen Transporter rijders.

Groetjes webmaster Henk-1

klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld

banden /assen / wiellager gonzend geluid?

vragen over de T5
Plaats reactie
Gebruikersavatar
osesetokoe
Berichten: 4
Lid geworden op: 13 jul 2009, 09:59
Locatie: Arnhem
Contacteer:

banden /assen / wiellager gonzend geluid?

Bericht door osesetokoe »

Hoi,

Ik heb sinds een paar dagen een raar geluid dat van de voorwielen vandaan lijkt te komen.
Het lijkt op bandengeluid of alsof er iets licht tegen een band aanloopt.
- Het is geen zingend of gierend geluid, maar eerder een gonzend geluid.
- De banden ( 3,2 bar rondom) hebben nog voldoende profiel en het geluid is ineens ontstaan.
- De wielen heb ik van de grond gehad en niks geen speling op een van de 4 wielen gevoeld.
- De achterwielen draaien dan helemaal vrij.
- Bij de voorwielen voel je dat het wiel na een of twee graden draaien via de aandrijfassen wat tandwielen in de versnellingsbak in beweging zet. Verder geen vreemde geluiden daar o.i.d.
- Het gonzende geluid begint vanaf ongeveer 50 km/u - 90 km/u en wordt bij hogere snelheid minder of ik hoor het niet meer...
- Het geluid wordt luider als je een bocht naar rechts instuurt.
- Het geluid wordt iets minder bij een bocht naar links.
- Zodra ik - rechtuit rijdend - tussen 50-90 km/u de koppeling indruk wordt het geluid niet minder en rolt de bus gewoon uit.

Dus roept u maar! Wie heeft er een idee wat er aan de hand zou kunnen zijn? :nuts

Gijs (Arnhem)
T5 2003 (77kW standaard)
Checkerdecheck: http://www.hyperlinc.nl
pieters
Berichten: 290
Lid geworden op: 12 jun 2008, 19:26

Re: banden /assen / wiellager gonzend geluid?

Bericht door pieters »

Hallo,

Het kan natuurlijk van alles zijn, en ik weet je kilometerstand niet.
Een wiellager kan natuurlijk of een homokineet, maar om eerlijk te zijn lijkt me dat allemaal niet het meest voor de hand liggend.

Het zou ook het cuppen van een band kunnen zijn.
Dat is het niet helemaal mooi rond afslijten van een band op het blokprofiel.
Maar om eerlijk te zijn doen banden dat vaker aan de achterkant van de auto, niet voor dus.
Maar zou je nu net je banden van achter naar voor hebben gewisseld dan kan dat een oorzaak zijn.
Als dit het geval is niets aan doen , wordt waarschijnlijk vanzelf minder.

Succes
Gebruikersavatar
osesetokoe
Berichten: 4
Lid geworden op: 13 jul 2009, 09:59
Locatie: Arnhem
Contacteer:

Re: banden /assen / wiellager gonzend geluid?

Bericht door osesetokoe »

Hoi
Bedankt voor je suggesties!

Nog wat aanvullingen:
De kilometerstand is 131.000 km.
D'r zitten rondom Continental Premiumcontact 2 banden op met nog 2mm profiel boven de profielcontrolenok in de band.
De voorbanden heb ik een jaar geleden van achteren naar voren gezet en omgekeerd.
Terugwisselen heb ik deze deze week nog niet gedaan, maar dat ga ik zeker nog doen om te kijken of het geluid van plaats veranderd.
Cuppen zou kunnen, maar zo ineens? Ik heb de "tyre whisperer" ff in me losgemaakt, maar geen verschil kunnen voelen qua profiel als je met en tegen de draairichting over de band gaat met je hand.

Nog andere suggesties of testmethodes om een mogelijke oorzaak boven water te krijgen?

Groeten Gijs
Checkerdecheck: http://www.hyperlinc.nl
fbmg
Berichten: 2
Lid geworden op: 25 aug 2014, 12:16

Re: banden /assen / wiellager gonzend geluid?

Bericht door fbmg »

Hoi

Is natuurlijk al een oud bericht maar ik was op zoek naar de oorzaak van mijn "gonzend geluid" en wat hier beschreven staat heb ik precies hetzelfde! Wielen/banden verwisseld maakt geen verschil.

Even voorstellen ik rij in een VW T5 174 pk AXE uit nov 2003, Motor recentelijk vervangen door revisie motor met nieuwe cilinderkop.

Hoor graag van iemand die hier de oorzaak van weet en evt. oplossing.
edjeraketje
Berichten: 677
Lid geworden op: 12 jan 2007, 19:38
Locatie: Tussen Leeuwarden en Dokkum

Re: banden /assen / wiellager gonzend geluid?

Bericht door edjeraketje »

Hoogst waarschijnlijk dat het 1 van je voorwiel lagers is. Bij een bocht naar links hoor je de rechter en bij bocht rechts de linker.
Je kunt er een nieuw lager in laten persen of je koopt tweedehands een fusee en bouwt die over.

Suc6 Edje
BPC Garrett 2260 80% verstuivers, 215 KW 570NM 2000/3700, Wagner IC, Lowtec Hilow 4,H&R stabilisators 26/30 Projektzwo bi-xenon
Man Tge 3.180 4x4 automaat
fbmg
Berichten: 2
Lid geworden op: 25 aug 2014, 12:16

Re: banden /assen / wiellager gonzend geluid?

Bericht door fbmg »

Idd rechts wiellager kapot en ook met uitpersen van het lager de ABS sensor. Vervangen en geluid is weg!
Plaats reactie