Welkom op het weetjewel forum, van en voor Volkswagen Transporter rijders.

Groetjes webmaster Henk-1

klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld

Binnenverlichting werkt niet bij deur openen

vragen over de T4
Gebruikersavatar
stn1
Berichten: 86
Lid geworden op: 29 mar 2008, 09:55

Binnenverlichting werkt niet bij deur openen

Bericht door stn1 »

Bij de camper heb ik een probleem en vraag. Weeral :ie

Nu over de binnenverlichting. De deurcontacten bij de schuifdeur en passagiersdeur werken niet.

Wat ik vreemd vind is dat op het contact links twee draden zijn aangesloten, maar ook met 1 werkt de schakelaar al.. bij de andere twee zit er maar 1 draad (massa) en deze twee schakelaars reageren helemaal niet. Moet ik het anders aansluiten?
T4 california coach bj 1999. 50mm verlaagd. Getinte ruiten. Ronal 16 inch. Smoke achterlichten. Silver vision knipperlichten. Aerotwin wissers voor en achter. Embleemloze grille
Egbert&Manon
Berichten: 5456
Lid geworden op: 13 jan 2007, 14:36
Locatie: Frankrijk Vienne

Re: Binnenverlichting werkt niet bij deur openen

Bericht door Egbert&Manon »

De 2e draad van je bestuurderszijde zal voor het voorgloeien zijn. (sommige uitvoeringen gaan al voorgloeien met het openen van de deur).
Heb je de schakelaar in het plafondlampje in de goede positie?

Egbert
2015 Iveco Daily 50C15
2018 Hyundai Tucson diesel
Gebruikersavatar
stn1
Berichten: 86
Lid geworden op: 29 mar 2008, 09:55

Re: Binnenverlichting werkt niet bij deur openen

Bericht door stn1 »

ja die staat op de goede stand natuurlijk. Maar er hoort maar 1 draad aangesloten te zijn begrijp ik hieruit.. Vaag dat alleen die van de bestuurderskant werkt dan..
T4 california coach bj 1999. 50mm verlaagd. Getinte ruiten. Ronal 16 inch. Smoke achterlichten. Silver vision knipperlichten. Aerotwin wissers voor en achter. Embleemloze grille
Gebruikersavatar
Wim T4 935
Berichten: 1873
Lid geworden op: 04 feb 2007, 19:58
Locatie: Randstad

Re: Binnenverlichting werkt niet bij deur openen

Bericht door Wim T4 935 »

Ik zou het draadje bij de deuren die niet werken even buiten de schakelaar om rechtstreeks aan massa leggen. Brand het lampje dan wel zijn dan zijn de schakelaars slecht, anders wellicht een draadbreuk.
:T44EVER

Groeten van Wim

:driveT4
Gebruikersavatar
chv
Berichten: 2036
Lid geworden op: 15 apr 2007, 11:43
Locatie: Den Haag

Re: Binnenverlichting werkt niet bij deur openen

Bericht door chv »

Bij mij werkt de binnenverlichting alleen bij de twee voordeuren, niet bij de schuifdeur. Als de schuifdeur opengaat gaat alleen desgewenst de treeplankverlichting aan.
En dat is ook standaard zo dacht ik, in elk geval bij de types vanaf 96.

Met vriendellijke groet,

Charles Vos
Met vriendelijke groet,
Charles Vos

T6 Rockton met California interieur en SGA hefdak
Gebruikersavatar
Roger B. (11)61
Berichten: 9154
Lid geworden op: 10 apr 2007, 10:01
Locatie: in der Hinterecke (Duitse achterhoek)

Re: Binnenverlichting werkt niet bij deur openen

Bericht door Roger B. (11)61 »

dat voorgloeien op de bestuurdersdeur-openen doet toch alleen de 1900??, STN1 heeft een TDI......(als ik me goed herinner)
Wat je ook doet, zorg altijd dat je de drie T's bij je hebt, dan kun je je altijd redden....
Tyraps, Tape en Telefoon
Gebruikersavatar
SCOTT
Berichten: 672
Lid geworden op: 19 okt 2008, 18:53
Locatie: België

Re: Binnenverlichting werkt niet bij deur openen

Bericht door SCOTT »

Ik heb pas de schakelaar aan de 2voorste deuren vervangen, bestuurderskant heeft ook 2 aansluitingen


2.5tdi ACV '96
T4 2.5 TDI ACV Caravelle '96 - Afbeelding
Nebioblauw met blauw interieur
Rol on Sachs Suspension
Inox exhaust
407.000km
VW - Das Auto
Gebruikersavatar
Rotor
Berichten: 721
Lid geworden op: 12 jan 2007, 20:27
Locatie: Kampen

Re: Binnenverlichting werkt niet bij deur openen

Bericht door Rotor »

Volgens mij is het tweede contact voor de licht zoemer.
Gebruikersavatar
stn1
Berichten: 86
Lid geworden op: 29 mar 2008, 09:55

Re: Binnenverlichting werkt niet bij deur openen

Bericht door stn1 »

Rotor schreef:Volgens mij is het tweede contact voor de licht zoemer.
ok, dan doet die het ook niet....
T4 california coach bj 1999. 50mm verlaagd. Getinte ruiten. Ronal 16 inch. Smoke achterlichten. Silver vision knipperlichten. Aerotwin wissers voor en achter. Embleemloze grille
Gebruikersavatar
Rotor
Berichten: 721
Lid geworden op: 12 jan 2007, 20:27
Locatie: Kampen

Re: Binnenverlichting werkt niet bij deur openen

Bericht door Rotor »

Gewoon even met een stukje fijn schuurpapier tussen de contacten door gaan, dan weet je zeker dat het daar niet aan ligt, en wel zorgen dat hij goed massa maakt. Gr Ton.
Gebruikersavatar
PJJ-65535
Berichten: 377
Lid geworden op: 22 nov 2008, 16:52
Locatie: Schouwen-West

Re: Binnenverlichting werkt niet bij deur openen

Bericht door PJJ-65535 »

Hallo,

chv schreef:Bij mij werkt de binnenverlichting alleen bij de twee voordeuren, niet bij de schuifdeur. Als de schuifdeur opengaat gaat alleen desgewenst de treeplankverlichting aan.
En dat is ook standaard zo dacht ik, in elk geval bij de types vanaf 96.
Charles Vos

Aan een binnenverlichting zitten drie draden
Rood: +12 v constant (afgezekerd) volgens mij op positie 21 (weet ik niet zeker)
bruin: massa constant
bruin/wit: massa geschakeld via deurcontact.


Vanaf je achterklep loopt er een draadje naar de schuifdeur. Vanaf je schuifdeur over je hemel naar je binnenverlichting midden-voor. Daarvandaan weer naar de linker en rechter voorportier.

Als bij het openen van je schuifdeur alleen je binnenverlichting bij je schuifdeur opengaat, dat is er een hoogstwaarschijnlijk een draadbreuk in je bruin-witte draad naar die van je achterzijde naar je voorzijde gaat.

Tevens wordt deze bruin-witte schakeldraad gebruikt om het terug op slot gaan van de wagen nadat je'm met de afstandbediening vaqn 't slot hebt, maar de deuren niet geopend het te controleren.

Voorbeeld: Zet je auto open met afstandbediening en doe geen deur open: Auto gaat weer op slot (centrale portiervergrendeling)
Idem en doe een deur open, centrale portiervergrendeling sluit niet opnieuw af

Controleer dit nu met je schuifdeur of achterklep, en zet deze open: wagen mag niet de centrale portiervergrendeling activeren en wagen terug sluiten. (anders is je schakeldraad stuk)
.

Met vriendellijke groet,
Life's no monkey business.........
Gebruikersavatar
stn1
Berichten: 86
Lid geworden op: 29 mar 2008, 09:55

Re: Binnenverlichting werkt niet bij deur openen

Bericht door stn1 »

PJJ-65535 schreef:Hallo,

chv schreef:Bij mij werkt de binnenverlichting alleen bij de twee voordeuren, niet bij de schuifdeur. Als de schuifdeur opengaat gaat alleen desgewenst de treeplankverlichting aan.
En dat is ook standaard zo dacht ik, in elk geval bij de types vanaf 96.
Charles Vos

Aan een binnenverlichting zitten drie draden
Rood: +12 v constant (afgezekerd) volgens mij op positie 21 (weet ik niet zeker)
bruin: massa constant
bruin/wit: massa geschakeld via deurcontact.


Vanaf je achterklep loopt er een draadje naar de schuifdeur. Vanaf je schuifdeur over je hemel naar je binnenverlichting midden-voor. Daarvandaan weer naar de linker en rechter voorportier.

Als bij het openen van je schuifdeur alleen je binnenverlichting bij je schuifdeur opengaat, dat is er een hoogstwaarschijnlijk een draadbreuk in je bruin-witte draad naar die van je achterzijde naar je voorzijde gaat.

Tevens wordt deze bruin-witte schakeldraad gebruikt om het terug op slot gaan van de wagen nadat je'm met de afstandbediening vaqn 't slot hebt, maar de deuren niet geopend het te controleren.

Voorbeeld: Zet je auto open met afstandbediening en doe geen deur open: Auto gaat weer op slot (centrale portiervergrendeling)
Idem en doe een deur open, centrale portiervergrendeling sluit niet opnieuw af

Controleer dit nu met je schuifdeur of achterklep, en zet deze open: wagen mag niet de centrale portiervergrendeling activeren en wagen terug sluiten. (anders is je schakeldraad stuk)
.

Met vriendellijke groet,
Bij mij aan de bestuurderskant een gele en een bruine draad. In de schuifdeur en passagierskant alleen een bruine. Niet de draden die jij hier beschrijft.
T4 california coach bj 1999. 50mm verlaagd. Getinte ruiten. Ronal 16 inch. Smoke achterlichten. Silver vision knipperlichten. Aerotwin wissers voor en achter. Embleemloze grille
Gebruikersavatar
PJJ-65535
Berichten: 377
Lid geworden op: 22 nov 2008, 16:52
Locatie: Schouwen-West

Re: Binnenverlichting werkt niet bij deur openen

Bericht door PJJ-65535 »

Hmm,,

Kan ik zo snel niet vinden in't schema.

Ik heb de mijne gevonden in t4-wiki.

Voor een (geschakelde) binnenverlichting heb je sowieso een plus en schakeling (meesta naar massa nodig..)

Ik denk dus dat je de schakeldraad te pakken hebt.. Schijnbaar heb je een afwijkende bedrading t.v. std. T4
Hieronder heb ik voor je op T4-wiki gezocht op 't schema.

http://www.t4-wiki.de/wiki/Bild:Elektri ... ltbild.jpg

Afbeelding

suc6 Pieter.
:driveT4
Life's no monkey business.........
Gebruikersavatar
stn1
Berichten: 86
Lid geworden op: 29 mar 2008, 09:55

Re: Binnenverlichting werkt niet bij deur openen

Bericht door stn1 »

Zo gisteren eindelijk weer tijd gehad en alles nagekeken. Alles werkt weer, had een draadbreuk aan passagierskant. De ene draad die naar de passagierskant loopt is een plus draad. Massa maak je met het schroefje waar de schakelaar mee vast zit. De zoemer werkt ook weer, heb er nieuwe schakelaars ingezet links en rechts en alles weer perfect.

Thanks voor de reacties iig :zwaai
T4 california coach bj 1999. 50mm verlaagd. Getinte ruiten. Ronal 16 inch. Smoke achterlichten. Silver vision knipperlichten. Aerotwin wissers voor en achter. Embleemloze grille
Gebruikersavatar
Patt
Berichten: 84
Lid geworden op: 27 nov 2007, 18:51
Locatie: Opwijk City

Re: Binnenverlichting werkt niet bij deur openen

Bericht door Patt »

Stn1,

heb je hier soms de partnumbers van ? , mijn contactjes werken ook maar 1 keer op 5, na afschuren weer een weekje goed en daarna terug naar af.
De verlichting is nog niet zo erg, maar hij gooit wel de centrale vergrendeling dicht als er hij niet merkt dat de deur is opengeweest.

grts

Patt
Plaats reactie