Welkom op het weetjewel forum, van en voor Volkswagen Transporter rijders.

Groetjes webmaster Henk-1

klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld

Sensor Water tank California

vragen over de T4
Egbert&Manon
Berichten: 5456
Lid geworden op: 13 jan 2007, 14:36
Locatie: Frankrijk Vienne

Re: Sensor Water tank California

Bericht door Egbert&Manon »

deejoe schreef:
Egbert&Manon schreef:Meting gebeurt met weerstandjes die corresponderen met een nivo.

Geeft de jouwe nu vol of leeg aan?

Egbert
Hij geeft niets aan, dat is het nu juist.
Ik heb overigens een 1996 model.
Als test de schoonwatertank achterin helemaal gevuld en daarna via de kraan in de vuilwatertank laten lopen.
Maar geen melding dat de tank vol is.
Sterker nog het overtollige water loopt onder de auto uit zelfs als de hendel in mijn kastje dicht is.
De tank stroomt dan blijkbaar over.

Dan heb je een draadbreuk ergens tussen vlotter en kastje.
Controleer eerst de stekkerverbinding bij je tank maar eens.

Egbert
2015 Iveco Daily 50C15
2018 Hyundai Tucson diesel
repelsteeltje
Berichten: 1223
Lid geworden op: 22 mar 2009, 20:41

Re: Sensor Water tank California

Bericht door repelsteeltje »

Egbert&Manon schreef:
deejoe schreef:
Egbert&Manon schreef:Meting gebeurt met weerstandjes die corresponderen met een nivo.

Geeft de jouwe nu vol of leeg aan?

Egbert
Hij geeft niets aan, dat is het nu juist.
Ik heb overigens een 1996 model.
Als test de schoonwatertank achterin helemaal gevuld en daarna via de kraan in de vuilwatertank laten lopen.
Maar geen melding dat de tank vol is.
Sterker nog het overtollige water loopt onder de auto uit zelfs als de hendel in mijn kastje dicht is.
De tank stroomt dan blijkbaar over.

Dan heb je een draadbreuk ergens tussen vlotter en kastje.
Controleer eerst de stekkerverbinding bij je tank maar eens.

Egbert
doe je heel simpel, stekers bij de watertank doorverbonden betekend vol niveau.... geeft ie dan niets aan weet je dat het in de bedrading zit..... maar neem maar van mij aan dat het de sensor is, ding zit klote in elkaar. Oorzaak, de leverancier komt uit de UK, daar is nog nooit iets fatsoenlijks op elektra gebied vandaan gekomen. Verkeerde materiaalkeuze.... Kunstof lijkt dicht maar laat water door, wat zich ophoopt op het printplaatje waar de reedcontacten op zitten, wat vervolgens totaal vergaat.

Latere sensors hebben een rvs pijp, probleem opgelost.
Egbert&Manon
Berichten: 5456
Lid geworden op: 13 jan 2007, 14:36
Locatie: Frankrijk Vienne

Re: Sensor Water tank California

Bericht door Egbert&Manon »

Ik kwam dit tegen op het WWW:

http://www.4vrijetijd.nl/index.php?manufacturers_id=65

Egbert
2015 Iveco Daily 50C15
2018 Hyundai Tucson diesel
Leo45
Berichten: 1452
Lid geworden op: 11 jan 2007, 15:23

Re: Sensor Water tank California

Bericht door Leo45 »

Nog even een nabrander, als de schoonwatertank leeg is dan is er een leeg tankje zichtbaar.
De vuilwatertank wordt alleen zichtbaar als tie vol is.

Nog wat gevonden:
http://213.239.212.66/wiki/Geber_G33_(W ... schwasser)

Leo
T4 2.5TDI automaat RIP
Gebruikersavatar
deejoe
Berichten: 340
Lid geworden op: 08 mei 2008, 13:23
Locatie: Oosterhout

Re: Sensor Water tank California

Bericht door deejoe »

Super !
Bedankt voor alle tips.
Ik ga zodra ik wat meer tijd heb aan de slag.
VW T4 Westfalia Biker 1996 2.4D (oud)
VW T4 1998 2.5 TDI(oud)
VW T4 2000 2.5 TDI
VW T3 1985 (te koop)
VW T5 2011 2.0 TDI
Gebruikersavatar
deejoe
Berichten: 340
Lid geworden op: 08 mei 2008, 13:23
Locatie: Oosterhout

Re: Sensor Water tank California

Bericht door deejoe »

Leo45 schreef:Nog even een nabrander, als de schoonwatertank leeg is dan is er een leeg tankje zichtbaar.
De vuilwatertank wordt alleen zichtbaar als tie vol is.

Nog wat gevonden:
http://213.239.212.66/wiki/Geber_G33_(W ... schwasser)

Leo

Eindelijk eens tijd gehad om de sensor te bekijken.

Op een van die foto's zie je mooi hoe het er bij mijn sensor ook uit ziet.
En en al corrosie. Sterker nog er zitten een aantal weerstandjes op en een daarvan is helemaal rot.
Helaas kan ik de kleuren niet meer herkennen.
Want het is volgens mij wel te doen om hier een nieuw weerstandje op te solderen.
Heeft iemand een werkende sensor?, en kan de kleuren van de weerstandjes weergeven.
Ik zal nog een foto plaatsen ter verduidelijking.
VW T4 Westfalia Biker 1996 2.4D (oud)
VW T4 1998 2.5 TDI(oud)
VW T4 2000 2.5 TDI
VW T3 1985 (te koop)
VW T5 2011 2.0 TDI
Gebruikersavatar
volvosurfer
Berichten: 267
Lid geworden op: 10 mei 2009, 22:32
Locatie: Bergen op Zoom

Re: Sensor Water tank California

Bericht door volvosurfer »

Deejoe, ik heb mijn sensor uit elkaar gehad een paar weken terug. Bij mij was ook een weerstand kapot. Die bij de eerste reed switch. Ik heb er een nieuwe opgesoldeerd. Waarde: 2.2 kilo Ohm. Daarna alles goed schoongemaakt en gelakt met nagellak.

Laat de foto's even zien inderdaad. Ik weet niet meer welke waarde alle weerstanden hadden maar met een beetje rekenwerk, komen we daar wel aan uit. De waardes in de WIKI zijn de gemeten waardes en niet de waardes van de weerstanden.
Jaaaaaa, een mooie California gekocht!!
Gebruikersavatar
deejoe
Berichten: 340
Lid geworden op: 08 mei 2008, 13:23
Locatie: Oosterhout

Re: Sensor Water tank California

Bericht door deejoe »

Als ik straks thuis ben dan zal ik wat foto's maken.
Alvast bedankt he :toppie
VW T4 Westfalia Biker 1996 2.4D (oud)
VW T4 1998 2.5 TDI(oud)
VW T4 2000 2.5 TDI
VW T3 1985 (te koop)
VW T5 2011 2.0 TDI
Gebruikersavatar
HarryF
Berichten: 100
Lid geworden op: 25 nov 2008, 15:46
Locatie: Enschede

Re: Sensor Water tank California

Bericht door HarryF »

deejoe schreef:
Egbert&Manon schreef:Meting gebeurt met weerstandjes die corresponderen met een nivo.

Geeft de jouwe nu vol of leeg aan?

Egbert
Hij geeft niets aan, dat is het nu juist.
Ik heb overigens een 1996 model.
Als test de schoonwatertank achterin helemaal gevuld en daarna via de kraan in de vuilwatertank laten lopen.
Maar geen melding dat de tank vol is.
Sterker nog het overtollige water loopt onder de auto uit zelfs als de hendel in mijn kastje dicht is.
De tank stroomt dan blijkbaar over.
Bij mij was de niveaugever vervuild en gaf dus ook niets meer aan (ook niet een leeg "tankje", maar dat is normaal)
Er zit een overloop (beveiliging) op, dus ook het overstromen is een geplande aktie.

Advies, signaalgevertje uitbouwen en schoonmaken. Dit kan (als je handen niet te groot zijn :wjw ) met wat handigheid via het keukenkastje.


Gr HarryF
Houdt h'm tussen de lijntjes...met de gepoetste kant boven!!
Gebruikersavatar
deejoe
Berichten: 340
Lid geworden op: 08 mei 2008, 13:23
Locatie: Oosterhout

Re: Sensor Water tank California

Bericht door deejoe »

Afbeelding
Afbeelding

Hierbij de foto's.
Het is het weerstandje bij de onderste sensor.
VW T4 Westfalia Biker 1996 2.4D (oud)
VW T4 1998 2.5 TDI(oud)
VW T4 2000 2.5 TDI
VW T3 1985 (te koop)
VW T5 2011 2.0 TDI
Gebruikersavatar
Rotor
Berichten: 721
Lid geworden op: 12 jan 2007, 20:27
Locatie: Kampen

Re: Sensor Water tank California

Bericht door Rotor »

Hoi, ik zie op de foto ook een glazen buisje(meerdere) dit zijn reed-contacten, deze werken als er een magneet langs gaat, ik neem aan dat zo'n magneetje verwerkt zit in een drijver.
Het zou dus ook kunnen zijn dat zo'n reed-contact kapot is, of de magneet is er niet meer.
De weerstand die er niet zo mooi meer uitziet hoeft niet stuk te zijn, even meten en je weet het
Gebruikersavatar
volvosurfer
Berichten: 267
Lid geworden op: 10 mei 2009, 22:32
Locatie: Bergen op Zoom

Re: Sensor Water tank California

Bericht door volvosurfer »

Duidelijk geval van verbrand weerstandje. Deze kan je vervangen en dan werkt het allemaal weer goed. Deze weerstand heb ik ook vervangen. De waarde moet 2.2 kilo Ohm zijn.

De corrosie even op de printplaat verwijderen. Daarna de (de gewone doorzichtige) nagel lak pakken van de vrouw/dochters en de printplaat helemaal aflakken.

De reedswitches zijn heel simpel te controleren. Een multimeter aansluiten op de stekker en dan met de drijvers langs de switches gaan. Op de T4-wiki staan dan de waardes die de multimeter aangeeft als de schakelaars sluiten.

De functie is heel simpel. Iedere keer als er een schakelaar sluit wordt er een weerstand parallel geschakeld waardoor de totale weerstand verminderd. Uiteindelijk is de weerstand nul Ohm en geeft het display aan dat de tank vol is.
Jaaaaaa, een mooie California gekocht!!
Gebruikersavatar
Rotor
Berichten: 721
Lid geworden op: 12 jan 2007, 20:27
Locatie: Kampen

Re: Sensor Water tank California

Bericht door Rotor »

Denk dus niet dat het een duidelijk geval van een verbrand weerstandje is, denk eerder dat hij door het water een slechte verbinding met de print heeft.
Als een weerstand verbrand, dan is iets goed mis, daar hij alleen maar een ledmeter(neem ik aan) moet aansturen , zal hier maar weinig stroom doorheen gaan, en een weerstand aflakken? heeft weinig nut, wel zou je de soldeer verbinding kunnen aflakken, al zou je dat alleen maar doen dat je geen lood in je drinkwater wilt hebben.
mvg Ton.
Gebruikersavatar
eindgebruiker
Berichten: 310
Lid geworden op: 05 jun 2012, 17:43
Locatie: Amsterdam

Re: Sensor Water tank California

Bericht door eindgebruiker »

Even een oud draadje ophalen. De sensor van mijn California heeft een witte plastic buis en 1 vlotter. Het display geeft rare waarden aan. Nu is de watertank leeg en zie ik twee streepjes.
Zonet even doorgemeten. Als ik de vlotter vanaf bovenaan omlaag beweeg gaat ie netjes van 0 naar 0,7 kOhm naar 1,6 kOhm, maar daarna terug naar 0,7 kOhm en uiteindelijk naar 1,1 kOhm.
Kan iemand hier chocola van maken?
Leo45
Berichten: 1452
Lid geworden op: 11 jan 2007, 15:23

Re: Sensor Water tank California

Bericht door Leo45 »

Ik denk dat er water in de electronica zit. Omdat hij het nog doet zou ik 'm zo snel mogelijk openmaken en laten drogen dan kan je later de electronica in een ander buisje stoppen.
Hier staat een link naar het e.e.a. Let wel op er zitten op de reedschakelaars ook nog kleine magneetjes.

http://www.t4-wiki.de/wiki/Geber_G33_(W ... schwasser)

Ik heb de boel eens gerepareerd door het plastic buisje te vervangen door een aluminium gordijnroede werkte prima!

Leo
T4 2.5TDI automaat RIP
Plaats reactie