Welkom op het weetjewel forum, van en voor Volkswagen Transporter rijders.

Groetjes webmaster Henk-1

klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld

111kw +longlife olie

vragen over de T4
Plaats reactie
rmuys
Berichten: 33
Lid geworden op: 10 mar 2007, 10:59

111kw +longlife olie

Bericht door rmuys »

Beste weetjewellers,

Ik ben met mijn Caravelle 111kw uit nov. 2001 met axg longlife motor toe aan een oliewissel. Nu ben ik op zoek naar de beste olie (niet de goedkoopste) voor mijn geliefde busje. Inmiddels heeft ze 76.000 km op de teller staan. Wie kan mij een tip geven over de beste olie ter vervanging van het zwarte grut?

Over de 506.000 norm etc. ben ik op de hoogte, maar wat is nou de echt, maar dan ook echt, de beste olie?

Groet,

rmuys
Gebruikersavatar
Rotor
Berichten: 721
Lid geworden op: 12 jan 2007, 20:27
Locatie: Kampen

Re: 111kw +longlife olie

Bericht door Rotor »

Hallo, kijk hier maar eens voor een andere blik op olie http://www.autokopen.nl/autonieuws/2008 ... onzin.html
Gebruikersavatar
Multivan Generation
Berichten: 33875
Lid geworden op: 14 jan 2007, 14:41
Locatie: Zeeland (Oost)
Contacteer:

Re: 111kw +longlife olie

Bericht door Multivan Generation »

Wat echt het beste is voor het blokkie,
is om af te stappen van de long-life intervallen...(is mijn mening)

Ik zou Mobil of Castrol adviseren in 5W40 volsynthetisch en dat om de 15.000 km verversen.
...have you ever noticed that some people never have the money to do it right, but can always find the money to do it twice?...
Gebruikersavatar
GerJol 716
Berichten: 2012
Lid geworden op: 12 jan 2007, 20:46

Re: 111kw +longlife olie

Bericht door GerJol 716 »

Ik heb er ook Castrol 5W40 Magnatec inzitten (1.9 TD ABL geen longlife) dat is omdat IK dat wil.
Dat zegt niet dat het de beste olie is, iemand anders kan zweren bij een ander merk en daar zeer tevreden over zijn.
Ik verwacht niet dat je hier een sluitend antwoord kunt krijgen, want smaken verschillen en elk merk zegt de beste olie te hebben.

De oliespecificaties zijn door VW opgesteld daar kijk ik naar, en de olie moet daar aan voldoen.

Gerard
Als het niet kan zoals het moet, moet het maar zoals het kan

Afbeelding
rmuys
Berichten: 33
Lid geworden op: 10 mar 2007, 10:59

Re: 111kw +longlife olie

Bericht door rmuys »

Beste Rotor, Multivan Generation en Gerjol,

Rotor: Ik voel mij niet als een pioneer op oliegebied. In mijn vorgige 2 t4'tjes voelde een oliewissel altijd als een verademing. Alles liep weer lekker soepel. Ik laat het pioneerswerk liever aan iemand anders over, alhoewel een uitspraak van iemand in deze positie je wel aan het twijfelen brengt.

Multivan Generation; Angel eyes zien werkelijk alles. Ik had ook al gedacht om gewoon om de 15000 km de olie te verversen. Wat is wijsheid?

Gerjol; Smaken verschillen inderdaad helaas. Een objectieve mening is dan ook moeilijk te vinden, google staat er vol van. De mening van een weetjeweller zou mij daarom meer interesseren.

Wie heeft er nog een andere mening hierover???
Gebruikersavatar
Rotor
Berichten: 721
Lid geworden op: 12 jan 2007, 20:27
Locatie: Kampen

Re: 111kw +longlife olie

Bericht door Rotor »

Hi Rmuys, ik heb jaren lang in een garage gewerkt, en ik weet zeker dat veel mensen vinden dat de wagen beter rijd (al heb je er niets aangedaan)als hij uit de garage komt, net zoals je zegt lekker soepel rijd, en vooral als je daar ook nog veel geld voor uit gegeven hebt, dan moet het toch goed zijn?............maar ik denk dat dat goede gevoel meer tussen de oren zit.
Gebruikersavatar
Niels949
Berichten: 425
Lid geworden op: 13 jan 2007, 10:47
Locatie: Zwijndrecht
Contacteer:

Re: 111kw +longlife olie

Bericht door Niels949 »

@ Peter: Ik heb juist hele goede ervaringen met Long life olie; Toen ik mijn bus kocht zat er longlife olie in en was het olieverbruik praktisch nihil.
Na zo'n 1,5 jaar ben ik overgegaan naar "gewone olie" met de oliewissel om de 15.00 km. Ik kreeg na dit veranderen een behoorlijk hoger olieverbruik. Heb ongeveer een jaar zo gereden en maakte me echt zorgen over het olieverbruik. Ongeveer een half jaar geleden toch weer teruggegaan naar Longlife olie. En wat denk je? Olieverbruik weer praktisch nihil.... :toppie

Ik houd het dus bij longlifeolie.

Groeten,

Niels 949
T4 102 PK uit 2003
rmuys
Berichten: 33
Lid geworden op: 10 mar 2007, 10:59

Re: 111kw +longlife olie

Bericht door rmuys »

Bester Rotor en Niels.

Rotor: Psychisch of niet, ik heb pas rust als ik zelf nieuwe olie er in heb zitten, eeehhh.... toch psychisch dus?!? Snap het wel, maar zonder oliewissel rij ik niet eindeloos door.

Niels: Heb precies hetzelfde nu; geen spatje olieverbruik. Bij mijn vorige 2 t4'tjes was dat wel anders. Dus longlife voor mij.

Maar welke is nu de beste? Of vraag ik nu om een antwoord op een onoplosbaar mysterie?
Gebruikersavatar
Rotor
Berichten: 721
Lid geworden op: 12 jan 2007, 20:27
Locatie: Kampen

Re: 111kw +longlife olie

Bericht door Rotor »

Het antwoord kan heel simpel zijn..........kijk even wat VW aanbeveelt.
gr Ton.
Gebruikersavatar
Roger B. (11)61
Berichten: 9154
Lid geworden op: 10 apr 2007, 10:01
Locatie: in der Hinterecke (Duitse achterhoek)

Re: 111kw +longlife olie

Bericht door Roger B. (11)61 »

VW beveelt aan hun gestelde norm aan te houden. Over merk zeggen zij niets.... en als ze wat aanbevelen kwa merk, dan is dat het merk waarop zij de meeste winstmarge hebben.....

volgens mij gebruiken de meeste VW dealers (lang niet allemaal volgens mij) in nederland Castrol, kan in andere landen anders zijn als de importeur van VW aldaar een deal met een andere oliemaatschappij heeft...........

Ik kan geen verklaring bedenken waarom longlife (= veel dunnere olie) juist minder verbruik geeft, mijn ervaring is juist dat een nieuwe motor met longlife in het begin en dan ook nog vrij lang (pakweg 30-50 duizend kilometer) erg veel olie verbruikt (bij mijn T5 begon dat met 1 liter op 3.000 km, om langzaam af te zakken naar 1 liter op 7.500 km rond de 20.000 km en na de eerste beurt werd het snel minder tot een verbruik van 1 liter olie op pakweg 20.000 toen ie 88.000 gelopen had, wat een heel gewoon olieverbruik is.)

ELKE motor verbruikt olie, dat dat binnen een verversingsinterval van 10.000 a 15.000 km niet drastisch is, oke, dan is ie goed in orde, maar alle motoren verbruiken een beetje olie.

Persoonlijk rijd ik altijd veel te lang door met olie (laatste keer verversen was 45.000 km na aanschaf van de auto, weet niet hoe vers de olie toen was) ik vul ook nogeens niet elke week bij, kontrolleer het peil sporadisch.
Als ik iemand echter moet adviseren over olieverversen, dan zeg ik liever een keer te veel dan te weinig. Voor je motor kan het geen kwaad olie te verversen (je portemonnee is ander verhaal) of een motor er veel last van heeft als het later gebeurd (olie verversen) weet ik niet, maar beter is het er vast niet voor om olie later te vervangen.

Olie wordt zwart, zeker in een diesel, dat weten we allemaal. Dat zwarte is opgelost koolstof, koolstof is keihard. opgelost koolstof in de olie geeft dus hoedanook meer kans op slijtage dan schone olie. Hoe sterk dit merkbaar is, niet zo heel erg denk ik, zolang de olie maar niet stroperig wordt van de vervuiling :knipoog

Daarnaast wordt olie minder smerend op de lange duur, dus de kwaliteit gaat achteruit.

Heb je een motor die veel olie verbruikt, zodat je elke 5000 km een liter erbij moet gooien, dan is verversen natuurlijk minder nodig dan wanneer je 50.000 rijdt voordat je moet bijvullen.

Kies een verstandige termijn tussen 15000 (zeker met gewone olie) en max 30.000 met longlife, gebruik fatsoenlijke olie (moet minimaal aan de op de verpakking aangegeven specificaties voldoen, gerenommeerde emrken zijn vaak beter dan op de verpakking staat) en rijdt rustig en met zorg (rustig warm rijden, en daarbij bedenken dat warm pas na 20-30 km is en niet als de temp. meter op normaal gekomen is) dan haal je het meeste uit je motor kwa levensduur.
Wat je ook doet, zorg altijd dat je de drie T's bij je hebt, dan kun je je altijd redden....
Tyraps, Tape en Telefoon
rmuys
Berichten: 33
Lid geworden op: 10 mar 2007, 10:59

Re: 111kw +longlife olie

Bericht door rmuys »

Beste Roger,

Bedankt voor het uitgebreide antwoord. Super! Ik ga nu gewoon schoppen voor a-merk olie met de juiste specificaties.

Groet,

rmuys
Gebruikersavatar
frank884
Berichten: 1859
Lid geworden op: 24 jan 2007, 09:38
Locatie: midden limburg

Re: 111kw +longlife olie

Bericht door frank884 »

Multivan Generation schreef:Wat echt het beste is voor het blokkie,
is om af te stappen van de long-life intervallen...(is mijn mening)

Ik zou Mobil of Castrol adviseren in 5W40 volsynthetisch en dat om de 15.000 km verversen.
Hier ben ik het helemaal mee eens ook ik doe dit
Mag er 0W 30 of 5 w 30 in ( 06-2002) code QG1 maar doe dat ook niet
er zit Volsyntetische 5 w 40 in termijn: 1x/ jaar of 20.000 (wat het eerste komt)
maar dan met een ander merk olie
Kendall elite special (van Noviol Nijmegen)

(heb ik een emmer van gekocht in 2008 (5 gallon = 18.9 liter141 euro ( is 7.41 euro/ liter

wagen heeft 214000 gelopen en verbruikt ongeveer een halve liter olie tussen 2 verversbeurten
dus dat is heel erg weinig.
Ik rijdt wel altijd heel erg rustig weg ---heel rustig optrekken-- als die koud is
en koud niet boven de 2000 rpm
Daarna als die warm is laat ik hem altijd 1 minuut na lopen voordat ik hem uit zet
om de koeling en de turbo af te laten koelen

dit lijkt me ook voor de levensduur belangrijk net als die olie.
moter 2.5 TDI + Airco acv 102 pk/250nm

T4 4 Ever -5- cylinder for Life
rmuys
Berichten: 33
Lid geworden op: 10 mar 2007, 10:59

Re: 111kw +longlife olie

Bericht door rmuys »

Beste Frank,

Nu ga ik weeeer twijfelen. De zinsopbouw snapte ik niet helemaal:

"Mag er 0W 30 of 5 w 30 in ( 06-2002) code QG1 maar doe dat ook niet
er zit Volsyntetische 5 w 40 in termijn: 1x/ jaar of 20.000 (wat het eerste komt)
maar dan met een ander merk olie
Kendall elite special (van Noviol Nijmegen)"


Ik neem aan dat hiermee bedoeld: gebruik volsynthetische 5w40 olie en ververs deze 1 x per jaar of 20.000 km. Weet je zeker dat dit ook voor 111kw geldt? Dit i.v.m. hun normen voor deze motor (506.000).
Gebruikersavatar
frank884
Berichten: 1859
Lid geworden op: 24 jan 2007, 09:38
Locatie: midden limburg

Re: 111kw +longlife olie

Bericht door frank884 »

Sorry dat ik het niet duidelijk heb opgeschreven....
Ik bedoel te zeggen dat mijn motor (ACV BJ 06 2002) doordat die op de sticker
code QG 1 heeft geschikt is om op die 0 W 30 of 5 W 30 te rijden
de zgn longlife olie
met een flexibele verversingstermijn van ongeveer 30.000 kilometer of 1 x per 2 jaar
(QG 1 ..er zitten sensoren in het blok die de oliekwaliteit continu berekenen en de keerringen zijn van een andere kwaliteit zodat je met die dunne olie geen lekkage´s krijgt)

maar daar doe ik niet aan `het zgn long life gebeuren van VW`
Er zit Volsyntetische 5 w 40 in termijn: 1x/ jaar of 20.000 (wat het eerste komt)
maar dan van een ander merk olie als Peter, maar dat merk denk ik dat niet zoveel uitmaakt
ik heb er Kendall elite special in (van Noviol Nijmegen)"

Ik neem aan dat hiermee bedoeld: gebruik volsynthetische 5 w 40 olie en ververs deze 1 x per jaar of 20.000 km. Weet je zeker dat dit ook voor 111kw geldt? Dit i.v.m. hun normen voor deze motor (506.000).

voor mijn motor geldt ook de norm 506 00 staat op de sticker boven de radiateur
dat is het zelfde dat betekend dat het geen pompverstuiver is
Heb het destijds nagevraagd aan dhr Engel van Noviol de leverancier van alle smeerproducten
voor de vrachtwagens en hydrauliekolie bij mijn werkgever
en hun hebben alle type´s olie ook 5 w 30 enz enz kon hij ook verkopen
en hij heeft me voor deze motor deze olie geadviseerd
( in de vorige bus de 1.9 TD daar had ik gewone goedkope minerale olie in 15 W 40
of 10 w 40 vandaar dat ik toen ik deze bus 3 jaar geleden kocht bij hun heb geinformeerd
wat het beste geschikt is voor de ACV TDI.
moter 2.5 TDI + Airco acv 102 pk/250nm

T4 4 Ever -5- cylinder for Life
Plaats reactie