Welkom op het weetjewel forum, van en voor Volkswagen Transporter rijders.

Groetjes webmaster Henk-1

klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld

Zonder katalysator naar het Oostblok.

vragen over de T4
Plaats reactie
jeroensaaltink
Berichten: 13
Lid geworden op: 29 jul 2007, 13:53
Locatie: Nieuwleusen(Bij Zwolle)

Zonder katalysator naar het Oostblok.

Bericht door jeroensaaltink »

Met mijn T4 op LPG/Benzine (2.5L.ACU ) wil ik naar vrienden in het Oostblok.
LPG kan ik daar niet tanken en de benzine bevat daar nog vaak lood.
Er zit nog een conventionele-niet comp.gestuurde LPG installatie in de T4.
Wil daarom tijdelijk mijn kat vervangen/vewijderen ,en een pijp monteren.
Mijn vraag is nu:Als ik op loodhoudende benzine ga rijden zonder kat.,geeft dit geen problemen?
Alvast bedankt voor de reacties.
Gr.Jeroen.
Gebruikersavatar
Roger B. (11)61
Berichten: 9154
Lid geworden op: 10 apr 2007, 10:01
Locatie: in der Hinterecke (Duitse achterhoek)

Re: Zonder katalysator naar het Oostblok.

Bericht door Roger B. (11)61 »

volgens mij niet, je klepzittingen worden weer beter beschermd..... maar dat is niets negatiefs....

waarom de kat er weer terug onder schroeven als je terug bent? als ie aan de emissienormen voldoet, zeurt niemand over het niet aanwezig zijn van een katalysator........................
Wat je ook doet, zorg altijd dat je de drie T's bij je hebt, dan kun je je altijd redden....
Tyraps, Tape en Telefoon
repelsteeltje
Berichten: 1223
Lid geworden op: 22 mar 2009, 20:41

Re: Zonder katalysator naar het Oostblok.

Bericht door repelsteeltje »

Roger B. schreef:volgens mij niet, je klepzittingen worden weer beter beschermd..... maar dat is niets negatiefs....

waarom de kat er weer terug onder schroeven als je terug bent? als ie aan de emissienormen voldoet, zeurt niemand over het niet aanwezig zijn van een katalysator........................

dacht je......we hebben het hier over een benzinestoker.... Voor de apk moet het uitlaatgas emissiesysteem als dit op kenteken staat, geheel aanwezig zijn, in goede staat zijn en aantoonbaar werken. (geen storingen, geen ontbrekende onderdelen zoals een katalysator, of de indien af fabriek aanwezig voorverwarmingsinstallatie (secundaire luchtpomp en regeklep daarvan) en als laatste de controle; een gemeten emissiewaarde middels 4gastest die aan alle normen voldoet)

en dat op kenteken staan is bij alle vw benzinewagens al vanaf 1988 het geval..........

keuren ze hem zonder katalysator wel goed omdat de 4 gas test goed is (in uitzonderlijk geval lukt dat misschien) dan ga je bij een eventuele steekproef nat. Anders heb je mazzel.


oftwel, als je 2 lamdasondes hebt, eentje voor de kat en een er na, veel succes met het in noodloop naar het oosblok rijden, computer gaat zonder kat absoluut in stress.

heb je één lamdasonde kan je hem weghalen, en vervangen voor een recht stuk pijp. zou hem naderhand weer keurig monteren.
Gebruikersavatar
Roger B. (11)61
Berichten: 9154
Lid geworden op: 10 apr 2007, 10:01
Locatie: in der Hinterecke (Duitse achterhoek)

Re: Zonder katalysator naar het Oostblok.

Bericht door Roger B. (11)61 »

mijn passat 1800 met (volgens mij maar één) lambdasonde en kat leverde zonder kat nauwelijks meer emissie dan met en zat zonder ruimschoots binnen de vereisten voor de 4-gastest.

Geen buis geplaatst maar kat leeggemaakt en buis er doorheen gestoken (om lege blikkerige geluid te voorkomen) en daar is ie nog twee keer mee door de APK gegaan en een daarvan met steekproef.
De motor had 240.000 gelopen toen ik de kat leegmaakte en 329.000 toen ik hem met 3 maanden oude APK verkocht.....

kan dus best.

weet niet of een 2,5 5 cilinder twee lambdasondes heeft, maar anders wordt er na de kat niks gecontrolleerd en zal de motorcomputer er ook echt niet van over de zeik gaan lijkt me.

Als ie de kat laat zitten en veel op loodhoudende benzine rijdt kan de kat de geest geven (geen idee hoe snel dat gaat)
Wat je ook doet, zorg altijd dat je de drie T's bij je hebt, dan kun je je altijd redden....
Tyraps, Tape en Telefoon
repelsteeltje
Berichten: 1223
Lid geworden op: 22 mar 2009, 20:41

Re: Zonder katalysator naar het Oostblok.

Bericht door repelsteeltje »

Roger B. schreef:mijn passat 1800 met (volgens mij maar één) lambdasonde en kat leverde zonder kat nauwelijks meer emissie dan met en zat zonder ruimschoots binnen de vereisten voor de 4-gastest.

Geen buis geplaatst maar kat leeggemaakt en buis er doorheen gestoken (om lege blikkerige geluid te voorkomen) en daar is ie nog twee keer mee door de APK gegaan en een daarvan met steekproef.
De motor had 240.000 gelopen toen ik de kat leegmaakte en 329.000 toen ik hem met 3 maanden oude APK verkocht.....

kan dus best.

weet niet of een 2,5 5 cilinder twee lambdasondes heeft, maar anders wordt er na de kat niks gecontrolleerd en zal de motorcomputer er ook echt niet van over de zeik gaan lijkt me.

Als ie de kat laat zitten en veel op loodhoudende benzine rijdt kan de kat de geest geven (geen idee hoe snel dat gaat)

leeggemaakte kat doet suggestie wekken dat er een kat zit, nummertjes en al er in, als de emissie dan goed is slip je door de keuring....... Voor de apk hoeft de boel niet inwendig geinspecteerd te worden, de aanwezigheid is in deze aangetoond.

weghalen en katvervanger (rechte pijp of demper) is een ander verhaal.....
jeroensaaltink
Berichten: 13
Lid geworden op: 29 jul 2007, 13:53
Locatie: Nieuwleusen(Bij Zwolle)

Re: Zonder katalysator naar het Oostblok.

Bericht door jeroensaaltink »

:wjw Alvast bedankt voor de eerste info.
De kat gaat er na mijn "Oostbloktrip" weer netjes onder .
Wil alleen weten of ik daar met verwijderde kat. op (gelode)benzine kan rijden zonder dat de T4 slecht gaat lopen (noodloop)doordat de computer van slag raakt.
Er zit alleen een sonde in de voorpijp voor de kat.
Overigens is een geimporteerde benzineauto vaak niet voorzien van milieucode in de typeaanduiding.
Elke aanvullende info is welkom.
Gr.Jeroen.
rick_k
Berichten: 1679
Lid geworden op: 05 apr 2009, 22:01

Re: Zonder katalysator naar het Oostblok.

Bericht door rick_k »

Tegenwoordig hoeft bij een personen auto van voor 1-1-1996 geen kat meer aanwezig te zijn, mits de auto door de emissie test komt.

Wel eerst de regels even goed lezen dan...

mvg Rick
jeroensaaltink
Berichten: 13
Lid geworden op: 29 jul 2007, 13:53
Locatie: Nieuwleusen(Bij Zwolle)

Re: Zonder katalysator naar het Oostblok.

Bericht door jeroensaaltink »

Bedankt voor de info.
Ik weet dat door het lood de lambda sonde ook defect kan raken,maar ik heb er nog een paar liggen ,
dus die neem ik voor de zekerheid mee.
(Zijn er overigens nog bezoekers van het forum die een Dehler T4 Campertje bezitten??)
Gr.Jeroen S. :T54LIFE
Gebruikersavatar
Roger B. (11)61
Berichten: 9154
Lid geworden op: 10 apr 2007, 10:01
Locatie: in der Hinterecke (Duitse achterhoek)

Re: Zonder katalysator naar het Oostblok.

Bericht door Roger B. (11)61 »

denk dat dat voor je Lambdasonde wel mee zal vallen, dacht dat meer het dichtslaan van het keramiek in de kat het probleem was met loodhoudend..........
Wat je ook doet, zorg altijd dat je de drie T's bij je hebt, dan kun je je altijd redden....
Tyraps, Tape en Telefoon
Plaats reactie