![fun :knipoog](./images/smilies/knipoog.gif)
Voor diegenen die eraan twijfelen of de extra +/-25pk die normale chiptuning opleverd bij de 102PK motor geen kwaad kan voor de motor : wees gerust , die motor kan er écht wel tegen en zal voor die luttele extra PK's geen extra vroegtijdige slijtage maken
![fun :lach](./images/smilies/lach.gif)
Hieronder een heel mooi voorbeeld van tuning van de ACV blok , de 102PK uitvoering dus . Echter , dit project is nog steeds in volle evolutie , en heeft nu dus zijn eindfase nog niet bereikt...
! Opgelet ! = de echte techniek-liefhebbers zullen hiervan beginnen te kwijlen , dus opletten voor het toetsenbord
![fun :lach](./images/smilies/lach.gif)
![fun :lach](./images/smilies/lach.gif)
Het verhaal begint bij een Fin , die zijn T4 wat extra vermogen wou geven . ("Shadowmaker")
![Afbeelding](http://i234.photobucket.com/albums/ee81/granada924/T4fin.jpg)
Hij bracht zijn ACV blok naar +/- 200PK door chiptuning en wat kleine aanpassingen , en reed daar meer dan 100.000km probleemloos mee rond .
![Afbeelding](http://i234.photobucket.com/albums/ee81/granada924/1turbo.jpg)
Maar die extra PK's wennen snel , en hij wou meer , veel meer ...
Door gebruik te maken van een grotere turbo (gt23v-AMG) en grotere intercooler enz werd het vermogen op 305PK gebracht .
(305PK - 590Nm bij 1,3bar turbodruk )
Door de turbodruk tot 2,2 bar te brengen , haalde hij 350PK en 700Nm , dit enkel als test .
Met de 305PK set-up heeft hij ondertussen al meer dan 20.000km probleemloos gereden.
En aangezien er in het hoge Noorden lange winters zijn , had hij tijdens die wintermaanden dus steeds vrij veel vrije tijd om te knutselen (en om verder te gaan ) ...
Dit is een standaard ACV krukas :
![Afbeelding](http://i234.photobucket.com/albums/ee81/granada924/origkrukas.jpg)
Dit is de aangepaste versie (dus lichter gemaakt) :
![Afbeelding](http://i234.photobucket.com/albums/ee81/granada924/lichtekrukas.jpg)
De uitlaat werd ook aangepast : 80mm van voor tot achter
en hij heeft zelf een uitlaatspruitstuk gemaakt :
![Afbeelding](http://i234.photobucket.com/albums/ee81/granada924/uitlaat.jpg)
Ook het inlaatspruitstuk moest veranderd worden , hij heeft het spruitstuk van een oude Volvo 2.4D (6-in-lijn) genomen als donor , en dit aangepast naar eigen behoefte .Dit werd het eindresultaat :
![Afbeelding](http://i234.photobucket.com/albums/ee81/granada924/inlaat.jpg)
En gemonteerd op de motor =
![Afbeelding](http://i234.photobucket.com/albums/ee81/granada924/in-uitlaat.jpg)
Om al dat vermogen de baas te kunnen , werd er een koppeling gemonteerd met dubbele plaat
![Afbeelding](http://i234.photobucket.com/albums/ee81/granada924/koppeling.jpg)
de gebruikte versnellingsbak komt van een 150PK T4 (met aangepaste verhoudingen)
Het geheel gemonteerd in de T4 , als controle of het nieuwe geheel (in-en uitlaatspruitstuk) wel past in de auto :
![Afbeelding](http://i234.photobucket.com/albums/ee81/granada924/motor.jpg)
Het gebruikte motormanagement komt van een 150PK versie (omdat die standaard al met een VGT turbo zit) , deze software werd uiteraard nog aangepast .
Er word ook gebruik gemaakt van een Air-to-Water intercooler (dat geeft veel beter resultaat dan een conventionele intercooler)
De bedoeling is om 450PK te halen zegt de brave man
![neutral :ie](./images/smilies/ie.gif)
Om dit te bereiken gaat hij nu gebruik maken van een BI-TURBO set-up ...
De huidige turbo (gt23v-AMG) blijft behouden , maar er komt een gigantische VNT gt37v turbo bij ...
Foto van de gigantische gt37v =
![Afbeelding](http://i234.photobucket.com/albums/ee81/granada924/2turbo.jpg)
![neutral :ie](./images/smilies/ie.gif)
![fun :toppie](./images/smilies/toppie.gif)
![fun :knipoog](./images/smilies/knipoog.gif)