Welkom op het weetjewel forum, van en voor Volkswagen Transporter rijders.

Groetjes webmaster Henk-1

klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld

orientatie vragen

vragen over de T4
Plaats reactie
Gebruikersavatar
surfingerik
Berichten: 170
Lid geworden op: 10 sep 2009, 15:42

orientatie vragen

Bericht door surfingerik »

hey iedereen,

ik ben van plan om binnen kort een t4 om te bouwen tot camper. Na wat rondsnuffelen op de site heb ik al dusdanig veel coole dingen gezien dat ik maar wat extra geld opzij moet gaan zetten voor wat ik er nog meer in wil ;).
veel dingen een antwoord kunnen vinden, helaas niet alles en hoopte dat jullie mij antwoord kunnen geven.

1. ik las dat je hoogte minimaal 1.70 moet zijn wil hij als camper door de keuring komen. Betekend dit als ik er een vloertje in leg dat ik aan een hefdak moet gaan beginnen. gezien de kosten doe ik dit namelijk liever (nog) niet.

2. Is het mogelijk om een slaapbank in te bouwen die ook door de keuring komt om personen te vervoeren. of kan je als camper alleen rijden met de mensen die voor in passen.

3. er moet ook een keuken in las ik, is een kookstel genoeg? of moet er een wasbak bij?
4. Hoe zit het met afzuigen van je kooklucht ect. , is het handig (te doen) om zelf iets te maken of is het raadzaam om een bestaat product te kopen.

alvast bedankt, Erik
1ste auto: t4 1.9 uit 2000
Gebruikersavatar
bartt4
Berichten: 3254
Lid geworden op: 13 mar 2007, 00:16
Locatie: Stiens

Re: orientatie vragen

Bericht door bartt4 »

om camper kenteken en ook belasting voordeel hier van te hebbenmoet je minimaal sta hoogte hebben 170 dus inderdaad hefdak of vast hoog dak.
Heb zelf een dakje van reimo redelijk geprijst. optie is om een origineel camperdak te kopen. wat wel duurder is maar daar kan je eventueel weer in slapen.
Verders moet er kast(opbergmogelijk heden in zitten) slaap plek mag eventueel van een zitbank gemaakt worden. (zit slaap bank) keuken (koken maar ook wasbak met stromend water) exacte eisen lees je hier. http://www.belastingdienst.nl/variabel/ ... 292_134185
ik zelf heb via marktplaat seen interieur van een t3 westfalia gekocht. was voor alles 280 euro kwijt. bedbankje keuken met koelkastje en kook gerei.
Alles iets moeten aanpassen om in de t4 te plaatsen. Maar ben tevree met het resultaat. Kan ook zelf wat knutselen of een compleet interieur kopen via marktplaats of zo van een westfalia maar die prijs ligt fors hoger. Je kan het zo gek maken als je wil zo duur als je maar wil. OOk heel simpel kan.
Gewoon bedenken, wil je er ook echt mee op vakantie, wat van eisen stel je, budget, ga je voor luxe, of puur om het goedekope tarief. etc
Genoeg hier te vinden van andere camper bouwers.
Sucses met de verbouw en nog belangrijker, het plezier wat je er daarna er vaan beleefd.

gr bartt4
RUBBEREXPRESS
Gebruikersavatar
pluuke
Berichten: 1979
Lid geworden op: 13 jan 2007, 00:11
Locatie: Wolfsburg ;-)
Contacteer:

Re: orientatie vragen

Bericht door pluuke »

Er is al heeeeel veel over geschreven.....
Hier in ieder geval nog eens de eisen van de 2 partijen waar je mee te maken hebt.
Lees het goed door, er staat eigenlijk alles in.
Afbeelding
Afbeelding

1. Om aan de maat van 1.70 m te komen moet je zowiezo een hefdak(je) inbouwen.
Prijzen varierën van 500-600 voor een popup dakkie (nieuw)tot 1500 voor b.v. een 2e hands Westfalia dak (beide ex inbouw)

2. ? Een slaapbank heet een slaapbank omdat het ook een bank is. Anders heette een slaapbank een bed.
Oftewel als je hem opklapt is het een bank en dus geschikt voor personenvervoer.
Let wel, moet voorzien zijn van gordels, die bevestigd zijn op daatoe door de fabrikant aangebrachte plaatsen.
Makkelijkste is b.v. een Multivan slaapbank.

3. Lees de voorschriften van RDW en Douane.

4. Koken in de bus ? Bah. Ik doe dat buiten, maar moet iedereen zelf weten. Kookplaat zo dicht mogelijk bij (schuif-)raam houden.
Een afzuigkap in een T4 lijkt me kolder.

Lees dit eens :
viewtopic.php?f=2&t=17766&st=0&sk=t&sd=a&start=105
Lupo 1.6 125pk 2001 GTI
Lupo 1.4 60pk 2002 Cambridge
Lupo 1.4 60pk 2003 Cambridge Open Air
Gebruikersavatar
surfingerik
Berichten: 170
Lid geworden op: 10 sep 2009, 15:42

Re: orientatie vragen

Bericht door surfingerik »

bedankt voor de snelle reacties. Het wordt allemaal eens tuk duidelijker.
jammer dat ik voor een pop up dak moet gaan sparen, hoopte dat te kunnen vermijden. Ik ben denk ik wle van plan om het te laten zetten. om zelf te gaan snijden in mijn eigen dak heb ik te veel zelfkennis van mijn eigen vaardigheid.
hoeveel moet ik ongeveer opzij leggen om zoiets te laten doen?

@pluuke:
binnen koken lijkt mij ook niks, ben ook blij dat ik me daar dan ook niet zo druk om hoef te maken. lekker buiten koken is voor mij toch het echte camperen.
Het was trouwens een super topic, met erg veel plezier gelezen en ook handige tips opgeduikelt. nogmaals allemaal bedankt.
1ste auto: t4 1.9 uit 2000
Gebruikersavatar
pluuke
Berichten: 1979
Lid geworden op: 13 jan 2007, 00:11
Locatie: Wolfsburg ;-)
Contacteer:

Re: orientatie vragen

Bericht door pluuke »

Hoi Erik

Wat het inbouwen kost ? Effe kort door de bocht, 1 dag werk, 8 x 50 euro = 400 euro.
Ik zou iemand proberen te vinden die het voor een vriendenprijs voor je wil doen....
Vraag eens op een paar plaatsen prijs op in- en excl. montage.

M.b.t. het koken: Ik kook dan wel buiten, maar dat wil niet zeggen dat er geen werkend kookstel IN de bus vast gemonteerd dient te zijn !
M.a.w. op vakantie heb ik 2 kookstellen bij me. De "Flammenkocher" die je bij mij op de foto's ziet (Lidl € 9,95) gebruik ik dus in feite niet.
Deze is om fiscale reden wel permanent (werkzaam) aanwezig.

(Koken doe ik op een 2 pits campinggasstel. Dit ligt onder de bank, het past precies door het luik van de multivan (II) bank. De poten zitten aan de zijkant van mijn ene kast, het rooster hangt achter de passagiersstoel aan mijn andere kast. Komt dus van 3 plaatsen af, maar zit in 1 minuut in elkaar :toppie ).
Lupo 1.6 125pk 2001 GTI
Lupo 1.4 60pk 2002 Cambridge
Lupo 1.4 60pk 2003 Cambridge Open Air
Plaats reactie