Welkom op het weetjewel forum, van en voor Volkswagen Transporter rijders.

Groetjes webmaster Henk-1

klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld

aandrijving kapot

vragen over de T5
martin1953
Berichten: 18
Lid geworden op: 11 apr 2008, 21:11

aandrijving kapot

Bericht door martin1953 »

Beste Weetjewellers,

Vanmiddag stond ik met mijn t5 bj 2005 2.5 tdi 130 pk voor het stoplicht.
Toen ik de koppeling op liet komen hoorde ik een harde knal, net als of hij uit de versnelling schoot.
Maar hij stond gewoon nog in de eerste maar had geen aandrijving meer.
Motor loopt gewoon, ik kan de kopeling oplaten komen, en dan hoor ik wel een as die draait maar de wagen gaat niet vooruit.
Naar huis gesleept en nu staat hij op de oprit.
Nog even geprobeerd, schakelen en koppelen gaat gewoon, alleen de wielen draaien niet.
Als ik de koppeling intrap houdt het draaien op bij opkomen begint het weer. Er is alleen geen overbrenging naar het wiel
Is dit een aandrijfas of iets ergers? De wagen heeft een half jaar geleden een nieuwe koppeling gehad.
Waar moet ik aan denken!

Is er iemand die dit ook heeft gehad

Vast bedankt

Martin
I
mrdba
Berichten: 9
Lid geworden op: 27 mar 2009, 19:34

Re: aandrijving kapot

Bericht door mrdba »

Hoi

Heb ik ook gehad, twee weken geleden met mijn T5 130pk uit 2005. aandrijfas kapot (rechts)
het is een dure zaak. 800euro. coulance heb ik helaas niet kunnen bedingen.
ben benieuwd of je coulance weet je regelen.
Danny
Berichten: 465
Lid geworden op: 21 jan 2007, 19:11
Locatie: Tussen Turnhout en Antwerpen

Re: aandrijving kapot

Bericht door Danny »

hoeveel kilometers heeft ie gelopen??
Hobbyist
Berichten: 99
Lid geworden op: 19 sep 2008, 00:29
Locatie: Oudenaarde (regio)

Re: aandrijving kapot

Bericht door Hobbyist »

Hoi Martin,

Ik heb een paar weken terug ook een zelfde situatie gehad (zie topic 'afgescheurde koppeling').
Ik was aan het rijden terwijl dit gebeurde, reed net in 3é versnelling en was matig aan het versnellen.
Plots een lichte bonk (ja echt wel een lichte bonk) en volgens mijn gevoel was het ook net als uit de versnelling schieten.
Zoals de titel van mijn topic al vermeld was het de koppeling welke afgescheurd was na een 5000Km nog maar vernieuwd te zijn.

Als er een aandrijfas zou stuk zijn , dan zou je dit kunnen zien als je beide aandrijf wielen van de grond zet en je de motor laat draaien in eerste versnelling (best eerste gezien de snelheid waarmee de wielen kunnen draaien anders).
Als je zover bent zal je merken dat er een wiel zin heeft om te draaien. Het andere zal blijven stilstaan (welke kant dit het meeste voorheeft kan ik niet zeggen).
Met stilstaande motor maar niet in versnelling kan je mogelijks ook het verschil voelen (en horen) dat de aandrijfas(sen) en mogelijks de tandwielen in je bak draaien, zo kan je snel uitsluitsel geven welke kant het is (hopelijk voor jou een aandrijfas en geen bak , scheelt echt wel in je €).

Als het een aandrijfas is, is dit geen moeilijke zaak deze te vernieuwen. En bij de sponsor 'AMC Zwolle' kan je ze ook aankopen.
Ik ben uit Belgie en die mensen hebben me héél goed geholpen (bak vernieuwd, ik wou dat ik ook maar een as defect had, scheelt een pak werk).

Mvg Luc
pieters
Berichten: 290
Lid geworden op: 12 jun 2008, 19:26

Re: aandrijving kapot

Bericht door pieters »

Hallo wjwellers.

Bekend probleem heb het zelf ook gehad.
Vind het meer dan zeer vervelend dat volkswagen op zon manier met zukle problemen omgaat.
En dat gaat niet alleen om de aandrijfassen.
Ik noem koppelingen en versnellingsbakken, waterpompen, sevopompen enz.

Maar alles maar buiten de garantie drukken ik weet het niet of dat de goede manier is.
Ik vind het beste een fijne auto maar een klant zijn ze zeker kwijt.
Misschien verkopen ze bij volkswagen nog steeds meer dan genoeg auto's ik weet het niet.
Ik denk ..... Dat een aantal grijpgrage managers nog op hun streken gaan terug komen.

Een klant met een vervelend probleem weer opweg helpen zonder te veel moeilijk doen.
Dat levert pas veel tevreden gezichten op en reclame.

Succes allemaal.
pieters
Berichten: 290
Lid geworden op: 12 jun 2008, 19:26

Re: aandrijving kapot

Bericht door pieters »

Hallo Martin.

Ja eh waarschijnlijk de binnen vertanding van je rechteraandrijf as door gedraaid.
Zeker weten?? Krik je rechterkant van de auto op zet hem in de versnelling en draai aan het rechterwiel. Is dit te draaien met een wat ratelend geluid dan mag je er wel vrijwel zeker vanuit gaan.
Komt heel vaak voor zo als ik al zei.
Ehh niet echt ingewikkeld om te vervangen en 800 euro dat vind ik een heel bedrag als ik het zo mag zeggen.
Maar je bent er wel een brug voor nodig eigenlijk.

Twee nieuwe boutjes voor je fusee dacht ik zo uit mijn hoofd want die moet los.
Zijn rek boutjes dus nieuw dan maar. Nieuwe as stomp in je versnellings bak, dit kan van de buiten kant, goed invetten , nieuwe aandrijfas eroverheen in het naafgat steken en fusee weer vast dit is het wel ongeveer.
Uitlijnen voor de nauwkeurigen onder ons.

Dacht dat ik zelf ongeveer voor de helft van het geld klaar was.
Hoef ik je verder niks meer uit te leggen zeker.
martin1953
Berichten: 18
Lid geworden op: 11 apr 2008, 21:11

Re: aandrijving kapot

Bericht door martin1953 »

Hallo allemaal,

Bedankt voor jullie reacties, vanavond los gehaald en het blijk inderdaad de aandrijfas, tanden waren volkomen afgesleten.
Dat de asstomp van buiten af vernieuwd kan worden wist ik niet.
Onderdelen morgen bestellen en dan is het ook zo weer voor elkaar.
Gelukkig niet de koppeling die was een paar duizend km geleden al vernieuwd (150000 km)
Heb vaker aangegeven op dit forum, dat ik spijt heb als haren op mijn hoofd dat mijn t4 is verkocht en ik dit wanproduct heb aangeschaft. Maar ja alles is al vernieuwd zo een beetje. En ik vind het een hele fijne auto verder om te rijden, behalve dan die schokkerige koppeling.
Heb ook al de oliekoeler kapot gehad allemaal olie in de koelvloeistof.
Aircopomp is het lager al 2 keer kapot gedraaid.
Nogmaals dank voor alle reacties

Martin
Hobbyist
Berichten: 99
Lid geworden op: 19 sep 2008, 00:29
Locatie: Oudenaarde (regio)

Re: aandrijving kapot

Bericht door Hobbyist »

Mooi voor jou dat je toch al weet wat er stuk is en dat de herstelling op zich betreft het werk wel meevalt.
Het zijn altijd vervelende € als het een defect is, maar je kan er je bus niet voor laten stilstaan denk ik.

Blijkbaar is recentelijk de koppeling vernieuwd , dan moeten de assen er ook af.
Is er dan niks opgemerkt mbt speling, beschadiging en of nog voldoende ingevet ofzo ?
Staat / stond de vertanding van je as droog ?

Heb je een schokkerige koppeling nadat deze is vernieuwd nu ? Daar heb ik geen last (ondanks dat ik zelf de koppeling en bak vervangen heb, en nee ik ben geen garage monteur) van, maar de koppeling slipt niet veel door en dat vang je ergens wel op door met gevoel te koppelen. Maar ook het massa vliegwiel op de motor zou deze toch moeten opvangen (veren die er in steken).

Mocht je een foto van de as nog kunnen plaatsen zou ik dat graag eens zien.

Mvg Luc
Gebruikersavatar
JeroenT5
Berichten: 20
Lid geworden op: 19 apr 2008, 16:39
Locatie: Hilversum

Re: aandrijving kapot

Bericht door JeroenT5 »

Dat komt toch best vaak voor als ik het zo lees. Bij mij dus ook een paar maanden geleden. T5 uit 2006, 140 pk, 155.000 km. Ook rechterkant en geen coulance. Valt me toch tegen dat dit blijkbaar een zwak punt is van zo'n dure en jonge bus, ook ik mocht bijna 800 euro afrekenen...
MVG,
Jeroen

T5 2.5 TDI 2006
Gebruikersavatar
robindekeiser
Berichten: 323
Lid geworden op: 30 mar 2008, 21:05
Locatie: Zuid-Holland

Re: aandrijving kapot

Bericht door robindekeiser »

JeroenT5 schreef:Dat komt toch best vaak voor als ik het zo lees. Bij mij dus ook een paar maanden geleden. T5 uit 2006, 140 pk, 155.000 km. Ook rechterkant en geen coulance. Valt me toch tegen dat dit blijkbaar een zwak punt is van zo'n dure en jonge bus, ook ik mocht bijna 800 euro afrekenen...
das dan een 1.9
dacht dat die minder kuren zouden hebben.
800 is best veel geld voor relatief simpel klusje. Je kan het ook zelf doen natuurlijk.
En over dure bus gesproken, je hoeft natuurlijk niet zo'n bus te kopen. Ben het wel met je eens dat als je meer geld uitgeeft, je ook meer kwaliteit verwacht.
- Remmen is angst, gas zit rechts! -
Gebruikersavatar
JeroenT5
Berichten: 20
Lid geworden op: 19 apr 2008, 16:39
Locatie: Hilversum

Re: aandrijving kapot

Bericht door JeroenT5 »

robindekeiser schreef:
JeroenT5 schreef:Dat komt toch best vaak voor als ik het zo lees. Bij mij dus ook een paar maanden geleden. T5 uit 2006, 140 pk, 155.000 km. Ook rechterkant en geen coulance. Valt me toch tegen dat dit blijkbaar een zwak punt is van zo'n dure en jonge bus, ook ik mocht bijna 800 euro afrekenen...
das dan een 1.9
dacht dat die minder kuren zouden hebben.
800 is best veel geld voor relatief simpel klusje. Je kan het ook zelf doen natuurlijk.
En over dure bus gesproken, je hoeft natuurlijk niet zo'n bus te kopen. Ben het wel met je eens dat als je meer geld uitgeeft, je ook meer kwaliteit verwacht.
Sorry, moet 130 pk zijn, is een 2.5 TDI. En ik had het inderdaad niet verwacht. Doet niets af aan het feit dat het een fijne bus is natuurlijk :ikrij .
MVG,
Jeroen

T5 2.5 TDI 2006
T5 man
Berichten: 3
Lid geworden op: 01 dec 2009, 07:25

Re: aandrijving kapot

Bericht door T5 man »

die aandrijfas heb ik ruim een week geleden ook gehad, maar nu weer een nieuw probleem, wsl het 2e massa vliegwiel.

Overigens heb ik de aandrijfas en de steekas samen gekocht voor € 400 ex. Arbeid heb ik zelf gedaan, heel simpel klusje.

Maar nu moet mn bak eraf, iemand nog tips?
vaniac
Berichten: 1202
Lid geworden op: 13 jan 2007, 20:33

Re: aandrijving kapot

Bericht door vaniac »

Het uitbouwen van de versnellingsbak is een flinke klus, omdat ook het subframe uitgebouwd moet worden. Hier zit ook de wielophanging aan vast. Na het inbouwen moet het subframe en de voorwielophanging weer worden uitgelijnd.
overbeek
Berichten: 19
Lid geworden op: 15 mei 2009, 18:25

Re: aandrijving kapot

Bericht door overbeek »

T5 man schreef:die aandrijfas heb ik ruim een week geleden ook gehad, maar nu weer een nieuw probleem, wsl het 2e massa vliegwiel.

Overigens heb ik de aandrijfas en de steekas samen gekocht voor € 400 ex. Arbeid heb ik zelf gedaan, heel simpel klusje.

Maar nu moet mn bak eraf, iemand nog tips?

Dat lijkt vaker te gebeuren,
eerst de aandrijfas en week of wat er na idd het 2e massa vliegwiel.
Vind het echt niet kunnen van vw,
zelfs orginele bussen die nooit een lading trekken gebeurt dit bij
jackelzzz
Berichten: 2
Lid geworden op: 09 feb 2008, 20:58

Re: aandrijving kapot

Bericht door jackelzzz »

heb hetzelfde probleem gehad met mijn caravelle uitvoering 2.5 tdi 130 pk.
was nog wel in de garantie periode maar omdat ik net 1000 km over de kleine beurt was wilde volkswagen nederland er onderuit komen..( 85000 km gelopen
echter heeft mijn garage huiskes kokkler in enschede mij uitstekend geholpen.
en het netjes onder garantie verholpen..
echter hoorde ik van de monteurs dat dit inderdaad een fout is die bekend is bij VW..
de as die verslijt krijgt niet genoeg smering ( vet) en gaat daardoor versneld slijten met gevolg dat de tanden er niet meer zijn..
Denk als meerde mensen die dit wel betaald hebben en dit aankaarten bij vw nederland en danwel via een rechtbank je een grote kans hebt dat je dit wint aangezien het een bekend probleem is bij VW.( met name de 130 PK)
denk wel dat je sterker staat als je wel je t5 in onderhoud hebt bij vw...
Plaats reactie