Welkom op het weetjewel forum, van en voor Volkswagen Transporter rijders.

Groetjes webmaster Henk-1

klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld

2-massavliegwiel vervangen door vast vliegwiel

vragen over de T4
Gebruikersavatar
Pascal-141
Berichten: 10817
Lid geworden op: 12 jan 2007, 22:11
Locatie: Tussen Antwerpen en Brussel

2-massavliegwiel vervangen door vast vliegwiel

Bericht door Pascal-141 »

Er werd in het verleden al meermaals over gediscussieerd , dat dure 2-massa vliegwiel dat regelmatig wel eens kapot gaat ...
Er is een oplossing voor verkrijgbaar : een "vast" vliegwiel , dus uit 1 stuk , kan niet meer kapot gaan.
Verkrijgbaar van VALEO .

"Solid Flywheel Conversion Kit
The Solid Flywheel Conversion Kit has been developed to replace the Dual Mass Flywheel which suffers from such high failure rates. Because the Dual Mass is being replaced by a single Mass Flywheel you can expect greater durability and when the clutch is due for replacement there is no need to change the Flywheel so savings in the long term can be vast. Each kit will come with solid Flywheel, Clutch kit, bolts & fork where needed. Some vehicles that Conversion kits are fitted to also require a concentric slave cylinder which needs to be purchased separately."

Kost in Engeland nog geen 300 pond , dat is dan voor de complete kit : vast vliegwiel, koppeling,drukgroep ...
Onderdeel nummer van de conversiekit passend voor de ACV motor : 336441010


http://www.eurocarparts.com/ecp/c/Volks ... 840bfc96a8
:knipoog

Had ik het vroeger geweten , ik had ook zo'n kit gemonteerd ipv een nieuw 2-massa vliegwiel .

:toppie
My current cars:
T3 doka Syncro 5E 2.3i Offroad ombouw
T3 doka Syncro 1.7TD Offroad ombouw
VW Amarok 4Motion highline
T6.1 (2020) 150-DSG ,de nieuwe werkbus
VW Crafter (model 2019) camper
Gebruikersavatar
dennisvt4
Berichten: 1238
Lid geworden op: 21 okt 2007, 10:02
Locatie: midden in nederland

Re: 2-massavliegwiel vervangen door vast vliegwiel

Bericht door dennisvt4 »

icm met een vag chip lijkt me dat niet zo`n goede oplossing, een vast vliegwiel zal zeker iets langzamer wegrijden voordat het op gang is. (toch ?)
Afbeelding

eens vw altijd vw , alleen nu met een wat grotere kofferbak :)

tdi 102 pk acv lwb
Gebruikersavatar
harry t5 191
Berichten: 3074
Lid geworden op: 13 jan 2007, 00:08
Locatie: Zeijen

Re: 2-massavliegwiel vervangen door vast vliegwiel

Bericht door harry t5 191 »

Een vast vliegwiel gaat prima hoor!
En zeker bij een gechipte motor .

:wjw :T54LIFE :toppie
groeten Harry, uit het mooie Drentse land.
Gebruikersavatar
Pascal-141
Berichten: 10817
Lid geworden op: 12 jan 2007, 22:11
Locatie: Tussen Antwerpen en Brussel

Re: 2-massavliegwiel vervangen door vast vliegwiel

Bericht door Pascal-141 »

dennisvt4 schreef:icm met een vag chip lijkt me dat niet zo`n goede oplossing, een vast vliegwiel zal zeker iets langzamer wegrijden voordat het op gang is. (toch ?)
Euh ... al of niet gechipt heeft niks met het vliegwiel te maken hoor ...

Het vast vliegwiel vervangt enkel het dure en slijatgegevoelige 2-delige vliegwiel.
Doet verder niks aan de prestaties
My current cars:
T3 doka Syncro 5E 2.3i Offroad ombouw
T3 doka Syncro 1.7TD Offroad ombouw
VW Amarok 4Motion highline
T6.1 (2020) 150-DSG ,de nieuwe werkbus
VW Crafter (model 2019) camper
Gebruikersavatar
pluuke
Berichten: 1979
Lid geworden op: 13 jan 2007, 00:11
Locatie: Wolfsburg ;-)
Contacteer:

Re: 2-massavliegwiel vervangen door vast vliegwiel

Bericht door pluuke »

Je mag aannemen dat dat vaste vliegwiel even zwaar is als het originele 2MV,
waardoor het "optoeren" even snel gaat ?
Lupo 1.6 125pk 2001 GTI
Lupo 1.4 60pk 2002 Cambridge
Lupo 1.4 60pk 2003 Cambridge Open Air
Gebruikersavatar
dennisvt4
Berichten: 1238
Lid geworden op: 21 okt 2007, 10:02
Locatie: midden in nederland

Re: 2-massavliegwiel vervangen door vast vliegwiel

Bericht door dennisvt4 »

Pascal-141 schreef:
dennisvt4 schreef:icm met een vag chip lijkt me dat niet zo`n goede oplossing, een vast vliegwiel zal zeker iets langzamer wegrijden voordat het op gang is. (toch ?)
Euh ... al of niet gechipt heeft niks met het vliegwiel te maken hoor ...

Het vast vliegwiel vervangt enkel het dure en slijatgegevoelige 2-delige vliegwiel.
Doet verder niks aan de prestaties

als dat vaste vliegwiel zwaarder is dan komt je motor langzamer op toeren
met een originele vw chip komt de motor toch al langzaam op gang , waarschijnlijk is ie wel even zwaar, maar of het goed is is een tweede daar ging de vorige discussie ook al over
Afbeelding

eens vw altijd vw , alleen nu met een wat grotere kofferbak :)

tdi 102 pk acv lwb
Gebruikersavatar
Ron Mokum 383
Berichten: 732
Lid geworden op: 13 jan 2007, 20:18
Locatie: Amsterdam

Re: 2-massavliegwiel vervangen door vast vliegwiel

Bericht door Ron Mokum 383 »

Kost in Engeland nog geen 300 pond , dat is dan voor de complete kit : vast vliegwiel, koppeling,drukgroep ...
Onderdeel nummer van de conversiekit passend voor de ACV motor : 336441010


Pascal dit is voor een ACV motor, is dit nr. ook voor een AJT motor, ik denk het niet ?

Gr.Ron.
Als men naar links kijkt dan ziet men rechts niets.

Groet Ron Mokum 383
Gebruikersavatar
jos_br
Berichten: 658
Lid geworden op: 01 feb 2007, 23:49
Locatie: dieverbrug
Contacteer:

Re: 2-massavliegwiel vervangen door vast vliegwiel

Bericht door jos_br »

Tis jammer genoeg van Valeo. Hier heb ik geen goed ervaringen mee bij de 4 cilinder motoren, heb er 8 stuks weer uitgehaald en vervangen door Sachs i.c.m een oem (vast)vliegwiel.

Jos.
Sent from my Bosch ECU via VAG COM
Gebruikersavatar
pluuke
Berichten: 1979
Lid geworden op: 13 jan 2007, 00:11
Locatie: Wolfsburg ;-)
Contacteer:

Re: 2-massavliegwiel vervangen door vast vliegwiel

Bericht door pluuke »

Pascal-141 schreef:Er is een oplossing voor verkrijgbaar : een "vast" vliegwiel , dus uit 1 stuk , kan niet meer kapot gaan.
Verkrijgbaar van VALEO
jos_br schreef:Tis jammer genoeg van Valeo. Hier heb ik geen goed ervaringen mee bij de 4 cilinder motoren, heb er 8 stuks weer uitgehaald en vervangen door Sachs i.c.m een oem (vast)vliegwiel.
Hoeveel kan er niet goed zijn aan een vast vliegwiel ?
Lupo 1.6 125pk 2001 GTI
Lupo 1.4 60pk 2002 Cambridge
Lupo 1.4 60pk 2003 Cambridge Open Air
Gebruikersavatar
Dennis 449
Berichten: 2034
Lid geworden op: 14 jan 2007, 09:55
Locatie: Westfriesland (vezelf)

Re: 2-massavliegwiel vervangen door vast vliegwiel

Bericht door Dennis 449 »

Ja ik heb nu ruim een jaar ook een vast Valeo setje er in. Doet het prima hoor. Ik heb alleen het idee dat de motor wat sportiever aanvoelt. Dwz het motorblok schudt iets meer bij stationair toerental. Maar dat is me het prijsverschil wel waard geweest.
Meer foto's op T4 koppeling

Afbeelding
Groeten
Dennis 449
Team West
Afbeelding
:wjw sinds september 2003
Klik hier voor meer over mijn Transporter
Enjoy yourself, it's later than you think
Gebruikersavatar
jos_br
Berichten: 658
Lid geworden op: 01 feb 2007, 23:49
Locatie: dieverbrug
Contacteer:

Re: 2-massavliegwiel vervangen door vast vliegwiel

Bericht door jos_br »

pluuke schreef:
Pascal-141 schreef:Er is een oplossing voor verkrijgbaar : een "vast" vliegwiel , dus uit 1 stuk , kan niet meer kapot gaan.
Verkrijgbaar van VALEO
jos_br schreef:Tis jammer genoeg van Valeo. Hier heb ik geen goed ervaringen mee bij de 4 cilinder motoren, heb er 8 stuks weer uitgehaald en vervangen door Sachs i.c.m een oem (vast)vliegwiel.
Hoeveel kan er niet goed zijn aan een vast vliegwiel ?
Gaat niet zozeer om het vliegwiel, gaat om de koppelingsset. Om te beginnen kan deze minder(te weinig) koppel aan en ben je verplicht weer een Valeo te monteren bij slijtage (of verbranding) daar het vliegwiel een afwijkende maat heeft.

Jos.
Sent from my Bosch ECU via VAG COM
Gebruikersavatar
Pascal-141
Berichten: 10817
Lid geworden op: 12 jan 2007, 22:11
Locatie: Tussen Antwerpen en Brussel

Re: 2-massavliegwiel vervangen door vast vliegwiel

Bericht door Pascal-141 »

Ron Mokum 383 schreef:Kost in Engeland nog geen 300 pond , dat is dan voor de complete kit : vast vliegwiel, koppeling,drukgroep ...
Onderdeel nummer van de conversiekit passend voor de ACV motor : 336441010


Pascal dit is voor een ACV motor, is dit nr. ook voor een AJT motor, ik denk het niet ?

Gr.Ron.
Ron ,
ja hoor , voor de AJT motor bestaan ze ook : http://www.eurocarparts.com/ecp/c/Volks ... 4e3e04386f
kost zelfs nog minder dan de kit van de ACV : 186pond
My current cars:
T3 doka Syncro 5E 2.3i Offroad ombouw
T3 doka Syncro 1.7TD Offroad ombouw
VW Amarok 4Motion highline
T6.1 (2020) 150-DSG ,de nieuwe werkbus
VW Crafter (model 2019) camper
Gebruikersavatar
Ron Mokum 383
Berichten: 732
Lid geworden op: 13 jan 2007, 20:18
Locatie: Amsterdam

Re: 2-massavliegwiel vervangen door vast vliegwiel

Bericht door Ron Mokum 383 »

Pascal, thanks.
Gr.Ron. :T44EVER
Als men naar links kijkt dan ziet men rechts niets.

Groet Ron Mokum 383
Gebruikersavatar
Duveltje-77
Berichten: 444
Lid geworden op: 06 nov 2008, 20:28
Locatie: Oostwold

Re: 2-massavliegwiel vervangen door vast vliegwiel

Bericht door Duveltje-77 »

vvt tuning is er ook niet kapot van beetje kopel dr op en slaan door
terwijl de nm er nog niet op de max van de aangegeven waarde van de fabrikant staat
maar ook hier is een versterkte plaat te verkrijgen van dit merk die tot 600 nm gaat
de gewone is tot 415 nm
mijn voorkeur ligt ook bij sachs
mvg ronald
Autocrossteam Oldambt T4 verlaagd vvt tuning met eps sound
Gebruikersavatar
Elan
Berichten: 124
Lid geworden op: 04 feb 2009, 20:05
Locatie: Dongen

Re: 2-massavliegwiel vervangen door vast vliegwiel

Bericht door Elan »

Volgens mij kun je elke andere willekeurige plaat monteren op dit vliegwiel, en hoef je niet per sé een valeo plaat te gaan gebruiken.
Heb ooit zelf een 2-massavliegwiel vervangen op een 1,9tdi door een vaste, en daarop de standaard plaat van een corrado vr6 gemonteerd.
Niet vanwege de afwijkende maat, maar vanwege het hogere koppel dat ie aankon.
Maar goed, meten is weten hé..

Overigens heeft een lichter vliegwiel op een diesel geen merkbaar voordeel door het gewicht. Dit ivm het toch al hogere koppel en het relatief lage toerental.
Met een turbo elke ochtend fluitend naar mijn werk!
Plaats reactie