Welkom op het weetjewel forum, van en voor Volkswagen Transporter rijders.

Groetjes webmaster Henk-1

klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld

winterbanden vraagje

vragen over de T5
xswhite
Berichten: 134
Lid geworden op: 14 okt 2009, 22:00
Locatie: kop van Noord Holland
Contacteer:

winterbanden vraagje

Bericht door xswhite »

aangezien Duitsland van oktober tot maart de verplichting winterbanden op legt......
en ik met 2 van de 4 kids op de lange latten wil.....

heb ik winterbanden nodig.

tips?
wel of niet op eigen velgen doen of elke keer laten overzetten,
financiele tips (want ik schrik me helemaal een ongeluk net....)

mijn vw rijdt nu op 235/60/16 met een loadindex van 104
Na 6,5 jaar T5 tdi multivan Highline 174pk automaat in blinkend Murano rood

......nu T5 midnight blue metalic 4 motion DSG-179 pk verlengde DC :T54LIFE
Gebruikersavatar
robindekeiser
Berichten: 323
Lid geworden op: 30 mar 2008, 21:05
Locatie: Zuid-Holland

Re: winterbanden vraagje

Bericht door robindekeiser »

Setje 16" stalen velgen kopen en winterbanden omheen laten draaien.

Steeds van de velg af draaien en weer terug wordt een band ook niet beter van! En elke keer opnieuw uit balenceren en de- en monteren kost ook $

Als je met winterbanden rijdt ben je niet duurder uit als wanneer je alleen met zomerbanden rijdt. Je moet alleen 1x een set velgen kopen.
- Remmen is angst, gas zit rechts! -
Gebruikersavatar
matje86
Berichten: 13085
Lid geworden op: 12 jan 2007, 19:43
Locatie: Zaanstad

Re: winterbanden vraagje

Bericht door matje86 »

huren is een mogelijkheid
http://link.marktplaats.nl/274266720
heb je ook da gedoe nie met wisselen en opslag
Volgers Facebook ,, Matje Weetjewel ,,
Gebruikersavatar
Dave440
Berichten: 395
Lid geworden op: 14 jan 2007, 10:31
Locatie: Veghel
Contacteer:

Re: winterbanden vraagje

Bericht door Dave440 »

Ik zelf heb twee setjes banden liggen. De winterbanden op staal, en een setje zomerrubber op LM.
Bij vlagen ben ik geniaal. Vaak is het echter windstil...
vaniac
Berichten: 1202
Lid geworden op: 13 jan 2007, 20:33

Re: winterbanden vraagje

Bericht door vaniac »

Gewoon 215/65-16 met loadindex 100 op stalen velg :yes :yes :yes Voldoet prima en is enigzins betaalbaar. Ga wel voor een "echt" merk. Dit najaar kwam in Duitse autotests de Continental Wintercontact als beste allround winterband uit de bus. Ook Dunlop en Goodyear behoren altijd tot de betere winterbanden. Zelfs Vredestein doet het wel aardig als winterband.
Danny
Berichten: 465
Lid geworden op: 21 jan 2007, 19:11
Locatie: Tussen Turnhout en Antwerpen

Re: winterbanden vraagje

Bericht door Danny »

ik heb nog een stel stalen velgen liggen en dacht er ook maar eens winterbanden op te leggen maar... er blijken veel verschillen.
Veel sneeuw zien we niet in Belgie en die ene dag op 't jaar dat ie er wel ligt dan rijd iedereeen 10 per uur, 't lijkt me dus beter banden te hebben die bij koude en erg natte omstandigheden goed presteren (lees grip hebben).

Iemand ervaring met welke zeker niet tevreden van en welke wel want 't is stilaan tijd om te bestellen :knipoog

Tx Danny
Gebruikersavatar
robindekeiser
Berichten: 323
Lid geworden op: 30 mar 2008, 21:05
Locatie: Zuid-Holland

Re: winterbanden vraagje

Bericht door robindekeiser »

Dave440 schreef:Ik zelf heb twee setjes banden liggen. De winterbanden op staal, en een setje zomerrubber op LM.
En welke rijdt je nu mee dan?
- Remmen is angst, gas zit rechts! -
Danny
Berichten: 465
Lid geworden op: 21 jan 2007, 19:11
Locatie: Tussen Turnhout en Antwerpen

Re: winterbanden vraagje

Bericht door Danny »

Michelin Agilis... goeie band. Ik zou enkel winterbanden kopen omdat ik dat stel stalen velgen liggen heb en wat extra grip in de winter meegenomen is al mag ik heeelemaal niet klagen van de standaard Agilis die er nu op ligt. ik pas mijn rijstijl aan aan de omstandigheden :knipoog

grts Danny
Kobus
Berichten: 357
Lid geworden op: 15 jan 2007, 08:47

Re: winterbanden vraagje

Bericht door Kobus »

Ik heb een setje stalen velgen klaar liggen met Michelin winterbanden omheen. Ik kan niet anders zeggen dan dat ze 's winters een heel stuk veiliger aanvoelen dan zomerbanden. Zelfs tussen de oren scheelt het al .....
stop the rat race
Gebruikersavatar
Dave440
Berichten: 395
Lid geworden op: 14 jan 2007, 10:31
Locatie: Veghel
Contacteer:

Re: winterbanden vraagje

Bericht door Dave440 »

robindekeiser schreef:
Dave440 schreef:Ik zelf heb twee setjes banden liggen. De winterbanden op staal, en een setje zomerrubber op LM.
En welke rijdt je nu mee dan?
Ik heb voor de winter een set nokian liggen, en die gaan er over een paar weken op, als ik een keer tijd heb. Voor de zomeruitvoering heb ik nu net nieuwe Star Performer omgelegd.
http://ssl.delti.com/cgi-bin/rshop.pl?d ... sowigan=So
Ik ben wel een defensieve chauffeur, vraag niet veel van de banden.
Bij vlagen ben ik geniaal. Vaak is het echter windstil...
Danny
Berichten: 465
Lid geworden op: 21 jan 2007, 19:11
Locatie: Tussen Turnhout en Antwerpen

Re: winterbanden vraagje

Bericht door Danny »

Ik heb een setje stalen velgen klaar liggen met Michelin winterbanden omheen
welke van Michein gebruik je dan?? als je de websites raadpleegt zie je algauw door 't bos de bomen niet meer...
Michelin Agilis snow/ice of pilot alpin, continental, dunlop, de ene doet dit en de andere dat terwijl ik met mijn zomerbanden ook nog nooit een slipper maakte. Binnenkort allicht ook nog winterramen, stoelen en weet ik wat nog allemaal voor je auto. Ik sta er een beetje sceptisch tegenover wat niet wegneemt dat het allicht beter zal zijn maar er zijn zoveel dingen beter.
Ik wijk af, als ik er koop dan wil ik er ook graag hebben die 't beter doen dan mijn huidige Michelins :muur

grts Danny
Kobus
Berichten: 357
Lid geworden op: 15 jan 2007, 08:47

Re: winterbanden vraagje

Bericht door Kobus »

Ze zijn van het type Pilot Alpin PA2. Voor wat ik er mee doe (heb geen wilde haren meer; sterker nog.. :ie ) voldoen ze uitstekend.
stop the rat race
Gebruikersavatar
robindekeiser
Berichten: 323
Lid geworden op: 30 mar 2008, 21:05
Locatie: Zuid-Holland

Re: winterbanden vraagje

Bericht door robindekeiser »

Danny schreef:
Ik heb een setje stalen velgen klaar liggen met Michelin winterbanden omheen
welke van Michein gebruik je dan?? als je de websites raadpleegt zie je algauw door 't bos de bomen niet meer...
Michelin Agilis snow/ice of pilot alpin, continental, dunlop, de ene doet dit en de andere dat terwijl ik met mijn zomerbanden ook nog nooit een slipper maakte. Binnenkort allicht ook nog winterramen, stoelen en weet ik wat nog allemaal voor je auto. Ik sta er een beetje sceptisch tegenover wat niet wegneemt dat het allicht beter zal zijn maar er zijn zoveel dingen beter.
Ik wijk af, als ik er koop dan wil ik er ook graag hebben die 't beter doen dan mijn huidige Michelins :muur

grts Danny
Dit topic gaat er niet over of jij wel of geen voorstander bent. In Duitsland verplicht, dus zeg het maar.
Hele goede winterbanden (voor sneeuw dus) zijn Michelin Pilot Alpin en Nokian WR
- Remmen is angst, gas zit rechts! -
johnny van de voorde
Berichten: 394
Lid geworden op: 09 okt 2007, 19:39

Re: winterbanden vraagje

Bericht door johnny van de voorde »

hallo xswhite,

Voor jouw multivan stel ik hetvolgende voor:

Schaf je 5 stalen velgen aan van een transporter (die moet je zeker tweedehands kunnen vinden, informeer bij de collega's hier op weetjewel). Vergeet niet de bijbehorende bouten (voor stalen velgen zijn deze korter dan voor jouw multivan.
Ga bij de bandencentrale en bestel 5 winterbanden van eender welk bekend merk. deze zijn allemaal even goed (lees de tests die bijna ieder jaar worden gepubliceerd bij ADAC).
Vraag na of je een smallere band mag monteren (standaardmaat van een transporter bvb). Dit is een pak goedkoper dan jouw brede 235 én bovendien veiliger. (Bij nat en besneeuwd wegdek is een bredere band veel minder baanvast dan een smallere band).

In ieder geval: Ga naar een bandencentrale met ervaring en sla de raadgevingen van deze mensen niet in de wind !

Met een 500.000 km ervaring op besneeuwde en beijzelde wegen mag Ik gerust zeggen dat een winterband een must is !
Men zou het moeten verplichten voor Belgie en Nederland, zoals dat ook gebeurd in Duitsland ! Het is zoveel veiliger, je zal me gelijk geven.

tenslotte nog dit : Vergeet geen sneeuwkettingen mee te nemen. Deze zijn op sommige plaatsen verplicht. Je kan deze eventueel vervangen door de sneeuwsock, echter deze zijn in alle landen nog niet toegelaten als vervanging voor kettingen. In Oostenrijk bvb, strooien ze nog steeds met fijne kiezel. Deze geven een enorme slijtage aan de sokken waardoor ze vroegtijdig verslijten. Ze zijn wél toegelaten.

Goeie en vooral veilige reis !

Johnny.
Kobus
Berichten: 357
Lid geworden op: 15 jan 2007, 08:47

Re: winterbanden vraagje

Bericht door Kobus »

Doe jezelf een plezier en vergeet de snowsock; uit eigen ervaring en uit diverse tests (in die volgorde helaas) komt naar voren dat het waardeloze dingen zijn die in no time kapotgereden zijn. En dan sta je daar in de sneeuw en die krengen doen niks dan doorslippen.... :muur
stop the rat race
Plaats reactie