Welkom op het weetjewel forum, van en voor Volkswagen Transporter rijders.

Groetjes webmaster Henk-1

klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld

2-massavliegwiel vervangen door vast vliegwiel

vragen over de T4
rick_k
Berichten: 1679
Lid geworden op: 05 apr 2009, 22:01

Re: 2-massavliegwiel vervangen door vast vliegwiel

Bericht door rick_k »

Bij een korte slag motor, zoals de motoren in de T4, zal een lichter vliegwiel eerder koppelverlagend werken dan andersom. Een lichter vliegwiel zorgt alleen maar voor een snellere gasreactie en meer niet. Als je een standaard blok hebt, heb je er dus echt helemaal geen voordeel van.

Mijn koppeling is ook bijna op, maar ik moet nog even bekijken wat ik ga doen. Zover ik weet is mijn vliegwiel nog goed, waarom vervangen jullie deze dan??

mvg Rick
Gebruikersavatar
dennisvt4
Berichten: 1238
Lid geworden op: 21 okt 2007, 10:02
Locatie: midden in nederland

Re: 2-massavliegwiel vervangen door vast vliegwiel

Bericht door dennisvt4 »

deze wordt vervangen omdat deze ook slijt, het zijn 2 schijven die een slag kunnen draaien ten opzichte van elkaar deze slag word opgevangen door diverse veren, als deze kapot gaat dan kan je bak ook kapot slaan door de brokstukken
Afbeelding

eens vw altijd vw , alleen nu met een wat grotere kofferbak :)

tdi 102 pk acv lwb
rick_k
Berichten: 1679
Lid geworden op: 05 apr 2009, 22:01

Re: 2-massavliegwiel vervangen door vast vliegwiel

Bericht door rick_k »

dennisvt4 schreef:deze wordt vervangen omdat deze ook slijt, het zijn 2 schijven die een slag kunnen draaien ten opzichte van elkaar deze slag word opgevangen door diverse veren, als deze kapot gaat dan kan je bak ook kapot slaan door de brokstukken
Oh, dus als me bak eraf is ken ik zien of er sprake is van ernstige slijtage en dan eventueel het hele zooitje vervangen. Naja, ik kijk het nog even aan.

mvg Rick
Gebruikersavatar
dennisvt4
Berichten: 1238
Lid geworden op: 21 okt 2007, 10:02
Locatie: midden in nederland

Re: 2-massavliegwiel vervangen door vast vliegwiel

Bericht door dennisvt4 »

als je de schijven makelijk kan draaien dan zijn de veren te slap

wat meestal gezegd wordt is dat het verstandig is om hem toch te vervangen als het los ligt, maar dit is meestal vanwege het arbeid wat eraan zit,

het blijft wel een (heel)duur onderdeel
Afbeelding

eens vw altijd vw , alleen nu met een wat grotere kofferbak :)

tdi 102 pk acv lwb
Gebruikersavatar
Multivan Generation
Berichten: 33713
Lid geworden op: 14 jan 2007, 14:41
Locatie: Zeeland (Oost)
Contacteer:

Re: 2-massavliegwiel vervangen door vast vliegwiel

Bericht door Multivan Generation »

rick_k schreef:
dennisvt4 schreef:deze wordt vervangen omdat deze ook slijt, het zijn 2 schijven die een slag kunnen draaien ten opzichte van elkaar deze slag word opgevangen door diverse veren, als deze kapot gaat dan kan je bak ook kapot slaan door de brokstukken
Oh, dus als me bak eraf is ken ik zien of er sprake is van ernstige slijtage en dan eventueel het hele zooitje vervangen. Naja, ik kijk het nog even aan.

mvg Rick
Je kunt het tegenwoordig ook opmeten of het nodig is het onderdeel te vervangen.
Er is een set van LUK in de handel hiervoor..
De link daarvan heb ik eens eerder in een topic hierover vermeld.
...have you ever noticed that some people never have the money to do it right, but can always find the money to do it twice?...
Gebruikersavatar
goldensax
Berichten: 27
Lid geworden op: 30 jul 2020, 21:02

Re: 2-massavliegwiel vervangen door vast vliegwiel

Bericht door goldensax »

5 jaar geleden op mijn t4 dubbel massa vervangen naar een enkel, helaas nu weer kapot dus motor ligt er weer uit (
nieuwe garageman heeft er geen goede ervaringen mee om naar enkel te gaan

:T44EVER
Eigenaar omgebouwde T4 camper
VOLKSWAGEN BESTEL 1,0 TDI 65 KW
Bouwjaar 16-09-1998
Vermogen 65 kW / 89 PK
Gebruikersavatar
Multivan Generation
Berichten: 33713
Lid geworden op: 14 jan 2007, 14:41
Locatie: Zeeland (Oost)
Contacteer:

Re: 2-massavliegwiel vervangen door vast vliegwiel

Bericht door Multivan Generation »

goldensax schreef: 05 okt 2022, 17:24 5 jaar geleden op mijn t4 dubbel massa vervangen naar een enkel, helaas nu weer kapot dus motor ligt er weer uit (
nieuwe garageman heeft er geen goede ervaringen mee om naar enkel te gaan

:T44EVER
Een enkel massa vliegwiel wat defect gaat?
Echt?
Of is er wat anders kapot gegaan door de grotere hoeveelheid trillingen die worden doorgegeven aan de aandrijflijn en de versnellingsbak?
...have you ever noticed that some people never have the money to do it right, but can always find the money to do it twice?...
Gebruikersavatar
powerpiep
Berichten: 880
Lid geworden op: 25 jul 2014, 18:03
Locatie: Bree - België
Contacteer:

Re: 2-massavliegwiel vervangen door vast vliegwiel

Bericht door powerpiep »

5 jaar is toch oké?
Al ben ik benieuwd wat er kapot kan gaan aan een vast vliegwiel...
'TETANUS' een OFF-ROAD T4 2.5 TDi met 191PK en 378Nm, nu grotere nozzles
Project Off-Road style topic:http://www.weetjewel.nl/phpbb3/viewtopi ... 12&t=46993
'COOLERUDI' een WERKBUS T4 2.5 TDi met 195PK en 398Nm

Instagram: @roy_michiels / @coolerudi
Gebruikersavatar
J vd Pal
Berichten: 3195
Lid geworden op: 26 jun 2014, 08:41
Locatie: Hoeksche Waard

Re: 2-massavliegwiel vervangen door vast vliegwiel

Bericht door J vd Pal »

5 jaar voor een koppeling?? Die van mij zit er al 20 jaar en 300.100 km in en doet het nog steeds.
Groeten

Jasper


2002 California Event ACV Reflex Silver
Gebruikersavatar
Multivan Generation
Berichten: 33713
Lid geworden op: 14 jan 2007, 14:41
Locatie: Zeeland (Oost)
Contacteer:

Re: 2-massavliegwiel vervangen door vast vliegwiel

Bericht door Multivan Generation »

J vd Pal schreef: 07 okt 2022, 09:16 5 jaar voor een koppeling?? Die van mij zit er al 20 jaar en 300.100 km in en doet het nog steeds.
Precies kom maar 5 jaar in de auto zegt werkelijk helemaal niets het gaat er meer om hoeveel km je ermee hebt gereden. Is dat 15000 of is dat 300000 km? Ook is het dan de vraag wat er dan precies defect is geraakt.
...have you ever noticed that some people never have the money to do it right, but can always find the money to do it twice?...
Gebruikersavatar
goldensax
Berichten: 27
Lid geworden op: 30 jul 2020, 21:02

Re: 2-massavliegwiel vervangen door vast vliegwiel

Bericht door goldensax »

Was inderdaad niet vliegwiel zelf maar een roterende ring ergens in het geheel dat versleten was.

Reactie is beter laat dan nooit hehe
Eigenaar omgebouwde T4 camper
VOLKSWAGEN BESTEL 1,0 TDI 65 KW
Bouwjaar 16-09-1998
Vermogen 65 kW / 89 PK
Gebruikersavatar
autocaravana
Berichten: 253
Lid geworden op: 27 jun 2011, 18:21

Re: 2-massavliegwiel vervangen door vast vliegwiel

Bericht door autocaravana »

Ruim 6 jaar geleden is er in mijn ACV (2.5TDI, 75KW) ook een Valeo vast vliegwiel gemonteerd. Inmiddels 120.000 km mee gereden. Geen problemen gehad maar je levert wel wat comfort in vergeleken met een dubbelmassa vliegwiel.
https://bicitours.blogspot.com
Sinds juni 2001 in bezit: VW T4 2.5TDI Syncro California 1999
Gebruikersavatar
raf_construct
Berichten: 837
Lid geworden op: 02 jan 2011, 14:37

Re: 2-massavliegwiel vervangen door vast vliegwiel

Bericht door raf_construct »

autocaravana schreef: 10 apr 2023, 20:42 Ruim 6 jaar geleden is er in mijn ACV (2.5TDI, 75KW) ook een Valeo vast vliegwiel gemonteerd. Inmiddels 120.000 km mee gereden. Geen problemen gehad maar je levert wel wat comfort in vergeleken met een dubbelmassa vliegwiel.
Naar mijn bescheiden mening, niks mis met het vast vliegwiel, wel met de valeo koppeling die daarbij hoort.
Die heb ik destijds laten modificeren, moest qua comfort echt niet meer onderdoen voor de standaard setup en kon gelijk veel meer koppel hebben.
Waar je wél zeker moet op letten met een vast vliegwiel, is de staat van de trillingsdemper aan de andere kant van de krukas.
busbart schreef: 17 dec 2018, 08:44 je hebt God, en dan; de Belgische keuring... :bifun
Gebruikersavatar
powerpiep
Berichten: 880
Lid geworden op: 25 jul 2014, 18:03
Locatie: Bree - België
Contacteer:

Re: 2-massavliegwiel vervangen door vast vliegwiel

Bericht door powerpiep »

Ik heb een origineel vast vliegwiel I.c.m. een hennig/sachs performance koppeling klaarliggen voor de mijne.
Ik moet de lagers van m'n differentieel wisselen, dan ligt het toch weer open.
Ben benieuwt of het mooi gaat passen.
'TETANUS' een OFF-ROAD T4 2.5 TDi met 191PK en 378Nm, nu grotere nozzles
Project Off-Road style topic:http://www.weetjewel.nl/phpbb3/viewtopi ... 12&t=46993
'COOLERUDI' een WERKBUS T4 2.5 TDi met 195PK en 398Nm

Instagram: @roy_michiels / @coolerudi
Plaats reactie