Welkom op het weetjewel forum, van en voor Volkswagen Transporter rijders.

Groetjes webmaster Henk-1

klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld

(Rij)verschillen nieuwe Transporter

vragen over de T5
AutoFlevo

(Rij)verschillen nieuwe Transporter

Bericht door AutoFlevo »

Wat zijn de (rij)verschillen van de nieuwe Transporter (T5 modeljaar 2010) ten opzichte van het huidige model (2003/2009).
3 weken voor de introductie heb ik bij de fabriek mogen rijden in de nieuwe Transporter. De commonrail 2.0 TDi 84pk, 102pk en de nieuwe 140pk. Afgelopen zaterdag hadden we de primeur op de stoute cross in Nunspeet staan en heb ik ook met de 180pk gereden. Hierbij de bevindingen.
Allereerst waren ook wij van Auto Flevo twijfelachtig over de 2.0 TDi 4 cilinder als het gaat om de rijbeleving. Immers zijn ook wij enthousiast over onze 5 cilinder.
De fabriek heeft echter gekozen voor mileuvriendelijke motoren. Downsizen noemen we dat. Kleinere motor met meer vermogen. De 180pk is zelfs een Bi-turbo motor. Met inderdaad, 2 turbo's :adhd Hierdoor wordt de auto lichter in gewicht maar ook het rendement uit de motor is beter. Minder brandstof is direct minder CO uitstoot. Voor het voort bestaan van onze mooie planeet is belangrijk dat autofabrikanten hierbij stil staan. Maar we zullen straks wellicht ook op grijs kenteken verschillende belasting maatregelen krijgen op basis van de uitstoot van onze auto. Volkswagen bedrijfswagens loopt op dit punt echt voorop en daar zijn we natuurlijk trots op. Maar toen ik de sleutel omdraaide om de motor te starten was ik erg benieuwd of de motor ook nog een beetje loopt en we daar ook nog trots op kunnen zijn.
En ja hij is stationair echt super stil. Heel eerlijk gezegd was de "oude" 1,9TDi 84/102pk stationair en in de stad gewoon al een stuk stiller dan de 5 cilinder.
Dus was dat niet gelijk een verrassing. Maar wel prettig. Verrassend was zeker het motorkoppel. Ook van de 102pk. De maximale trekkracht komt bij een nog lager toerengebied en blijft ook behoorlijk lang in stand. Hierdoor is zelfs de 102pk op korte acceleratie een vlotte auto geworden.
Vanzelfsprekend zijn we nog even vol uit gegaan met de 140pk en afgelopen weekend met de 180pk. De 180pk kan je gewoon lekker doortrekken tot aan het rode toerengebied zonder dat ie over zn topvermogen heen gaat en blijft gewoon "gaan". Met de DSG bak moet dit echt feest zijn. De motor kent gelukkig nog steeds een mooie sound. Is gewoon veel stiller maar wat je hoort is wel weer oke.
Het is ook een beetje wat je wilt. Comfortabel rijden en fatsoenlijk verstaanbaar telefoneren of het gevoel hebben dat je in een oer GTI rijdt. Eigenlijk was zelfs de sound van de T4 5 cilinder nog het mooiste. Daar kon de laatste generatie T5 ook al niet aan tippen. Maar nogmaals wat wil je? Wij bij Auto Flevo Bedrijfswagencentrum gaan in ieder geval nog wat experimenteren met andere einddempers. Al zal je bij een goed geisoleerde auto dit niet zo snel kunnen horen in de cabine verwachten we.
Wat nog wel op viel is dat de nieuwe Transporter nog net weer wat strakker leek te schakelen en het stuurwiel uit de personenwagenserie ligt heerlijk in de hand.
Dashboard is net iets anders zodat de nieuwe audio er ook eindelijk in past.
Kortom: Stiller en krachtiger is onze ervaring. Zuiniger moet nog blijken maar zoals het er nu uit ziet moet een halve liter op 100km praktijk zijn.
Hoe vind jij de nieuwe Transporter rijden ? :ikrij
Gebruikersavatar
appie
Berichten: 386
Lid geworden op: 12 jan 2007, 20:04
Locatie: zwarte haan
Contacteer:

Re: (Rij)verschillen nieuwe Transporter

Bericht door appie »

Komt nu Loekie de Leeuw?
Neemt de bus!
Gebruikersavatar
painter
Berichten: 1319
Lid geworden op: 14 jan 2007, 11:26
Locatie: Monaco
Contacteer:

Re: (Rij)verschillen nieuwe Transporter

Bericht door painter »

Wie mag een advertentie plaatsen, meen dat ergens gelezen te hebben.
Het gaat er niet om hoe oud je wordt, maar het gaat er meer om, hoe je oud wordt.
Gebruikersavatar
harry t5 191
Berichten: 3074
Lid geworden op: 13 jan 2007, 00:08
Locatie: Zeijen

Re: (Rij)verschillen nieuwe Transporter

Bericht door harry t5 191 »

Wel toevallig,2mb rijders met een reactie! :bifun :bifun

:wjw :T54LIFE :toppie
groeten Harry, uit het mooie Drentse land.
Gebruikersavatar
appie
Berichten: 386
Lid geworden op: 12 jan 2007, 20:04
Locatie: zwarte haan
Contacteer:

Re: (Rij)verschillen nieuwe Transporter

Bericht door appie »

Toeval bestaat niet Harry!!! Maar ik ga zeker sturen in een DSG.
Neemt de bus!
Gebruikersavatar
harry t5 191
Berichten: 3074
Lid geworden op: 13 jan 2007, 00:08
Locatie: Zeijen

Re: (Rij)verschillen nieuwe Transporter

Bericht door harry t5 191 »

Ik ook Appie!
Zeker weten,ben wel benieuwd! :lach

:wjw :T54LIFE :toppie
groeten Harry, uit het mooie Drentse land.
Gebruikersavatar
Henk250
Berichten: 2042
Lid geworden op: 28 mei 2007, 17:35
Locatie: Midden Brabant

Re: (Rij)verschillen nieuwe Transporter

Bericht door Henk250 »

Spijtoptanten??

:yes :yes

Eens Vw?
Altijd VW !!


:T54LIFE
Je begint met een pc....en eindigt met Mac.
Rico
Berichten: 563
Lid geworden op: 15 jan 2007, 15:19

Re: (Rij)verschillen nieuwe Transporter

Bericht door Rico »

Hi,

Spijtoptanten? Neu, voorlopig niet. Ondanks dat de T4 een heerlijke auto was, heb ik geen enkel spijt dat ik nu de Vito heb. Maar dat houdt niet in dat het als deze over een x-aantal jaren weer aan vervanging toe is, alleen maar naar Vito's kijk. Dan is ook de T5 weer in beeld. DSG in combinatie met 4-Motion lijkt me super!

Groet,

Rico
PS: ik moet de mensen hier op het forum wel een tikkie gelijk geven als ze een Vito een traktor noemen. Want ja, echt een fraai motorgeluid heeft een viercilinder Vito niet..... Maar ja, zoals die man van Auto Flevo ook al zegt, het vijfcilindergeluid van de T4 was (is) super!
AutoFlevo

Re: (Rij)verschillen nieuwe Transporter

Bericht door AutoFlevo »

Appie en Painter, commercie en enthousiasme liggen soms dicht bij elkaar. Wij hebben het Transporter hart op de juiste plek zitten :love
Ik ben blij dat wij "weetjewel" mogen sponsoren en zo ook wat commercie uitingen mogen doen.
Ik hoop dat jullie het leuk vinden als een dealer samen met jullie enthousiast is.
Ik ben gewoon erg benieuwd wat de liefhebber van de nieuwe Transporter gaat vinden.
En wie bij zijn dealer geen DSG kan rijden is bij ons van harte welkom.
Groeten,
Auto Flevo Bedrijfswagenteam.
Gebruikersavatar
painter
Berichten: 1319
Lid geworden op: 14 jan 2007, 11:26
Locatie: Monaco
Contacteer:

Re: (Rij)verschillen nieuwe Transporter

Bericht door painter »

AutoFlevo schreef:Appie en Painter, commercie en enthousiasme liggen soms dicht bij elkaar. Wij hebben het Transporter hart op de juiste plek zitten :love
Ik ben blij dat wij "weetjewel" mogen sponsoren en zo ook wat commercie uitingen mogen doen.
Ik hoop dat jullie het leuk vinden als een dealer samen met jullie enthousiast is.
Ik ben gewoon erg benieuwd wat de liefhebber van de nieuwe Transporter gaat vinden.
En wie bij zijn dealer geen DSG kan rijden is bij ons van harte welkom.
Groeten,
Auto Flevo Bedrijfswagenteam.
Als je ons een beetje kent, moet je sommige berichten met een korreltje zout nemen, en inderdaad gaan wij binnenkort eens een uitgebreide testrit maken met de T5.
Hoe dan ook, ik ben zeer benieuwd naar de automaat van de ,,nieuwe,, T5, want om eerlijk te zijn vonden wij de huidige automaat niet echt geweldig ( vergeleken met de MB V6).
Kortom, als VW op dit vlak vooruitgang heeft geboekt, ga ik binnenkort weer eens een vorkje prikken bij, ja bij wie eigenlijk ?? :toppie
Het gaat er niet om hoe oud je wordt, maar het gaat er meer om, hoe je oud wordt.
AutoFlevo

Re: (Rij)verschillen nieuwe Transporter

Bericht door AutoFlevo »

Gelukkig maar... dat vorkje prikken kan je doen in Harderwijk. Lamborob heeft op het meetingforum een bericht geplaats. Dolfinariumbezoekje en visje happen bij de palingrokerij en je dag is weer gevuld. Ik ben ook erg benieuwd naar de DSG. Hebben afgelopen 2 jaar met een Caddy DSG gereden en schakelt naadloos. Helaas wordt de stuurwiel bediening met flippers op de T5 (voorlopig?) niet leverbaar.
Groeten,
Michel
Guus NLB
Berichten: 841
Lid geworden op: 16 jan 2007, 15:34
Locatie: Tilburg
Contacteer:

Re: (Rij)verschillen nieuwe Transporter

Bericht door Guus NLB »

Ik had begrepen dat de DSG-automaat inderdaad met 4-motion en 180pk te combineren is maar vind deze combinatie niet terug in de prijslijsten :groteogen
Hoe zit dat ?
Gebruikersavatar
painter
Berichten: 1319
Lid geworden op: 14 jan 2007, 11:26
Locatie: Monaco
Contacteer:

Re: (Rij)verschillen nieuwe Transporter

Bericht door painter »

Guus NLB schreef:Ik had begrepen dat de DSG-automaat inderdaad met 4-motion en 180pk te combineren is maar vind deze combinatie niet terug in de prijslijsten :groteogen
Hoe zit dat ?

1e kwrt.2010 te bestellen.

En Guus, al een ,,leuk,, voorstel van de VW dealer gehad mbt je huidige auto ?
Het gaat er niet om hoe oud je wordt, maar het gaat er meer om, hoe je oud wordt.
Damy

Re: (Rij)verschillen nieuwe Transporter

Bericht door Damy »

Mijn 174 PK T5 (en we hebben er 3) is nu 10 maanden oud, alhoewel ik voor het eerst wat minder tevreden ben (mijn vorige T5 134PK was gevoelsmatig net zo snel en minder "bijgeluiden" c.q. "stromingsgeluiden"
wacht ik nog 3 jaar met inruilen, de leer van het verleden is dat er bij "nieuwe modellen" c.q. motoren nog wel eens wat kinderziektes zijn en na een jaar of 2 komen er vaak ook meer en leukere optie's vrij of bij....
En een 4 cilinder doet mij gevoelsmatig een stap terug...maar ik heb nog niets gereden en rederneer dan ook gevoelsmatig!
Wilde eigenlijk na deze overstappen op een V6 Benzine maar is die optie er nog (omdat de R32 bij VW ook komt te vervallen...... :nuts )
ardesch 879
Berichten: 1164
Lid geworden op: 12 jan 2007, 21:18
Locatie: ommen

Re: (Rij)verschillen nieuwe Transporter

Bericht door ardesch 879 »

AutoFlevo schreef:Wat zijn de (rij)verschillen van de nieuwe Transporter (T5 modeljaar 2010) ten opzichte van het huidige model (2003/2009).
3 weken voor de introductie heb ik bij de fabriek mogen rijden in de nieuwe Transporter. De commonrail 2.0 TDi 84pk, 102pk en de nieuwe 140pk. Afgelopen zaterdag hadden we de primeur op de stoute cross in Nunspeet staan en heb ik ook met de 180pk gereden. Hierbij de bevindingen.
Allereerst waren ook wij van Auto Flevo twijfelachtig over de 2.0 TDi 4 cilinder als het gaat om de rijbeleving. Immers zijn ook wij enthousiast over onze 5 cilinder.
De fabriek heeft echter gekozen voor mileuvriendelijke motoren. Downsizen noemen we dat. Kleinere motor met meer vermogen. De 180pk is zelfs een Bi-turbo motor. Met inderdaad, 2 turbo's :adhd Hierdoor wordt de auto lichter in gewicht maar ook het rendement uit de motor is beter. Minder brandstof is direct minder CO uitstoot. Voor het voort bestaan van onze mooie planeet is belangrijk dat autofabrikanten hierbij stil staan. Maar we zullen straks wellicht ook op grijs kenteken verschillende belasting maatregelen krijgen op basis van de uitstoot van onze auto. Volkswagen bedrijfswagens loopt op dit punt echt voorop en daar zijn we natuurlijk trots op. Maar toen ik de sleutel omdraaide om de motor te starten was ik erg benieuwd of de motor ook nog een beetje loopt en we daar ook nog trots op kunnen zijn.
En ja hij is stationair echt super stil. Heel eerlijk gezegd was de "oude" 1,9TDi 84/102pk stationair en in de stad gewoon al een stuk stiller dan de 5 cilinder.
Dus was dat niet gelijk een verrassing. Maar wel prettig. Verrassend was zeker het motorkoppel. Ook van de 102pk. De maximale trekkracht komt bij een nog lager toerengebied en blijft ook behoorlijk lang in stand. Hierdoor is zelfs de 102pk op korte acceleratie een vlotte auto geworden.
Vanzelfsprekend zijn we nog even vol uit gegaan met de 140pk en afgelopen weekend met de 180pk. De 180pk kan je gewoon lekker doortrekken tot aan het rode toerengebied zonder dat ie over zn topvermogen heen gaat en blijft gewoon "gaan". Met de DSG bak moet dit echt feest zijn. De motor kent gelukkig nog steeds een mooie sound. Is gewoon veel stiller maar wat je hoort is wel weer oke.
Het is ook een beetje wat je wilt. Comfortabel rijden en fatsoenlijk verstaanbaar telefoneren of het gevoel hebben dat je in een oer GTI rijdt. Eigenlijk was zelfs de sound van de T4 5 cilinder nog het mooiste. Daar kon de laatste generatie T5 ook al niet aan tippen. Maar nogmaals wat wil je? Wij bij Auto Flevo Bedrijfswagencentrum gaan in ieder geval nog wat experimenteren met andere einddempers. Al zal je bij een goed geisoleerde auto dit niet zo snel kunnen horen in de cabine verwachten we.
Wat nog wel op viel is dat de nieuwe Transporter nog net weer wat strakker leek te schakelen en het stuurwiel uit de personenwagenserie ligt heerlijk in de hand.
Dashboard is net iets anders zodat de nieuwe audio er ook eindelijk in past.
Kortom: Stiller en krachtiger is onze ervaring. Zuiniger moet nog blijken maar zoals het er nu uit ziet moet een halve liter op 100km praktijk zijn.
Hoe vind jij de nieuwe Transporter rijden ? :ikrij
:ie :ie Wie had de primeur ? :ikrij :bifun :bifun
Groetjes Driekus Ardesch
Plaats reactie