3 weken voor de introductie heb ik bij de fabriek mogen rijden in de nieuwe Transporter. De commonrail 2.0 TDi 84pk, 102pk en de nieuwe 140pk. Afgelopen zaterdag hadden we de primeur op de stoute cross in Nunspeet staan en heb ik ook met de 180pk gereden. Hierbij de bevindingen.
Allereerst waren ook wij van Auto Flevo twijfelachtig over de 2.0 TDi 4 cilinder als het gaat om de rijbeleving. Immers zijn ook wij enthousiast over onze 5 cilinder.
De fabriek heeft echter gekozen voor mileuvriendelijke motoren. Downsizen noemen we dat. Kleinere motor met meer vermogen. De 180pk is zelfs een Bi-turbo motor. Met inderdaad, 2 turbo's
![neutral :adhd](./images/smilies/adhd.gif)
En ja hij is stationair echt super stil. Heel eerlijk gezegd was de "oude" 1,9TDi 84/102pk stationair en in de stad gewoon al een stuk stiller dan de 5 cilinder.
Dus was dat niet gelijk een verrassing. Maar wel prettig. Verrassend was zeker het motorkoppel. Ook van de 102pk. De maximale trekkracht komt bij een nog lager toerengebied en blijft ook behoorlijk lang in stand. Hierdoor is zelfs de 102pk op korte acceleratie een vlotte auto geworden.
Vanzelfsprekend zijn we nog even vol uit gegaan met de 140pk en afgelopen weekend met de 180pk. De 180pk kan je gewoon lekker doortrekken tot aan het rode toerengebied zonder dat ie over zn topvermogen heen gaat en blijft gewoon "gaan". Met de DSG bak moet dit echt feest zijn. De motor kent gelukkig nog steeds een mooie sound. Is gewoon veel stiller maar wat je hoort is wel weer oke.
Het is ook een beetje wat je wilt. Comfortabel rijden en fatsoenlijk verstaanbaar telefoneren of het gevoel hebben dat je in een oer GTI rijdt. Eigenlijk was zelfs de sound van de T4 5 cilinder nog het mooiste. Daar kon de laatste generatie T5 ook al niet aan tippen. Maar nogmaals wat wil je? Wij bij Auto Flevo Bedrijfswagencentrum gaan in ieder geval nog wat experimenteren met andere einddempers. Al zal je bij een goed geisoleerde auto dit niet zo snel kunnen horen in de cabine verwachten we.
Wat nog wel op viel is dat de nieuwe Transporter nog net weer wat strakker leek te schakelen en het stuurwiel uit de personenwagenserie ligt heerlijk in de hand.
Dashboard is net iets anders zodat de nieuwe audio er ook eindelijk in past.
Kortom: Stiller en krachtiger is onze ervaring. Zuiniger moet nog blijken maar zoals het er nu uit ziet moet een halve liter op 100km praktijk zijn.
Hoe vind jij de nieuwe Transporter rijden ?
![fun :ikrij](./images/smilies/ikrij.gif)