Welkom op het weetjewel forum, van en voor Volkswagen Transporter rijders.

Groetjes webmaster Henk-1

klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld

knipperlicht controle lamp voor aanhanger

vragen over de T4
gerpalmen
Berichten: 11
Lid geworden op: 12 jan 2008, 21:50
Locatie: Selfkant - Millen (Duitsland)

knipperlicht controle lamp voor aanhanger

Bericht door gerpalmen »

Wie kan me helpen, ik moet voor de duitse tuv keuring mijn trekhaak uitvoeren met een controle lampje voor het knippertlicht. wie kan me helpen hoe ik dit moet oplossen. Het voor een 8 polige stekker.
Ik heb T4 van 1998 2.5 TDI met een blauw licht dashbord.
Groeten Ger
Paulus
Berichten: 360
Lid geworden op: 02 okt 2007, 23:55
Locatie: Stadskanaal

Re: knipperlicht controle lamp voor aanhanger

Bericht door Paulus »

Heb zelf zoiets eerder gedaan,lang geleden.Voor zover ik weet hoef je alleen maar je alarmlichtschakelaar te vervangen,hierin zit een extra contact voor je aanhangerwaarschuwings lampje.Het lampje bevindt zich in je dashboard en hier hoef je verder niets voor aan te sluiten,deze verbinding ligt er al.

Succes,

Paulus
VW T5 1.9TDI Lwb
Gebruikersavatar
Roger B. (11)61
Berichten: 9154
Lid geworden op: 10 apr 2007, 10:01
Locatie: in der Hinterecke (Duitse achterhoek)

Re: knipperlicht controle lamp voor aanhanger

Bericht door Roger B. (11)61 »

en waar zit die 8polige stekker dan??

(trekhaken hebben 7polige stekkers, 13 polige stekkers type Jaeger (allemaal kleine pennetjes) of 13 polige stekker type multicon (dat is 7-polig met nog 6 contacten er omheen, de 7polige stekker past hier ook in en kan ook zo gebruikt worden)
Wat je ook doet, zorg altijd dat je de drie T's bij je hebt, dan kun je je altijd redden....
Tyraps, Tape en Telefoon
Paulus
Berichten: 360
Lid geworden op: 02 okt 2007, 23:55
Locatie: Stadskanaal

Re: knipperlicht controle lamp voor aanhanger

Bericht door Paulus »

Er werd gesproken over een knipperlichtcontrole lampje en niet over het aansluiten van een stekkerdoos :toppie

Paulus
VW T5 1.9TDI Lwb
Gebruikersavatar
sgsdebruijn
Berichten: 4379
Lid geworden op: 22 okt 2008, 11:15
Locatie: in de Hoeksche Waard

Re: knipperlicht controle lamp voor aanhanger

Bericht door sgsdebruijn »

Wat is in hemelsnaam het nut, die van mij kan het kunstje ook.
Weet je in ieder geval dat je er wat achter heb hangen als je aan het :ikrij bent.

Heb wel 13 polig met verloop naar 7.
VW T4 Multivan 2.5TDI+++
gerpalmen
Berichten: 11
Lid geworden op: 12 jan 2008, 21:50
Locatie: Selfkant - Millen (Duitsland)

Re: knipperlicht controle lamp voor aanhanger

Bericht door gerpalmen »

Het gaat hier inderdaad om een 7 polige trekhaak stekker.
Kan iemand mij vertellen waar ik deze alarmlicht schakelaar kan krijgen??
Gebruikersavatar
Roger B. (11)61
Berichten: 9154
Lid geworden op: 10 apr 2007, 10:01
Locatie: in der Hinterecke (Duitse achterhoek)

Re: knipperlicht controle lamp voor aanhanger

Bericht door Roger B. (11)61 »

er werd over een 8 polige stekker gesproken en ik vroeg me af waar die zat omdat ik vermoedde dat ie de 7 polige trekhaakdoos bedoelde...

Het nut is inderdaad dat je ziet dat er een aanhanger achter hangt, maar vooral dat je ziet dat het knipperlicht op die aanhanger ook functioneerd (waarom dat belangrijker is dan de rest van de aanhangerverlichting weet ik ook niet)


zo'n alarmlichtschakelaar kun je bij de dealer krijgen...nouja..kopen... (of in duitsland op de sloop omdat duitse bussen die functie waarschijnlijk altijd hebben (of het waar is dat dat verschil in de alarmlichtschakelaar zit weet ik niet))
Wat je ook doet, zorg altijd dat je de drie T's bij je hebt, dan kun je je altijd redden....
Tyraps, Tape en Telefoon
Gebruikersavatar
Multivan Generation
Berichten: 33714
Lid geworden op: 14 jan 2007, 14:41
Locatie: Zeeland (Oost)
Contacteer:

Re: knipperlicht controle lamp voor aanhanger

Bericht door Multivan Generation »

je hebt waarschijnlijk wel een speciale schakelaar nodig voor bussen die af-fabriek met een trekhaak geleverd zijn.

De standaard schakelaar zal niet de juiste zijn zo vermoed ik..
...have you ever noticed that some people never have the money to do it right, but can always find the money to do it twice?...
rick_k
Berichten: 1679
Lid geworden op: 05 apr 2009, 22:01

Re: knipperlicht controle lamp voor aanhanger

Bericht door rick_k »

In mijn bus zit er 1 (duitse import) maar of ie werkt?? Hij doet iig niks met de aanhanger erachter, en hoe het aangesloten zit weet ik ook niet. Op trekkers is het heel normaal, daar heb je zelfs vaak voor 2 aanhangers extra controlelampjes.

Ik denk dat je een signaal van je RAW signaal moet pakken, vanaf de stekkerdoos onder de auto. Ik ga bij die van mij eens kijken of die het nog wil doen.

mvg Rick
koekie520
Berichten: 529
Lid geworden op: 26 jan 2007, 22:32
Locatie: Antwerpen

Re: knipperlicht controle lamp voor aanhanger

Bericht door koekie520 »

Ik heb mijn trekhaak achteraf geplaatst en heb er een knipperlichtrelais bijgekregen met een extra aansluiting voor een led vooraan. Die Led kan je dan eenders waar op je dashbord monteren. Zonder aanhanger knippert die 1 keer als test, en als de aanhanger eraan hangt blijft hij meeknipperen.
Misschien vind je die relais op ebay.de
greetz
Gebruikersavatar
Roger B. (11)61
Berichten: 9154
Lid geworden op: 10 apr 2007, 10:01
Locatie: in der Hinterecke (Duitse achterhoek)

Re: knipperlicht controle lamp voor aanhanger

Bericht door Roger B. (11)61 »

bij nieuwe T4-s (met die dreihoek links naast de middenroosters als alarmlichtschakelaar) zit het knipperlichtrelais IN de alarmlichtschakelaar, dus moet het dan dus daar in zitten dat het controlelampje wel of niet brandt.

De aftakking komt niet van de stekkerdoos, maar uit een verbruikscontrole, het relais ziet dater meer lampjes aan hangen, DUS een aanhanger en laat dat extra contorlelampje dan meeknipperen.


Ik denk dat alle T4-s voor de duitse markt deze schakelaar met aanhangercontrolelichtje hebben omdat het controlelichtje in duitsland verplicht is....zeer zeker die met een trekhaak (fabrieksmatig of achteraf maakt niet uit)
Wat je ook doet, zorg altijd dat je de drie T's bij je hebt, dan kun je je altijd redden....
Tyraps, Tape en Telefoon
Paulus
Berichten: 360
Lid geworden op: 02 okt 2007, 23:55
Locatie: Stadskanaal

Re: knipperlicht controle lamp voor aanhanger

Bericht door Paulus »

Klopt helemaal Roger,de oudere modellen hebben een knipperlichtrelais met een los stekkertje aan de bovenzijde van het relais waar het losse lampje op zit.Bij het blauwe dashboard zit dit ledje in het instrumentenpaneel.Vanaf je alarmlichtschakelaar ligt deze verbinding er al.

Paulus
VW T5 1.9TDI Lwb
rick_k
Berichten: 1679
Lid geworden op: 05 apr 2009, 22:01

Re: knipperlicht controle lamp voor aanhanger

Bericht door rick_k »

Volgens mij zit bij mij alleen het lampje nog in het dashboard, hij knippert iig niet.
Lampje zit naast de radio bij mijn TDi van 1996.

mvg Rick
Gebruikersavatar
willemvanbenthem
Berichten: 128
Lid geworden op: 17 okt 2016, 21:16

Re: knipperlicht controle lamp voor aanhanger

Bericht door willemvanbenthem »

Screenshot_20220903-214213_Chrome.jpg
Dit zijn de verschillende onderdeelnummers voor de schakelaar.
Bij mij zit de 7-polige in de auto. Omdat deze kapot is heb ik de 8-polige besteld. Inderdaad is de stekker die hier op moet al hiervoor uitgevoerd. Omdat het bij mijn auto niet gaat om een af fabriek gemonteerde trekhaak - dan zou de 8-polige schakelaar er al in hebben gezeten - ben ik benieuwd of het controlelampje werkt. Wellicht dat dit een andere aansluiting vereist van de bedrading trekhaak. Overigens heb ik ook de knipperlichten op het dak. Dit is de bestelde schakelaar, herkenbaar aan het blauw:
Screenshot_20220904-132016_Chrome.jpg
T4; 2,5 tdi kombi 75 KW (99 KW en 310 NM tuning) ; 2002
Gebruikersavatar
willemvanbenthem
Berichten: 128
Lid geworden op: 17 okt 2016, 21:16

Re: knipperlicht controle lamp voor aanhanger

Bericht door willemvanbenthem »

Volgens de verkoper werkt het ding echt alleen maar als je 'Dachblinkerleuchten' hebt.
Dus voor een bus met alleen de normale 4x knipperlichten zou het niet gaan. Lijkt mij sterk. We zullen zien. Ik heb ze in ieder geval wel op het dak
T4; 2,5 tdi kombi 75 KW (99 KW en 310 NM tuning) ; 2002
Plaats reactie