Welkom op het weetjewel forum, van en voor Volkswagen Transporter rijders.

Groetjes webmaster Henk-1

klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld

verzekeringsvraag

vragen over de T5
Gebruikersavatar
raymondo
Berichten: 612
Lid geworden op: 13 jan 2007, 22:04
Locatie: zevenaar

verzekeringsvraag

Bericht door raymondo »

mijn bus is toch total loss verklaard vanwege het feit dat er wat schade aanzat wat al wel was uitgekeerd en nog niet hersteld.
Nu blijken in eens me velgen niet meer mee verzekerd te zijn om dat ik geen accesoires mee heb verzekerd ,waar ik inhet verleden nooit iets van heb gehoord dus deze gaan er nu met spoed onderuit kijken of ze nog recht zijn ook heb ik lederen bekleding isook een accesoiers dan toch?? dus dat gaat er evenuteel ook uit evenals de dubbele cabine en schuiframen en zo.....

maar eigenlijk zou ik de bus willen houden. en rustig aan weer geheel herstellen... wat zou ik hiervoor moeten doen.?
ik begrijp nu dat die op een veiling of zo word aangeboden en dat ik aan de hand van de opbrengst een schade bedrag krijg uitgekeerd....

Of dat met de andere schades voldoende is om een soort gelijke bus terug te kopenmoet iknog maar afwachten.....
Mijn bus is net 3 jaar oud. kosste nieuw 39000 ex btw ex bpm... en heeft nu 160000 km gelopen.....

Iemand een idee de dagwaarde zoi moeten wezen en wat hoe ik de auto kan behouden???
Gebruikersavatar
Donald4Motion
Berichten: 4426
Lid geworden op: 02 jul 2007, 22:12
Locatie: Tuuuuus voor de buus

Re: verzekeringsvraag

Bericht door Donald4Motion »

Ik heb het een keer met een motor gehad. Ook total loss maar wel het wrak terug gekocht.
Ik neem aan dat je zoiets ook bij jou verzekering kan regelen.

Het gaat altijd om geld dus kijk uit dat je niet geeft voor het wrak :yingyang

Heb je trouwens nog foto's kunnen maken?
Gebruikersavatar
raymondo
Berichten: 612
Lid geworden op: 13 jan 2007, 22:04
Locatie: zevenaar

Re: verzekeringsvraag

Bericht door raymondo »

ik ga nu direkt fotos maken.. en effe kijken of ik ze er op krijg..... heb straks ook nog een nieuwe schroef set over en een nieuwe achter deur.....haha dat is er nog niet van gekomen om te monteren... maar ik hoop op het wrak te kunnen kopen.... wat zou dat waard zijn een total loss wrak??
olle griese
Berichten: 1489
Lid geworden op: 11 jan 2007, 15:00

Re: verzekeringsvraag

Bericht door olle griese »

raymondo schreef:wat zou dat waard zijn een total loss wrak??
Dagwaarde min het schadebedrag ex werkloon.

Dus, dagwaarde 12000 euro, schade aan onderdelen 5000 = 7000 wrakwaarde
CARVER
Berichten: 66
Lid geworden op: 07 okt 2007, 23:40
Locatie: vw-dorp aan zee

Re: verzekeringsvraag

Bericht door CARVER »

Hoi, Raymondo. je verhaal lezende vroeg ik me een aantal zaken af; je hebt het over totalloss er bestaan twee vormen namelijk economische of technisch, bij eerst genoemde is dat veelal bij oudere auto's, in het tweede geval is dat bij jongere auto's. Had je reeds een schade die wel is uitgekeerd maar nog niet hersteld, dan zal de verzekering deze meenemen in schade/waarde bepaling. Met schade auto's is het vaak zo dat het kenteken gedeeltelijk of volledig wordt ingenomen, dus bij een volledig herstel zal deze ter keuring aangeboden moeten worden. ( chassis schade e.d.).
En zoals Olle Griese al aangaf in zijn voorbeeld moet je goed weten wat de wrakwaarde is, je praat dan over de bruikbare onderdelen een verzekering zal altijd proberen een voor hun zo gunstig mogelijk bedrag binnen te halen. Zij maken gebruik van hun vaste opkopers en bieden de auto dan aan degene die de beste prijs geeft, als eigenaar heb je het recht om het wrak op te kopen dus mag je een bod doen of akkoord gaan met de hoogste bieding en dan krijg je een verrekening tussen de dagwaarde/wrakwaarde. Wellicht kan de sponser AMC uit Zwolle je adviseren.... je weet niet geschoten is altijd mis.
Gebruikersavatar
raymondo
Berichten: 612
Lid geworden op: 13 jan 2007, 22:04
Locatie: zevenaar

Re: verzekeringsvraag

Bericht door raymondo »

er zat inderdaad wat schade aan wat niet echt schokkend is... een achterdeur en bumper... een voorscherm en een zij paneel met dorpel.....( die was wel rdelijk kostbaar) maar nu met deze schade er bij op geteld is die total loss...maar waarschijnlijk als ik alleen deze schade nu had dan was die niet total loss geweest.. dus vandaar dat ik wel belang heb het wrak te kopen... want voor 1500 kon ik roemenie de openstaande schade kompleet laten herstellen en spuiten...( en gezien het andere werk deze garage voor ons doet heb ik daar vertrouwen in) maar deze voorschade is natuurlijk wel wat meer.. maar al met al denk ik dat ik voor 4000 euro de hele boel weer netjes kan hebben.....(daar)..... maar dan moet dat wrak wel betaal baar blijven..... ,

maar die 12000 van olle is dat een voorbeeld.. of een redelijk logische dag waarde van eenbus van 3 jaar oud? 1met nieuwwaarde van 39000 ?
CARVER
Berichten: 66
Lid geworden op: 07 okt 2007, 23:40
Locatie: vw-dorp aan zee

Re: verzekeringsvraag

Bericht door CARVER »

Hee, Raymondo...ik heb je vorige posting waarin je melding maakte van het gebeuren nog even nagelezen, samen gevat met je verzekerings vraag praten we over een technisch totalloss auto. Kijk als je de mogelijkheid hebt om je bus perfect te laten repareren en je kunt de auto voor een gunstige prijs opkopen dan moet je die kans pakken. Want effe een andere kopen is makkelijk gezegd dan gedaan, want hoe dan ook er moet altijd een flink bedrag bij gelegd worden. Om de dagwaarde te bepalen kun je wellicht bij een dealer informeren of is er misschien iemand op dit forum die aan de hand van de juiste gegevens van je bus die waarde kan vermelden. Tot slot nog een advies mocht er laswerk aan de reparatie vastzitten, zie er op toe dat men de juiste lasmethode toepast aangezien er verschillende staal kwaliteiten gebruikt worden bij de bouw van een auto cq.bus.
Gebruikersavatar
BigRuud
Berichten: 486
Lid geworden op: 12 jan 2007, 19:49
Locatie: Fryslan

Re: verzekeringsvraag

Bericht door BigRuud »

Als je de bus total los is krijg je de dagwaarde min de eerder uitgekeerde niet herstelde schade.

De verzekering laat een paar opkopers komen en de hoogst biedende krijgt het, vaak kan de eigenaar hem ook voor dit bedrag van de verzekering krijgen. Je kan nog wel eens schrikken wat ze vaak voor het wrak bieden. :ie :ie
WARNING: Post may contain irony: discontinue use if experiencing mood swings, nausea or elevated blood pressure
CARVER
Berichten: 66
Lid geworden op: 07 okt 2007, 23:40
Locatie: vw-dorp aan zee

Re: verzekeringsvraag

Bericht door CARVER »

Dat heb je goed begrepen en ik denk dat de bieding best wat hoog zal uitvallen gezien het geringe aanbod van onderdelen.
BigRuud schreef:Als je de bus total los is krijg je de dagwaarde min de eerder uitgekeerde niet herstelde schade.

De verzekering laat een paar opkopers komen en de hoogst biedende krijgt het, vaak kan de eigenaar hem ook voor dit bedrag van de verzekering krijgen. Je kan nog wel eens schrikken wat ze vaak voor het wrak bieden. :ie :ie
Gebruikersavatar
raymondo
Berichten: 612
Lid geworden op: 13 jan 2007, 22:04
Locatie: zevenaar

Re: verzekeringsvraag

Bericht door raymondo »

bedankt voor deze info.... heb inderdaad een zitten kijken.. maar denk zeker dat er wel vraag naar een 174 pk automaat zal zijn... mijn schade bedrijf verwacht een dikke 7500 mininaal.......
wel effe tegenvaller......voor als ik hem zelf wil houden.......

maar ja even kijken wat de dagwaarde doet...... lijkt me toch niet meer als 50 % afschrijving in 3 jaar.. buiten de schades was onderhoud en service goed verricht... maar ja dat zien ze gelukkig op ene veiling niet.......
Gebruikersavatar
raymondo
Berichten: 612
Lid geworden op: 13 jan 2007, 22:04
Locatie: zevenaar

hier wat fotos

Bericht door raymondo »

hier de schade aan me bus.... alleen voorschade is van deze keer... de rest was afspraak voor herstel voor gemaakt..maar hoeft helaas niet nu......

ik heb even rond gekeken op marktplaats en autoscout maar vind een bus van 2006 LWB met 174 pk leer automaat en alle andere opties die ik heb niet onder de 22000 euro..... dus ben echt benieuwd wat ze als dag waarde geven....
olle griese
Berichten: 1489
Lid geworden op: 11 jan 2007, 15:00

Re: verzekeringsvraag

Bericht door olle griese »

raymondo schreef:maar die 12000 van olle is dat een voorbeeld.. of een redelijk logische dag waarde van eenbus van 3 jaar oud? 1met nieuwwaarde van 39000 ?
Dat is mijn inschatting ex btw.
Maar ik kan er wel een paar duizend naast zitten hoor, ik heb meer verstand van vloeren :knipoog
Gebruikersavatar
painter
Berichten: 1319
Lid geworden op: 14 jan 2007, 11:26
Locatie: Monaco
Contacteer:

Re: verzekeringsvraag

Bericht door painter »

Het is een kwestie van uitrekenen, uitgaande dat je all-risk verzekerd bent.
Dit is een deel van de Algemene Voorwaarden van de ANWB, maar de meeste maatschappijen hanteren deze afschrijfregeling.
Heb je binnen 2 minuten uitgerekend, tenminste als je auto 36 jaar of jonger is, anders word de waarde door ,,De handel,, bepaald.

2. Aanschafwaardegarantieregeling
Om voor de vergoeding van de aanschafwaarde in aanmerking te komen moet aan de volgende voorwaarden zijn voldaan:
a. de auto is ouder dan 12 maanden;
b de aanschafwaarde is maximaal € 50.000,-;
c. de auto is niet geleased;
d. de originele aankoopnota van een bij de Kamer van Koophandel ingeschreven autobedrijf wordt overlegd;
e. de schade ontstaat binnen 12 maanden na de aankoopdatum van de auto.
Indien de originele aankoopnota bij punt d niet kan worden overlegd, wordt de aanschafwaarde gelijkgesteld aan 110% van de door een
onafhankelijke expert te bepalen dagwaarde.
Als de schade ontstaat in de periode van 13 t/m 36 maanden na de
aankoopdatum van de auto, is de afschrijving van iedere volledig
verstreken maand:
1. 2% over de aanschafwaarde gedurende de periode van 13 t/m 24
maanden;
2. 1,25% over de aanschafwaarde gedurende de periode van 25 t/m 36 maanden.
Indien overeenkomstig bovenstaande afschrijving de vastgestelde
schadevergoeding lager is dan de dagwaarde dan wordt dagwaarde
vergoed. Op deze vergoeding wordt het op het polisblad vermelde
eigen risico en de waarde van de restanten in mindering gebracht.
Na 36 maanden na de aankoopdatum van de auto wordt de
dagwaarde, onder aftrek van het op het polisblad vermelde eigen risico
en de waarde van de restanten, vergoed.
Het gaat er niet om hoe oud je wordt, maar het gaat er meer om, hoe je oud wordt.
Gebruikersavatar
raymondo
Berichten: 612
Lid geworden op: 13 jan 2007, 22:04
Locatie: zevenaar

Re: painter bedankt

Bericht door raymondo »

nou met mijn aanschaf.... van 39000 en bus is 38 maanden nu.. dus als ik die laatste 2 maande ook voor 1,25 % tel dan is de afschrijving 16185 euro en zou de dagwaarde dus 22815 bedragen ongeveer....... ik houd jullie op de hoogte of ze dit ook gaan uit keren...woensdag sluit de biedeinstermijn dus donderdag weet ik het.. maar in deze bereking word dus geen rekening gehouden met kilometerstand???
Gebruikersavatar
BigRuud
Berichten: 486
Lid geworden op: 12 jan 2007, 19:49
Locatie: Fryslan

Re: verzekeringsvraag

Bericht door BigRuud »

Hey Raymondo, ik vind zo op het eerste gezicht de schade nog wel meevallen, heeft hij onder nog veel schade dan?

Ik heb ze wel erger gehad die ik gerepareerd heb.

Veel sterkte met het afhandelen van de schade met de verzekering. :ie :ie :ie :ie :ie
WARNING: Post may contain irony: discontinue use if experiencing mood swings, nausea or elevated blood pressure
Plaats reactie