Welkom op het weetjewel forum, van en voor Volkswagen Transporter rijders.

Groetjes webmaster Henk-1

klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld

waar blijft de stroom?!

vragen over de T4
Plaats reactie
robinh
Berichten: 117
Lid geworden op: 15 mar 2008, 21:26
Locatie: soest

waar blijft de stroom?!

Bericht door robinh »

Het is mij nu voor de tweede gebeurd dat ie niet wil starten omdat de accu niet genoeg kan leveren(draaid nog 1a2 keer rond maar dan houd het op).
Ik heb een nieuwe accu (zwaar genoeg) , nieuw dynamo ,gereviseerde startmoter , nieuwe gloeispiralen , ook heb ik deze onderdelen laten testen incl volle belasting maar alles funtioneerde perfect.
Het lijkt een puzzel te gaan worden daarom vraag ik jullie om raad.
Het enige dat er laatst voorgevallen was is dat de originele VW autoradio er mee stopte d.w.z. als ik de auto startte stopte alleen het geluid er mee en zette ik de moter af dan kwam er weer geluid.
Dit is een aantal weken zo gebleven totdat plotseling tijdens een rustige autorit ineens keihard de muziek ging spelen( de radio stond kennelijk aan) ik kreeg een bijna dood ervaring maar de radio doet het weer zonder problemen.
Verder lijkt er niets veranderd te zijn.
Ik hoop iets van een mogelijke oplossing te horen
groeten
Robin
Gebruikersavatar
SCOTT
Berichten: 672
Lid geworden op: 19 okt 2008, 18:53
Locatie: België

Re: waar blijft de stroom?!

Bericht door SCOTT »

Massa punten controleren?
T4 2.5 TDI ACV Caravelle '96 - Afbeelding
Nebioblauw met blauw interieur
Rol on Sachs Suspension
Inox exhaust
407.000km
VW - Das Auto
Gebruikersavatar
René
Berichten: 5272
Lid geworden op: 13 jan 2007, 21:18
Locatie: Obdam, gechipte 151PK VCDS en vagdash 2.5. Tel: 0637199013.

Re: waar blijft de stroom?!

Bericht door René »

blokje onder contactslot

René
Gebruikersavatar
HarryF
Berichten: 100
Lid geworden op: 25 nov 2008, 15:46
Locatie: Enschede

Re: waar blijft de stroom?!

Bericht door HarryF »

Met een andere diesel heb ik ooit eens gehad dat het voorgloei relais bleef hangen. :muur De (gloei) installatie trekt dan meer stroom dan de dynamo kan leveren. De accu ontlaadt dan.
Check: na starten even meten of op de gloeibougies echt de spanning weg is.

suc6 HarryF :driveT5
Houdt h'm tussen de lijntjes...met de gepoetste kant boven!!
Gebruikersavatar
Roger B. (11)61
Berichten: 9154
Lid geworden op: 10 apr 2007, 10:01
Locatie: in der Hinterecke (Duitse achterhoek)

Re: waar blijft de stroom?!

Bericht door Roger B. (11)61 »

robinh schreef: Ik heb een nieuwe accu (zwaar genoeg) , nieuw dynamo ,gereviseerde startmoter , nieuwe gloeispiralen , ook heb ik deze onderdelen laten testen incl volle belasting maar alles funtioneerde perfect.
Robin
Allemaal vervangen vanwege dit probleem??? dure diagnostiek dan....dat had voorkomen kunnen worden door onderstaande testjes lijkt me.

Het genoemde contactblokje op het contactslot kan de oorzaak zijn, in dat geval zal de stuurdraad van je startmotor (kleine kabelschoentje op de startmotor) geen spanning krijgen als je probeert te starten. In dat geval lijkt het me dat ie het wel of niet doet en niet na twee omwentelingen er mee stopt. maar het zou wel kunnen

Als je motor niet start, is de accu dan echt leeg (gemeten op de accupolen, welke spanning heb je dan in rust? en op het moment dat je de sleutel doorgedraaid hebt?

Heb je in rust voldoende spanning (pakweg 12,4 volt en meer (max pakweg 14 volt)) dan is je accu waarschijnlijk niet leeg. Anders moet je lekstroom zoeken en uitvissen welke verbruiker je accu leegtrekt.
Keldert je spanning tijdens de startpoging onder de 11 volt dan is je accu waarschijnlijk het probleem (zal wel niet want je schreef dat het onder volle belasting getest is)
Blijft de spanning tijdens de startpoging goed (op de accu) dan gaan meten op de startmotor (dikke draad die naar het cilindervormig relais van de startmotor loopt meten tov metaal van motor/versnellingsbak) Blijft deze spanning ook goed dan is je pluskabel naar de startmotor ok., zoniet dan overgangsweerstand in die kabel.
Dan meten tussen pluspool accu en metaal van motor/versnellingsbak. Meet je hier goede spanning, dan is de massakabel goed, meet je hier lage spanning, dan heb je een overgangsweerstand in je massakabel naar het blok (op de V-bak komt die aan)

Als bovenstaande testjes uitgevoerd waren had men niet nodeloos het hele start- en laadcircuit hoeven vervangen...
Wat je ook doet, zorg altijd dat je de drie T's bij je hebt, dan kun je je altijd redden....
Tyraps, Tape en Telefoon
Plaats reactie