Hoi,
Ik heb vier nieuwe Michelins 235-55-17 laten monteren op Valbrem velgen (origineel). alle wielen met banden zijn gebalanceerd maar er bleef een trilling in zitten die merkbaar wordt vanaf een 80-90 km/u. 't is geen heftige trilling maar daarom niet minder irritant. Terug naar de bandenzaak die alle vier de wielen nogmaals heeft gebalanceerd zonder afdoende resultaat, als bleek er wel een lichte correctie nodig. Het is een trilling die de bus doet resoneren. Heeft iemand een soortgelijke ervaring? Voordat ik deze Valbrems met nieuwe Michelins heb laten monteren had ik originele Miyato's zonder enige bijwerking, wat mijns inziens uitsluit dat het in de aandrijflijn oid zit. Iemand een suggestie of mogelijke oplossing?
Welkom op het weetjewel forum, van en voor Volkswagen Transporter rijders.
Groetjes webmaster Henk-1
klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld
Groetjes webmaster Henk-1
klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld
hele bus lichtelijk resoneren/ trillen na nieuwe Michelins
- Rolf T5 54
- Berichten: 133
- Lid geworden op: 14 jan 2007, 20:55
- Locatie: Drenthe!!
Re: hele bus lichtelijk resoneren/ trillen na nieuwe Michelins
Ik denk dat er een bandenman meeleest met een duidelijk eigen mening ;-)
Mijn mening is dat balanceren niet alles zegt, een band kan perfect gebalanceerd zijn maar een kleine slag hebben. Dit is met michelin's wel onwaarschijnlijk, hoeveel lood hebben ze erop geplakt/geslagen? Bij michelin sloeg ik eigenlijk nooit meer als 25 gram indien er meer op moest draaide ik de band op de velg.
Maar het kan ook zitten in het pasvlak van de velg/remschijf. Omdat eerst andere velgen gemonteerd hebben gezeten kan het zijn dat er vuil/roest op de schijf zit waar de velg tegenaan komt. Indien dit vlak niet zuiver vlak is zal jouw velg gaan slingeren, niet veel maar wel genoeg voor deze onbalans.
Last but not least; hoe oud zijn de banden, hoelang hebben ze op de plank gelegen gestaan?
Suc6
Mijn mening is dat balanceren niet alles zegt, een band kan perfect gebalanceerd zijn maar een kleine slag hebben. Dit is met michelin's wel onwaarschijnlijk, hoeveel lood hebben ze erop geplakt/geslagen? Bij michelin sloeg ik eigenlijk nooit meer als 25 gram indien er meer op moest draaide ik de band op de velg.
Maar het kan ook zitten in het pasvlak van de velg/remschijf. Omdat eerst andere velgen gemonteerd hebben gezeten kan het zijn dat er vuil/roest op de schijf zit waar de velg tegenaan komt. Indien dit vlak niet zuiver vlak is zal jouw velg gaan slingeren, niet veel maar wel genoeg voor deze onbalans.
Last but not least; hoe oud zijn de banden, hoelang hebben ze op de plank gelegen gestaan?
Suc6
Re: hele bus lichtelijk resoneren/ trillen na nieuwe Michelins
Balanceren alleen haalt niet alle vibraties meer weg. Elke zich bandenspecialist noemend bedrijf zou over een balanceer apparaat moeten beschikken welke krachtvariatie (gordelkrachtvariatie) kan meten.
Deze nieuwe meting identificeert band en wiel conformiteit. Krachtvariatie bepalen kan veel trilling problemen oplossen die niet met normaal balanceren zijn te vinden. Krachtvariatie kan alleen gemeten worden met behulp van een daadwerkelijke belasting. Tijdens de meting wordt de belaste rondloop van het wiel gemeten. Zou het wiel onbelast lopen dan kan men volstaan met alleen balanceren. Door de belasting kan het gebeuren dat het wiel echter niet gelijkmatig rondloopt terwijl dit onbelast wel het geval was. Zo zal een eivormige wielcombinatie prima te balanceren zijn maar nooit rond lopen bij belasting onder het voertuig.
Het balanceerapparaat van Hunter (de GSP9700) heeft onder andere de mogelijkheid: om de onrondheid van band en velg te meten, het wielweg contact te meten (met een kracht van circa 600kg), de conisiteit van een band te meten (incl. plaatsing advies onder de auto). De gemonteerde drukrol voert een zodanige belasting op het wiel uit, dat een straat simulatie kan worden uitgevoerd.
Dus ik zou zegge; ga naar een "echte" bandenspecialist die over dit apparaat beschikt !
Deze nieuwe meting identificeert band en wiel conformiteit. Krachtvariatie bepalen kan veel trilling problemen oplossen die niet met normaal balanceren zijn te vinden. Krachtvariatie kan alleen gemeten worden met behulp van een daadwerkelijke belasting. Tijdens de meting wordt de belaste rondloop van het wiel gemeten. Zou het wiel onbelast lopen dan kan men volstaan met alleen balanceren. Door de belasting kan het gebeuren dat het wiel echter niet gelijkmatig rondloopt terwijl dit onbelast wel het geval was. Zo zal een eivormige wielcombinatie prima te balanceren zijn maar nooit rond lopen bij belasting onder het voertuig.
Het balanceerapparaat van Hunter (de GSP9700) heeft onder andere de mogelijkheid: om de onrondheid van band en velg te meten, het wielweg contact te meten (met een kracht van circa 600kg), de conisiteit van een band te meten (incl. plaatsing advies onder de auto). De gemonteerde drukrol voert een zodanige belasting op het wiel uit, dat een straat simulatie kan worden uitgevoerd.
Dus ik zou zegge; ga naar een "echte" bandenspecialist die over dit apparaat beschikt !
Re: hele bus lichtelijk resoneren/ trillen na nieuwe Michelins
juiste centreer ringen in de velg? 1tiende speling op je naaf gat kan al te veel zijn. raak vlakken schoon van velg en naaf?
noem zo maar wat op. In principe nooit geen last met michelin rijd altijd top. inderdaad tussen balanceren en balanceren zit wel verschil.
manier van velg opspannen en ook het soort machiene maakt een groot verschil
noem zo maar wat op. In principe nooit geen last met michelin rijd altijd top. inderdaad tussen balanceren en balanceren zit wel verschil.
manier van velg opspannen en ook het soort machiene maakt een groot verschil
RUBBEREXPRESS