Welkom op het weetjewel forum, van en voor Volkswagen Transporter rijders.

Groetjes webmaster Henk-1

klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld

snel motor uit nadelig voor turbo ??

vragen over de T4
Gebruikersavatar
Duveltje-77
Berichten: 444
Lid geworden op: 06 nov 2008, 20:28
Locatie: Oostwold

Re: snel motor uit nadelig voor turbo ??

Bericht door Duveltje-77 »

staat ook in je boekje hoor
kijk anders effe bij turboworld .nl
daar kun je van alles lezen over de turbo
mvg
Autocrossteam Oldambt T4 verlaagd vvt tuning met eps sound
koos 890
Berichten: 2293
Lid geworden op: 06 feb 2007, 23:19
Locatie: heerhugowaard

Re: snel motor uit nadelig voor turbo ??

Bericht door koos 890 »

Als je een stuk heb gereden ( iet wat harder dan normaal ( wat is normaal)) en je zet je auto gelijk uit , dan krijgt de turbo geen smering meer en kan hij vastlopen ( verbranden) . 1 keer is niet erg maar het moet GEEN gewoonte worden .
Dus na een stuk gereden gehebben even de motor stationer laten draaien ( de turbo laten afkoelen). Dit geldt OOK voor korte stukken .
Werken is voor mensen die niet kunnen vissen.
Gebruikersavatar
Duveltje-77
Berichten: 444
Lid geworden op: 06 nov 2008, 20:28
Locatie: Oostwold

Re: snel motor uit nadelig voor turbo ??

Bericht door Duveltje-77 »

ik ook niet maar heb wel het boekje met alle history
Autocrossteam Oldambt T4 verlaagd vvt tuning met eps sound
Gebruikersavatar
chv
Berichten: 2036
Lid geworden op: 15 apr 2007, 11:43
Locatie: Den Haag

Re: snel motor uit nadelig voor turbo ??

Bericht door chv »

Wat ook kan is de laatste paar kilometer voor aankomst niet meer echt gassen en niet meer boven de 2000 toeren komen. Dat scheelt hoogstens een minuutje of twee op je aankomsttijd maar je motor koelt dan al wel af.

Met vriendelijke groet,

Charles Vos
Met vriendelijke groet,
Charles Vos

T6 Rockton met California interieur en SGA hefdak
Gebruikersavatar
F. de Boer
Berichten: 311
Lid geworden op: 07 okt 2007, 21:18
Locatie: Akkrum

Re: snel motor uit nadelig voor turbo ??

Bericht door F. de Boer »

De temperatuur van de motor zal niet afkoelen, alleen de temperatuur van het turbo huis kan dan afkoelen.
T4 2.5TDI 102pk lange uitvoering 1999 dubb.cab. 1e eigenaar :)
Gebruikersavatar
Roger B. (11)61
Berichten: 9154
Lid geworden op: 10 apr 2007, 10:01
Locatie: in der Hinterecke (Duitse achterhoek)

Re: snel motor uit nadelig voor turbo ??

Bericht door Roger B. (11)61 »

als de motor met lopende motor afkoelt is je thermostaat kapot en staat die open, de koelvloeistof wordt dan door de radiateur gepompt en koelt daar meer af dan de stationair draaiende motor kan bijwarmen...dat geldt voor alle motoren en voor een TDI nog meer dan voor een indirect ingespoten diesel als de 1.9(t)d

Met afkoelen bedoelt men dan ook afkoelen naar bedrijfstemperatuur, veel onderdelen worden heter naarmate ze harder moeten werken, zo ook je Turbo, met name de uitlaat zijde kan flink heet worden. Als je de motor vervolgens stationair laat draaien of dusdanig rustig rijdt dat de turbo bijna niet hoeft te werken dan zal de turbo langzaam afkoelen naar minder hete waarden (van zo'n 700-800 graden naar pakweg 300-400 graden) Ook de rest van de motor wordt warmer dan je op je temperatuurmeter (die overigens akelig onnauwkeurig is) kunt zien, al is het maar dat je geen verschil zit tussen 90 en pakweg 100 graden koelwatertemperatuur (want DAT geeft je metertje aan) de diverse motoronderdelen (krukas, zuigers, enz en de olie!) hebben vaak een hogere temperatuur dan de koelvloeistof.

Voor alle onderdelen is het beter als de langzaam op temperatuur komen , en ook niet ineens zonder koeling (en smering) heet stilgezet worden, daarom is het in principe altijd beter de laatste paar minuten rustig aan te rijden zodat alle teperatuur geleidelijk verdeeld wordt en afgevoerd.

Voor de turbo is dit extra belangrijk enerzijds omdat deze het heetst wordt, anderzijds omdat deze met de hoogste (tigduizend omwentelingen per minuut) draaisnelheid opereerd. Als je nou de motor afzet op het moment dat je turbo net nog vol heeft moeten werken dan is ie dus zeer heet, én draait met hoge snelheid. Op het moment dat jij de motor afzet stopt de olietoevoer, de lagers worden niet meer gesmeerd EN niet meer gekoeld. Gevolg is dat olie kan verkolen en lagers mede door deze koolvorming maar ook door de weggevallen oliedruk sneller slijten. Hierdoor zal je turbo sneller de geest geven (defecte turbo is bijna altijd gevolg van lagerschade)
Wat je ook doet, zorg altijd dat je de drie T's bij je hebt, dan kun je je altijd redden....
Tyraps, Tape en Telefoon
Gebruikersavatar
Multivan Generation
Berichten: 33875
Lid geworden op: 14 jan 2007, 14:41
Locatie: Zeeland (Oost)
Contacteer:

Re: snel motor uit nadelig voor turbo ??

Bericht door Multivan Generation »

ik zeg maar zo,
kijk eens naar het artikel over motorische tuning :knipoog

http://www.eldiape.com/tuningmo2/tuningmo2.htm
...have you ever noticed that some people never have the money to do it right, but can always find the money to do it twice?...
Jimbo
Berichten: 225
Lid geworden op: 13 jan 2007, 23:55

Re: snel motor uit nadelig voor turbo ??

Bericht door Jimbo »

Nou kan je in Nederland al niet echt hard rijden en de meeste personen moeten het laatste stukje rustig rijden voordat ze thuis zijn (woonwijken etc) diegeen die dat niet doen zijn aso's en niet geintereseerd in zuinig met de motor omgaan.

Wanneer gaat het dan mis: onderweg tanken bij het benzinestation. Lekker +120 knorren aankomen motor direct uit naar binnen, starten en gelijk weer met 120 de snelweg op knorren. die motor koelt in die 10 minuten best af en krijgt dan nog eens dubbel op zijn donder. :muur

Het liefst doen we dit dan ook nog over de grens +160 cruisen en zo snel mogelijk naar de plek van bestemming. :muur :muur
Gebruikersavatar
Roger B. (11)61
Berichten: 9154
Lid geworden op: 10 apr 2007, 10:01
Locatie: in der Hinterecke (Duitse achterhoek)

Re: snel motor uit nadelig voor turbo ??

Bericht door Roger B. (11)61 »

en wat dacht je van al die mensen in (oa) Nederland die NIET in de stad wonen maar ergens langs een doorgaande weg ofzo... Je rijdt daar 80 (en dus waarschijnlijk 2000 toeren of meer) en draait je oprit op .....dan is je turbo nog relatief heet en zeker nog hoog in toerental...

het is dus echt niet zo dat iedereen door een druk woonerf moet om bij zijn huis te komen.....

ik woon al 10 jaar niet meer binnen de bebouwde kom....( 7 in Nederland en nu 3 in Duitsland) ons vorige huis lag langs een 80 (tegenwoordig 60) kilometerweg buiten het dorp, tegenwoordig is het weggetje langs mijn huis te bochtig om echt te blazen, maar nog steeds ver buiten de bebouwde kom (gelukkig)
Wat je ook doet, zorg altijd dat je de drie T's bij je hebt, dan kun je je altijd redden....
Tyraps, Tape en Telefoon
Jimbo
Berichten: 225
Lid geworden op: 13 jan 2007, 23:55

Re: snel motor uit nadelig voor turbo ??

Bericht door Jimbo »

Ik had het over de asomensen in woonwijken die niet rustig rijden ... volgens mij zijn er weinig mensen die NIET in de stad wonen langs een doorgaande wonen en WEL in een woonwijk wonen. :nuts

Maar goed in de woonwijk, woonerf, buiten de bebouwde kom, benzinestation, Duitsland whatever, als je al niet eens de tijd neemt om het laatste stukje naar je huis rustig te rijden dan ga je zeker niet nog een minuut op de oprit wachten tot de turbo rustig is :nuts

Ik zie ze al staan op wegmisbruikers "Meneer we vorderen uw rijbewijs kunt u uw motor uit zetten? Nee sorry, m'n turbo moet even afkoelen :bifun "

Waar ik op doelde is je turbo slopen door te blazen, uitzetten en weer gaan blazen. Ik ben wel zuinig op mijn auto heb er een turbotimer opzitten maar eerlijk is eerlijk ik gebruik hem al een paar jaar niet meer. ik rij de ring bij Adam af naar de klant bus uit en dat meerdere keren op een dag. In Lelystad knor ik meestal +80 naar de klant blok niet echt warm stop bij de volgende en dat de hele dag door. Turbootje doet het al +10 jaar +300k dat ding is niet zomaar stuk hoor. :driveT5
rick_k
Berichten: 1679
Lid geworden op: 05 apr 2009, 22:01

Re: snel motor uit nadelig voor turbo ??

Bericht door rick_k »

Maar als je zoals ik vaak met een karretje van een tonnetje of 2 erachter rij, dan is de turbo echt wel lekker aan het werk. Dus ik laat mijn auto ook altijd mooi draaien tijdens het afkoppelen bij de schuur en daarna tuf ik rustig naar huis toe. Andersom ook zodat ie een beetje opwarmt. Mijn huis ligt 2 km verderop.

Turbos die standaard draaien gaan nog vrij lang mee. Als je de druk lekker verhoog wordt het gauw minder, omdat die dan lekker aan de draai is.

mvg Rick
Gebruikersavatar
frank884
Berichten: 1859
Lid geworden op: 24 jan 2007, 09:38
Locatie: midden limburg

Re: snel motor uit nadelig voor turbo ??

Bericht door frank884 »

Dus "Heel goed" voor de turbo die start-stop voorzieningen die men tegenwoordig op de nieuwste auto's bouwt om het verbruik zgn omlaag te krijgen
elke keer aan een stoplicht gaat de motor uit na een paar jaartjes kun je de turbo afschrijven
die vele malen meer kost als die paar druppels diesel die 20-30 seconden stationair draaien bij het stoplicht kosten.
moter 2.5 TDI + Airco acv 102 pk/250nm

T4 4 Ever -5- cylinder for Life
rick_k
Berichten: 1679
Lid geworden op: 05 apr 2009, 22:01

Re: snel motor uit nadelig voor turbo ??

Bericht door rick_k »

frank884 schreef:Dus "Heel goed" voor de turbo die start-stop voorzieningen die men tegenwoordig op de nieuwste auto's bouwt om het verbruik zgn omlaag te krijgen
elke keer aan een stoplicht gaat de motor uit na een paar jaartjes kun je de turbo afschrijven
die vele malen meer kost als die paar druppels diesel die 20-30 seconden stationair draaien bij het stoplicht kosten.
Inderdaad, dat was ook het eerste wat ik dacht toen ik erover las. Maar goed, daar kijkt de overheid niet naar, die hoeven het niet te betalen. Meestal werkt zo'n start-stop systeem trouwens wel met in de vrij enzo, dus als je dat niet doe, werkt het niet.

Net als op de A7 als de brug voor de afsluitdijk opengaat. Gaan mensen naar me gebaren dat me motor uit moet. Dat bepaal ik zelf wel.
1) ik heb die diesel zelf gekocht en bepaal ook zelf wel wat ik ermee doe.
2) ik wil wat langer met mijn blokje doen.
3) regel liever je eigen zaken eerst even.
Maar ja, als je een lease auto hebt, of er geen verstand van hebt, dan wil je natuurlijk dat iedereen braaf meedoet aan al die milieu onzin. Een stationair draaiende motor heeft een nihile uitstoot en ik heb liever dat alles warm blijft en een beetje gesmeerd wordt.

Meestal zet ik hem na een paar minuten uit, dan is ie wel afgekoeld. Soms ook niet.

mvg Rick
Gebruikersavatar
chv
Berichten: 2036
Lid geworden op: 15 apr 2007, 11:43
Locatie: Den Haag

Re: snel motor uit nadelig voor turbo ??

Bericht door chv »

"1) ik heb die diesel zelf gekocht en bepaal ook zelf wel wat ik ermee doe."

Fijn heh, die mensen die helemaal alleen op de wereld leven.

Met vriendelijke groet,

Charles Vos
Met vriendelijke groet,
Charles Vos

T6 Rockton met California interieur en SGA hefdak
Gebruikersavatar
chv
Berichten: 2036
Lid geworden op: 15 apr 2007, 11:43
Locatie: Den Haag

Re: snel motor uit nadelig voor turbo ??

Bericht door chv »

Hoe zo zelf niets meer te vertellen? Je kunt die start/stop gewoon uitschakelen voor situaties zoals files.
Maar als je dan al een paar minuten stilstaat, en er dus al mensen achter je staan, wat is er dan op tegen om je motor uit te zetten?

Met vriendelijke groet,

Charles Vos
Met vriendelijke groet,
Charles Vos

T6 Rockton met California interieur en SGA hefdak
Plaats reactie