Welkom op het weetjewel forum, van en voor Volkswagen Transporter rijders.

Groetjes webmaster Henk-1

klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld

Tips gevraagd: Ik wil een beter geluid uit mijn car audio

vragen over de T4
Peter Coddens
Berichten: 52
Lid geworden op: 12 feb 2007, 15:35
Locatie: Torhout

Tips gevraagd: Ik wil een beter geluid uit mijn car audio

Bericht door Peter Coddens »

Iemand tips?

Wat is het beste dat je kan doen om een warm en vol geluid te hebben in je T4?

Hoeveel luidsprekers zijn daarvoor nodig? is een versterker of basswoofer daarvoor ook nodig?
Ben wat jaloers op het geluid dat je hebt in wagens van de hogere prijsklasse. Dat zou toch ook in een T4 moeten kunnen.

Ik luister graag naar jullie advies en tips.

Peter
Gebruikersavatar
zwartwitje
Berichten: 97
Lid geworden op: 12 jan 2007, 22:03
Locatie: drachten

Bericht door zwartwitje »

peter.de meest simpele manier is om een paar goede 3 weg speakers met genoeg watss in je deuren te monteren,maar er zijn ook zat andere mogelijkheden.maar dat hangt natuurlijk ook weer van af hoeveel je er aan wilt besteden.het begint natuurlijk bij een goede autoradio met voldoende vermogen[min 2x40 watts] ook kun je gaan voor een los driewegspeakersysteem die je in de achterwand bouwd.een subwoofer heb je dan niet nodig,het geluid van zo n driewegcomponent systeem is ronduit geweldig en je kunt het zo duur maken als je wilt.er zijn al goede sets van af 80 euro tot weet ik het wel niet. marcel
laat een ieder in zijn eigen waarde
Portuvier
Berichten: 99
Lid geworden op: 13 jan 2007, 00:29
Locatie: Nederhorst den Berg

Bericht door Portuvier »

Toen ik mijn T4 3e hands kocht, zaten er onder de bestuurders en passagierstoel een dikke speaker, dus twee subwoofers.
Ik weet niet hoeveel watt die dingen zijn, maar ze nemen het merendeel van de ruimte onder de stoel in beslag, en als de radio hard staat voel je je stoel vibreren. Het geluid vervormt niet, dus ik ga er vanuit dat ze zwaar zijn.
De hoge tonen hoor je er slecht, die komen door de luidsprekers voor in het dashboard. Die grote speakers onder de stoelen zijn dus puur subwoofers.
In het dashboard begon de rechter speaker te kraken, en na een controle ontdekte ik dat van de linker een deel van de conus verteerd was. de linker was nog de standaard 40W speaker, van Nokia notabene, en de rechter was kennelijk al eens vervangen door een 80W Pioneer. Beide heb ik vervangen door Sony's (XS1025) 2-weg van 130 watt elk, prijs 27 euro de set van twee speakers.
Die ALLEEN al doen het prima, maar samen met de subwoofers, en een juiste afstelling, heb ik een perfecte sound aan boord.
De radio is een Pioneer DEH1820R, met maximaal 4x45W uitgang vavn 119 euro. De boel opblazen kan ik er dus niet mee, maar je kunt beter zwaardere boxen hebben dan net zwaar genoeg. Twee goede subwoofers kosten gauw 250 euro.
De installatie voldoet uitstekend, komt zelden boven standje 26, en dan komt er genoeg herrie uit om mensen om te laten kijken. Niet dat dat mijn doel is, maar het geeft wel aan dat er genoeg herrie uit komt.
Al met al heb je dus voor net geen 400 euro een prima installatie.
Natuurlijk kan het duurder, ook kan het goedkoper, maar in mijn geval zaten die subwoofers er al in, dus dit was een goedkope oplossing.

Vraag me niet waarom die dingen onder de stoelen zitten, en niet onder de achterbank, want dat weet ik niet. Wel is het zo dat de passagiers achter geen last hebben van tetterende speakers in hun oren, dus dat zal waarschijnlijk de reden zijn geweest.

Mvg,
Eric
Rust Roest
Maar Roest Rust Niet
Gebruikersavatar
Johan191
Berichten: 1768
Lid geworden op: 11 jan 2007, 13:30
Locatie: Doetinchem
Contacteer:

Bericht door Johan191 »

4 x 40 JVC in het dashboard.
Onder de bank van de DC heb ik een paar flinke jongens ingebouwd. Met een 400 watt (2 x 200) versterker die deze 2 speakers voedt van voldoende power.
Verder heb ik boven de gordelverstellers een paar kleine tweeters hangen (staan paralel geschakeld met de frontspeakers), en een paar speakers in het dashboard.
Geluid komt van alle kanten, lekker zuiver, en de achterbank trilt lekker mee. (hoor ik van de kids)
Niet alleen om zo af en toe eens hard te zetten, maar ook voor de zuiverheid van het geluid ben ik al ruim 2 jaar blij met deze installatie.
Gebruikersavatar
Niels949
Berichten: 425
Lid geworden op: 13 jan 2007, 10:47
Locatie: Zwijndrecht
Contacteer:

Bericht door Niels949 »

Dag Peter, neem een goede composet, dan heb je al een lekker geluid. Dit kun je eventueel aanvullen met een (actieve) subwoofer.

Ikzelf heb voorin de bus een composetje van Kicker. De basspeaker van de composet komt dan in het gedeelte waar normaal de standaard speaker in zit van de T4 en de hoge tonen speaker van de composet komt dan aan de zijkant bovenop het dashboard. Verder heb ik nog tussen de voorstoelen een actieve subwoofer van Sony (met remote control) en in de achterwand zitten nog twee speakers van Pioneer. Al met al een lekker vol geluidje.... :lach

Succes ermee!

Groeten,

Niels949
T4 102 PK uit 2003
Gebruikersavatar
maartent5
Berichten: 262
Lid geworden op: 17 mar 2007, 16:16

Bericht door maartent5 »

ik zou sowieso voor een versterker gaan als je een goede composet gaat steken, want te weinig vermogen kan evengoed je luidsprekers opblazen!! (spreek deels uit ervaring). En de meeste autoradio's die zogezegd 4X45W afgeven halen dat in de praktijk bijlange niet.... Als je degelijk spul in huis wilt halen ga dan voor Infinity, Pioneer, JBL, ....

succes!
Gebruikersavatar
OZZY
Berichten: 342
Lid geworden op: 13 jan 2007, 20:01
Locatie: BRABANT

Bericht door OZZY »

Als je degelijk spul in huis wilt halen ga dan voor Infinity, Pioneer, JBL, .... :bifun :bifun :bifun
is om te beginnen goed genoeg inderdaad
maar voor echte kwalietijdsgeluid heb je er niet veel aan
Gebruikersavatar
Multivan Generation
Berichten: 33840
Lid geworden op: 14 jan 2007, 14:41
Locatie: Zeeland (Oost)
Contacteer:

Bericht door Multivan Generation »

Hallo,
je kunt het zo goedkoop of duur maken als dat je zelf wilt.

Misschien kun je hier wat mee?

http://www.navisys.de/t4lsp/Demoeinbau_vw_t4.html

Doe er je voordeel mee :knipoog

Veel succes bij het samenstellen van je geluidssysteem.
Oja, 3-wegsysteem in je deurbakken vanonder heeft weinig zin, de hogetonen zul je moet richten naar de luisteraar. Meestal kun je het volgende aanhouden, laag beneden en hogetonen boven.
...have you ever noticed that some people never have the money to do it right, but can always find the money to do it twice?...
Gebruikersavatar
maartent5
Berichten: 262
Lid geworden op: 17 mar 2007, 16:16

Bericht door maartent5 »

OZZY schreef:Als je degelijk spul in huis wilt halen ga dan voor Infinity, Pioneer, JBL, .... :bifun :bifun :bifun
is om te beginnen goed genoeg inderdaad
maar voor echte kwalietijdsgeluid heb je er niet veel aan
even uit nieuwsgierigheid, maar wat is dan écht goed volgens jou voor een T4?
Gebruikersavatar
Franck846
Berichten: 1517
Lid geworden op: 15 jan 2007, 17:30
Locatie: Oosthuizen
Contacteer:

Bericht door Franck846 »

Dit topic is al eens eerder behandelt,maar als je een vol geluid wilt uit een paar redelijke zware speakers,kom je met alleen een radio van bijv.4 x 40 watt vreselijk tekort,in de praktijk leveren deze nog geen 4 x 15 watt.
Ikzelf heb uit,gemakzucht?? :bonk een Bose accoutismass systeem in de bus(de basmodule zit onder de bank),gekocht op marktplaats voor € 50.Hierbij heb ik een versterker van in totaal 900 watt vermogen van Magnat op marktplaats gekocht,ik betaalde voor deze €100.
Omdat het nogal een zware versterker is heb ik wel aparte hele dikke draden moeten trekken en af gezekerd op 45 amp. maar dat is niet zo een probleem.
Later heb ik de speakers in het dashboard ook vervangen omdat deze waren opgeblazen,nu zitten er een paar pioneers in van 125 watt elk,en deze doen eigenlijk als tweeters dienst.
Al met al heb ik er niet zo heel veel geld aan uit gegeven maar heb wel een dijk van een geluid.

suc6!! :gekte
Portuvier
Berichten: 99
Lid geworden op: 13 jan 2007, 00:29
Locatie: Nederhorst den Berg

Bericht door Portuvier »

Mijns inzien totaal overbodig om zoveel geld uit te geven, tenzij je vroegtijdig een gehoorbeschadiging hebben wilt.
De installatie zoals door mij eerder beschreven geeft voldoende geluid om je in een discotheek te wanen. en de radio heeft toch echt 4x45W als uitgang.
Als kanttekening zet ik daar wel bij dat ik mij niet kan voorstellen dat daar maar 15W uit zou komen.
Wellicht een onderscheid tussen nominaal en maximaal vermogen?
Die van mij heeft 45W nominaal, dus het maximum zal wel hoger liggen. Geen idee van hoeveel, alleen dat die radio dus 119 euro kostte.

Mvg,
Eric
Rust Roest
Maar Roest Rust Niet
Gebruikersavatar
maartent5
Berichten: 262
Lid geworden op: 17 mar 2007, 16:16

Bericht door maartent5 »

m'n autoradio heeft ook (zogezegd) 4x45W (kenwood), maar als ik er een versterker van 4X50W RMS aanhang dan is dat dag en nacht verschil! Wat ze ook zeggen in het boekje of whatever, de autoradio's halen dat zo goed als nooit!
Gebruikersavatar
OZZY
Berichten: 342
Lid geworden op: 13 jan 2007, 20:01
Locatie: BRABANT

Bericht door OZZY »

4*45 watt autoradio zal zeker geen rms zijn ,maar watts ,,dus logish dat als je er een versterker van 4*50 watt RMS aanhangt dat ie harder gaat.
RMS power wordt continu gegeven zonder dat er schade optreedt
Piek vermogen is een vermogen dat kortstondig geleverd kan worden .
aan grote getallen als 500 w/600 w 1000 w heb ik niks
je moet RMS vermogen hebben dat is iets wat hij continu aankan
blijft zuiver en gaat hard als je gonoeg RMS bij elkaar hebt hangen

standaard autoradio gaat slechter klinken hoe harder je hem zet,
de meeste hangen er dan joekels van speakers aan van weet niet hoeveel watt,maar je radiootje kan gewoon niet meer geven dan dat vermogen

enne als je radio 4 maal 45 w heeft zal hij maar 15 tot 20 w RMS geven
heb zelf 4*50 watt en geeft maar per kanaal 19 w RMS

Afbeelding
Gebruikersavatar
Franck846
Berichten: 1517
Lid geworden op: 15 jan 2007, 17:30
Locatie: Oosthuizen
Contacteer:

Bericht door Franck846 »

Het gaat mij niet eens zozeer hoe hard een radio met versterker geluid kan produceren,waar het mij wel omgaat is de klankkleur.
Een versterker achter je radio stuurt speakers vele malen makkelijker aan dan zonder,hoe makkelijker de speakers aangestuurd kunnen worden,hoe beter ze gaan klinken.
Oftewel een T4 met een 19td motor rijd prima,maar een 2.5 tdi 102 pk rijd beter.
Gebruikersavatar
Multivan Generation
Berichten: 33840
Lid geworden op: 14 jan 2007, 14:41
Locatie: Zeeland (Oost)
Contacteer:

Bericht door Multivan Generation »

@Peter Coddens,
welke radio en welke speakers heb je nu in de auto?
...have you ever noticed that some people never have the money to do it right, but can always find the money to do it twice?...
Plaats reactie