Welkom op het weetjewel forum, van en voor Volkswagen Transporter rijders.

Groetjes webmaster Henk-1

klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld

vast lopen

vragen over de T5
Plaats reactie
Walter
Berichten: 16
Lid geworden op: 21 nov 2007, 21:43
Locatie: De Meern, Utrecht
Contacteer:

vast lopen

Bericht door Walter »

het is al meerdere keren gebeurd dat ik vast ben gekomen in het zand, gras en sneeuw ( winterbanden), komt het omdat de asr niet uit staat? :T54LIFE
Gebruikersavatar
Roger B. (11)61
Berichten: 9154
Lid geworden op: 10 apr 2007, 10:01
Locatie: in der Hinterecke (Duitse achterhoek)

Re: vast lopen

Bericht door Roger B. (11)61 »

nee, omdat je geen terreinwagen gekocht hebt maar een bestelbus..... :bifun :bifun

Heb je een "gewone" of een 4motion? (met 4motion kom je al iets beter weg)

wat noem je vast zitten, dat de wielen doorspinnen en je niet weg komt? dan helpt ASR uitzetten ook niet, want dan spint ie nog harder door.

een mogelijke oorzaak is dat je zo ver in de ondergrond gezakt bent dat je wielen "berg op" moeten om uit de kuil te komen, en je banden niet genoeg grip daarvoor hebben.

in zand, modder en sneeuw is grip van levensbelang om weg te komen, zodra je gaat spinnen is het voorbij en wordt het telkens moeilijker om nog weg te komen omdat je je ingraaft.

dan is het nog zo dat elke situatie andere eissen aan je banden stelt.... soms is heel breed beter, soms zo smal mogelijk, soms wil je grof noppenprofiel, soms is het beter om banden met veel lamellen te gebruiken...
Wat je ook doet, zorg altijd dat je de drie T's bij je hebt, dan kun je je altijd redden....
Tyraps, Tape en Telefoon
Walter
Berichten: 16
Lid geworden op: 21 nov 2007, 21:43
Locatie: De Meern, Utrecht
Contacteer:

Re: vast lopen

Bericht door Walter »

ik heb geen 4motion, en heb 17" 235 x 55 , ik denk dat ik gaat kijken voor een takeltje voor in het geval dat het weer gebeurt :T54LIFE
Gebruikersavatar
navi16
Berichten: 219
Lid geworden op: 11 aug 2007, 23:38
Locatie: Zoetermeer

Re: vast lopen

Bericht door navi16 »

nee, omdat je geen terreinwagen gekocht hebt maar een bestelbus..... :bifun :bifun

:toppie :toppie :toppie
VW T5 170PK van TDI naar TDI ---> VW Passat Variant TSI
Gebruikersavatar
Donald4Motion
Berichten: 4426
Lid geworden op: 02 jul 2007, 22:12
Locatie: Tuuuuus voor de buus

Re: vast lopen

Bericht door Donald4Motion »

Ik heb een 4Motion maar die loopt al vast zodra die het strand ziet. Echt een hopeloos systeem.
voor op de gewone weg is het weer helemaal super :toppie
Kobus
Berichten: 357
Lid geworden op: 15 jan 2007, 08:47

Re: vast lopen

Bericht door Kobus »

Op IJsland laten ze bij het rijden op sneeuw de bandenspanning rigoureus zakken om toch tractie te krijgen. Misschien kun je dat eens proberen?
Het werkt alleen bij banden, niet bij banken; die lopen op een andere manier leeg....
stop the rat race
johnny van de voorde
Berichten: 394
Lid geworden op: 09 okt 2007, 19:39

Re: vast lopen

Bericht door johnny van de voorde »

Bandenspanning hoog = makkelijk vastrijden in zand en modder.
bandenspanning verlagen tot minimum aangegeven spanning bij je tankdop te vinden.
Wanneer je in "the middle off nowhere zit" en je maar 1 kans hebt om weg te kunnen (noem het maar survival tochtje" dan kan je noodgedwongen de spanning laten zakken tot zo'n 0,5 bar (dit is zo goed als plat) Wanneer het zweet is opgedroogd van je voorhoofd, zal je de banden eerst moeten oppompen tot de minimum spanning alvorens je verder rijdt !

Opgepast !!! 0,5 bar is enkel in een NOODGEVAL en niet wanneer je al met de buik van de bus op grond staat. Dan is het al VEEEEEL te laat.

Dan nog wat over je banden :

Je zegt dat je winterbanden hebt ? Kijk even op de flank van de band , daar zou je als je een goeie band hebt de letters M+S moeten vinden.
M staat voor MUD (modder)
S staat voor SOW (sneeuw)

tenslotte nog dit : Voor winterbanden M+S geldt dat de minimum profieldiepte 4mm moet bedragen om nog de voordelen van een winterband te hebben. En 4mm is véééél meer dan het wettelijke toegestane minimum voor banden (in Belgie 1,6mm) !

ASR ( Anti-slip regeling) deze gaat ervoor zorgen dat je linker/rechterwiel niet gaat slippen. Wanneer dit wel gebeurt gaat dit systeem ingrijpen in je motormanagement waardoor je het gevoel hebt dat je geen vermogen hebt. Dit is echter niet het geval. Je management zorgt ervoor dat er precies genoeg kracht naar de wielen gaat om deze allebei tezamen te laten draaien aan het juiste koppel.

ESP (Electronic Slipping Program) Wanneer je vast zit heeft dit systeem geen enkele invloed.
Via sensoren gaat dit systeem "berekenen" of je bus overhelt in een bocht aan grote snelheid. Ook zal via de sensoren in de wielen berekend worden of er al dan niet slip ontstaat op 1 of meerdere wielen. In dit geval grijpt ook dit systeem in op je motormanagement waardoor je bus niet zo gemakkelijk zal "uitbreken" zeg maar slippen. Tijdens de werking zal je geen gas kunnen geven en de gele driehoek in je klok zal branden.

Waarom zit er een schakelaar om dit ding uit te zetten ?

Enkel op verijzelde of besneeuwde wegen en vooral wanneer je kettingen zal moeten gebruiken kan het uitzetten van je ASR / ESP voordeel bieden. Bij het uitzetten krijg je dan een "freeseffect" in de sneeuw of ijs. Wanneer je wielen echter terug normale grip hebben zet je best het systeem weer aan.

En dan nog dit : Ben je ergens naar beneden gereden en kom je niet meer boven ? Draai je bus om en probeer het in z'n achteruit ! Je zal zien dat het gewicht op de vooras terrechtkomt waardoor je wielen veel meer grip krijgen .
En als dit allemaal niet helpt kan je nog steeds overnachten !

Succes wanneer je je nog eens ingraaft !

John.
Plaats reactie