Welkom op het weetjewel forum, van en voor Volkswagen Transporter rijders.

Groetjes webmaster Henk-1

klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld

vraag rijbewijs e achter b

vragen over de T5
sep
Berichten: 452
Lid geworden op: 13 jan 2007, 17:24
Locatie: HOOGEZAND
Contacteer:

vraag rijbewijs e achter b

Bericht door sep »

Ik had een vraagje over het rijden met een aanhanger ,ik ga op korte termijn over tot de aanschaf van een tandem as aanhanger
laadvermogen 2000 kg en een ledig gewicht van ongeveer 550 kg ,ik rij zelf een t5 lwb met een lediggewicht van 2100 kg en een laadvermogen van ( ???? weet ik eigenlijk niet zo uit het hoofd )
Is het nu zo dat doordat mijn t5 inc laadvermogen zwaarder is dan het gewicht inc laadvermogen van de aanhanger dat ik kan volstaan met een b rijbewijs ,..of dien ik toch nog een E stempeltje aan mijn rijbewijs toe te voegen ???
ik was net al wat aan het googelen maar ik kwam toch niet echt tot een eenduidig antwoord ,wellicht dat iemand op het forum dit wel weet .

Mvg sep

:winter
Gebruikersavatar
Donald4Motion
Berichten: 4426
Lid geworden op: 02 jul 2007, 22:12
Locatie: Tuuuuus voor de buus

Re: vraag rijbewijs e achter b

Bericht door Donald4Motion »

Dan moet je E erbij hebben :ikrij

Een aanhanger tot 750kg incl laadvermogen mag nog zonder E
Voor de rest moet je nu E hebben.

Kijk eens voor een dagcursus incl. examen. heb ik ook gedaan. rijdt een stuk beter :knipoog

Ik heb een hele tijd gereden zonder rijbewijs voor een aanhanger omdat ik dat al sinds mijn 18e doe.
Omdat ik laatst een schamelwagen heb gekocht en er de grens mee over moet heb ik E ook maar gedaan.
quercusgarden
Berichten: 217
Lid geworden op: 14 jan 2007, 14:37
Contacteer:

Re: vraag rijbewijs e achter b

Bericht door quercusgarden »

Deze website geeft je een duidelijke uitleg:
http://www.cbr.nl/1041.pp
Dus je ledig gewicht+laadvermogen aanhanger is groter dan jetoegestane max massa van je bus.
Zoals eerder genoemd heb je tevens E nodig.
edjeraketje
Berichten: 677
Lid geworden op: 12 jan 2007, 19:38
Locatie: Tussen Leeuwarden en Dokkum

Re: vraag rijbewijs e achter b

Bericht door edjeraketje »

Hey Sep, wanneer je met deze combinatie gaat rijden heb je E nodig. Heb 2 jaar geleden het er ook maar bij gehaald naar een aanvaring met de verzekering.
Het schijnt dat je niet verzekerd bent wanneer je zonder E rondrijdt.
Heb het toen nagevraagd en onderbouwd gekregen door een kennis van mij die bij de politie afdeling Verkeer werkt.
Je bent voor een 500 a 600 euro in het bezit van E

Groeten Edje
BPC Garrett 2260 80% verstuivers, 215 KW 570NM 2000/3700, Wagner IC, Lowtec Hilow 4,H&R stabilisators 26/30 Projektzwo bi-xenon
Man Tge 3.180 4x4 automaat
evertvink
Berichten: 58
Lid geworden op: 17 feb 2007, 15:32
Locatie: stolwijk
Contacteer:

Re: vraag rijbewijs e achter b

Bericht door evertvink »

jongens allemaal leuk maar een t5 die totaal 3000 kg mag wegen mag dus geen aanhanger trekken van 750 kg.
je mag namelijk ook niet boven de 3500 kg uitkomen.
Gebruikersavatar
Donald4Motion
Berichten: 4426
Lid geworden op: 02 jul 2007, 22:12
Locatie: Tuuuuus voor de buus

Re: vraag rijbewijs e achter b

Bericht door Donald4Motion »

evertvink schreef:jongens allemaal leuk maar een t5 die totaal 3000 kg mag wegen mag dus geen aanhanger trekken van 750 kg.
je mag namelijk ook niet boven de 3500 kg uitkomen.
Dat heb je dus fout :winter

ik heb rij geregeld met 2000/2500kilo aanhanger en 2500kilo aan bus. dat is gewoon legaal met B-E

Het totaalgewicht van je wagen mag niet hoger zijn dan 3500 omdat je anders een vrachtwagen kenteken moet hebben.
sep
Berichten: 452
Lid geworden op: 13 jan 2007, 17:24
Locatie: HOOGEZAND
Contacteer:

Re: vraag rijbewijs e achter b

Bericht door sep »

Jongens bedankt voor de info ,..ik was er al bang voor ,ik ga eerdaags maar eens een 1 daagse cursus doen ....moet geen gezeur hebben met politie (aanhangers hebben volgens mij al een extra aantrekkingskracht op deze lieden ) en eventueel de verzekering in geval van een calamiteit ...

@ edje ,..rij je al met die zwaardere turbo (stage 2 )??? dat beest van je had toch al een slordige 250 pk ? :klappen :klappen


Mvg Sep
Gebruikersavatar
Roger B. (11)61
Berichten: 9154
Lid geworden op: 10 apr 2007, 10:01
Locatie: in der Hinterecke (Duitse achterhoek)

Re: vraag rijbewijs e achter b

Bericht door Roger B. (11)61 »

Met een B-rijbewijs mag je een auto besturen die een max totaalgewicht heeft van minder dan 3500 kilogram (anders is het een vrachtauto)

Voor een aanhanger achter zo'n auto geldt het volgende:

Mits de auto het technisch mag trekken....

Een aanhanger met een max totaal gewicht van 750 kg of minder ---> geen E-achter-B-rijbewijs nodig (ongeacht wat je auto weegt of mag wegen)

Een aanhanger met een max totaal gewicht van meer dan 750 kilo, maar minder dan het ledig gewicht van het trekkend voertuig waarbij de max totaal massa van het samenstel (dus max tot gew aanhanger + max tot gew trekkend voertuig) minder is dan 3500 kg ---> geen rijbewijs E-achter-B nodig.

andere aanhangercombinaties met B-rijbewijs voertuigen --> e achter B vereist.


Ik heb in 2004 toen ik toevallig een keer 400 euro over had ook maar mijn e-achter-B gehaald (tot die tijd veel met autoambulances, dubbelassers met zand en bij BOELS verhuur met een iveco (overbeladen met een hoogwerker) met daarachter een auto-ambulance met graafmachine gereden sinds ik het rijbewijs heb (1990)... Al die tijd NOOIT aangehouden met een aanhanger er achter. Ik had 3 maanden het rijbewijs, rij met de T5 met lege autoambulance door Arnhem en wordt aangehouden voor rijbewijs-e-controle.... dat was dus in orde, voor het niet bij me hebben van de originelen van kentekenbewijs van auto en aanhanger kreeg ik niets te horen, wel zeurden ze over het feit dat ik de losbreekkabel om de trekhaak gelust had voordat ik hem aan een oog aan de trekhaak vastgehaakt had (om te voorkomen dat ie over de grond sleept en ik elke week een nieuwe kan kopen)... dat netjes anders gelegd waar oom :politie bij stond en die was ook weer gelukkig....

Viel me heel erg mee dat ik geen bekeuring of opmerking kreeg voor de kopie van het auto-kentekenbewijs (het is een lease-auto van de baas en die geeft het origineel liever niet mee, heb wel een kopie (nette kleurenkopie met stempel "Kopie" erop))
en dat ze bij het aanhanger kentekenbewijs (Ook een kopie meneer, ik vergeet het origneel altijd mee te nemen als ik de aanhanger pak, daarom heb ik maar een kopie in de auto gelegd, is minder erg als je die kwijt raakt bij een diefstal he (en dan eveneens een nette kleuren kopie met "kopie"-stempel erop overleggen)
Strikt genomen had me dat natuurlijk 2x bekeuring niet kunnen tonen geldig kentekenbewijs kunnen opleveren. Maar ik was verder correct en netjes tegen die heren.....dus dat hielp blijkbaar...
Wat je ook doet, zorg altijd dat je de drie T's bij je hebt, dan kun je je altijd redden....
Tyraps, Tape en Telefoon
rick_k
Berichten: 1679
Lid geworden op: 05 apr 2009, 22:01

Re: vraag rijbewijs e achter b

Bericht door rick_k »

Ik heb ook E achter B.
Vorig jaar gehaald voor 472 euro (ik ben nog jong he, nu 22 :knipoog ...).

Rij al vanaf me 13e met alle soorten aanhangers en spullen dus zo moeilijk was het niet, maar ja, die verzekering he...

mvg Rick
edjeraketje
Berichten: 677
Lid geworden op: 12 jan 2007, 19:38
Locatie: Tussen Leeuwarden en Dokkum

Re: vraag rijbewijs e achter b

Bericht door edjeraketje »

sep schreef:Jongens bedankt voor de info ,..ik was er al bang voor ,ik ga eerdaags maar eens een 1 daagse cursus doen ....moet geen gezeur hebben met politie (aanhangers hebben volgens mij al een extra aantrekkingskracht op deze lieden ) en eventueel de verzekering in geval van een calamiteit ...

@ edje ,..rij je al met die zwaardere turbo (stage 2 )??? dat beest van je had toch al een slordige 250 pk ? :klappen :klappen


Mvg Sep
Die turbo komt eraan maar wil dit samen met het spruitstuk doen waar Roy Koenen druk mee bezig is. Hoop volgende week alles compleet te hebben.
Doe je wel even een mailtje kunnen we een minimeeting bij Appie doen kun je ook even sturen :ikrij
Groeten Edwin
BPC Garrett 2260 80% verstuivers, 215 KW 570NM 2000/3700, Wagner IC, Lowtec Hilow 4,H&R stabilisators 26/30 Projektzwo bi-xenon
Man Tge 3.180 4x4 automaat
sep
Berichten: 452
Lid geworden op: 13 jan 2007, 17:24
Locatie: HOOGEZAND
Contacteer:

Re: vraag rijbewijs e achter b

Bericht door sep »

@ ed ,graag kom ik nog eens naar het uiteinde van de beschaving ,om een bakkie te doen en wat te sturen ( ben stiekum toch wel errug benieuwd ) .
als we daar nu eens een vaste datum voor kunnen prikken ,dan ben ik van de partij ...

@ roger (jij loopt ook al lang mee in he forum ,een wjw veteraan ..lol )
bedankt voor je heldere uitleg omtrend het aanhanger gebeuren .
ik zal maar net als jou en vele anderen zorgen voor een stempeltje...scheelt een hoop gezeur .

mvg sep
Gebruikersavatar
theo
Berichten: 511
Lid geworden op: 13 jan 2007, 17:45
Locatie: almere
Contacteer:

Re: vraag rijbewijs e achter b

Bericht door theo »

Roger B. schreef:Met een B-rijbewijs mag je een auto besturen die een max totaalgewicht heeft van minder dan 3500 kilogram (anders is het een vrachtauto)

Voor een aanhanger achter zo'n auto geldt het volgende:

Mits de auto het technisch mag trekken....

Een aanhanger met een max totaal gewicht van 750 kg of minder ---> geen E-achter-B-rijbewijs nodig (ongeacht wat je auto weegt of mag wegen)

Een aanhanger met een max totaal gewicht van meer dan 750 kilo, maar minder dan het ledig gewicht van het trekkend voertuig waarbij de max totaal massa van het samenstel (dus max tot gew aanhanger + max tot gew trekkend voertuig) minder is dan 3500 kg ---> geen rijbewijs E-achter-B nodig.

andere aanhangercombinaties met B-rijbewijs voertuigen --> e achter B vereist.


Ik heb in 2004 toen ik toevallig een keer 400 euro over had ook maar mijn e-achter-B gehaald (tot die tijd veel met autoambulances, dubbelassers met zand en bij BOELS verhuur met een iveco (overbeladen met een hoogwerker) met daarachter een auto-ambulance met graafmachine gereden sinds ik het rijbewijs heb (1990)... Al die tijd NOOIT aangehouden met een aanhanger er achter. Ik had 3 maanden het rijbewijs, rij met de T5 met lege autoambulance door Arnhem en wordt aangehouden voor rijbewijs-e-controle.... dat was dus in orde, voor het niet bij me hebben van de originelen van kentekenbewijs van auto en aanhanger kreeg ik niets te horen, wel zeurden ze over het feit dat ik de losbreekkabel om de trekhaak gelust had voordat ik hem aan een oog aan de trekhaak vastgehaakt had (om te voorkomen dat ie over de grond sleept en ik elke week een nieuwe kan kopen)... dat netjes anders gelegd waar oom :politie bij stond en die was ook weer gelukkig....

Viel me heel erg mee dat ik geen bekeuring of opmerking kreeg voor de kopie van het auto-kentekenbewijs (het is een lease-auto van de baas en die geeft het origineel liever niet mee, heb wel een kopie (nette kleurenkopie met stempel "Kopie" erop))
en dat ze bij het aanhanger kentekenbewijs (Ook een kopie meneer, ik vergeet het origneel altijd mee te nemen als ik de aanhanger pak, daarom heb ik maar een kopie in de auto gelegd, is minder erg als je die kwijt raakt bij een diefstal he (en dan eveneens een nette kleuren kopie met "kopie"-stempel erop overleggen)
Strikt genomen had me dat natuurlijk 2x bekeuring niet kunnen tonen geldig kentekenbewijs kunnen opleveren. Maar ik was verder correct en netjes tegen die heren.....dus dat hielp blijkbaar...
toch nog voor de duidelijkheid rijdend voertuig mag met b max 3500 kilo wegen, daar achter mag met b nogeens max 750 kilo aanhangen (totaal dus mag 4250 kilo met B)
zie onze site voor een mooi hekwerk sier-hekwerken!
Gebruikersavatar
Rolf T5 54
Berichten: 133
Lid geworden op: 14 jan 2007, 20:55
Locatie: Drenthe!!

Re: vraag rijbewijs e achter b

Bericht door Rolf T5 54 »

Een aanhanger met een max totaal gewicht van meer dan 750 kilo, maar minder dan het ledig gewicht van het trekkend voertuig waarbij de max totaal massa van het samenstel (dus max tot gew aanhanger + max tot gew trekkend voertuig) minder is dan 3500 kg ---> geen rijbewijs E-achter-B nodig.
Dit is alleen van toepassing bij GEEL kenteken, het addertje onder het gras is bij een grijs kenteken moet het gewicht van het ledig voertuig inclusief het laadvermogen nemen......... Je hebt het hier over veel gepleegde "papieren" overtredingen. Oftewel op papier is de combinatie fout maar ga werkelijk de massa's bepalen dan kan er wat anders uitkomen.... Dit betekent echter dat je eerst fout bent alvorens je de boel kan terugdraaien en aan moet kunnen tonen dat jouw combinatie niet te zwaar was. Echter geen enkele rechter zal voetstoots aannemen als bewijs, laat staan een verzekeringsmaatschappij.

Het leuke is wel als je E achter B haalt dat je dan ook met die kleine opleggertjes mag rijden, dan mag je tot 7,5 ton gaan en in sommige gevallen zelfs tot 8,2 ton.
Gebruikersavatar
Donald4Motion
Berichten: 4426
Lid geworden op: 02 jul 2007, 22:12
Locatie: Tuuuuus voor de buus

Re: vraag rijbewijs e achter b

Bericht door Donald4Motion »

zover ik weet is er ook geen onderscheid tussen geel en grijs betreft het hebben van je E rijbewijs.

Zodra je boven de 750KG totaal aanhangergewicht komt (oftewijl een tandemasser) moet de aanhanger voorzien zijn van een eigen kenteken en de bestuurder moet een E rijbewijs hebben ongeacht grijs of geel kenteken.

Betreft totale treingewicht met B/E ligt totaal aan de wagen zelf.
zo staat er een Landcruiser100 op autoscout die 6500kg mag trekken en zelf gauw 2550kg weegt leeg
Dan kom je op een treingewicht van 10Ton met B/E
Gebruikersavatar
Rolf T5 54
Berichten: 133
Lid geworden op: 14 jan 2007, 20:55
Locatie: Drenthe!!

Re: vraag rijbewijs e achter b

Bericht door Rolf T5 54 »

zover ik weet is er ook geen onderscheid tussen geel en grijs betreft het hebben van je E rijbewijs.
Klopt; het was over het NIET hebben van E
Zodra je boven de 750KG totaal aanhangergewicht komt (oftewijl een tandemasser) moet de aanhanger voorzien zijn van een eigen kenteken en de bestuurder moet een E rijbewijs hebben ongeacht grijs of geel kenteken.
FOUT; Het toegestane maximumgewicht (inclusief laadvermogen) = TMM van de aanhangwagen mag niet meer zijn als het lediggewicht van het trekkende voertuig, niet zijnde een grijs kentekenauto......... Bij een grijskenteken moet namelijk het laadvermogen meegenomen worden en dan zit je al gauw boven de 3500kg.
ergo; een personenauto met een lediggewicht (kentekengewicht) van 1550kg mag een aanhangwagen met een TMM (toegestane maximum massa) van 1500kg voortbewegen met een bestuurder slechts in bezit van een B rijbewijs. Namelijk het samenstel is minder als 3500kg.
zo staat er een Landcruiser100 op autoscout die 6500kg mag trekken en zelf gauw 2550kg weegt leeg
Dan kom je op een treingewicht van 10Ton met B/E
Maar dat gewicht krijg je niet zomaar...... chauffeursdiploma?? Tachograaf? Ook wettelijk toegestaan?
Plaats reactie