Welkom op het weetjewel forum, van en voor Volkswagen Transporter rijders.

Groetjes webmaster Henk-1

klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld

vraag rijbewijs e achter b

vragen over de T5
Gebruikersavatar
Donald4Motion
Berichten: 4426
Lid geworden op: 02 jul 2007, 22:12
Locatie: Tuuuuus voor de buus

Re: vraag rijbewijs e achter b

Bericht door Donald4Motion »

dat krijg je door je aanhanger te beladen :knipoog en helemaal legaal met B/E
en de wagen houd het ook nog :toppie
Gebruikersavatar
Rolf T5 54
Berichten: 133
Lid geworden op: 14 jan 2007, 20:55
Locatie: Drenthe!!

Re: vraag rijbewijs e achter b

Bericht door Rolf T5 54 »

dat krijg je door je aanhanger te beladen :knipoog en helemaal legaal met B/E
en de wagen houd het ook nog :toppie
ZIEN!! heb net autoscout24 geraadpleegd 30 landcruisers 100 gezien geen een met 6.9ton ahw gewicht :bifun

Zeker al verkocht :gekte
Gebruikersavatar
Donald4Motion
Berichten: 4426
Lid geworden op: 02 jul 2007, 22:12
Locatie: Tuuuuus voor de buus

Re: vraag rijbewijs e achter b

Bericht door Donald4Motion »

Sorry, dat komt omdat die op MP staat

met 6500kg muil
http://auto.marktplaats.nl/toyota/29243 ... ind=1&fs=1" onclick="window.open(this.href);return false;

of deze met een 5tons trekhaak
http://auto.marktplaats.nl/toyota/29989 ... ind=1&fs=1" onclick="window.open(this.href);return false;

en om het af te toppen, een 9Tons trekvermogen op kenteken :winter
http://auto.marktplaats.nl/toyota/29661 ... nd=18&fs=1" onclick="window.open(this.href);return false;
:wjw
Gebruikersavatar
Rolf T5 54
Berichten: 133
Lid geworden op: 14 jan 2007, 20:55
Locatie: Drenthe!!

Re: vraag rijbewijs e achter b

Bericht door Rolf T5 54 »

Ja helemaal gelijk....... Maar een vangmuilkoppeling en autonoom geremd oftewel luchtremmen op ahw.... Blijft wel over als je dit wil rijden voor een bedrijf dat je dan een tachograaf en chauffeursdiploma nodig hebt.
Gebruikersavatar
Donald4Motion
Berichten: 4426
Lid geworden op: 02 jul 2007, 22:12
Locatie: Tuuuuus voor de buus

Re: vraag rijbewijs e achter b

Bericht door Donald4Motion »

nee. ik heb mijn busje in de verkoop staan omdat ik ook een Landcruiser100 wil hebben die lekker lomp veel kan trekken.
en wel gewoon met B/E
Enig nadeel is dat je de aanhanger elk jaar moet laten keuren i.v.m. de luchtremmen
Gebruikersavatar
Roger B. (11)61
Berichten: 9154
Lid geworden op: 10 apr 2007, 10:01
Locatie: in der Hinterecke (Duitse achterhoek)

Re: vraag rijbewijs e achter b

Bericht door Roger B. (11)61 »

Volgens mij maakt geel of grijs voor je rijbewijs echt geen drol uit.

Auto = minder dan 3500 totaalmassa (ledig gewicht vermeerderd met het laadvermogen) (anders vrachtauto en mag je sowieso niet met B ermee rijden)

Wanneer mag je zonder E rijden?
- waneer de aanhanger minder mag wegen dan 750 kilo (ledig gewicht vermeerderd met het laadvermogen)
-als de aanhanger zwaarder is dan 750 kilo, MAAR dan moet het max.totaal gewicht van de aanhanger minder zijn dan het ledig gewicht van het trekkend voertuig (1*) EN het max toegestane gewicht van het samenstel (dus ledig gewicht+laadvermogen auto + ledig gewicht+laadvermogen aanhanger) mag niet meer dan 3500kg zijn(2*)

1* hier maakt het niet uit of je voor grijs het laadvermogen erbij moet tellen, want je aanhanger mag niet meer wegen dan het ledig gewicht van het trekkend voertuig

2* hier tel je altijd het laadvermogen erbij, dus dat is ook niet anders voor grijs kenteken.....

Waar zit dan het verschil tussen grijs- en geelkenteken auto's?




en die zware BE combinaties....tja voor beroepsvervoer gelden andere regels dan voor privevervoer, als je privé met zo'n ding wil rijden (en welke opzet het dan ook zo zwaar zou zijn en toch nog als privégebruik te verklaren is) mag dat met BE

Aanhanger met luchtremmen heb je pas nodig (voor de wet) als je max toelaatbaar aanhangergewicht meer dan 3500kg bedraagt
Wat je ook doet, zorg altijd dat je de drie T's bij je hebt, dan kun je je altijd redden....
Tyraps, Tape en Telefoon
Gebruikersavatar
Rolf T5 54
Berichten: 133
Lid geworden op: 14 jan 2007, 20:55
Locatie: Drenthe!!

Re: vraag rijbewijs e achter b

Bericht door Rolf T5 54 »

Volgens mij maakt geel of grijs voor je rijbewijs echt geen drol uit.
wel dus
2* hier tel je altijd het laadvermogen erbij, dus dat is ook niet anders voor grijs kenteken.....
Op het kentekenbewijs van een geel kenteken staat geen laadvermogen, wat er niet is hoef je er ook niet bij op te tellen ;-)
Gebruikersavatar
Donald4Motion
Berichten: 4426
Lid geworden op: 02 jul 2007, 22:12
Locatie: Tuuuuus voor de buus

Re: vraag rijbewijs e achter b

Bericht door Donald4Motion »

kijk maar eens naar deze wagen, gewoon als voorbeeld.
klik even op MODELINFORMATIE

Hier wordt ook gewoon een laadvermogen aangegeven
http://auto.marktplaats.nl/toyota/27563 ... ind=6&fs=1" onclick="window.open(this.href);return false;

Er zijn hier ook vast mensen die een geel kenteken rijden en ook een maximale laadvermogen hebben.
anders zou het wel erg onveilig zijn. dat mensen 2 pallets stenen achterin gooien ofzo :lach
Gebruikersavatar
Roger B. (11)61
Berichten: 9154
Lid geworden op: 10 apr 2007, 10:01
Locatie: in der Hinterecke (Duitse achterhoek)

Re: vraag rijbewijs e achter b

Bericht door Roger B. (11)61 »

wat voor de wet geldt is de TOTAAL TOEGESTANE MASSA dat is dus ledig gewicht vermeerderd met het laadvermogen, of dat op je kentekenbewijs staat zal de wetgever een hol uitmaken.
Voor een bepaald type auto is het maximaal toegestane gewicht bepaald (meestal door fabrikant aangegeven en ergens op een of ander type plaatje te vinden) en dat geldt zowel voor geel als grijs kenteken.

Sterker nog..... je auto met grijs kenteken heeft het laadvermogen op kenteken staan zeg je..... vrijwel zeker, dat als je exact dat gewicht in je auto gooit dat ie (strikt genomen) overbeladen is!

Waarom? omdat bijna alle auto's een hoger ledig gewicht hebben dan op het kenteken staat, het laadvermogen op kenteken is het verschil tussen max.toegestane massa en ledig voertuiggewicht..... Aangezien dat lediggewicht te laag is is het laadvermogen dus te hoog...... (verschil zal te klein zijn om problemen te geven, maar toch....)

kortom maakt niet uit of je trekkend voertuig geel- of grijskenteken is, wetgeving is gelijk mbt wanneer wel of niet E nodig is
Wat je ook doet, zorg altijd dat je de drie T's bij je hebt, dan kun je je altijd redden....
Tyraps, Tape en Telefoon
Gebruikersavatar
Rolf T5 54
Berichten: 133
Lid geworden op: 14 jan 2007, 20:55
Locatie: Drenthe!!

Re: vraag rijbewijs e achter b

Bericht door Rolf T5 54 »

:zwaai
Gebruikersavatar
Donald4Motion
Berichten: 4426
Lid geworden op: 02 jul 2007, 22:12
Locatie: Tuuuuus voor de buus

Re: vraag rijbewijs e achter b

Bericht door Donald4Motion »

:knipoog :zwaai
RickyT5
Berichten: 945
Lid geworden op: 07 apr 2009, 11:29

Re: vraag rijbewijs e achter b

Bericht door RickyT5 »

Donald (of iemand anders uiteraard) nog een vraagje: nou mag ik volgens mijn kenteken max 3500 kg trekken. Ik ben van plan om een minigraafmachine aan te schaffen. Nou wil ik eigenlijk een 5 tons kraantje kopen, maar die mag dan weer niet achter m'n bussie. Is er iets aan te passen zodat dit wel kan? Als ik het goed begrijp mag ik dit wel trekken indien ik een aanhanger met luchtremmen aanschaf???

Groeten Rick
Rick
Gebruikersavatar
Donald4Motion
Berichten: 4426
Lid geworden op: 02 jul 2007, 22:12
Locatie: Tuuuuus voor de buus

Re: vraag rijbewijs e achter b

Bericht door Donald4Motion »

RickyT5 schreef:Donald (of iemand anders uiteraard) nog een vraagje: nou mag ik volgens mijn kenteken max 3500 kg trekken. Ik ben van plan om een minigraafmachine aan te schaffen. Nou wil ik eigenlijk een 5 tons kraantje kopen, maar die mag dan weer niet achter m'n bussie. Is er iets aan te passen zodat dit wel kan? Als ik het goed begrijp mag ik dit wel trekken indien ik een aanhanger met luchtremmen aanschaf???

Groeten Rick
He' Rick!

Als je zwaarder wilt trekken dan 3500kg dan moet je inderdaad met luchtremmen gaan werken.
Om je aanhanger om te bouwen zou je even bij een erkende aanhangerboer moeten navragen.
Betreft je bus weet ik niet of je wagen het constructief aankan, qua blok, automaat, chassis. dit ozu je even moeten navragen bij een erkend trekhaakopbouwer(ofzoiets)
Je zal toch gauw iets van 6500kilo aan je haak hebben hangen :ie Misschien is een landcruiser wel iets voor je :winter die blijven gaan en ook gewoon met automaat.
Maarja je hebt net een chevy van :winter
RickyT5
Berichten: 945
Lid geworden op: 07 apr 2009, 11:29

Re: vraag rijbewijs e achter b

Bericht door RickyT5 »

Oke bedankt voor je reactie. Ik denk dat chassis en blok wel sterk genoeg zijn, maar dat mijn automaatbak dit niet leuk vindt. Heb nu wel een oliekoeler erop.

Heb een bedrijf gevonden die gespaciliseerd is in luchtrem installaties op aanhangers enzo: http://www.veldhuizen.eu/
Gr Ricky
Rick
Gebruikersavatar
Donald4Motion
Berichten: 4426
Lid geworden op: 02 jul 2007, 22:12
Locatie: Tuuuuus voor de buus

Re: vraag rijbewijs e achter b

Bericht door Donald4Motion »

Da's ook een erg leuke combi op de foto. Die LC200 doet met een chippie 760Nm :toppie
Plaats reactie