hoi weetjewellers
Voor mijn verbouwingsproces heb ik nog een standkachel nodig, het liefst op diesel, maar kunnen die dingen wel op 12 V ? in mijn vrachtwagen zijn ze o p24 volt... wat nu?
Welkom op het weetjewel forum, van en voor Volkswagen Transporter rijders.
Groetjes webmaster Henk-1
klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld
Groetjes webmaster Henk-1
klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld
standverwarming
Re: standverwarming
http://www.webasto.nl/home/nl/homepage.html" onclick="window.open(this.href);return false;
Volgers Facebook ,, Matje Weetjewel ,,
-
- Berichten: 217
- Lid geworden op: 14 jan 2007, 14:37
- Contacteer:
Re: standverwarming
En anders geeft deze site je de info die je nodig hebt:
http://standkachels.com/
http://standkachels.com/
- Roger B. (11)61
- Berichten: 9154
- Lid geworden op: 10 apr 2007, 10:01
- Locatie: in der Hinterecke (Duitse achterhoek)
Re: standverwarming
Standkachels zijn er van verschillende merken (Eberspächer en Webasto zijn het bekendst) en globaal gezien in twee uitvoeringen
1) een verwarming die lucht verwarmt en deze warme lucht je interieur in blaast, met name geschikt als je de auto ergens hebt staan en in de auto wil verpozen bij behaaglijke temperatuur zonder je motor te hoeven laten lopen. Vooral als je daarna niet alsnog wil gaan rijden (campeertoepassing)
2) een koelvloeistof verwarming die het koelsysteem van je auto verwarmd en vanaf 35 graden (ongeveer) watertemperatuur je interieur verwarmd door je aanjager aan te sturen. Deze optie is vooral handig en goed voor je motor als je graag in een voorverwarmde auto stapt, de motor is bijna op bedrijfstemperatuur (weinig koudloopslijtage, bij koudloop loopt de motor het overgrote merendeel van zijn slijtage op) en het interieur is verwarmd en de ramen ijsvrij als je wegrijdt. Als je de verwarming veel gebruikt bij stilstand zonder wens om te gaan rijden (camperen) is deze iets on-economischer in verbruik omdat het syteem en de motor telkens mee verwarmd worden.
1) een verwarming die lucht verwarmt en deze warme lucht je interieur in blaast, met name geschikt als je de auto ergens hebt staan en in de auto wil verpozen bij behaaglijke temperatuur zonder je motor te hoeven laten lopen. Vooral als je daarna niet alsnog wil gaan rijden (campeertoepassing)
2) een koelvloeistof verwarming die het koelsysteem van je auto verwarmd en vanaf 35 graden (ongeveer) watertemperatuur je interieur verwarmd door je aanjager aan te sturen. Deze optie is vooral handig en goed voor je motor als je graag in een voorverwarmde auto stapt, de motor is bijna op bedrijfstemperatuur (weinig koudloopslijtage, bij koudloop loopt de motor het overgrote merendeel van zijn slijtage op) en het interieur is verwarmd en de ramen ijsvrij als je wegrijdt. Als je de verwarming veel gebruikt bij stilstand zonder wens om te gaan rijden (camperen) is deze iets on-economischer in verbruik omdat het syteem en de motor telkens mee verwarmd worden.
Wat je ook doet, zorg altijd dat je de drie T's bij je hebt, dan kun je je altijd redden....
Tyraps, Tape en Telefoon
Tyraps, Tape en Telefoon
Re: standverwarming
Hoi,
Ik neem aan dat je een camper wil bouwen, dan is optie 1 die roger noemt de beste oplossing, probeer er dan een met een thermostaat te pakken te krijgen , heerlijk houdt deze dan de bus op de gewenste warmte.
Een met 2kw of eventueel 3kw moet voldoen, tenzij je van plan bent om naar gebrieden te gaan waar het min 35 is want dan heb je minimaal 3kw nodig.
Erwin
Ik neem aan dat je een camper wil bouwen, dan is optie 1 die roger noemt de beste oplossing, probeer er dan een met een thermostaat te pakken te krijgen , heerlijk houdt deze dan de bus op de gewenste warmte.
Een met 2kw of eventueel 3kw moet voldoen, tenzij je van plan bent om naar gebrieden te gaan waar het min 35 is want dan heb je minimaal 3kw nodig.
Erwin