Welkom op het weetjewel forum, van en voor Volkswagen Transporter rijders.

Groetjes webmaster Henk-1

klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld

vanmorgen niet willen starten

vragen over de T4
Coen220
Berichten: 362
Lid geworden op: 15 jan 2007, 10:29
Locatie: Delft

Re: vanmorgen niet willen starten

Bericht door Coen220 »

Het contact blonkje zou het echt kunnen zijn , probeer eens een andere (reservesleutel), en rammel hem eventueel even op en neer als hij het niet doet.
Als je bv. altijd met een dikke sleutelbos in je contactslot zit dan gaat door het gewicht en het gerammel makkelijk je slot kapot.
mvg
Coen 220
Gebruikersavatar
Roger B. (11)61
Berichten: 9154
Lid geworden op: 10 apr 2007, 10:01
Locatie: in der Hinterecke (Duitse achterhoek)

Re: vanmorgen niet willen starten

Bericht door Roger B. (11)61 »

die Choke bij een diesel is een koude-start vervroeging die mechanisch op de pomp de timing iets vervroegd. Zoals gezegd is dat bij een ACV niet (op die manier) aanwezig, daar wordt de timing berekend aan de hand van diverse signalen (waaronder luchttemp en motortemp) dus die doet dat automatisch.

Als dat het probleem zou zijn sloeg ie slecht aan, maar heet GEEN effect op de startmotor.

eerste gok is het contactblokje, maar aangezien dat vervangen is zou ik ook kijken of er een relais is dat tussen contactslot en startmotor-relais zit.
Wat je ook doet, zorg altijd dat je de drie T's bij je hebt, dan kun je je altijd redden....
Tyraps, Tape en Telefoon
Rogier663
Berichten: 246
Lid geworden op: 02 dec 2007, 20:03

Re: vanmorgen niet willen starten

Bericht door Rogier663 »

vanmorgen weg geweest, niets aan de hand, stond bij huis geparkeerd en met de temperaturen die gaan komen volgende week ff de winterbanden gemonteerd. Ik moest mijn bus even omdraaien en wilde starten.....weer niets. Paar keer geprobeerd, relais eruitgehaald en weer terug gestopt, niets. Contactsleutel 5 seconden doorgedraaid gehouden niets. Toen de bus in eerste versnelling gezet wat heen en weer geduwd en jawel, starten..... Zou het dan toch de startmotor zijn????????
Gebruikersavatar
Roger B. (11)61
Berichten: 9154
Lid geworden op: 10 apr 2007, 10:01
Locatie: in der Hinterecke (Duitse achterhoek)

Re: vanmorgen niet willen starten

Bericht door Roger B. (11)61 »

Rogier663 schreef:startmotor is vorigjaar vervangen...... relais 109 is startrelais??
was dat een nieuwe of een gebruikte? een nieuwe zou niet stuk mogen zijn in een jaar tijd....

daarnaast kan ik de startmotor niet rijmen met het verplaatsen van de bus in de versnelling, in rust is de startmotor niet mechanisch verbonden met het vliegwiel (starterkrans) pas als je de startmotor gaat gebruiken drukt ie zijn tandwiel in de starterkrans...
Wat je ook doet, zorg altijd dat je de drie T's bij je hebt, dan kun je je altijd redden....
Tyraps, Tape en Telefoon
Rogier663
Berichten: 246
Lid geworden op: 02 dec 2007, 20:03

Re: vanmorgen niet willen starten

Bericht door Rogier663 »

De startmotor die er nu onder zit is een gereviseerde en ik denk dat ie er nu ongeveer 1,5 jaar onder zit. Ik dacht als een startmotor defect was dat je er dan of op kon slaan of in zijn versnelling heen en wer duwen zodat deze "los zou schieten" o.i.d. Maar dat blijkt dus een onlogische gedachte te zijn.....

Dus als het blokje van het contactslot vorigjaar vervangen is dan toch relais 109????
Gebruikersavatar
Roger B. (11)61
Berichten: 9154
Lid geworden op: 10 apr 2007, 10:01
Locatie: in der Hinterecke (Duitse achterhoek)

Re: vanmorgen niet willen starten

Bericht door Roger B. (11)61 »

op de startmotor slaan kan wel helpen, heen en weer in de versnelling hooguit door schokken vanuit de bak, niet omdat je daarmee de startmotor draait
Wat je ook doet, zorg altijd dat je de drie T's bij je hebt, dan kun je je altijd redden....
Tyraps, Tape en Telefoon
Rogier663
Berichten: 246
Lid geworden op: 02 dec 2007, 20:03

Re: vanmorgen niet willen starten OPGELOST

Bericht door Rogier663 »

Nou ik ben eruit!!!

Gisteren had ik de hele dag dat mijn bus niet meer normaal wilde starten, alleen na heen en weer duwen. De laatste keer lukte dat zelfs niet meer. Gisteren naar de garage gereden waar ik al een aantal keren naar tevredenheid geweest ben in Beverwijk en vanmorgen om half 11 kon ik hem ophalen. Wat was het: slechte stekkerverbinding op/bij de startmotor. Gelukkig start ie weer als een zonnetje en dat voor 2 tientjes!!!!

Ik ben op dit gebied weer een tevreden man!!!!!!
Gebruikersavatar
F. de Boer
Berichten: 311
Lid geworden op: 07 okt 2007, 21:18
Locatie: Akkrum

Re: vanmorgen niet willen starten OPGELOST

Bericht door F. de Boer »

Rogier663 schreef:Nou ik ben eruit!!!

Gisteren had ik de hele dag dat mijn bus niet meer normaal wilde starten, alleen na heen en weer duwen. De laatste keer lukte dat zelfs niet meer. Gisteren naar de garage gereden waar ik al een aantal keren naar tevredenheid geweest ben in Beverwijk en vanmorgen om half 11 kon ik hem ophalen. Wat was het: slechte stekkerverbinding op/bij de startmotor. Gelukkig start ie weer als een zonnetje en dat voor 2 tientjes!!!!

Ik ben op dit gebied weer een tevreden man!!!!!!
:yes
T4 2.5TDI 102pk lange uitvoering 1999 dubb.cab. 1e eigenaar :)
Plaats reactie