Welkom op het weetjewel forum, van en voor Volkswagen Transporter rijders.

Groetjes webmaster Henk-1

klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld

stationair draaien in de winter (maar ook in de zomer)

vragen over de T4
Gebruikersavatar
Roger B. (11)61
Berichten: 9154
Lid geworden op: 10 apr 2007, 10:01
Locatie: in der Hinterecke (Duitse achterhoek)

stationair draaien in de winter (maar ook in de zomer)

Bericht door Roger B. (11)61 »

Rotor (in ander topic) schreef:En 5 minuten warm laten lopen is wel heel slecht voor jouw motor, starten en gelijk weg rijden, en niet boven de 2000 toeren laten komen als hij nog niet warm is.
Elk jaar komt deze discussie op bijna elk forum weer naar boven.

Voor het milieu is het geheid beter meteen te gaan rijden, daar discussieer ik niet over.

Maar voor de motor lijkt me even stationair draaien beter dan meteen wegrijden. (ik heb het niet over een half uur of langer staan pruttelen)

Waarom? Als de motor stationair draait zijn de krachten op lagers in motor en turbo het kleinst, zeker als je een bijverwarmer op je TDI hebt stookt die dan al aardig wat warmte in het koelsysteem en dus in je motor. Stationair draaien is niet slecht voor een motor als het niet extreem lang duurt (dan ga je je motor en uitlaat vervuilen namelijk, maar ook dat blaas je er wel deels weer uit als je rijdt)

Als je mij een net gestartte motor gelijk gaat rijden wordt ie welliswaar sneller warm (zeker bij een TDI zonder bijverwarmer) maar de belasting is ook hoger op alle delen, OOK als je onder de 2000 toeren blijft.

Bij een benzine motor is de warmte in het koelsysteem na 5 minuten vaak al voldoende om de ruit ontwasemd te houden zodat ie niet op de hoek weer dichtgevroren is en je meer dan een klein kijkgaatje hebt, dan is warmdraaien zelfs beter voor carosserie en buurtbewoners...............

Waarom zou stationair draaien gedurende een minuut of 5 a 10 zo schadelijk voor de motor zijn?
Wat je ook doet, zorg altijd dat je de drie T's bij je hebt, dan kun je je altijd redden....
Tyraps, Tape en Telefoon
Gebruikersavatar
F. de Boer
Berichten: 311
Lid geworden op: 07 okt 2007, 21:18
Locatie: Akkrum

Re: stationair draaien in de winter (maar ook in de zomer)

Bericht door F. de Boer »

Ik laat ook altijd even de motor draaien in de winter, kan de olie zich even goed verdelen in het blok.
Daarna rustig wegrijden. :ikrij
T4 2.5TDI 102pk lange uitvoering 1999 dubb.cab. 1e eigenaar :)
Gebruikersavatar
Donald4Motion
Berichten: 4426
Lid geworden op: 02 jul 2007, 22:12
Locatie: Tuuuuus voor de buus

Re: stationair draaien in de winter (maar ook in de zomer)

Bericht door Donald4Motion »

Weet je waar zo'n blok voor gemaakt is.....om te draaien :toppie
Met dit weer moet je eerst aan jezelf denken en dan pas aan te techniek :wjw
Gebruikersavatar
Pascal-141
Berichten: 10826
Lid geworden op: 12 jan 2007, 22:11
Locatie: Tussen Antwerpen en Brussel

Re: stationair draaien in de winter (maar ook in de zomer)

Bericht door Pascal-141 »

Roger B. schreef:
Rotor (in ander topic) schreef:En 5 minuten warm laten lopen is wel heel slecht voor jouw motor, starten en gelijk weg rijden, en niet boven de 2000 toeren laten komen als hij nog niet warm is.
Elk jaar komt deze discussie op bijna elk forum weer naar boven.

Voor het milieu is het geheid beter meteen te gaan rijden, daar discussieer ik niet over.

Maar voor de motor lijkt me even stationair draaien beter dan meteen wegrijden. (ik heb het niet over een half uur of langer staan pruttelen)

Waarom? Als de motor stationair draait zijn de krachten op lagers in motor en turbo het kleinst, zeker als je een bijverwarmer op je TDI hebt stookt die dan al aardig wat warmte in het koelsysteem en dus in je motor. Stationair draaien is niet slecht voor een motor als het niet extreem lang duurt (dan ga je je motor en uitlaat vervuilen namelijk, maar ook dat blaas je er wel deels weer uit als je rijdt)

Als je mij een net gestartte motor gelijk gaat rijden wordt ie welliswaar sneller warm (zeker bij een TDI zonder bijverwarmer) maar de belasting is ook hoger op alle delen, OOK als je onder de 2000 toeren blijft.

Bij een benzine motor is de warmte in het koelsysteem na 5 minuten vaak al voldoende om de ruit ontwasemd te houden zodat ie niet op de hoek weer dichtgevroren is en je meer dan een klein kijkgaatje hebt, dan is warmdraaien zelfs beter voor carosserie en buurtbewoners...............

Waarom zou stationair draaien gedurende een minuut of 5 a 10 zo schadelijk voor de motor zijn?
Volledig mee akkoord Roger , ik rijd ook NOOIT weg direct na het starten , altijd even laten draaien .
My current cars:
T3 doka Syncro 5E 2.3i Offroad ombouw
T3 doka Syncro 1.7TD Offroad ombouw
VW Amarok 4Motion highline
T6.1 (2020) 150-DSG ,de nieuwe werkbus
VW Crafter (model 2019) camper
Gebruikersavatar
chv
Berichten: 2036
Lid geworden op: 15 apr 2007, 11:43
Locatie: Den Haag

Re: stationair draaien in de winter (maar ook in de zomer)

Bericht door chv »

ZUCHT, daar gaan we weer.
Wat is het beste voor je motorblok?
Dat ie zo snel mogelijk warm wordt.
Hoe word je motor warm?
Door stationair te draaien?
Nee. Door arbeid te leveren.
Daarom staat in alle gebruiksaanwijzingen van alle auto's al jaren dat je na het starten niet eerst de motor een tijd moet laten lopen maar RUSTIG te gaan rijden.
Zo komt je motor zo snel mogelijk op bedrijfstemperatuur en dat is het beste voor je motor EN het milieu.
Met vriendelijke groet,

Charles Vos
Met vriendelijke groet,
Charles Vos

T6 Rockton met California interieur en SGA hefdak
Egbert&Manon
Berichten: 5456
Lid geworden op: 13 jan 2007, 14:36
Locatie: Frankrijk Vienne

Re: stationair draaien in de winter (maar ook in de zomer)

Bericht door Egbert&Manon »

Is er ooit onderzoek naar gedaan of zijn het allemaal aanname's?

Ik laat de motor ook stationair draaien tijdens het krabben.
Als ik niet hoef te krabben, dan rij ik gelijk al rustig weg.

Egbert
2015 Iveco Daily 50C15
2018 Hyundai Tucson diesel
Gebruikersavatar
sgsdebruijn
Berichten: 4379
Lid geworden op: 22 okt 2008, 11:15
Locatie: in de Hoeksche Waard

Re: stationair draaien in de winter (maar ook in de zomer)

Bericht door sgsdebruijn »

chv schreef:ZUCHT, daar gaan we weer.
Wat is het beste voor je motorblok?
Dat ie zo snel mogelijk warm wordt.
Hoe word je motor warm?
Door stationair te draaien?
Nee. Door arbeid te leveren.
Daarom staat in alle gebruiksaanwijzingen van alle auto's al jaren dat je na het starten niet eerst de motor een tijd moet laten lopen maar RUSTIG te gaan rijden.
Zo komt je motor zo snel mogelijk op bedrijfstemperatuur en dat is het beste voor je motor EN het milieu.
Met vriendelijke groet,

Charles Vos
Door het rijden zal hij ook niet heel snel warm worden (koeling door rijwind) Charles dus ik denk dat het nog een aardige rekensom gaat worden wat gemiddeld beter zou zijn bij welke temp en welke snelheid :knipoog
VW T4 Multivan 2.5TDI+++
Gebruikersavatar
Rotor
Berichten: 721
Lid geworden op: 12 jan 2007, 20:27
Locatie: Kampen

Re: stationair draaien in de winter (maar ook in de zomer)

Bericht door Rotor »

sgsdebruijn zegt:Door het rijden zal hij ook niet heel snel warm worden (koeling door rijwind) .
Daar ben ik het niet mee eens, als de motor nog koud is zit de thermostaat nog dicht, dus is de verbinding naar de radiator gesloten, dus heeft de rijwind geen invloed op de koeling.
Groeten Ton.
Gebruikersavatar
chv
Berichten: 2036
Lid geworden op: 15 apr 2007, 11:43
Locatie: Den Haag

Re: stationair draaien in de winter (maar ook in de zomer)

Bericht door chv »

Inderdaad Ton.
@Egbert: ik neem niet aan dat al die autofabrikanten en bijvoorbeeld de ANWB hun adviezen hebben gedaan op grond van aannames. Verder heb pas nog een rapport van een TNO-onderzoek gelezen waar dat ook in stond.

Met vriendelijke groet,

Charles Vos
Met vriendelijke groet,
Charles Vos

T6 Rockton met California interieur en SGA hefdak
Gebruikersavatar
sgsdebruijn
Berichten: 4379
Lid geworden op: 22 okt 2008, 11:15
Locatie: in de Hoeksche Waard

Re: stationair draaien in de winter (maar ook in de zomer)

Bericht door sgsdebruijn »

Rotor, je hebt gelijk ff de thermostaat vergeten.
Net nog wel even genoten van de zuheizer heerlijk, ik rij ook niet gelijk weg eerst eventjes -1min laten draaien.
Meters sprongen wel op 0 tijdens het starten dus de accu is toch niet echt heel lekker meer.
VW T4 Multivan 2.5TDI+++
Gebruikersavatar
Multivan Generation
Berichten: 33875
Lid geworden op: 14 jan 2007, 14:41
Locatie: Zeeland (Oost)
Contacteer:

Re: stationair draaien in de winter (maar ook in de zomer)

Bericht door Multivan Generation »

Vanochtend 19 km op een 80 km/u weg gereden.
De temperatuurmeter kwam nog net boven de 60 graden of in die richting.
Was wel koud -13 op de climatronic.

Tijdje later op de snelweg terug met 100 km/u en wel de wijzer op de 90 graden.

Ik denk over het even warm laten draaien het volgende:
Woon je "buiten" en niet midden in een woonwijk,
dan zou je het kunnen overwegen.

Woon je midden in een woonwijk,
dan zou ik het niet doen,
vanwege het geluid voor de buurt en de uitlaatgassen van een pas gestarte diesel.

Verder wonen we 8,3 kilometer van de snelweg, dus de motor krijgt netjes de tijd om warm te worden,
en dan wordt er dus ook rustig gereden.
...have you ever noticed that some people never have the money to do it right, but can always find the money to do it twice?...
Gebruikersavatar
Roger B. (11)61
Berichten: 9154
Lid geworden op: 10 apr 2007, 10:01
Locatie: in der Hinterecke (Duitse achterhoek)

Re: stationair draaien in de winter (maar ook in de zomer)

Bericht door Roger B. (11)61 »

iets van rijwind koeling heb je wel, maar denk dat je motor sneller op temp is wanneer je hem gebruikt dan stationair, zeker een TDI.
MAAR hoeveel meer slijtage in de eerste graden opwarming heb je als je de motor WEL belast tov stationair de eerste 5 minuutjes....

en die gebruiksaanwijzing van auto's..... denk je niet dat als ze zouden zeggen dat je je auto 10 minuten stationair moet laten draaien dat heel milieu lievende wereld over zo'n fabrikant heen zou gaan.......

tegenwoordig worden in conclusies van onderzoeken en advies door fabrikanten heel sterk milieuafwegingen gemaakt, en wie vind een paar duizend kilometer motorleven nou belangrijker dan iets minder milieu vervuiling? juist! iedereen behalve de auto eigenaar.

Warm laten draaien stationair, zeker bij een TDI vind ik onzin, maar een paar minuten om de eerste koude eruit te stoken EN om te zorgen dat je ramen niet gelijk weer dichtvriezen (al dan niet aan de binnenkant door je adem) vind ik belangrijk. als je al die na het krabben gestart en meteen weggereden lui ziet met aan de binnenkant beslaande (en dus aanvriezende ruiten en (want, tja, het is koud dus waarom lang ruitenkrabben) rondom bevroren, met alleen een kijkgaatje voor je kopautoruiten ziet rijden door een woonwijk met geparkeerde auto's....dan denk ik, had hem dan maar een paar minuten laten draaien......
Wat je ook doet, zorg altijd dat je de drie T's bij je hebt, dan kun je je altijd redden....
Tyraps, Tape en Telefoon
rick_k
Berichten: 1679
Lid geworden op: 05 apr 2009, 22:01

Re: stationair draaien in de winter (maar ook in de zomer)

Bericht door rick_k »

Wat nog veel slechter is voor je motor, zeker met dit weer, is steeds aan en uit zetten. Zelf heb ik de T4 vandaag 2 keer uitgezet. De eerste keer dat ik thuis ging eten, de 2e keer omdat ik thuis was en bleef. De rest van de dag heeft ie staan draaien, het vriest namelijk buiten en mijn motor werdt vandaag alleen zwaar belast, had er namelijk nog een brok Volvo achter hangen. Uitzetten en daarmee dus een afkoeling en verbreking van de olie, is erg slecht. Ook is starten zelf heel slecht voor het milieu.

Maar goed, ik vind ieder voor zich. Ik ga niet vertellen wat een ander moet doen. Ik laat mijn auto eerst warmdraaien zodat ik niet hoef te krabben, want daar heb ik gewoon een gruwelijke hekel aan. Verder is de motor dan al een beetje losgedraaid zodat ik de aanhanger een beetje normaal mee kan sleuren. Dat is mijn idee erachter.

Vrachtautos start ik ook altijd van te voren om dan een minuut of 5 te wachten voordat ik ermee wegrijd. Trekkers ook.
Mij is geleerd door een paar oude rotten dat dit beter is voor de motoren.

mvg Rick
Gebruikersavatar
Multivan Generation
Berichten: 33875
Lid geworden op: 14 jan 2007, 14:41
Locatie: Zeeland (Oost)
Contacteer:

Re: stationair draaien in de winter (maar ook in de zomer)

Bericht door Multivan Generation »

veel hangt ook af van de snelle verdeling van de motorolie door het blok..
...have you ever noticed that some people never have the money to do it right, but can always find the money to do it twice?...
Gebruikersavatar
Duveltje-77
Berichten: 444
Lid geworden op: 06 nov 2008, 20:28
Locatie: Oostwold

Re: stationair draaien in de winter (maar ook in de zomer)

Bericht door Duveltje-77 »

weten jullie wel dat als je de kachel op recirculatiestand zet de motor wat sneller opwarmt
dan haalt de ventilator het lucht van binnen en niet van buiten

ik laat de auto een 30 tot 60 sec draaien en dan rijdt ik rustig weg met de kachel op half warm
binnen 5 km komt het eerste warme lucht wel

mvg ronald
Autocrossteam Oldambt T4 verlaagd vvt tuning met eps sound
Plaats reactie