Elk jaar komt deze discussie op bijna elk forum weer naar boven.Rotor (in ander topic) schreef:En 5 minuten warm laten lopen is wel heel slecht voor jouw motor, starten en gelijk weg rijden, en niet boven de 2000 toeren laten komen als hij nog niet warm is.
Voor het milieu is het geheid beter meteen te gaan rijden, daar discussieer ik niet over.
Maar voor de motor lijkt me even stationair draaien beter dan meteen wegrijden. (ik heb het niet over een half uur of langer staan pruttelen)
Waarom? Als de motor stationair draait zijn de krachten op lagers in motor en turbo het kleinst, zeker als je een bijverwarmer op je TDI hebt stookt die dan al aardig wat warmte in het koelsysteem en dus in je motor. Stationair draaien is niet slecht voor een motor als het niet extreem lang duurt (dan ga je je motor en uitlaat vervuilen namelijk, maar ook dat blaas je er wel deels weer uit als je rijdt)
Als je mij een net gestartte motor gelijk gaat rijden wordt ie welliswaar sneller warm (zeker bij een TDI zonder bijverwarmer) maar de belasting is ook hoger op alle delen, OOK als je onder de 2000 toeren blijft.
Bij een benzine motor is de warmte in het koelsysteem na 5 minuten vaak al voldoende om de ruit ontwasemd te houden zodat ie niet op de hoek weer dichtgevroren is en je meer dan een klein kijkgaatje hebt, dan is warmdraaien zelfs beter voor carosserie en buurtbewoners...............
Waarom zou stationair draaien gedurende een minuut of 5 a 10 zo schadelijk voor de motor zijn?