Welkom op het weetjewel forum, van en voor Volkswagen Transporter rijders.

Groetjes webmaster Henk-1

klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld

roken bij start

vragen over de T4
lambert
Berichten: 44
Lid geworden op: 25 apr 2008, 17:02

roken bij start

Bericht door lambert »

hoi ww ik heb een vraagje ik ben in bezit al twee jaar van een t4 88pk uit 2000 met 155000 op de teller een tdi nu met het koude weer rookt hij nogal bij de start wat hij eerst niet deed hij start meteen maar rookt behoorlijk licht blauwe rook en stinkt behoorlijk waar kan dit aan liggen heeft hier iemand een antwoord op verder wens ik alle ww een fijn kerstfeest en een gelukkig nieuwjaar
Gebruikersavatar
Multivan Generation
Berichten: 33876
Lid geworden op: 14 jan 2007, 14:41
Locatie: Zeeland (Oost)
Contacteer:

Re: roken bij start

Bericht door Multivan Generation »

Blauwe rook net na de start is heel normaal voor een 88 pk tdi.
Het wordt meer dan waarschijnlijk veroorzaakt door de verstuivers.

Bij mij was het weg nadat er andere verstuivers in gegaan zijn..(102 pk 2 traps-verstuivers nu)
...have you ever noticed that some people never have the money to do it right, but can always find the money to do it twice?...
Gebruikersavatar
Roger B. (11)61
Berichten: 9154
Lid geworden op: 10 apr 2007, 10:01
Locatie: in der Hinterecke (Duitse achterhoek)

Re: roken bij start

Bericht door Roger B. (11)61 »

Multivan Generation schreef: Bij mij was het weg nadat er andere verstuivers in gegaan zijn..(102 pk 2 traps-verstuivers nu)
maar zonder aanpassing van het motormanagement kun je die niet zondermeer in je 88pk zetten (wel verstandig om dat er even bij te melden)

de verstuivers van de 88pk zijn wat gevoeliger voor storingen omdat het maar eentraps verstuivers zijn, goedkoper met een sneller te slecht verstuiverbeeld en daardoor wat sneller roken.
Wat je ook doet, zorg altijd dat je de drie T's bij je hebt, dan kun je je altijd redden....
Tyraps, Tape en Telefoon
Gebruikersavatar
Multivan Generation
Berichten: 33876
Lid geworden op: 14 jan 2007, 14:41
Locatie: Zeeland (Oost)
Contacteer:

Re: roken bij start

Bericht door Multivan Generation »

Roger B. schreef:maar zonder aanpassing van het motormanagement kun je die niet zondermeer in je 88pk zetten (wel verstandig om dat er even bij te melden)
Lijkt me logisch :toppie
...have you ever noticed that some people never have the money to do it right, but can always find the money to do it twice?...
lambert
Berichten: 44
Lid geworden op: 25 apr 2008, 17:02

Re: roken bij start

Bericht door lambert »

het aanpassen van de motor als ik er andere verstuivrs in zet wat houd dat in ik ben een leek op dat gebied en wat kost het ongeveer die nieuwe verstuivers grt bert
Gebruikersavatar
Multivan Generation
Berichten: 33876
Lid geworden op: 14 jan 2007, 14:41
Locatie: Zeeland (Oost)
Contacteer:

Re: roken bij start

Bericht door Multivan Generation »

@ bert,
zoek even op verstuivers in het forum,
er zullen veel topics komen :knipoog
...have you ever noticed that some people never have the money to do it right, but can always find the money to do it twice?...
Gebruikersavatar
Roger B. (11)61
Berichten: 9154
Lid geworden op: 10 apr 2007, 10:01
Locatie: in der Hinterecke (Duitse achterhoek)

Re: roken bij start

Bericht door Roger B. (11)61 »

Kijk en voor een leek op autotechnisch gebied is het dus niet zo logisch dat je 102pk verstuivers niet zomaar in een 88pk kunt zetten....

Verstuivers, op ebay zit er een die voor 37 euro per verstuiver een nieuwe nozzle plaatst (made in EU) en de boel reinigt afperst en inspuitdrukken afstelt/controlleert. Dan heb je alleen nog de verstuivers nodig, die kosten op ebay gebruikt tussen de 50 en 150 euro per setje ongeveer (soms ook duurder, dan zoek je verder)

Dan moet je je motorcomputer laten herprogrammeren met de nieuwe verstuivers er in bij een tuner die op maat kan tunen (350-800 euro afhankelijk waar je gaat en wat de gek ervoor durft te vragen)

kortom 350 euro tuning, en 300 euro minimaal voor gereviseerde verstuivers....650 euro zeg maar (en dan nog monteren :knipoog )
Wat je ook doet, zorg altijd dat je de drie T's bij je hebt, dan kun je je altijd redden....
Tyraps, Tape en Telefoon
Gebruikersavatar
Multivan Generation
Berichten: 33876
Lid geworden op: 14 jan 2007, 14:41
Locatie: Zeeland (Oost)
Contacteer:

Re: roken bij start

Bericht door Multivan Generation »

ruildelen bij VW rond de 1300 euro voor een 88 pk,
en dan die van jezelf inruilen.
Nieuw is niet de doen :ie
...have you ever noticed that some people never have the money to do it right, but can always find the money to do it twice?...
rick_k
Berichten: 1679
Lid geworden op: 05 apr 2009, 22:01

Re: roken bij start

Bericht door rick_k »

Heeft mijn 102 pk ook. Stinkt naar petroleum, rookt blauw/grijzig (onverbrande diesel). Misschien dat ik er eens nieuwe verstuivers in moet stoppen, maar ik vind het te duur.

Ik moet er wel bij zeggen dat mijnes ook niet goed gloeit, ik moet de nieuwe pitten nog erin zetten, hij gloeit nu volgens mij maar op 3 cilinders.

mvg Rick
Gebruikersavatar
Multivan Generation
Berichten: 33876
Lid geworden op: 14 jan 2007, 14:41
Locatie: Zeeland (Oost)
Contacteer:

Re: roken bij start

Bericht door Multivan Generation »

Roger heeft een adresje gevonden in Duitsland geloof ik voor revisie.
Erg goedkoop..
...have you ever noticed that some people never have the money to do it right, but can always find the money to do it twice?...
Gebruikersavatar
Dennis 449
Berichten: 2034
Lid geworden op: 14 jan 2007, 09:55
Locatie: Westfriesland (vezelf)

Re: roken bij start

Bericht door Dennis 449 »

Iemand wel eens van Diesel Buchli gehoord?
Groeten
Dennis 449
Team West
Afbeelding
:wjw sinds september 2003
Klik hier voor meer over mijn Transporter
Enjoy yourself, it's later than you think
Gebruikersavatar
Multivan Generation
Berichten: 33876
Lid geworden op: 14 jan 2007, 14:41
Locatie: Zeeland (Oost)
Contacteer:

Re: roken bij start

Bericht door Multivan Generation »

Ja daar heb ik mijn huidige laten reviseren.
...have you ever noticed that some people never have the money to do it right, but can always find the money to do it twice?...
rick_k
Berichten: 1679
Lid geworden op: 05 apr 2009, 22:01

Re: roken bij start

Bericht door rick_k »

Ik heb een maat die verstuivers reviseert, dus ik zal die eens vragen of ie ook deze verstuivers doet.

mvg Rick
Gebruikersavatar
Roger B. (11)61
Berichten: 9154
Lid geworden op: 10 apr 2007, 10:01
Locatie: in der Hinterecke (Duitse achterhoek)

Re: roken bij start

Bericht door Roger B. (11)61 »

Diesel technik Biberach, Regelmatig staan er veilingen voor verstuiverrevisie op ebay duitsland, heb gemaild met ze en voor een TDI. 102 pk kost revisie 37 euro per verstuiver ex verzendkosten heen en terug. De nozzles zijn in de EU geproduceerd zegt ie....

volgens hem in antwoord op een vraag naar aanleiding van deze advertentie gold deze prijs ook voor verstuivers van een ACV....
Wat je ook doet, zorg altijd dat je de drie T's bij je hebt, dan kun je je altijd redden....
Tyraps, Tape en Telefoon
Lex
Berichten: 50
Lid geworden op: 22 jan 2009, 11:33
Locatie: Friesland (Zuidwest)

Re: roken bij start

Bericht door Lex »

lambert schreef:hoi ww ik heb een vraagje ik ben in bezit al twee jaar van een t4 88pk uit 2000 met 155000 op de teller een tdi nu met het koude weer rookt hij nogal bij de start wat hij eerst niet deed hij start meteen maar rookt behoorlijk licht blauwe rook en stinkt behoorlijk waar kan dit aan liggen heeft hier iemand een antwoord op verder wens ik alle ww een fijn kerstfeest en een gelukkig nieuwjaar
Beetje late reactie, maar waar komt de rook vandaan, toevallig linksvoor bij de motorkap?
Want die van mij doet dit ook, en heb het idee dat een of ander kachelelement is, wat opwarmt
dmv. diesel oid. er komt ook een soort petroleum lucht vanaf..
Heeft iemand hier een verklaring voor ??
:ikrij
Multivan bj 2001 acv 2.5 tdi 102pk
Plaats reactie