Welkom op het weetjewel forum, van en voor Volkswagen Transporter rijders.

Groetjes webmaster Henk-1

klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld

Van dubb. cab. naar multivan

vragen over de T4
chrisx1974
Berichten: 19
Lid geworden op: 15 jan 2007, 20:01
Locatie: Vlissingen

Van dubb. cab. naar multivan

Bericht door chrisx1974 »

Beste weetjewellers,

Ik heb een vraagje.
Wat kost het me meer aan houderschapsbelasting (wegenbelasting), als ik van mijn dubb. cab. t4 een multivan maak ? Dus meer stoelen monteer en de gehele ruimte gebruik ?
Nu betaal ik ongeveer €245 per 3 mnd.

Mijn idee is om het tussenschot te verwijderen en er 4 enkele comfortable stoelen in te monteren langs de ramen zodat er 6 zitplaatsen totaal ontstaan (incl. bestuurder). Achterin wil ik echter wel weer een kleinere "kofferbak" creeren.... mag dit ?
Daarvoor ook de vraag.. mag dit ? Mag ik die indeling en montage zelf bepalen ? (uiteraard wel op bestaande bevestigingspunten natuurlijk). Ik ben me er van bewust dat dan de houderschapbelasting omhoog gaat uiteraard!

bedankt alvast voor de reacties...

Chris
Seref795
Berichten: 135
Lid geworden op: 13 jan 2007, 00:23
Locatie: Overijssel

Bericht door Seref795 »

Hoi

Als je bus grijskenteken is zal je bpm er voor moeten betalen

hangt af van de bouwjaar en nieuwwaarde

en daarna moet je hem laten omkeuren

en de wegenbelasting zal rond de 330euro worden per kwartaal
chrisx1974
Berichten: 19
Lid geworden op: 15 jan 2007, 20:01
Locatie: Vlissingen

Bericht door chrisx1974 »

Seref795 schreef:Hoi

Als je bus grijskenteken is zal je bpm er voor moeten betalen

hangt af van de bouwjaar en nieuwwaarde

en daarna moet je hem laten omkeuren

en de wegenbelasting zal rond de 330euro worden per kwartaal

Hoi Seref795

Bedankt voor je antwoord.
Het is een 1995 t4 al omgebouwd aan buitenkant naar 2003 en zo ook interieur voor wat voorste gedeelte betreft. Achterste gedeelte is ook "nieuw" 2003 maar niet netjes afgewerkt na houten schot dat dient als wand voor dubb. cab. is het beschadigd en niet afgewerkt verder...
Vanaf de deuren voor wilde ik dan nieuw naar achter opbouwen van de zijkanten en plafond.
Het is gewoon een geel kenteken...

Kan toch gewoon stoelen kopen en technisch verantwoord vastzetten aan de vloer ?

Groeten Chris
Gebruikersavatar
René
Berichten: 5267
Lid geworden op: 13 jan 2007, 21:18
Locatie: Obdam, gechipte 151PK VCDS en vagdash 2.5. Tel: 0637199013.

Re: Van dubb. cab. naar multivan

Bericht door René »

chrisx1974 schreef:Beste weetjewellers,

Ik heb een vraagje.
Wat kost het me meer aan houderschapsbelasting (wegenbelasting), als ik van mijn dubb. cab. t4 een multivan maak ? Dus meer stoelen monteer en de gehele ruimte gebruik ?
Nu betaal ik ongeveer €245 per 3 mnd.

Chris

Hoi Ik betaal nu na mijn ombouw 375 euro per kwartaal.

groeten Berrie
Gebruikersavatar
Johan191
Berichten: 1768
Lid geworden op: 11 jan 2007, 13:30
Locatie: Doetinchem
Contacteer:

Bericht door Johan191 »

Maar daar heb je dan wel iets voor terug gekregen voor dat prijsverschil, een enorme bak leefruimte, lekker comfortabel.
Maar alleen de kwartaalkosten vergelijken is niet eerlijk natuurlijk.
De ombouw kost je ook een flinke duit tenzij je de goede kanalen kent om vrij voordelig aan het interieur te komen.
Er van uitgaande dat je nog 4 jaar rijdt (natte vinger werk) met die bus moet je dat ombouwbedrag zeker met je rekensommetje meenemen.
En vergeet de kosten van het omkeuren niet. BPM ..... pffffff Ik vind het veel geld maar wel mooi.
Groeten, Johan uit Doetinchem Fotogalerij nr. 191 (Zwarte T4 2.5 TDI 102 pk ACV van 1998 :-)
WIl je die andere 15 auto's ook zien die ik gehad heb, (nog even geduld, site wordt opnieuw opgebouwd)
chrisx1974
Berichten: 19
Lid geworden op: 15 jan 2007, 20:01
Locatie: Vlissingen

Bericht door chrisx1974 »

Johan191 schreef:Maar daar heb je dan wel iets voor terug gekregen voor dat prijsverschil, een enorme bak leefruimte, lekker comfortabel.
Maar alleen de kwartaalkosten vergelijken is niet eerlijk natuurlijk.
De ombouw kost je ook een flinke duit tenzij je de goede kanalen kent om vrij voordelig aan het interieur te komen.
Er van uitgaande dat je nog 4 jaar rijdt (natte vinger werk) met die bus moet je dat ombouwbedrag zeker met je rekensommetje meenemen.
En vergeet de kosten van het omkeuren niet. BPM ..... pffffff Ik vind het veel geld maar wel mooi.
Ja oke... kanalen genoeg om aan spullen te komen denk ik. Zou nog moeten gaan inventariseren wat ik allemaal nodig denk te hebben.
Bedankt zover voor de antwoorden.

Maar nu rest de vraag nog "mag dit allemaal" ?
Mag ik op eigen gelegendheid stoelen plaatsen waar ik maar wil of zijn daar ook eisen voor ? Of mag ik de ruimte indelen zoals ik maar wil mits het maar technisch verantwoord in orde is ? (gordels etc...etc)

Chris
Gebruikersavatar
Henk Peter 856
Berichten: 777
Lid geworden op: 12 jan 2007, 21:04
Locatie: Nunspeet

Bericht door Henk Peter 856 »

Hoi, als je toch bezig bent: plaats een hefdakje en een keukentje die eventueel uitneembaar is, dan kan je gaan voor het kwarttarief.
Gebruikersavatar
jacobsentertainment476
Berichten: 803
Lid geworden op: 12 jan 2007, 20:48
Locatie: Rutenbrock Duitsland Auto: T5 multivan Highline, Touareg 4,2tdi, golf4 1,9tdi
Contacteer:

Bericht door jacobsentertainment476 »

Bij de meeste keuringen/controles ( apk/RDW ) zal het kwartje niets snel vallen, maar in de t4 transporter zitten wel de gaten voor de gordels maar niet de moeren die er achter gelast zitten, (bij een multivan/caravelle wel) tevens zit er ook nog een deel verwerkt in je chassis nr waar je ook niet onderuit komt. bedenk goed dat je de gordels veilig vast zet, als je verder alles uitvoerd met orginele producten dan zullen ze niet erg snel gaan twijfelen.
bij aanschaf van div matriaal,
laat je met gordels niet af zetten deze zijn dan wel van groot belang voor de veiligheid maar je hoeft niet de hoofdprijs te betalen. ik heb ze 2e hands gekocht voor 20euro stuk. waar anderen gewoon 50 er voor durfden te vragen.
tevens interieur delen kun je het beste even zoeken op ebay.de een compleet interieur kost tussen de 1500,- 3000,-
het kan ook goedkoper moet je iets meer zoeken en beter je best doen :lach

ik ben er zelf ook mee bezig om mijn t4 dubbelcab om te bouwen naar multivan en ben nu de laatste onderdelen aan het zoeken.

succes er mee
Jacobsentertainment476
Moet het goed gebeuren ? Doe het dan zelf!
En mijn vw passat, T4 en T5 info vindt je hier op www.olaf-jacobs.nl
Mijn nieuwe hobby nirotuning.nl
Afbeelding
Gebruikersavatar
Multivan Generation
Berichten: 33713
Lid geworden op: 14 jan 2007, 14:41
Locatie: Zeeland (Oost)
Contacteer:

Bericht door Multivan Generation »

@ chrisx1974
Ik zie dat je uit Vlissingen komt?
Kom anders eens buurten, ik woon in Zeeland

zie ook onze ombouw:

http://camelot.dyndns.org/diape/html/tt ... /index.htm

Ik kan je wel veel tips geven denk ik zo :nuts

Stuur me anders even een mailtje?

groeten peter
Laatst gewijzigd door Multivan Generation op 03 feb 2015, 22:10, 1 keer totaal gewijzigd.
chrisx1974
Berichten: 19
Lid geworden op: 15 jan 2007, 20:01
Locatie: Vlissingen

Bericht door chrisx1974 »

Multivan Generation schreef:@ chrisx1974
Ik zie dat je uit Vlissingen komt?
Kom anders eens buurten, ik woon in Krabbendijke.

zie ook onze ombouw:

http://camelot.dyndns.org/diape/html/tt ... /index.htm

Ik kan je wel veel tips geven denk ik zo :nuts

Stuur me anders even een mailtje?

groeten peter
Hoi Peter,

Lijkt me wel eens leuk om te kijken hoe het er dan uit ziet.
Verder heb ik zelf even op mn papieren gekeken en het is al een carravelle dus alles wat betreft monteren stoelen/gordels zit er als het goed is al op en aan.
Ik heb zelf het vermoeden dat het dus al een 8 persoons bus is geweest die terug verbouwd is naar dubb. cab. ??? Zou dit mogelijk kunnen zijn ?

Zoals ik die fotos bij jou bekijk Peter vind ik het nog al wat... wil er best wat voor doen maar de gehele vloer eruit halen enzo ? Moet dat ?
Heb er ook wel de centen voor over alhoewel ik er toch ook voor moet sparen hoor!
Het bankje wat er nu in zit is niet fijn om op lange afstanden erop te zitten.. krijg je een houten kont van alhoewel het wel een netjes orgineel en vrij nieuw bankje is...

Groetjes Chris
Gebruikersavatar
Multivan Generation
Berichten: 33713
Lid geworden op: 14 jan 2007, 14:41
Locatie: Zeeland (Oost)
Contacteer:

Bericht door Multivan Generation »

als je via mijn website contact opneemt, dan kunnen we even via mail afspreken.

Groeten Peter
RK
Berichten: 20
Lid geworden op: 20 jan 2007, 21:50

Bericht door RK »

Ja oke... kanalen genoeg om aan spullen te komen denk ik. Zou nog moeten gaan inventariseren wat ik allemaal nodig denk te hebben.
Bedankt zover voor de antwoorden.

Maar nu rest de vraag nog "mag dit allemaal" ?
Mag ik op eigen gelegendheid stoelen plaatsen waar ik maar wil of zijn daar ook eisen voor ? Of mag ik de ruimte indelen zoals ik maar wil mits het maar technisch verantwoord in orde is ? (gordels etc...etc)

Chris[/quote]

Kanalen genoeg om aan spullen te komen. Ook enig idee wat de herkomst van die spullen is? Als je begrijpt wat ik bedoel? Beetje lullig om op een meeting je eigen spullen in andermans bus gemonteerd te zien lijkt me!!!

RK
chrisx1974
Berichten: 19
Lid geworden op: 15 jan 2007, 20:01
Locatie: Vlissingen

Bericht door chrisx1974 »

RK schreef:Ja oke... kanalen genoeg om aan spullen te komen denk ik. Zou nog moeten gaan inventariseren wat ik allemaal nodig denk te hebben.
Bedankt zover voor de antwoorden.

Maar nu rest de vraag nog "mag dit allemaal" ?
Mag ik op eigen gelegendheid stoelen plaatsen waar ik maar wil of zijn daar ook eisen voor ? Of mag ik de ruimte indelen zoals ik maar wil mits het maar technisch verantwoord in orde is ? (gordels etc...etc)

Chris
Kanalen genoeg om aan spullen te komen. Ook enig idee wat de herkomst van die spullen is? Als je begrijpt wat ik bedoel? Beetje lullig om op een meeting je eigen spullen in andermans bus gemonteerd te zien lijkt me!!!

RK[/quote]

Hoi allemaal,

Bedankt voor de reacties. Heb ondertussen eens nagevraagd enzo en wat ik nog niet wist dat ik dus een grijs kentekenbus heb en geel betaal maar dat ik na een ombouw idd dan de BPM moet betalen alsnog naast de extra houderschapbelasting nog.
Kan je beter zoeken naar een kant en klare multivan dus dan het hele ombouwen + die bpm dus.
Na dit verhaal ben ik toch afgehaakt om om te bouwen in ieder geval.

Groeten Chris
chrisx1974
Berichten: 19
Lid geworden op: 15 jan 2007, 20:01
Locatie: Vlissingen

Bericht door chrisx1974 »

nog eens bekeken hoeveel me dat zou gaan kosten.

ben er van uit gegaan dat de cataloguswaarde €30.000,- was toen (denk zelfs minder), die moet je dan doen x 45,2% en kom je uit op €13560,-
daar komt €328,- dieseltoeslag bij en dan kom je op €13888,-
bus is van 1995 dus krijg volgens de tabel 90% korting dus dan kom je op een te betalen BPM bedrag van €1388,-

valt op zich achteraf wel weer mee vind ik.

verder zouden er in mijn geval 4 stoelen met armleuningen en eventueel stoelverwarming erin. kosten + eventuele aanpassingen + gordels + het verder in orde maken van de ruimte kom ik op een bedrag van €1000,- (grove schatting)

dus totaal voor het ombouwen incl de BPM kom ik dan op ofgerond naar boven op een kleine €2500,- en dan nog €400,- op jaarbasis aan wegenbelasting erbij.

bedragen om over na te denken in deze barre tijden :D

groeten Chris
Fred-15
Berichten: 1183
Lid geworden op: 13 jan 2007, 13:25
Locatie: Almere 0612039470

Bericht door Fred-15 »

Hoi Seref795

Hoi Seref795

Bedankt voor je antwoord.
Het is een 1995 t4 al omgebouwd aan buitenkant naar 2003 en zo ook interieur voor wat voorste gedeelte betreft. Achterste gedeelte is ook "nieuw" 2003 maar niet netjes afgewerkt na houten schot dat dient als wand voor dubb. cab. is het beschadigd en niet afgewerkt verder...
Vanaf de deuren voor wilde ik dan nieuw naar achter opbouwen van de zijkanten en plafond.
Het is gewoon een geel kenteken...
Ik weet niet of andere het hebben gelezen maar je zegt dat het een GEEL kenteken bus is ? als dat zo is dan legt de situatie toch iets anders volgens mij ? kijk eerst is goed of het een Grijs of een Geel kenteken bus is en hoe
de inrichting staat aan gegeven op je kent. dat scheeld je dan een hoop BPM.
Als er staat (gesloten bestel wagen met vlakke laadvloer enkele cabine ) dan is ie Grijs en zit je vast aan de bpm.
Als het idd een Geel kenten bus is dan hoef je alleen maar de banken er in te schroeven en laten terug keuren naar 6 of 9 persoons maar daar kunnen Berrie en René je alles over vertellen denk.
Suc6
wie het onkruid in zijn eigen tuintje wied ziet de rotzooi bij zijn buurman niet
Plaats reactie