Welkom op het weetjewel forum, van en voor Volkswagen Transporter rijders.

Groetjes webmaster Henk-1

klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld

Tips gevraagd: Ik wil een beter geluid uit mijn car audio

vragen over de T4
Peter Coddens
Berichten: 52
Lid geworden op: 12 feb 2007, 15:35
Locatie: Torhout

Bericht door Peter Coddens »

Hallo allemaal,

Alvast bedankt voor de massale reacties!!
Ik leer bij!

@ Peter

Radio: Pioneer DEHP 4800MP (Mosfet 4X50 watt)
Speakers vooraan: de originele kartonnen 10 cm speakertjes in het dashboard
Speakers achteraan: Sound Barrier Nom. 70 watt, Max. 150 watt en 4 Ohm. Het zijn ovalen 3 wegs en op hun langste zijde meten ze ong 20 cm doormeter.

Voor mij hoeft het niet loeihard te spelen en ook een zware dreunende bass is niet echt wat ik zoek. Is een versterker dan eigenlijk wel nodig?

Momenteel klinkt het een beetje dof. Precies een gebrek aan hoge tonen. Ik zou graag een helderder en kwaliteitsvoller geluid hebben. Een composet met filter en afzonderlijke tweeter leek me wel wat, maar de composets die ik al gezien heb hebben allemaal zo'n grote diepe woofer en dat lijkt me onmogelijk in te bouwen in de deur of het dashboard vooraan?

Alvast bedankt voor de wijze raad.

Groeten, Peter
Gebruikersavatar
Franck846
Berichten: 1517
Lid geworden op: 15 jan 2007, 17:30
Locatie: Oosthuizen
Contacteer:

Bericht door Franck846 »

Peter Coddens schreef:
Speakers achteraan: Sound Barrier Nom. 70 watt, Max. 150 watt en 4 Ohm. Het zijn ovalen 3 wegs en op hun langste zijde meten ze ong 20 cm doormeter.

Voor mij hoeft het niet loeihard te spelen en ook een zware dreunende bass is niet echt wat ik zoek. Is een versterker dan eigenlijk wel nodig?

Momenteel klinkt het een beetje dof. Precies een gebrek aan hoge tonen. Ik zou graag een helderder en kwaliteitsvoller geluid hebben.

Groeten, Peter

Dat het dof klinkt heeft mede te maken met tekort koming van vermogen van je radio
Gebruikersavatar
francisco
Berichten: 819
Lid geworden op: 14 jan 2007, 19:59
Locatie: 's-Hertogenbosch
Contacteer:

Bericht door francisco »

kijk eens op http://www.showyoursound.com als je tijd zad hebt voor mega geluid hahaha

grt frank
Gebruikersavatar
Roger B. (11)61
Berichten: 9154
Lid geworden op: 10 apr 2007, 10:01
Locatie: in der Hinterecke (Duitse achterhoek)

Bericht door Roger B. (11)61 »

Even een verhaaltje over vermogens....

met betrekking tot geluidsvermogens heeft elke fabrikant zo ongeveer zijn eigen watts.... het enige dat ECHT vergelijkbaar is (en vaak niet opgegeven door de fabrikant) zijn RMS vermogens deze zijn namelijk (evenredig met) de werkelijke electrische vermogens (stroom x spanning) en geen geluidsvermogens zoals ze vaak opgegeven worden door fabrikanten.

Je radio werkt op 14 volt (maximaal) voor een sinus met een top-top spanning van 14 volt heb je dus een max spanning van -7 of +7 volt. t.o.v. een nul-punt.

Een luidspreker in een auto heeft een impedantie van 4 ohm.
vermogen = spanning x stroom ( P=V x I)
Stroom = spanning / weerstand ( I=V/R)
hieruit volgt dat
vermogen = P=V x V / R = V²/R
maximale spanning tov 0 = 7 volt, weerstand =speaker weerstand = 4 ohm
dus 7²/4 = 49/4 is pakweg 12 Watt RMS vermogen.

Als er meer vermogen uit een autoradio moet komen moet er dus gezorgd worden voor een hogere spanning, daaravoor moet er een schakelende voeding in de electronica opgenomen zijn. Goedkopere radio's (en zelfs de goedkopere versterkers) hebben die niet en zullen dus nooit ver boven de 12 watt per kanaal uitkomen........
Wat je ook doet, zorg altijd dat je de drie T's bij je hebt, dan kun je je altijd redden....
Tyraps, Tape en Telefoon
Gebruikersavatar
francisco
Berichten: 819
Lid geworden op: 14 jan 2007, 19:59
Locatie: 's-Hertogenbosch
Contacteer:

Bericht door francisco »

idd. als je goed kopere versterk hebt, of cd-spele zal je nooi het maximalen kunnen benutten van het geluid systeem.

grt frank
ps de link was: http://www.showyoursound.nl/
aernout

Bericht door aernout »

losse tweeters boven aan de a stijl
middentoners in het dashboard
dit via een filter

full range in de dc wand, direct op de radio

2 sub achter de dc wand in een houten paneel op een versterker van 100w op de tulp

totaal: 8
Gebruikersavatar
Multivan Generation
Berichten: 33876
Lid geworden op: 14 jan 2007, 14:41
Locatie: Zeeland (Oost)
Contacteer:

Bericht door Multivan Generation »

@ Peter Coddens:

Ik zou een composet uitzoeken die losse tweeters heeft en een mooie midrange voor in het dashboard.
Als je de caravellebakken zou monteren tegen de zijpanelen, dan kun je mooie woofers voor het laag daarin kwijt. Daarin past maximaal 17 cm met een maximale inbouwdiepte van 65 mm.

Dit alles zou ik aansturen met een vierkanaals versterker.

Voor de achterkant: een paar mooie ovale speakers in de achterwand en dat ook nog voorzien van een subwooferkastje voor de ondersteuning van het lage bereik.
Dit laatste ook aansturen met een 4 weg versterker, 2 kanalen voor de ovale en een gebrugde aansluiting voor de subwoofer.

Dat is een mooie basis om denk ik, mee te beginnen.
Mocht je foto's willen, ik ben er namelijk mee bezig :knipoog

Stuur me dan een mailtje
...have you ever noticed that some people never have the money to do it right, but can always find the money to do it twice?...
Plaats reactie