Welkom op het weetjewel forum, van en voor Volkswagen Transporter rijders.

Groetjes webmaster Henk-1

klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld

Voorgloei tijd

vragen over de T4
Gebruikersavatar
Freestyle
Berichten: 107
Lid geworden op: 10 feb 2009, 21:55
Locatie: Den Haag

Voorgloei tijd

Bericht door Freestyle »

Wat bepaald nou eigenlijk de voorgloei tijd bij een 2.5 TDI? Ik kan er geen logica in ontdekken. Vanochtend bij 0 graden en een nacht stilgestaan ging na ong. 4 seconde het lampje al uit (startte wel in een keer). Vanmiddag na een half uurtje boodschappen doen en nog warme motor brandde het lampje zeker een seconde of 10. Afgelopen week met tempereturen van -4 ook maar kort voorgloeien en toen was het wel nodig om 2 keer te gloeien om (moeizaam) te starten. Je zou verwachten dat met zulke temperaturen er maximaal voorgegloeid wordt (20sec.?). Kan het zijn dat het gloeien gestopt wordt als de accuspanning te laag wordt? Ik heb het vermoeden dat de accu ook niet zo best meer is. De gloeibougies zijn in oktober allemaal vervangen.
VW California Freestyle 2003 - 2.5TDI 150pk
Gebruikersavatar
Roger B. (11)61
Berichten: 9154
Lid geworden op: 10 apr 2007, 10:01
Locatie: in der Hinterecke (Duitse achterhoek)

Re: Voorgloei tijd

Bericht door Roger B. (11)61 »

geen idee, maar wel interessant, mij zijn die verschillen ook opgevallen, mijn accu is nu 10 maanden oud en nooit problemen met starten....
Wat je ook doet, zorg altijd dat je de drie T's bij je hebt, dan kun je je altijd redden....
Tyraps, Tape en Telefoon
Gebruikersavatar
Duveltje-77
Berichten: 444
Lid geworden op: 06 nov 2008, 20:28
Locatie: Oostwold

Re: Voorgloei tijd

Bericht door Duveltje-77 »

ook al is het minus 10 dan brand mijn lampje ook circa 4 sec
bij temperatuur boven de 0 graden gaat het lampje direct weer uit na inschakelen


mvg ronald
Autocrossteam Oldambt T4 verlaagd vvt tuning met eps sound
Gebruikersavatar
Roger B. (11)61
Berichten: 9154
Lid geworden op: 10 apr 2007, 10:01
Locatie: in der Hinterecke (Duitse achterhoek)

Re: Voorgloei tijd

Bericht door Roger B. (11)61 »

ik heb dus al gehad dat het (volgens mij) echt wel vroor, en het gele lampje direct uitging na contact, en de TDI snel aansloeg en een paar dagen later, oprit zeik nat van de regen en overal plassen (lijkt me dan boven nul) een seconde of 4 branden, en slechter (niet slecht) starten.

zal dus niet (alleen) de temperatuur zijn wat bepaald hoe lang er gegloeid wordt
Wat je ook doet, zorg altijd dat je de drie T's bij je hebt, dan kun je je altijd redden....
Tyraps, Tape en Telefoon
timstransporter
Berichten: 9
Lid geworden op: 26 dec 2009, 13:38

Re: Voorgloei tijd

Bericht door timstransporter »

ik heb me hier ook al eens in verdiept maar denk niet dat het aan de accu ligt want dan zou hij met een koude motor ook zeer veel moeite moet hebben om de auto aan te zwengelen maar vw sttat er om bekend met een diesel dat het met voorgloeien ook te maken kan hebben met het electrisch contacktslot dat hij ergens sluiting maakt maar ik heb dit pobleem ook ooit gehad maar toen hebben ze me dit gezegt:
Zie maar even goed naar de pennetjs in de zekeringkast waar het relais inkomt,zijn vaak zwart of verbrand.
enjawel hoor de pennetjes waren gewoon zwart waardoor hij dus vaak geen goed contact maakte

hopend dat je hier iets mee kan
:T44EVER
Gebruikersavatar
Pim 328
Berichten: 983
Lid geworden op: 13 jan 2007, 11:01
Locatie: Midden-Limburg

Re: Voorgloei tijd

Bericht door Pim 328 »

De motor begint al met voorgloeien als je de deur open doet, daarom zitten er aan je schakelaar ook 2 draden ipv 1 , 1 is er voor je binnenverlichting aan te sturen en de andere stuurt je motorregelapp. aan.

Dus het zal er ook wel aan liggen hoe snel je de auto op contact zet.
Pim 328 --> Ex Multivan '02 TDI nu 190 pk en 410 Nm
Nu Passat cc 2.0 tdi 170pk Highline Full options
Gebruikersavatar
Roger B. (11)61
Berichten: 9154
Lid geworden op: 10 apr 2007, 10:01
Locatie: in der Hinterecke (Duitse achterhoek)

Re: Voorgloei tijd

Bericht door Roger B. (11)61 »

is dat bij de TDI dan WEL zo? dacht dat alleen de (T)D 1,9 dat had.................
Wat je ook doet, zorg altijd dat je de drie T's bij je hebt, dan kun je je altijd redden....
Tyraps, Tape en Telefoon
Gebruikersavatar
Duveltje-77
Berichten: 444
Lid geworden op: 06 nov 2008, 20:28
Locatie: Oostwold

Re: Voorgloei tijd

Bericht door Duveltje-77 »

pim een tdi doet dit toch niet

mvg ronald
Autocrossteam Oldambt T4 verlaagd vvt tuning met eps sound
Gebruikersavatar
Rotor
Berichten: 721
Lid geworden op: 12 jan 2007, 20:27
Locatie: Kampen

Re: Voorgloei tijd

Bericht door Rotor »

Ik heb ook twee draden aan de deur schakelaar, eentje voor de binnen verlichting, en eentje voor de zoemer als je de lichten nog aan hebt, en de mijne gloeit niet voor als je de deur opent, zal wel met het bouwjaar te maken hebben.
Gebruikersavatar
Roger B. (11)61
Berichten: 9154
Lid geworden op: 10 apr 2007, 10:01
Locatie: in der Hinterecke (Duitse achterhoek)

Re: Voorgloei tijd

Bericht door Roger B. (11)61 »

nee, is niet bouwjaar, maar motortype gerelateerd
Wat je ook doet, zorg altijd dat je de drie T's bij je hebt, dan kun je je altijd redden....
Tyraps, Tape en Telefoon
Gebruikersavatar
Duveltje-77
Berichten: 444
Lid geworden op: 06 nov 2008, 20:28
Locatie: Oostwold

Re: Voorgloei tijd

Bericht door Duveltje-77 »

effe in de elektrische schema gedoken

op de schema's die ik zie is het alleen de abl 1.9td motor die met het openen van de deur gloeit

mvg ronald
Autocrossteam Oldambt T4 verlaagd vvt tuning met eps sound
Gebruikersavatar
sgsdebruijn
Berichten: 4379
Lid geworden op: 22 okt 2008, 11:15
Locatie: in de Hoeksche Waard

Re: Voorgloei tijd

Bericht door sgsdebruijn »

bij mij voorgloeitijd 1 seconde ook na vervangen relais 103, slaat slecht aan door ik denk slechte kaarsen.
Hoop de kaarsen dit weekend te vervangen.
Nu motortempsensor eraf gehaald om langer te kunnen gloeien,
hangt wel lekker aan het gas nu omdat de computer denkt dat de motor koud is hierdoor ook extra roken.
VW T4 Multivan 2.5TDI+++
Gebruikersavatar
Roger B. (11)61
Berichten: 9154
Lid geworden op: 10 apr 2007, 10:01
Locatie: in der Hinterecke (Duitse achterhoek)

Re: Voorgloei tijd

Bericht door Roger B. (11)61 »

je had toch ook al dat ie slecht aan sloeg toen het niet zo koud was ? denk dat je dan meer in je inspuittijdstip of verstuivers moet zoeken.

bij temperaturen die duidelijk onder nul liggen ga je ook bij de TDI merken dat gloeien ook van belang is, maar dan nog red ie het zonder noemenswaardige problemen (1 a 2 seconden doorstarten is ie wel aan als ik nu meteen doorstart (en de mijne start niet echt lekker)
Wat je ook doet, zorg altijd dat je de drie T's bij je hebt, dan kun je je altijd redden....
Tyraps, Tape en Telefoon
Gebruikersavatar
sgsdebruijn
Berichten: 4379
Lid geworden op: 22 okt 2008, 11:15
Locatie: in de Hoeksche Waard

Re: Voorgloei tijd

Bericht door sgsdebruijn »

normaal geen probleem met starten, was wel maar had te maken met rubbertje en inderdaad slechte timing (was van de zomer).
Heel soms als het erg nat is en langer stil gestaan 2 a 3 seconden normaal starten en lopen.
VW T4 Multivan 2.5TDI+++
Gebruikersavatar
Roger B. (11)61
Berichten: 9154
Lid geworden op: 10 apr 2007, 10:01
Locatie: in der Hinterecke (Duitse achterhoek)

Re: Voorgloei tijd

Bericht door Roger B. (11)61 »

als ie alleen nu met die vrieskou minder goed start kun je inderdaad eens denken aan de gloeistiften. :toppie
Wat je ook doet, zorg altijd dat je de drie T's bij je hebt, dan kun je je altijd redden....
Tyraps, Tape en Telefoon
Plaats reactie