Welkom op het weetjewel forum, van en voor Volkswagen Transporter rijders.

Groetjes webmaster Henk-1

klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld

LED verlichting

vragen over de T4
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Ernst1124
Berichten: 128
Lid geworden op: 24 mei 2007, 09:09
Locatie: Buinen

LED verlichting

Bericht door Ernst1124 »

Heeft iemand al zijn achterlichten, knipperlichten of remlichten vervangen door led lampjes? Ik vroeg me af of je dan geen storingen krijgt zoals sommige auto's aangezien deze lampjes zoveel minder stroom vragen.
En als je dagrijverlichting aan de voorkant neemt, zoals bijv Ron63 heeft. Is het dan verplicht deze aan te sluiten zodat ze bijv niet tegelijk met dimverlichting branden? Ik heb geen idee wat hiervoor de regels zijn en de opties voor aansluiten.
Binnenin heb ik al veel led verlichting, dus leek me leuk om aan de buitenkant verder te gaan...

gr, Ernst :T44EVER
T6.1 Multivan 2020 199 pk 4-motion lwb
Transporter T4 Caravelle Business 1998 151 pk camper
Passat VR6 GLX 1995
AUDI TT 3.2 2008
Gebruikersavatar
Multivan Generation
Berichten: 33876
Lid geworden op: 14 jan 2007, 14:41
Locatie: Zeeland (Oost)
Contacteer:

Re: LED verlichting

Bericht door Multivan Generation »

ik heb led achterlichten,
en die bevallen ons prima!
Veel betere respons op het pedaal (ze branden sneller als gloeilampen),
en ook is de lichtopbrengst beter.

Wat ik van andere begrepen heb,
kun je inderdaad storingen krijgen,
omdat er te weinig weerstand in het lampen circuit zit,
als je het zo zou doen,
om de oude lampjes simpelweg te vervangen voor ledlampjes.
...have you ever noticed that some people never have the money to do it right, but can always find the money to do it twice?...
Gebruikersavatar
Roger B. (11)61
Berichten: 9154
Lid geworden op: 10 apr 2007, 10:01
Locatie: in der Hinterecke (Duitse achterhoek)

Re: LED verlichting

Bericht door Roger B. (11)61 »

Led verlichting in de achterlichten:

Als je LED-achterlicht units koopt zal er waarschijnlijk geen probleem zijn omdat dan in de unit gezorgd is dat de belasting op het electrishc systeem aangepast is en de gleoilampcontrolefunctie dus niet onterecht zegt dat er een lampje defect is.
Plaats je LEDjes ipv gewone lampjes, dan is de kans redelijk aanwezig dat je gloeilampcontrolesysteem dit ziet als een defect lampje en dat dus ook aangeeft (meen dat de T4 alleen de remlampjes controlleerd.

Of je daadwerkelijk merkt dat ledjes eerder oplichten als gewone gloeilampjes waag ik te betwijfelen, de vertraging in de gleoilampjes is ook al niet van dien aard dat je dit duidelijk opmerkt.

LED dagrijverlichting

Voor zover toegestaan (is nog niet helemaal duidelijk wat nu wel en niet mag geloof ik) zal het in elk geval zo zijn dat de dagrijverlichting niet mag branden in combinatie met enige andere verlichting, dus zodra het licht ingeschakeld wordt (ook stadslicht) moeten ze uit gaan (is dus gelijk mijn antipathie tegen de dagrijverlichting, want ik vind zichtbaarheid van achteren minstens net zo belangrijk, dus zou je stadslicht moeten branden (of je moet rode dagrijverlichting aan de achterkant monteren zelf rijd ik gewoon altijd met dimlicht, probleem opgelost....tot iemand besluit dat weer te gaan verbieden :muur )
Wat je ook doet, zorg altijd dat je de drie T's bij je hebt, dan kun je je altijd redden....
Tyraps, Tape en Telefoon
Gebruikersavatar
Ron---63---
Berichten: 3819
Lid geworden op: 13 jan 2007, 00:51
Locatie: IJmond

Re: LED verlichting

Bericht door Ron---63--- »

Hoi Ernst,

Leuk dat je mn daglampen gezien hebt. Die ik nu heb zijn feller dan de vorige leds maar officieel mag ik ze niet voeren. Zitten niet aangesloten op het dimlicht maar ik heb er gewoon een afstandsbediening bij, kan ze dus aanzetten wanneer ik wil :lach

Ervaring met leds in de achterlichten heb ik helaas nog niet voor je....

Groet Ron63
Bijlagen
Kopie van IMG_0004.jpg
Eerste T4 http://www.mijnalbum.nl/Album=Z4I3UVOV

Tweede T4 http://www.mijnalbum.nl/Album=OADFWHSA

Laatste T4 http://www.mijnalbum.nl/Album=HF6ONS4V
Sinds 1 mei 2013 onze 2e VW High UP met alle pakketten !! Eerste was 1 jaar oud :)
Gebruikersavatar
Dennis 449
Berichten: 2034
Lid geworden op: 14 jan 2007, 09:55
Locatie: Westfriesland (vezelf)

Re: LED verlichting

Bericht door Dennis 449 »

Hoi Ernst,

Deze gaan er binnenkort bij mijn bus in:
IMG_9324a.JPG
Bijlagen
IMG_9326b.JPG
Groeten
Dennis 449
Team West
Afbeelding
:wjw sinds september 2003
Klik hier voor meer over mijn Transporter
Enjoy yourself, it's later than you think
Gebruikersavatar
Ernst1124
Berichten: 128
Lid geworden op: 24 mei 2007, 09:09
Locatie: Buinen

Re: LED verlichting

Bericht door Ernst1124 »

Bedankt allemaal voor de reacties. Misschien inderdaad een beter idee om de hele achterlichtunits te vervangen voor de led-exemplaren. Zoals hierboven zien er ook erg goed uit!
En Ron bedankt voor je info. Vind het er erg gaaf uitzien. Had die nieuwste verlichting al gevonden op ebay, zal ik ook bestellen. Aansluiten dan idd maar via afstandbediening, of evt een extra schakelaar op het dashboard. Al is het een beetje krom dat ze helaas niet mogen branden met de achterverlichting.

Kan ik weer even knutselen. Al heeft hij inmiddels 500.000+ km blijft hij echt super!
T6.1 Multivan 2020 199 pk 4-motion lwb
Transporter T4 Caravelle Business 1998 151 pk camper
Passat VR6 GLX 1995
AUDI TT 3.2 2008
Gebruikersavatar
Multivan Generation
Berichten: 33876
Lid geworden op: 14 jan 2007, 14:41
Locatie: Zeeland (Oost)
Contacteer:

Re: LED verlichting

Bericht door Multivan Generation »

Die Dennis getoond heeft, die heb ik er nu zowat een half jaar inzitten en die bevallen me :toppie

Mocht je er interesse in hebben;
via eBay.de biedt iemand ze regelmatig aan en zelfs vanaf 1 euro! :yes

Andere informatie met ledjes in en om onze bus:

In de standlicht ringen van de angeleyes zitten ze, en die gaan flikkeren en dan kapot, door de hogere spanning.
Deze automotive Leds zijn ontwikkeld om te gebruiken bij 12 volt, de boardspanning ligt meestal hoger,
en na verloop van tijd dan ze dan kapot. Dan zul je iets anders moeten verzinnen om de spanning wat te reduceren, zodat de levensduur er op vooruit gaat.

Ik had er 2 bij de kentekenplaatverlichting, een deed het nog, de andere knipperde. Bij de APK hebben ze die er uit gehaald omdat de lichtkleur (hard wit, dus beetje blauwig) niet zou mogen. Daar zitten nu dus weer gloeilampjes in.

In de auto, daar ben ik met een projektje bezig, maar in de schuifdeurinstaptrede heb ik er al jaren eentje inzitten, en die doet ook prima dienst tijdens kamperen, en daarvan hebben we bijvoorbeeld licht in de bustent of onder de luifel..
...have you ever noticed that some people never have the money to do it right, but can always find the money to do it twice?...
Gebruikersavatar
Duveltje-77
Berichten: 444
Lid geworden op: 06 nov 2008, 20:28
Locatie: Oostwold

Re: LED verlichting

Bericht door Duveltje-77 »

je kunt ook een weerstand parallel over de remlicht zetten dan zal de storing weg blijven
echter er is ook een nadeel
het systeem herkent dan geen kapotte lampen meer

ik meende 4.7 kohm weerstand

mvg ronald
Autocrossteam Oldambt T4 verlaagd vvt tuning met eps sound
Gebruikersavatar
Rotor
Berichten: 721
Lid geworden op: 12 jan 2007, 20:27
Locatie: Kampen

Re: LED verlichting

Bericht door Rotor »

Het moet zijn een weerstand van 6,8 Ohm 50 watt.
Gebruikersavatar
Peter 887
Berichten: 2455
Lid geworden op: 12 jan 2007, 20:58
Locatie: Westfriesland Tel.nr. 0631671329

Re: LED verlichting

Bericht door Peter 887 »

Je kunt wel ees gelijk hebben, Rotor.
Je moet de belasting van je remlichten nabootsen denk ik
bij mij ging ook alles branden dat ik de led lampen had aangesloten.
En mijn cruisecontrol werkte ook niet meer.
Ik pak het dit voorjaar wel weer een keertje op
T4 2.8 VR6 LWB
Het leven is een feest,maar je moet zelf de slingers ophangen.

El groeto uit Sjikago
Gebruikersavatar
Rotor
Berichten: 721
Lid geworden op: 12 jan 2007, 20:27
Locatie: Kampen

Re: LED verlichting

Bericht door Rotor »

Hoi, het klopt het moet een belasting worden, dus zet de weerstand van de plus van de ledverlichting naar de min/ massa.
Groeten Ton.
Gebruikersavatar
Duveltje-77
Berichten: 444
Lid geworden op: 06 nov 2008, 20:28
Locatie: Oostwold

Re: LED verlichting

Bericht door Duveltje-77 »

ik zou wel voor een grotere gaan en waarom
1e de computer heeft dat niet nodig om dat te erkennen
2e de ledremlichten hebben zelf ook afname
3e heeft iemand al een knipperend spiraaltje gehad met 1 kapotte remlicht
4e denk eraan dat het weerstandje nog al wat stroom cq vermogen moet verwerken circa 2 amp

ik zou eerst de lampen monteren
dan met vagcom kijken of de computer balasting ziet het is zo dat er verschil in zit
weerstandje plaatsen kan altijd nog

dit haal ik van t4 wiki dld

Dieser Widerstand stellt nun die (vergleichsweise) niederohmige Verbindung nach Masse sicher, wobei die LED-Rückleuchte nicht beeinflusst wird. Die Größe des Widerstandes hängt von der internen Beschaltung des MSG und der definierten Schaltschwelle ab, die (mir) nicht bekannt sind. Der Widerstand muss daher durch Versuch ermittelt werden. Dabei bietet es sich an, mit Werten deutlich über 1 Kiloohm zu beginnen und den Widerstandswert bei weiteren Versuchen zu reduzieren. Bei Werten deutlich unter 500 Ohm ist auf die Strombelastbarkeit des Widerstandes zu achten. In.pro empfiehlt z.B. einen 4,7 KOhm-Widerstand.

doe er je voordeel mee
mvg ronald
Autocrossteam Oldambt T4 verlaagd vvt tuning met eps sound
Gebruikersavatar
Wim T4 935
Berichten: 1873
Lid geworden op: 04 feb 2007, 19:58
Locatie: Randstad

Re: LED verlichting

Bericht door Wim T4 935 »

Ik wil toch even wijzen op dit eerdere topic: viewtopic.php?f=2&t=11564&p=61467#p61371" onclick="window.open(this.href);return false;

Doe er je voordeel mee zou ik zeggen
:T44EVER

Groeten van Wim

:driveT4
Plaats reactie