Welkom op het weetjewel forum, van en voor Volkswagen Transporter rijders.

Groetjes webmaster Henk-1

klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld

Temparatuur

vragen over de T5
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Tino
Berichten: 35
Lid geworden op: 31 dec 2008, 13:50
Locatie: Monnickendam

Temparatuur

Bericht door Tino »

Hallo iedereen allemaal nog de beste wensen.

Ik heb het volgende probleem de temparatuur van de temparatuurmeter loopt helemaal terug als ik stationair draai en de kachel aanjager aan heb die ook kouder word. als ik weg rij zet ik de kachel helemaal open en de aanjager aan de auto komt op temparatuur 90 graden al duurt het wel langer maar dat kan door de kou komen ik heb een kombi 1.9 105pk AXB met 2de kachel helemaal achter in (korte wielbasis). ik heb de kachelthermostaat en 2 temparatuurvoelers 06A 919 501 in de slang en radiateurvervangen en ik heb een maand geleden de hele distributie gedaan met waterpomp en spanrol en omlooprol maar ik weet niet meer of deze problemen nadat ik dit had gedaan zijn begonnen.
Wie herkend dit probleem mvg Tino
koos 890
Berichten: 2293
Lid geworden op: 06 feb 2007, 23:19
Locatie: heerhugowaard

Re: Temparatuur

Bericht door koos 890 »

Tino , ik zou eens naar de waterpomp kijken . Volgens mij brengt deze niet genoeg op ????? Imitatie pomp ?????
Werken is voor mensen die niet kunnen vissen.
Gebruikersavatar
Tino
Berichten: 35
Lid geworden op: 31 dec 2008, 13:50
Locatie: Monnickendam

Re: Temparatuur

Bericht door Tino »

Het is een SKF pomp nummer VKPC 81418 ik heb het nagekeken maar het is het goede nummer en SKF is geen slecht merk?, maar de vorge waterpomp was van vw en het is dat ik bij 80.000 de distributie doe i.p.v. 90.000 maar die had ook veel speling toen.
johnny van de voorde
Berichten: 394
Lid geworden op: 09 okt 2007, 19:39

Re: Temparatuur

Bericht door johnny van de voorde »

tuurlijk herkennen we dit probleem.

tdi motor geeft weinig warmte af die nodig is voor de verwarming. Bij deze temperatuur , stationair draaien, koel je via de verwarming (is eigenlijk een kleine radiator waar je lucht doorblaast) de koelvloeistof af waardoor de temperatuur zakt.

Zou eigenlijk best bij het topic koud kouder koudst kunnen staan.

:toppie John.
Danny
Berichten: 465
Lid geworden op: 21 jan 2007, 19:11
Locatie: Tussen Turnhout en Antwerpen

Re: Temparatuur

Bericht door Danny »

als ik weg rij zet ik de kachel helemaal open en de aanjager aan de auto komt op temparatuur 90 graden al duurt het wel langer maar dat kan door de kou komen
met de 2.5 neem ik zelfs geen verwarming af voor 't blok echt op bedrijfstemperatuur is anders duurt het een eeuwigheid eer je blok warm is. zet je de verwarming vol en de aanjager op 2 dan daalt de temp zelfs naar 80°C.

Ik mag dan zeker niet aan Eco driving doen anders komt ie nooit op z'n 90°C .

leve de stoelverwarming :nuts
vaniac
Berichten: 1202
Lid geworden op: 13 jan 2007, 20:33

Re: Temparatuur

Bericht door vaniac »

Als je een "thermotop c" kachel aan boord hebt (zie sticker op de bestuurdersdeur) kan deze door een storing geblokkeerd zijn. De dealer kan dit via de diagnosecomputer controleren en de besturing van de kachel resetten.
johnny van de voorde
Berichten: 394
Lid geworden op: 09 okt 2007, 19:39

Re: Temparatuur

Bericht door johnny van de voorde »

Ja Danny,

Jij zit samen met mij op de zelfde golflengte. Wij verstaan elkaar. Kloteverwarming ! Voor de rest een goeie bus.

John.
Kobus
Berichten: 357
Lid geworden op: 15 jan 2007, 08:47

Re: Temparatuur

Bericht door Kobus »

Nooooit meer een T5 zoooonder extra koelvloeistofverwarming nemen!!!! Het kost zo'n € 300 ex maar je kunt echt niet zonder! Binnen 2 km komt er al echt warme lucht uit en na 4 km moeten de ramen al open....
Vind het overigens serieus vreemd dat er in zo'n auto af fabriek geen fatsoenlijke verwarming zit. Hoog tijd dat de wet hierop eens wordt aangepast.
stop the rat race
johnny van de voorde
Berichten: 394
Lid geworden op: 09 okt 2007, 19:39

Re: Temparatuur

Bericht door johnny van de voorde »

Ja Kobus,

Dat doet men uit "kostenbesparing".

Sommige landen hebben hem dan weer wél als standaard (Scandinavie).
Weer andere landen hebben bvb geen ESP als standaard maar enkel ASR.
In Belgie (en ik vermoed ook in nederland) kan je bvb de ESP weglaten als optie. Zo word de bus dan weer goedkoper.

Zo heeft men al een transporter voor een goeie 14.000 Euro (in Belgie). Wat je dan allemaal NIET hebt ? Maar je hebt dan wel een kwalitatief goeie bus.

John
Danny
Berichten: 465
Lid geworden op: 21 jan 2007, 19:11
Locatie: Tussen Turnhout en Antwerpen

Re: Temparatuur

Bericht door Danny »

't Ging hem bij mij zelfs niet over de prijs, er zitten aardig wat opties op m'n T5 en die kachel kon er best nog wel vanaf :lach .
Alleen die "koelvloeistofvoorverwarmer" daar zag de verkoper voor België 't nut niet van in... Ik heb er nu een slordige 2200€ voor neergeteld in Roosendaal en dat had beslist goedkoper kunnen zijn als 't fabriek af was...

Bij een collega zit het niet op zijn Touran terwijl een andere 't wel heeft en die heeft het zelfs niet besteld... nog beter was de gloeikaars niet stuk gegaan en dat ding niet als een stoomtrein beginnen roken onder zijn auto dan had ie 't nooit geweten.

Iemand er een verklaring voor waarom op de ene wel en de andere niet??
Kobus
Berichten: 357
Lid geworden op: 15 jan 2007, 08:47

Re: Temparatuur

Bericht door Kobus »

Een vriend van mij bestelde tegelijkertijd 2 exact dezelfde Tourans bij één dealer; bij aflevering bleken er her en der nogal wat verschillen te zitten. De verkoper begreep er niets van (joh...) en na enig onderzoek kwam naar voren dat geen van beide auto's voor de Nederlandse markt waren bedoeld. De ene was voor Duitsland, de andere voor Frankrijk. De dealer bleek ze zelf geimporteerd te hebben.
stop the rat race
Plaats reactie