Welkom op het weetjewel forum, van en voor Volkswagen Transporter rijders.

Groetjes webmaster Henk-1

klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld

airbagstuur andere modellen VW

vragen over de T4
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Roger B. (11)61
Berichten: 9154
Lid geworden op: 10 apr 2007, 10:01
Locatie: in der Hinterecke (Duitse achterhoek)

airbagstuur andere modellen VW

Bericht door Roger B. (11)61 »

Zoekend op ebay voor een modern-look stuur viel me een aantal dingen op....

-er bestaan multi-function stuurwielen voor passat en sharan, alleen lijkt het er op dat de airbag bij zo'n stuur anders is
Wie weet of een "normale" golf/passat/t4 airbag ook op zo'n stuur past (en of dat in een 96er T4 past)
-wie kan me vertellen of elke knop zijn eigen kabel naar buiten heeft (of dat het IN het stuur al CAN-bus is)

passen Golf 4, Passat 3B enz sturen (looks ala T4 laatste versie) ook in een T4 uit 96 (en ook de airbag werkend zonder storingen) of moet daar veel voor aangepast worden?
Wat je ook doet, zorg altijd dat je de drie T's bij je hebt, dan kun je je altijd redden....
Tyraps, Tape en Telefoon
Gebruikersavatar
Multivan Generation
Berichten: 33875
Lid geworden op: 14 jan 2007, 14:41
Locatie: Zeeland (Oost)
Contacteer:

Re: airbagstuur andere modellen VW

Bericht door Multivan Generation »

is inderdaad een andere airbag,
en dat is nu net de moeilijkheid,
die worden veel minder aangeboden.

Vorige week ging er ook nog een relais etc aangeboden.
Er is een speciaal kabelboompje voor,
maar of elke knop zijn eigen draadje heeft,
dat weet ik niet..
...have you ever noticed that some people never have the money to do it right, but can always find the money to do it twice?...
Sven_Stoffelen
Berichten: 298
Lid geworden op: 10 apr 2008, 16:18
Locatie: ittervoort

Re: airbagstuur andere modellen VW

Bericht door Sven_Stoffelen »

ik zou de airbag dan niet gebruiken omdat de manier van uitklappen wel eens heel verschillend kan zijn. Dus dan zou het misschien eerder een gevaar voor je zijn dan dat het je veiligheid biedt. De positie van het stuur in een t4 is ook heel anders dan in bv. een golf.

gr sven
Gebruikersavatar
Roger B. (11)61
Berichten: 9154
Lid geworden op: 10 apr 2007, 10:01
Locatie: in der Hinterecke (Duitse achterhoek)

Re: airbagstuur andere modellen VW

Bericht door Roger B. (11)61 »

zou je de partnummers moeten vergelijken... geen idee of er zo veel verschil in zo'n airbag zit....

dan zou je nooit een gebruikte airbag kunnen kopen, want als de verkoper weet (denkt) dat ie in meerdere auto's past wordt ie voor al die auto's aangeboden (passat, golf, bora, t4)
Wat je ook doet, zorg altijd dat je de drie T's bij je hebt, dan kun je je altijd redden....
Tyraps, Tape en Telefoon
Gebruikersavatar
Christoffel
Berichten: 422
Lid geworden op: 07 mei 2007, 20:47
Locatie: Barneveld

Re: airbagstuur andere modellen VW

Bericht door Christoffel »

Hoi Roger,

Het airbagdeel, cq binnen gedeelte van het stuur is inderdaad gelijk aan die van een passat, sharan of golf, echter het stuur zelf is anders.

De dikte van je stuurpen is nl niet hetzelfde, waardoor het stuur niet past. Stuurpen transporter is nl dikker.

Chris
Afbeelding
Gebruikersavatar
Roger B. (11)61
Berichten: 9154
Lid geworden op: 10 apr 2007, 10:01
Locatie: in der Hinterecke (Duitse achterhoek)

Re: airbagstuur andere modellen VW

Bericht door Roger B. (11)61 »

da's dan mooi klote... net een lederen stuur van een passat gekocht
Wat je ook doet, zorg altijd dat je de drie T's bij je hebt, dan kun je je altijd redden....
Tyraps, Tape en Telefoon
Gebruikersavatar
Roger B. (11)61
Berichten: 9154
Lid geworden op: 10 apr 2007, 10:01
Locatie: in der Hinterecke (Duitse achterhoek)

Re: airbagstuur andere modellen VW

Bericht door Roger B. (11)61 »

Christoffel schreef:, echter het stuur zelf is anders.
De dikte van je stuurpen is nl niet hetzelfde, waardoor het stuur niet past. Stuurpen transporter is nl dikker.
Chris
Niet helemaal, de stuurpen van de T4 is DUNNER dan die van een Golf 4 of Passat.

de oplossing ben ik aan het figulieren zie viewtopic.php?f=2&t=25177" onclick="window.open(this.href);return false;
Wat je ook doet, zorg altijd dat je de drie T's bij je hebt, dan kun je je altijd redden....
Tyraps, Tape en Telefoon
Gebruikersavatar
Harry62
Berichten: 1109
Lid geworden op: 14 jul 2008, 19:23
Locatie: Heino
Contacteer:

Re: airbagstuur andere modellen VW

Bericht door Harry62 »

Volgens mij vanaf 1998 zijn de stuurpennen dikker.

Ben ook best benieuwd hoe het nu zit.
Ik wil ook graag stuurbediening en ben al aan het rondkijken op Ebay.
Het signaal vanuit het stuur zal wel canbus gestuurd zijn, maar er zijn dus van allerlei adapters die dat signaal omvormen naar 'radiotaal'.

http://shop.ebay.nl/i.html?_nkw=lenkrad ... &_osacat=0" onclick="window.open(this.href);return false;

Heeft iemand hier ervaring mee of weet iemand hoe dit precies in elkaar zit?
Some say..... he drives a dark red T4. Some say.... he is related to Harry62. All we know.... that he is called The Stig
Gebruikersavatar
Roger B. (11)61
Berichten: 9154
Lid geworden op: 10 apr 2007, 10:01
Locatie: in der Hinterecke (Duitse achterhoek)

Re: airbagstuur andere modellen VW

Bericht door Roger B. (11)61 »

nee, stuur uit Peter (Multivan Generation) zijn auto past zondermeer in mijn T4 ook op de spiraalcassette, dus T4 stuur uit jongere jaren past op oudere (mijne is van 96, die van Peter van 2003 meen ik)

Ik vermoed dat je zo'n passat/golf/sharan stuur met links en rechts van de airbag knopjes bedoelt?
Die zijn redelijk goedkoop gebruikt te koop, helaas moet daar een ander model airbag in die ik nog niet tweedehands ben tegen gekomen (heb er ook naar gekeken voordat ik dat nagelnieuwe lederen stuur tegen kwam)
Volgens mij is in het stuur geen electronica aanwezig, dus zou dat betekenen dat dat canbusgebeuren uit het motormanagement komt en dat er dus een aantal extra draden uit het stuur komen en er een meerpolige spiraalcassette nodig is.
Dat moet een vW dealer (of iemand met etos/etka) kunnen opzoeken
Wat je ook doet, zorg altijd dat je de drie T's bij je hebt, dan kun je je altijd redden....
Tyraps, Tape en Telefoon
Gebruikersavatar
Roger B. (11)61
Berichten: 9154
Lid geworden op: 10 apr 2007, 10:01
Locatie: in der Hinterecke (Duitse achterhoek)

Re: airbagstuur andere modellen VW

Bericht door Roger B. (11)61 »

Ik heb de boel er weer uit gehaald en peters oude stuur erin gezet (zoek wel voor een lederen T4 stuur)....

Wat zijn de problemen?
- steekasprofiel en konus zijn kleiner bij T4 dan bij golf4/passat --> is op te lossen met adapterbus, moet je een stuk van af zagen anders kan die er niet op bij de T4, verder geen probleem. Nadeel is mede oorzaak van het mislukken van deze aktie: stuur komt cm verder van het dashboard te zitten.
-Spiraalcassettes T4 en Golf4/passat verschillen en passen niet op elkaars stuur, bij de T4 zit de cassette vast aan het stuur (3 boutjes) bij golf4/passat zit is aan de stuurkolomgeklikt. Daarnaast zit de nok voor terugkomen knipperlichthendel bij de T4 rechts en bij de Golf/passat links. Stekker spriaalcassette is anders aan autozijde (bij stuur ook, maar dat wissel je mee)
oplossing: golf spiraalcassette nemen, centrale ring met nok voor knipperlicht eruit wippen, waar wat aanpassingen maken en 180 graden verdraaid terug lijmen. De cm extra ruimte kun je oplossen met de helft van de T4 spiraalcassette, die lijm je aan de golf-cassette. Je moet dan de stuurkolomkap nog aanpassen zodat het gat waar de stekker van de spiraalcassette komt wat groter is.
Dan dat kabelje uit het stuur aan je kabelboom solderen voor claxxon en airbag en dan zou het moeten werken.

3 problemen uiteindelijk

lelijke overgang tussen stuur en stuurkolomkap (ziet de spiraalcassette zitten)
ik hoorde bij draaien een geluidje (klikje)
airbag bleef storing aangeven na reset (kan dat ik de cassette gemold heb, kan ook zijn dat ik een defecte gebruikt gekocht heb)

Had er toen geen zin meer in en heb de boel eraf geschroefd, extra kabeltje van de kabelboom geknipt, bus van de stuuras getrokken (had nog zelfbouw trekker van toen ik een golf 3 had met contactslotprobleem) en het stuur uit Peters auto erop gezet met nieuwe (tweedehands) spiraalcassette en die airbag die in het lederen gemoeten had.... bijna zelfde resultaat en ga zoeken naar T4 lederstuur.....

dus als iemand nog een adapterbus zoekt die al afgezaagd is, een omgebouwde siraalcassette (met storing, als voorbeeld bruikbaar) en dat stekkertje voor op de cassette met 4 draadjes eraan......zijn tegen verzendkosten te geef.


verder originele 1996 stuur met airbag en nieuw golf 4 lederstuur gaan in de verkoop op ebay van de week
Wat je ook doet, zorg altijd dat je de drie T's bij je hebt, dan kun je je altijd redden....
Tyraps, Tape en Telefoon
Plaats reactie