Welkom op het weetjewel forum, van en voor Volkswagen Transporter rijders.

Groetjes webmaster Henk-1

klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld

veel besproken

vragen over de T5
daanser
Berichten: 113
Lid geworden op: 09 feb 2008, 16:48

veel besproken

Bericht door daanser »

Dag wjwers

Vandaag is mijn bus bij de dealer in sneek geweest voor een veel besproken probleem, namelijk de waardeloze verwarming in de t5.
Zij hadden de gedachte dat het zou liggen aan de thermostaat dat de bus bij temperaturen onder nul niet warm wil worden en dus ook geen warmte af geeft aan het interieur. Dus alles gecontroleerd en wat blijkt, de bus is technisch 100%. Nu heb ik vernomen dat er in de koudere landen (lees scandinavie) een warmtewisselaar word gemonteerd af fabriek. Dit schijnt in nederland een optie te wezen. Een optie waar mij tijdens het samenstellen van de bus niet op is gewezen door de toenmalige vw dealer in Bolsward.

Feit is dat de nederlandse bussen meins inziens met een inferieure kachel worden afgeleverd. Ik ben dus ook van plan om PON hier op aan te schrijven. Zijn er mensen die dit al eerder hebben geprobeerd? Zo ja, wat was het resultaat?

Ik hoop mij gesterkt te kunnen voelen in mijn beslissing door jullie reakties.

Vr. gr. Mark

PS de dealer in sneek heeft mij uitermate vriendelijk behandeld.
PS2 het betreft een t5, 2008 130 pk 60's edition
johnny van de voorde
Berichten: 394
Lid geworden op: 09 okt 2007, 19:39

Re: veel besproken

Bericht door johnny van de voorde »

Beste Marc,

Ik voel met je mee. Daarom had ik eerder het topic "koud-kouder-koudst" opgestart. Dat velen onder ons dezelfde mening zijn toegedaan is wel duidelijk. Wat de dealer betreft : het niet voorstellen van deze optie die eigenlijk een must is, schrijf ik toe aan de onwetendheid van de verkoper. (die daar niet altijd schuldig aan is vermits minder technisch opgeleid).
Wat betreft het schrijven aan Pon : Dit vind ik een goed idee, tenslotte wat kan je ermee verliezen ?

Dat dit nieuw topic werdt opgestart door jou versterkt enkel mijn bevindingen.

Succes,

John uit Belgie.
quercusgarden
Berichten: 217
Lid geworden op: 14 jan 2007, 14:37
Contacteer:

Re: veel besproken

Bericht door quercusgarden »

Het is inderdaad ondermaats deze kachel.
Er staat geheel onderaan T5 Tips en trucs en optimale afstelling voor de snelst mogelijke manier om je bus enigszins op temperatuur te brengen, maar het blijft behelpen.
Slordig van de verkoper om de optie te vergeten, misschien achteraf een standkachel inbouwen wat echter behoorlijk duur wordt.
Als de warmtewisselaar er al in had gezeten was een uitbreiding naar een standkachel aanzienlijk minder kostbaar.
Succes met je aktie richting Pon.
Misschien collectief met grote korting deze warmtewisselaar laten inbouwen?
Danny
Berichten: 465
Lid geworden op: 21 jan 2007, 19:11
Locatie: Tussen Turnhout en Antwerpen

Re: veel besproken

Bericht door Danny »

Tja die verwarming is maar een speelgoed ding... maar goed gedane zaken nemen geen keer en ondertussen heb ik een Webasto laten inbouwen teneinde de motor sneller warm te krijgen na een koude start en dan ook sneller m'n interieur te kunnen verwarmen. Eens ie de 90° haalt dan krijg ik het best wel warm maar je moet geduld hebben.
Zij hadden de gedachte dat het zou liggen aan de thermostaat dat de bus bij temperaturen onder nul niet warm wil worden en dus ook geen warmte af geeft aan het interieur. Dus alles gecontroleerd en wat blijkt, de bus is technisch 100%
De thermostaat kijken ze zo maar niet op één twee drie na want die vervangen en testen neemt toch algauw zo'n 2 uur in beslag, hij zit nogal vervelend bij een 2.5.

Straks haal ik m'n T5 weer op na een onderhoudsbeurt en de radiator zal voortaan afgedekt worden met een stukje karton, back "to the seventies". :muur

Als dat goed z'n werk doet ga ik een soort rolgordijn maken voor de radiator zoals vroeger bij Scania of Daf.

Ondertussen rijd ik Crafter en 't is een 109 pk, beetje Kort gegeared en ondermaats voor deze verhoogde en verlengde uitvoering maar goed de verwarming is op z'n minst te pruimen :lach een temperatuurmeter ontbreekt ook in deze ketel, begrijpe wie begrijpe kan... toch een niet onbelangrijk item of ben ik een oude lul die zich te druk maakt over bedrijfstemperatuur en thermische spanningen....


:bonk
quercusgarden
Berichten: 217
Lid geworden op: 14 jan 2007, 14:37
Contacteer:

Re: veel besproken

Bericht door quercusgarden »

Hoi Danny,
Waar heb jij die webasto in laten bouwen.
Danny
Berichten: 465
Lid geworden op: 21 jan 2007, 19:11
Locatie: Tussen Turnhout en Antwerpen

Re: veel besproken

Bericht door Danny »

Roosendaal

Erg vriendelijke kerel (voor een Nederlander :bifun ) correcte afhandeling.

:toppie
Kobus
Berichten: 357
Lid geworden op: 15 jan 2007, 08:47

Re: veel besproken

Bericht door Kobus »

Even googelen op webasto of misschien even bij www. standkachels.com kijken?
stop the rat race
pieters
Berichten: 290
Lid geworden op: 12 jun 2008, 19:26

Re: veel besproken

Bericht door pieters »

Hallo Wjwellers,

Ehmm ik wil jullie er graag even op wijzen dat er met de kachel eigenlijk niet veel mis is in de meeste gevallen.

Alleen en dat is het probleem je moet er wel warm water in doen voordat ie het doet.
Nu wil het wel het geval bij de moderne diesels dat deze door hun rendement slecht op temperatuur komen.
Bij een flinke winterkou zoals nu kan het blok inclusief de olie wel eens aardig onder het vriespunt komen. Als je dan grofweg zou uitrekenen hoeveel energie hier voor nodig is voordat het koel water, aluminium van je blok en wat gietijzer, en 8 liter olie, een klein beetje op temperatuur is voor dat het water warm genoeg is voor je kachel om daar wat warme lucht te produceren dan snap ik het probleem wel.

Nu ben ik wel in het gelukkige bezit van een koelvloeistof voorverwarmer omdat ik de bui al zag hangen. Het vermogen van deze kachel in vollast ik geloof ik zelfs 5kw.

En eh wees toch een klein beetje voorzichtig met het helemaal afplakken van je grill.
Zeker in de begin fase bij een koude start zal het echt niet helpen je kachel sneller warm te krijgen.
Op de snelweg kan het zomaar gebeuren dat ondanks een stevige vrieskou je temp toch te hoog oploopt

Veel succes allemaal.
Gebruikersavatar
theo
Berichten: 511
Lid geworden op: 13 jan 2007, 17:45
Locatie: almere
Contacteer:

Re: veel besproken

Bericht door theo »

wat een gezeur om een beetje kou in de bus, buiten is het koud dus trek een winterjas aan en doe deze pas uit als ik een warme ruimte in ga (en dat is de bus nog niet)
zie onze site voor een mooi hekwerk sier-hekwerken!
Danny
Berichten: 465
Lid geworden op: 21 jan 2007, 19:11
Locatie: Tussen Turnhout en Antwerpen

Re: veel besproken

Bericht door Danny »

Hallo Wjwellers,

Ehmm ik wil jullie er graag even op wijzen dat er met de kachel eigenlijk niet veel mis is in de meeste gevallen.

Alleen en dat is het probleem je moet er wel warm water in doen voordat ie het doet.
Nu wil het wel het geval bij de moderne diesels dat deze door hun rendement slecht op temperatuur komen.
Bij een flinke winterkou zoals nu kan het blok inclusief de olie wel eens aardig onder het vriespunt komen. Als je dan grofweg zou uitrekenen hoeveel energie hier voor nodig is voordat het koel water, aluminium van je blok en wat gietijzer, en 8 liter olie, een klein beetje op temperatuur is voor dat het water warm genoeg is voor je kachel om daar wat warme lucht te produceren dan snap ik het probleem wel.

Nu ben ik wel in het gelukkige bezit van een koelvloeistof voorverwarmer omdat ik de bui al zag hangen. Het vermogen van deze kachel in vollast ik geloof ik zelfs 5kw.

En eh wees toch een klein beetje voorzichtig met het helemaal afplakken van je grill.
Zeker in de begin fase bij een koude start zal het echt niet helpen je kachel sneller warm te krijgen.
Op de snelweg kan het zomaar gebeuren dat ondanks een stevige vrieskou je temp toch te hoog oploopt

Veel succes allemaal
.

De touareg heeft ook de 2.5 en die heeft dat probleem niet en bovenal moet die een grotere binnenruimte opwarmen en dan mijn kleine cabine en dat gaat allemaal als vanzelf...slecht berekent ivm koeling en afgifte verwarming, ik mag er niet aan denken moest ik geen tussenschot hebben :ie
de radiator afdekken is geen probleem zo heet zal dat ding nooit worden in de winter...
wat een gezeur om een beetje kou in de bus, buiten is het koud dus trek een winterjas aan en doe deze pas uit als ik een warme ruimte in ga (en dat is de bus nog niet)
die bus is pokkeduur dan mag de verwarming wel naar behoren werken vind ik, anders moeten ze er maar een optie van maken voor die mensen die niet met een dikke jas willen rondrijden :toppie
Gebruikersavatar
Henk250
Berichten: 2042
Lid geworden op: 28 mei 2007, 17:35
Locatie: Midden Brabant

Re: veel besproken

Bericht door Henk250 »

Ik lees met verbazing hier al die klachten,en moet zeggen dat mijn kachel redelijk snel warmte afgeeft.
130pk 5 cilinder automaat,airco,start hem s,morgens,en na ca 1 km geeft hij al warme lucht.
Niet heet,maar warm,wat je net genoeg geeft om het aangenaam te maken.
Met dit weer komt hij ook moeilijker op temperatuur natuurlijk,waarbij ik GEEN voorverwarmer heb,en de bus in een onverwarmde garage staat.
Ik heb geen tussenschot (LWB),en vraag me af of er mogelijk een grotere kachel in zit .

:driveT5
Je begint met een pc....en eindigt met Mac.
daanser
Berichten: 113
Lid geworden op: 09 feb 2008, 16:48

Re: veel besproken

Bericht door daanser »

Dag wjw'ers

Ben druk doende informatie te verzamelen voor een brief aan PON. Ik wil daar natuurlijk niet de indruk wekken dat ik een zeurpiet ben. Ik begin te geloven dat het lastig warm worden zich vooral voordoet bij bussen van voor 2008. Zeker weten doe ik dit niet maar ik ben wel benieuwd naar de bouwjaren van de bussen met verwarmingsproblemen. Ik wil nog wel graag benadrukken dat ik hier geen persoonlijke hetze aan het voeren ben tegen PON of VW. Ik wil gewoon proberen om in alle redelijkheid een oplossing te vinden voor mijn klachten.

Ik wil wel graag iedereen bedanken die al op dit topic heeft gereageerd. Dit doet mij wel inzien dat het van mijn kant niet alleen maar mugge(n)zifterij is.

Word vervolgd

Groet Mark

PS mijn bus is van maart 2008
Fred loodrecht
Berichten: 457
Lid geworden op: 12 jan 2007, 20:38
Locatie: Purmerend
Contacteer:

Re: veel besproken

Bericht door Fred loodrecht »

Ik verbaas me er ook iedere keer over, ik heb geen voorverwarmer, auto staat altijd buiten, ik zet de airco aan en de recirculatie op de hoogste stand en op het warmst. ook binnen 1 km aangename lucht.
als de moter op temp is airco en circulatie uit.
Als ik dit aan laat staan zweet ik peentjes.


130 pk tdi
Fred
paddy
Berichten: 26
Lid geworden op: 12 jun 2008, 22:58

Re: veel besproken

Bericht door paddy »

hoi weetjewellers,,

Ik heb een t5 bouwjaar dec 2009 130 pk automaat
maar ook ik krijg het maar niet warm in de auto,
blijf maar switchen met de knoppen maar voor hij warmte geeft ben ik echt ruim 15 kilometer verder
en onder de knieen is het al helemaal niet warm te krijgen :muur ,, paard en wagen geeft nog meer warmte, :bifun
snap dan ook mijn voorganger niet hoe hij het binnen 1 kilometer wel warm heeft in zijn :driveT5
Gelukkig heb ik wel stoel verwarming en die draait dan ook volop om me zitvlees nog enigsinds op temp te houden,

greets paddy :zwaai :zwaai
Fred loodrecht
Berichten: 457
Lid geworden op: 12 jan 2007, 20:38
Locatie: Purmerend
Contacteer:

Re: veel besproken

Bericht door Fred loodrecht »

hoi paddy,

Ik heb het niet warm binnen 1 km maar het begint wel aangenaam te worden, 15 km doe ik er zeker niet over.
Heb je de airco aan? op de warmste stand draaien en recirculatie.
ik heb wel een dc en ik ben iemand die het niet snel koud heeft, misschien speelt dat ook mee? we zijn allemaal verschillend tenslotte...



Groeten,
Fred
Plaats reactie