Welkom op het weetjewel forum, van en voor Volkswagen Transporter rijders.

Groetjes webmaster Henk-1

klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld

oliedruklampje

vragen over de T4
broever
Berichten: 12
Lid geworden op: 01 mar 2009, 15:29

oliedruklampje

Bericht door broever »

Eerst voor een ieder de beste wensen alla 2010.

Het volgende en hoop dat iemand me opweg kan helpen.Al meerdere reacties gelezen aangaande dit onderwerp,maar toch.

Mijn t4 2003 65kw heeft een oliedruksignaal probleem. Voor ik uitleg hoe,eerst wat er allemaal al gedaan is.

Oliedruk is gemeten en is OK. Zowel hoge als de lage.
De bekabeling van de sensors lage en hoge zijn gecontroleerd op breuken.
De bekabeling vanaf de dynamo is ook OK.
de bekabeling van de sensor onderin de carter (temp en niveau) is OK.

Dit omdat hier vaak problemen mee zijn ivm slijtage.
De oliedruksensor (hoge) is preventief vernieuwd.

Nu de volgende storing: Olie lampje (rood)gaat knipperen samen met 3x een piep signaal wanneer ik het contact aanzet zonder de motor te starten na ongeveer een sec of 10.
Wanneer ik de motor strart nadat ik wacht dat de voorgloeiing indicatie uitgaat dan kan ik rijden totdat de toeren naar ongeveer 1800 rtm gaat dan 3x piep signaal en het lampje (rood) knipperd.

Kan het de printplaat zijn in de cockpit? Wellicht interssant om te vermelden dat ikook een remindicatie heb branden terwijl alle blokken zijn vernieuwd en ook een airbag lampje brand.Het laatste wordt door de vagcom aangeduid met een probleem in de ring van het stuurhuis.

Ik hoop dat iemand me de goede weg op kan sturen.Ondanks dat ik blij ben dat de oliedruk OK heb ik toch een raar gevoel hierover. Zeker als je bedenk dat ik as zaterdag naar Oosterijk moet rijden.
Mijn dank is alvast groot.


gr, Robert
Gebruikersavatar
Multivan Generation
Berichten: 33712
Lid geworden op: 14 jan 2007, 14:41
Locatie: Zeeland (Oost)
Contacteer:

Re: oliedruklampje

Bericht door Multivan Generation »

Ik denk dat het de sensor in het oliecarter is, die een probleem geeft.
En ik dacht dat dit een gecombineerde sensor was.
Temperatuursensor + Oliedruk.
Als je de sensor zou vervangen, denk ik dat je een eind op orde bent..

Een paar maanden geleden had iemand anders dat ook, terwijl ik er toevallig even langskwam.
Ik had mijn laptop mee, en heb de bus toen uitgelezen.
Ik wilde de storing verwijderen maar de software liet dat niet toe :nuts
Terwijl de sensor onderin het carter reeds verwisseld was door een nieuwe..
Nadat de bus netjes op bedrijfstemperatuur gekomen was, is de storing weggegaan;
zo heb ik naderhand begrepen..

Misschien kun je je voordeel hier mee doen?
...have you ever noticed that some people never have the money to do it right, but can always find the money to do it twice?...
Gebruikersavatar
René
Berichten: 5267
Lid geworden op: 13 jan 2007, 21:18
Locatie: Obdam, gechipte 151PK VCDS en vagdash 2.5. Tel: 0637199013.

Re: oliedruklampje

Bericht door René »

heb je verder geen storingen in de motorcomputer staan? Lijkt me dat Vagcom toch nog wel\iets aan moet geven.

Verder even een vraag: Zit de originele tellerunit in de auto? kan namelijk dat de verkeerde tellerunit geplaatst is die voor de storing zorgt.
Doet je toeren teller het al die tijd?
Airbag storing komt vaker voor, sleepring vervangen, dan is die weg
Remslijtage indicator zal wel draadbreuk zijn. Bruggen of oorzaak wegnemen.
(bruggen kan met vagcom)

Rene
broever
Berichten: 12
Lid geworden op: 01 mar 2009, 15:29

Re: oliedruklampje

Bericht door broever »

Hoi ben ik weer, de reactie (eerste) ben ik gaan rijden totdat de bedrijfstemp bereikt was. GEEN oplossing, blijft het zelfde. Dus sensor onderin het carter sluit ik uit. Antwoord op de 2e reactie, jawel alles uitgelezen, geen foutmeldingen aangaande oliedruk.Ook is alles orgineel, namelijk eigelijk nooit iets vervangen buiten de distributie en de remmen. Wel de oliedruksensor(hoge) zoals ik in eerste instantie heb aangegeven. Zou deze niet goed zijn? Nadat deze vervangen is, is het probleem alleen maar meer geworden. Eerst alleen (2x) na een lange rit boven de 300 toeren), na nieuwe sensor direct al na het starten.
broever
Berichten: 12
Lid geworden op: 01 mar 2009, 15:29

Re: oliedruklampje

Bericht door broever »

3000 toeren bedoel ik en nee de toerenteller doet het heel goed. :groteogen
Gebruikersavatar
René
Berichten: 5267
Lid geworden op: 13 jan 2007, 21:18
Locatie: Obdam, gechipte 151PK VCDS en vagdash 2.5. Tel: 0637199013.

Re: oliedruklampje

Bericht door René »

Laat anders de tellerunit eens een test doen met vagcom, dan kun je zien wat er gebeurd.
Ik vermoed tocht dat er ergens een kabel niet goed aangedrukt zit op bijvoorbeeld de achterkant van de zekeringen kast. ( bovenste rij rechts twee blauwe stekkers)
Misschien eens kijken of er iemand even een tellerunit wil lenen om te kijken of het probleem dan nog steeds aanwezig is? Kijken of je dan tot een oplossing kunt komen.

René
Gebruikersavatar
Multivan Generation
Berichten: 33712
Lid geworden op: 14 jan 2007, 14:41
Locatie: Zeeland (Oost)
Contacteer:

Re: oliedruklampje

Bericht door Multivan Generation »

Hoi ben ik weer, de reactie (eerste) ben ik gaan rijden totdat de bedrijfstemp bereikt was. GEEN oplossing, blijft het zelfde.
Als je niet eerst die sensor vervangt onderin het carter,
dan zal het niet helpen nee..

De optie van René is ook een goede(tellerunit uitsluiten).
Uitlezen geeft je veel meer informatie..
...have you ever noticed that some people never have the money to do it right, but can always find the money to do it twice?...
VWDion
Berichten: 11
Lid geworden op: 08 feb 2009, 00:42

Re: oliedruklampje

Bericht door VWDion »

Zou hem idd. even met VAGCOM laten uitlezen, heb een aantal jaar geleden ook problemen gehad met mijn oliedruklampje.
Alle sensoren doorgemeten, alles was ok ???!!!!!

Toch maar even bij de VW-dealer geweest, bleek de sensor op de motorkap stuk te zijn :bonk :bonk .
Volgens de dealer registreert deze sensor hoe vaak de motorkap open en dicht gaat en heeft het invloed op het onderhouds-interval !!! Weet zelf niet wat ik hiervan moet geloven maar goed, sensor vervangen, computer gereset en weg probleem.

Erg wazig allemaal voor mij, maar ja die software-jongens ook, heb er op het werk ook problemen mee :muur :muur :muur

Doe er je voordeel mee.
Gebruikersavatar
Roger B. (11)61
Berichten: 9154
Lid geworden op: 10 apr 2007, 10:01
Locatie: in der Hinterecke (Duitse achterhoek)

Re: oliedruklampje

Bericht door Roger B. (11)61 »

de sensor in het carter werkt toch op het niveaulampje (geel)??

probleem was eerst bij 3000 toeren (=hoge druksensor toerental) en na vervangen is het bij stationair al?

heb je niet per abuis de lage druk sensor vervangen door een exemplaar voor hoge druk?? ik heb begrpene dat ze weleens van plaats verwisseld zitten..........en ook de kleur zou niet altijd heiligmakend zijn.
Wat je ook doet, zorg altijd dat je de drie T's bij je hebt, dan kun je je altijd redden....
Tyraps, Tape en Telefoon
Gebruikersavatar
Lammert
Berichten: 295
Lid geworden op: 05 jun 2009, 21:13
Locatie: Geeuwenbrug

Re: oliedruklampje

Bericht door Lammert »

De sensor onderin het carter is een olie niveau voeler en heeft geen temp. sensor. De switch bij de linker hoek van de motorkap( als je er voor staat) heeft een reset functie voor je olie niveau. Laag olieniveau een geel "oliekannetje". Klep open , schakelaar maakt contact en geeft reset. Schakelaartje gaat nog weleens kapot. IK weet niet of hier een relatie met olie druk aanwezig is.
Nu is mijn vraag ; zit er een olietemperatuur sensor op/in de motor,waar en waar lees je die af.
Druk en temp. sensor in een unit gaat er bij niet direct in. IK ben maar een leek. : :driveT4
Lammert


PS ik lees veel WJW en af en toe reageren naar ik wijs ben. :werkaanT4
Lammert (T4-2002 LWB DC 102<132PK. Vanaf nieuw in bezit. > 444444.4km. :ikrij
broever
Berichten: 12
Lid geworden op: 01 mar 2009, 15:29

Re: oliedruklampje

Bericht door broever »

Hoi,

Hoge druk sensor is vervangen, preventief omdat ik 3x een melding kreeg na een lange groteweg rit boven de 3000 toeren. (3x piepen rode indicator).Dit omdat de oliedrukmeting uitwees dat de oliedruk OK was.

Zet ik het contact aan, dan na een sec of 10, zonder de motor te starten gaat het alarm )3x piep en rood lampje) al af zoals hierboven beschreven. Start ik de motor nadat de voorgloeiing is voltooid, dan gebeurt er niets tot dat ik boven de 1800 toeren kom. Deze gaat dan wweer uit als ik korter 5 sec boven die 1800 zit. Alleen wanneer ik dan langer als een sec of 5 boven die 1800 toeren kom dan gaar het lampje nadat de zoemer 3x is afgegaan niet meer uit .
Wie oh wie weet raad en omdie reden dat ik nu echt een naar gevoel heb om zo naar Oosterrijk te rijden. :muur :muur :bifun
herman94
Berichten: 90
Lid geworden op: 14 jan 2007, 18:16
Locatie: eindhoven

Re: oliedruklampje

Bericht door herman94 »

de oliedruk sensor die je hebt vervangen is die de zelfde kleur als de oude want bij mijn weten werkt dit met kleuren elke kleur heeft zijn eigen waarde .
herman 94 t5
Gebruikersavatar
Roger B. (11)61
Berichten: 9154
Lid geworden op: 10 apr 2007, 10:01
Locatie: in der Hinterecke (Duitse achterhoek)

Re: oliedruklampje

Bericht door Roger B. (11)61 »

herman94 schreef:de oliedruk sensor die je hebt vervangen is die de zelfde kleur als de oude want bij mijn weten werkt dit met kleuren elke kleur heeft zijn eigen waarde .
herman 94 t5
Wat ik vernomen heb is dat die kleur niet altijd eenduidig bij de drukwaarde van de sensor hoort, op het metalen deel van de sensor staat ingeponst wat de schakeldruk is. Maar die moet inderdaad wel goed zijn voor jouw motor(electronica)
Wat je ook doet, zorg altijd dat je de drie T's bij je hebt, dan kun je je altijd redden....
Tyraps, Tape en Telefoon
machier
Berichten: 2
Lid geworden op: 29 dec 2009, 14:38

Re: oliedruklampje

Bericht door machier »

Sla eens hard boven op je dashbord als het piepen dan stopt of het lampje uit gaat zit het in je printplaat.

Gr Machier
Gebruikersavatar
Harry62
Berichten: 1109
Lid geworden op: 14 jul 2008, 19:23
Locatie: Heino
Contacteer:

Re: oliedruklampje

Bericht door Harry62 »

Heb je de dynamo en bedrading van de tellerklok (zekeringkast) naar de dynamo al laten testen?
Volgens mij werkt die op hetzelfde circuit. Zo gauw als de dynamo laadt, dus draaiende motor,
geeft dit contact via de tellerklok en wordt dan het oliepeil en/of oliedruk gecontroleerd.
Some say..... he drives a dark red T4. Some say.... he is related to Harry62. All we know.... that he is called The Stig
Plaats reactie