Welkom op het weetjewel forum, van en voor Volkswagen Transporter rijders.

Groetjes webmaster Henk-1

klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld

Proefrit 180pk DSG

vragen over de T5
niels
Berichten: 465
Lid geworden op: 13 jan 2007, 14:37
Locatie: Rossum
Contacteer:

Proefrit 180pk DSG

Bericht door niels »

Ik heb gisteren een proefrit mogen maken in een verlengde transporter 180 pk DSG.
Dat liep wel lekker, maar ik vond het niks bijzonders; het comfort is heel ver te zoeken, en er was best 'veel' geluid in het interieur, zowel rol- en windgeluid.
Het is een auto om heel rustig mee te rijden, want direct als je naar het gaspedaal kijkt, schakelt de bak 2 of 3 keer terug; wat nadelig is voor het verbruik, en ik denk dat de top ook niet in de 7e versnelling bereikt wordt.
Ik verdenk de auto ervan dat het geen 180 pk was, heb ik wel vooraf om gevraagd, maar vergeten te checken.
Het zicht op de ruitenwisserhandel en richting aanwijzer is heel slecht; het stuurwiel zit er helemaal voor.
Verder doet ie het best goed, maar ik mis alleen de moderne snufjes, zoals led achterlichten, raw in de spiegels, led-dagrijverlichting en de optie luchtvering.
Ik wacht met smart op een sterkere motor.
Mijn cijfer: 8.

Gr. Niels
Gebruikersavatar
Donald4Motion
Berichten: 4426
Lid geworden op: 02 jul 2007, 22:12
Locatie: Tuuuuus voor de buus

Re: Proefrit 180pk DSG

Bericht door Donald4Motion »

Misschien moet je eens kijken naar een ' dikkere' uitvoering met alle toeters en bellen.
En misschien met ' sportonderstel' dat komt het rijgedrag ook ten goede.
Betreft luchtvering, dat draagt niet bij aan een goede wegligging maar wel aan comfort.

En het gevoel dat je die 180Pk niet echt voelt, dat vond ik nou altijd het verschil tussen een T4 en T5

Een T4 wilde gewoon beter toeren draaien lijkt wel en vond ik pittiger rijden.
gewoon qua beleving vond ik een T4 sneller en een T5 wat...Tja logger, slommer aandoen.
Ik kan me voorstellen met zo'n Bi-turbo blokje dat het zo soepel wordt opgebouwd dat je eigenlijk een echte turbokick mist.

Zo'n DSG bak vraagt ook om een correcte voet want bij iets te twijfelachtig ' trappen' raakt die van de kaart.
Mijn ervaringen met DSG zijn geweldig maar kan helaas nog niet over de T5 bak spreken.
niels
Berichten: 465
Lid geworden op: 13 jan 2007, 14:37
Locatie: Rossum
Contacteer:

Re: Proefrit 180pk DSG

Bericht door niels »

Ik moet zeggen dat een T5 174pk aut. volgens mij veel feller is, die is te vergelijken met een gechipte T4 ca. 190pk, maar deze geteste 180pk DSG haalt het niet. (ik zal voor de zekerheid even navragen of het wel een 180pk was).
Het klopt dat je moet nadenken met gasgeven met DSG, als je twijfelt moet ie diep nadenken.

De luchtvering (actief) van VB is gemonteerd op de snelste versie van de T5; ca 800pk, top ca 311km/h? Dit schijnt met gewone veren niet te kunnen.


Gr. Niels
Gebruikersavatar
Donald4Motion
Berichten: 4426
Lid geworden op: 02 jul 2007, 22:12
Locatie: Tuuuuus voor de buus

Re: Proefrit 180pk DSG

Bericht door Donald4Motion »

Van die TH2 RS dat klopt wel.

[Quote Autobloq]
Vering past afhankelijk van de snelheid automatische de rijhoogte aan.
Tot 80 km/u blijft de hoogte standaard zodat er voldoende bodemvrijheid is voor de dagelijkse praktijk in de stad met snelheidsdrempels, stoepranden en parkeergarages.
Bij snelheden van 80 km/uur, 120 km/uur en 220 km/uur stelt de luchtvering automatisch een lagere rijhoogte in, voor een optimale stabiliteit bij hoge snelheden en een lager frontaal oppervlak.
Dit zal wel een dubbel geprijst luchtvering systeem zijn i.p.v. de standaard luchtvering.
Lijkt me trouwens ook niet prettig scheuren als je wagen constant van rijhoogte wisselt 80,120 kmh zijn toch snelheden waar je geregeld aan zit.

Da's een leuk busje om mee naar het werk te gaan :toppie
Damy

Re: Proefrit 180pk DSG

Bericht door Damy »

Die herrie van de banden zal ongetwijfeld komen omdat er natuurlijk WEER die ongelovelijk slechte CONTI's onder zitten.
wat een rukband!!! :muur :gif :gif
niels
Berichten: 465
Lid geworden op: 13 jan 2007, 14:37
Locatie: Rossum
Contacteer:

Re: Proefrit 180pk DSG

Bericht door niels »

Het bleek toch een 180 pk te zijn.
Ik vond dat die pk's er niet zo goed uitkwamen, het leek een 130pk.
Ik denk dat het schakelen een kwestie van wennen is(t.o.v. een aut. bak)d.w.z. trager reageren in onverwachte situaties.
Misschien is het toch wachten op een modernere versie; met ledverlichting, dagrijlampen, knipperlichten in de spiegel, misschien geluiddempend glas, luchtvering, elektr. achterklep enz.
en natuurlijk een motor van deze tijd; genoeg vermogen(mag optie zijn).

Gr. Niels
Gebruikersavatar
Harry4motion
Berichten: 225
Lid geworden op: 23 nov 2009, 22:02

Re: Proefrit 180pk DSG

Bericht door Harry4motion »

De rode T is nog over toch van TDI?
Ik wacht nog wel even.... :love
Wheel
Berichten: 9
Lid geworden op: 03 mei 2009, 21:25

Re: Proefrit 180pk DSG

Bericht door Wheel »

Ik heb vandaag met beide gereden en mijn eigen keuze om een schakel bak te nemen in 180 pk is voor mij nu toch een betere beslising geweest , de aflevermonteur zie het ook al maar heb het zelfde idee er nu over , als je bij de DSG bak het gas intrap twijfeld hij eerst voor dat hij wat doet , als die eenmaal gaat met je voet stijf op het gas dan hou je hem met schakelen inderdaad niet meer bij .

Maar vindt de normale bak rustiger en de auto ondanks de 4 pitter stiller dan de oude T-5 , alleen de 17 inch banden en standaard onderstel vindt ik waardeloos , maar dat gaat na de aflevering gelijk veranderen .

Persoonelijk vindt ik hem een verbetering , alleen hoop ik dat de 4 cilinder het wel vol gaat houden met 180 pk , maar tijd zal het leren !

Vanaf volgende week gaan wij hem mishandelen en zien het dan wel :lach
Wheel
Berichten: 9
Lid geworden op: 03 mei 2009, 21:25

Re: Proefrit 180pk DSG

Bericht door Wheel »

Onze eerste week erop zitten met onze nieuwe T-5 GP en hij bevalt erg goed is is een stuk stiller dan de vorige !

Afbeelding
Gebruikersavatar
Harry4motion
Berichten: 225
Lid geworden op: 23 nov 2009, 22:02

Re: Proefrit 180pk DSG

Bericht door Harry4motion »

Mooi bussie hoor! :jumpklap
Je zegt dat hij stiller is, maar wat had je hiervoor precies? en wat is het nu een 180 pk met handbak DC?
Gebruikersavatar
hendrikus
Berichten: 749
Lid geworden op: 13 mar 2007, 19:56
Locatie: grunn

Re: Proefrit 180pk DSG

Bericht door hendrikus »

Harry4motion schreef:Mooi bussie hoor! :jumpklap
Je zegt dat hij stiller is, maar wat had je hiervoor precies? en wat is het nu een 180 pk met handbak DC?
lijkt me een enkele cabine aangezien er geen glas id schuifdeur zit
T4 2.5TDI 88pk 1999
Gebruikersavatar
Rafke 108
Berichten: 690
Lid geworden op: 19 nov 2007, 12:34
Locatie: Druivenstreek - Vlaams-Brabant België

Re: Proefrit 180pk DSG

Bericht door Rafke 108 »

Wheel schreef:Onze eerste week erop zitten met onze nieuwe T-5 GP en hij bevalt erg goed is is een stuk stiller dan de vorige !

Afbeelding
ziet er mooi uit :gekte :gekte

kan je eens wat meer foto's posten (of me mailen mag ook)..

normaal mag moet ik tegen de zomer mijn aanvraag binnendoen voor een nieuwe bedrijfswagen en in 't zwart vind ik ze mooi...
T4 Caravelle & T6.1 California
Vroeger T5 Multivan 04 & T5 Caravelle 07

Facebook: Raf Deveuster
Instagram: rafdeveuster


Afbeelding
Gebruikersavatar
Jurjen
Berichten: 94
Lid geworden op: 23 jan 2010, 21:32

Re: Proefrit 180pk DSG

Bericht door Jurjen »

Proefrit gemaakt begin november. Dat wijfelende gedrag van de DSG7 stoorde mij ook. Tot 2x toe wilde ik op een rotonde een beetje vlot invoegen en plankte ik de 180pk motor maar de bus wilde niet van zijn plaats komen :ie Ik moest wachten tot een volgende gelegenheid om rustiger in te voegen. Handmatig schakelen hielp niks, de sportstand wel een beetje. Ik ging er vanuit dat er een probleem was met de bak, de verkoper keek me schaapachtig aan toen ik er een opmerking over maakte en verzekerde mij dat ie normaal heel fel hoort te schakelen. De acceleratie van 80 tot 140 vond ik wel indrukwekkend, ben ik niet gewend van mijn Landrover :toppie

Daarvoor had ik al gereden met de 140 pk 6 bak maar 6x schakelen vond ik wat teveel van het goede, ben dus toch voor de automaat gegaan. Verder werd ik erg blij van de auto, je zit heerlijk en hij rijdt goed. Een automaat lijkt soms wat trager omdat alles vloeiender gaat dan dan bij een handbak maar in de praktijk denk ik dat je een goeie bmw moet kopen om deze bus bij te houden.
:driveT5
nr 355, 132kW DSG, 4Motion kwb in Olympic Blue
Wheel
Berichten: 9
Lid geworden op: 03 mei 2009, 21:25

Re: Proefrit 180pk DSG

Bericht door Wheel »

Zal binnekort meer foto`s erop zetten als ik meer tijd heb ! :kijkt
Wheel
Berichten: 9
Lid geworden op: 03 mei 2009, 21:25

Re: Proefrit 180pk DSG

Bericht door Wheel »

Harry4motion schreef:Mooi bussie hoor! :jumpklap
Je zegt dat hij stiller is, maar wat had je hiervoor precies? en wat is het nu een 180 pk met handbak DC?
Daarvoor ook een vier pitter en nu weer , alleen nu standaard 180 pk met handbak en idd enkel cabine .

Gr Aad
Plaats reactie