Welkom op het weetjewel forum, van en voor Volkswagen Transporter rijders.

Groetjes webmaster Henk-1

klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld

Gloeibougies vervangen

vragen over de T4
Gebruikersavatar
GerJol 716
Berichten: 2012
Lid geworden op: 12 jan 2007, 20:46

Gloeibougies vervangen

Bericht door GerJol 716 »

Na een nieuwe accu geplaatst te hebben toch weer startproblemen, lees; niet willen aanslaan.
Gisteren nieuwe gloeibougies gehaald, en deze vandaag vervangen bij mijn 1.9 TD.

Het was wel een bokkeklus met deze temperatuur :winter maar na ± 2 uur startte de bus weer als nieuw. :yes

Ik heb twee verstuiverleidingen weggehaald, en een leiding aan de kant gelegd (alleen boven helemaal los).
Ook de dieselretour slangetjes weggenomen tussen de verstuivers, alleen de meest rechtse laten zitten.
Ook de stekker van de tempsensor er naast gelegd.
Om vervolgens genoeg (nou ja genoeg het blijft krap) ruimte te hebben om te kunnen sleutelen.

Om die kleine pokke moertjes niet te laten vallen, heb ik gebruik gemaakt van een magneet (antenne) pen.
Dat is erg handig want je kunt met het terugplaatsen van de nieuwe moertjes, ze makkelijk op hun plaats houden.

Om mijn steek-ring sleutels een beetje te kunnen hanteren heb ik deze met post elastiek om mijn pols vastgehouden.
Want na de eerste poging lag er al een sleutel onder in de motorruimte, :bonk dus ik dacht "dat ken beter".

Ik heb de nieuwe gloeiers eerst doorgemeten, en deze kwamen alle vier op 1,5 ohm uit.
De oude gloeiers ook doorgemeten, en deze zijn alle vier dood :gif en doen niks meer als er stroom op gezet wordt.

Nu maar afwachten hoe lang ze weer meegaan, en voorlopig weer lekker :ikrij


Gerard
Als het niet kan zoals het moet, moet het maar zoals het kan

Afbeelding
koos 890
Berichten: 2293
Lid geworden op: 06 feb 2007, 23:19
Locatie: heerhugowaard

Re: Gloeibougies vervangen

Bericht door koos 890 »

Goed werk Gerard . Ut's weer eens wat anders he , als Jolanda peste op zondag maar dat kon je nu mooi doen met een paar koude handen op d'r .... :ie :ie :ie :bifun :bifun :bifun :bifun
Werken is voor mensen die niet kunnen vissen.
Gebruikersavatar
frank884
Berichten: 1859
Lid geworden op: 24 jan 2007, 09:38
Locatie: midden limburg

Re: Gloeibougies vervangen

Bericht door frank884 »

dat is inderdaad een prutswerk zeker bij de 1.9TD Met die verbindingsstrip en rot kleine schroefjes
ik had ook eerst alles dicht gelegd met papier tegen het vallen onderop de moterplaat van die kleine schroefjes en prullen zooi.
bij de 2.5 is het er wel eentje meer, maar daar worden de gloeiers met aparte kabels gevoed met stroon en die hoef je er maar gewoon op te steken

fijn dat het gelukt is, :jumpklap :jumpklap jammer dat het vervangen zich altijd aandiend als het eigenlijk
te koud is om priegelschroefjes aan te draaien.
moter 2.5 TDI + Airco acv 102 pk/250nm

T4 4 Ever -5- cylinder for Life
rick_k
Berichten: 1679
Lid geworden op: 05 apr 2009, 22:01

Re: Gloeibougies vervangen

Bericht door rick_k »

Gelukkig dat het allemaal gelukt is!!!

Ik moet dat ook nog doen bij mijn TDI. Ik heb de pluggen al een tijdje liggen...

mvg Rick
sjefkeg
Berichten: 59
Lid geworden op: 21 jan 2007, 14:37
Locatie: mariahout

Re: Gloeibougies vervangen

Bericht door sjefkeg »

Bij mij doen er ook maar vier hun werk.(2.5 TDI).
Ik heb eens in de motorruimte gekeken,maar de gloeibogies zitten goed verborgen . De vraag is of dit goed zelf te doen is zonder brug.
Misschien toch maar mijn vaste beun gebeld die heeft er meer ervaring mee.
Het beetje rook op de oprit voorlopig maar voor lief nemen. : :driveT4
Gebruikersavatar
GerJol 716
Berichten: 2012
Lid geworden op: 12 jan 2007, 20:46

Re: Gloeibougies vervangen

Bericht door GerJol 716 »

Ik heb het zonder brug moeten stellen, en noodgedwongen gewoon op straat.
En ik denk dat je onderlangs er helemaal niet bij komt, er zit teveel in de weg dan.

Mijn bus startte gistermorgen nog wel, met horten en stoten, dus gelijk nieuwe gloeibougies gehaald.
Gisteravond wilde ik de bus weer starten, en toen sloeg ie niet meer aan.

Maar het is niet comfortabel sleutelen nee, maar ik ben blij dat ze er weer inzitten.

Gerard
Als het niet kan zoals het moet, moet het maar zoals het kan

Afbeelding
Gebruikersavatar
Roger B. (11)61
Berichten: 9154
Lid geworden op: 10 apr 2007, 10:01
Locatie: in der Hinterecke (Duitse achterhoek)

Re: Gloeibougies vervangen

Bericht door Roger B. (11)61 »

sjefkeg schreef:Bij mij doen er ook maar vier hun werk.(2.5 TDI).
Ik heb eens in de motorruimte gekeken,maar de gloeibogies zitten goed verborgen . De vraag is of dit goed zelf te doen is zonder brug.
Misschien toch maar mijn vaste beun gebeld die heeft er meer ervaring mee.
Het beetje rook op de oprit voorlopig maar voor lief nemen. : :driveT4

Zoals gezegd niet echt een brug voor nodig, als is het voor het wegnemen van de inspuitleidingen wel makkelijk om er van onderen bij te kunnen (bij de pomp)

overigens vind ik het knap dat je aan het starten van een TDI merkt dat één gloeibougie het niet doet... denk dat het er meer zijn of dat je een ander probleem hebt.
Wat je ook doet, zorg altijd dat je de drie T's bij je hebt, dan kun je je altijd redden....
Tyraps, Tape en Telefoon
Harm
Berichten: 333
Lid geworden op: 06 jul 2007, 21:19
Locatie: Apeldoorn

Re: Gloeibougies vervangen

Bericht door Harm »

Tip tegen naar beneden in het mororruim vallende pijpsleutels etc. Voldoende lang touwtje eraan en dit touwtje ergens aan de motorkap binden.
Gebruikersavatar
GerJol 716
Berichten: 2012
Lid geworden op: 12 jan 2007, 20:46

Re: Gloeibougies vervangen

Bericht door GerJol 716 »

Vanmorgen vroeg de bus gestart zonder de koudstart eerst uit te trekken, en meteen goed aanslaan. :toppie
Wereld van verschil dus, wel of geen gloeiers.

@Harm; de tip van je touwtje zal ik onthouden! Met post-elastiek werkt op zich ook wel aardig.
Gerard
Als het niet kan zoals het moet, moet het maar zoals het kan

Afbeelding
rick_k
Berichten: 1679
Lid geworden op: 05 apr 2009, 22:01

Re: Gloeibougies vervangen

Bericht door rick_k »

Tjah, ik trek vaak gewoon eerst die bak eronderuit. Dan kan ik het goed zien en overal bij. Als je die bak er een paar keer onderuit gehaald hebt, dan ben je zo klaar met demonteren en monteren van dat ding.

Nou kan ik van het weekend iig even nieuwe gloeiers erin schroeven.

mvg Rick
Gebruikersavatar
Señor Soldano
Berichten: 5
Lid geworden op: 02 apr 2008, 18:29

Re: Gloeibougies vervangen

Bericht door Señor Soldano »

Vandaag heb ook ik de gloeibougies van m'n 1.9 TD vervangen. Van de nieuwe bougies kon je er 2 volledig met de hand indraaien, terwijl de 2 andere zeer stroef gingen en zelfs met een sleutel er niet volledig in gingen. Van deze 2 is nog bijna 5mm schroefdraad zichtbaar. Gezien ik met de bus op locatie stond, alles er maar terug op gedraaid en getest. Bus start perfect en rijdt zonder enige problemen.

Is het normaal dat ze er niet alle 4 volledig in gaan? Zo niet, waar zou het aan kunnen liggen en wat zijn de eventuele gevolgen?
Gebruikersavatar
Multivan Generation
Berichten: 33794
Lid geworden op: 14 jan 2007, 14:41
Locatie: Zeeland (Oost)
Contacteer:

Re: Gloeibougies vervangen

Bericht door Multivan Generation »

scheef er in gedraaid?
Is hele fijne draad..
...have you ever noticed that some people never have the money to do it right, but can always find the money to do it twice?...
NS88
Berichten: 223
Lid geworden op: 15 dec 2019, 23:15

Re: Gloeibougies vervangen

Bericht door NS88 »

Ik ben zelf ook aan de beurt deze te vervangen.
Weet iemand toevallig waar er een How-to'tje of instructietje staat voor een 2.5tdi acv of vergelijkbaren?

Met google en forumzoekfunctie kom ik alleen op dit topic uit in principe.
Gebruikersavatar
Pascal-141
Berichten: 10818
Lid geworden op: 12 jan 2007, 22:11
Locatie: Tussen Antwerpen en Brussel

Re: Gloeibougies vervangen

Bericht door Pascal-141 »

Eigenlijk is het een vrij simpel klusje bij de TDI's .
Je kan er bij van bovenaf , je hoeft niet eens de motorbeschermplaat onderaan weg te nemen .

Als je T4 een korte neus heeft , deze in sevicestand zetten.
Je hebt een klein rateltje nodig (1/4") , en ook een lange dop 10mm

Vooraf de omgeving rond de gloeibougies en verstuivers goed proper maken , eventueel goed inspuiten met remmenreiniger en dan met perslucht goed afblazen , zodat tijdens het werken geen vuildeeltjes in de gaten vallen .
My current cars:
T3 doka Syncro 5E 2.3i Offroad ombouw
T3 doka Syncro 1.7TD Offroad ombouw
VW Amarok 4Motion highline
T6.1 (2020) 150-DSG ,de nieuwe werkbus
VW Crafter (model 2019) camper
NS88
Berichten: 223
Lid geworden op: 15 dec 2019, 23:15

Re: Gloeibougies vervangen

Bericht door NS88 »

Pascal-141 schreef: 20 feb 2020, 15:10 Eigenlijk is het een vrij simpel klusje bij de TDI's .
Je kan er bij van bovenaf , je hoeft niet eens de motorbeschermplaat onderaan weg te nemen .

Als je T4 een korte neus heeft , deze in sevicestand zetten.
Je hebt een klein rateltje nodig (1/4") , en ook een lange dop 10mm

Vooraf de omgeving rond de gloeibougies en verstuivers goed proper maken , eventueel goed inspuiten met remmenreiniger en dan met perslucht goed afblazen , zodat tijdens het werken geen vuildeeltjes in de gaten vallen .
Dankjewel!
Ik had even een blik geworpen en leek me dat er veel in de weg zat inderdaad. Ik heb een korte neus dus servicestand helpt een hoop waarschijnlijk. M'n caddy III hiervoor kon ik dromen. Maar deze is allemaal nieuw, vaak helpen how-to's je om beginnersfoutjes te vermijden:D.

Ik ga van t weekend gewoon lekker sleutelen en zie wel waar 't schip strand:D
Plaats reactie