Welkom op het weetjewel forum, van en voor Volkswagen Transporter rijders.

Groetjes webmaster Henk-1

klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld

Kleurversschil

vragen over de T5
Bikevouwer
Berichten: 789
Lid geworden op: 08 apr 2007, 17:12
Locatie: 't Veld
Contacteer:

Re: Kleurversschil

Bericht door Bikevouwer »

Of je stelt samen met de dealer en/of spuiter een rapport op, met daarin het hoe en waarom van de gespoten delen, mocht je dan later de bus verkopen kun je met het aantonen van het rapport dat het geen schade betreft maar een garantiegeval van het spuitwerk.
Lijkt me sterk dat het dan nog problemen gaat geven, zeker niet als het om een geronomeerd spuitbedrijf gaat .
Duck-tape is like the Force ! It has a light- and a dark side and it holds the universe together.
Kobus
Berichten: 357
Lid geworden op: 15 jan 2007, 08:47

Re: Kleurversschil

Bericht door Kobus »

Reflexzilver is de lastigste kleur op de T5 om bij te spuiten. Er zitten af fabriek al tintverschillen in tussen de ene en de andere T5, en ook de laagdikte en glansgraad van de blanke lak speelt bij deze kleur een rol. Als je je bus laat overspuiten zou ik je adviseren om 'm helemaal te laten spuiten, dan krijg je geen kleur- of glansverschil. Vraag of je misschien wat foto's van de auto mag maken vanaf het moment dat je 'm aflevert bij de spuiterij (schadevrij) en vlak voor ie de spuitcabine in gaat. Zo heb je tezamen met de correspondentie met je dealer bewijs dat ie niets mankeerde. Als ie goed gespoten wordt heb je daarna weer een nieuwe bus.
Vraag aan de spuiter of ie even een kleurstaaltje meespuit met het recept erop, dan kan je bij een eventuele schade direct het juiste recept er bij pakken; dit minimaliseert de kans op kleurverschil.
Mijns inziens hoef je echter geen angst te hebben voor het idee dat er aan je bus gespoten is. Je moest eens weten hoe onvoorstelbaar veel auto's al zijn bijgespoten voordat ze in de winkel staan. Daarbij komt dat de gebruikte lak naar mijn bescheiden mening kwalitatief vaak beter is dan de fabriekslak. Zolang jij je lakgarantie maar hebt is er feitelijk niets aan de hand.
stop the rat race
Gebruikersavatar
Roger B. (11)61
Berichten: 9154
Lid geworden op: 10 apr 2007, 10:01
Locatie: in der Hinterecke (Duitse achterhoek)

Re: Kleurversschil

Bericht door Roger B. (11)61 »

ik zou inderdaad wel zorgen dat je documentatie en verklaringen van dealer en spuiter hebt (die foto's is ook een goed idee) waarin verklaard wordt waarom de auto is overgespoten.

Maar ondanks dat zal er toch een kans zijn dat een koper de zelfde aversie tegen overgespoten auto's heeft als jij en de bus niet zal kopen.
Wat je ook doet, zorg altijd dat je de drie T's bij je hebt, dan kun je je altijd redden....
Tyraps, Tape en Telefoon
Bartacus1
Berichten: 30
Lid geworden op: 15 jul 2009, 11:48

Re: Kleurversschil

Bericht door Bartacus1 »

Het vervolg van dit verhaal...

Na verschillende keren praten en overleggen met de dealer en Pon, is uiteindelijk besloten om de gehele bus opnieuw te laten spuiten. Afgelopen maandag heb ik de bus bij de dealer afgeleverd en over anderhalve week zou deze weer klaar zijn.

Ik ben erg benieuwd.....
Gebruikersavatar
Inbouwer
Berichten: 545
Lid geworden op: 03 nov 2008, 17:42
Locatie: Zoetermeer

Re: Kleurversschil

Bericht door Inbouwer »

Bartacus1 schreef:Het vervolg van dit verhaal...

Na verschillende keren praten en overleggen met de dealer en Pon, is uiteindelijk besloten om de gehele bus opnieuw te laten spuiten. Afgelopen maandag heb ik de bus bij de dealer afgeleverd en over anderhalve week zou deze weer klaar zijn.

Ik ben erg benieuwd.....
Mijn bus is ook na overleg met Pon, geheel overgespoten (behalve dak en spiegelkappen) :groteogen
Ik was er huiverig voor omdat ik echt een zeiker ben :politie Ik zat al te denken aan veel stofjes in de lak en silicone putten.
Ben echt dagelijks gaan kijken bij de plaatwerker en dat heeft wel ze resultaat opgeleverd.

In eerste instantie wilde ik dat ze maar een aantal plaatdelen zouden overspuiten, maar de spuiter wilde dat niet. Ik heb de kleur white beige (goud kleurig) en die is erg gevoelig voor wolken.

Het resultaat is bij mij in ieder geval goed uitgepakt. :adhd :adhd
:wjw
Pietertje
Berichten: 16
Lid geworden op: 24 okt 2009, 19:42

Re: Kleurversschil

Bericht door Pietertje »

ik zag in de showroom een T5 staan waarvan de motorkap ook een andere tint had dan de rest van de bus. Zijn slordige geintjes als je zo'n auto mee krijgt.

Mijn auto was keurig gespoten gelukkig ;)


:driveT5 :yes
Gebruikersavatar
Harry4motion
Berichten: 225
Lid geworden op: 23 nov 2009, 22:02

Re: Kleurversschil

Bericht door Harry4motion »

Ik zou ook zo snel niet in de war zitten dat je bus ineens minder waard is door het overspuiten.
En je kan het goed uitleggen waarvoor het overspuiten is gebeurt, niet door een aanrijding of schade.
Misschien pak je morgen een paaltje mee dat ineens op de weg springt, dan moet hij toch ook overgespoten worden.
Succes ermee.
En fijn dat je dealer zo goed meewerkt :yes
Bartacus1
Berichten: 30
Lid geworden op: 15 jul 2009, 11:48

Re: Kleurversschil

Bericht door Bartacus1 »

Nou, ik heb er met de dealer toch wel "indringende" gesprekken over gevoerd maar uiteindelijk heeft hij het toch bij Pon voor elkaar gekregen dat ze het probleem onderkenden en het ook op een goede manier zouden oplossen. Dus niet met delen van de auto spuiten maar in één keer helemaal.

Het alternatief was 9000 euri (plus nog rond de 2000 euri aan specifieke accessoires) bijlappen voor een demo model van het nieuwe T5GP type met 140 pk maar daar had ik het gevoel dat dat nogal een stap achteruit was (nu 174 pk) en ik vond het gewoon wel erg veel geld om na 1 jaar de huidige bus gereden te hebben, dit bij de dealer af te tikken.

Ik denk dat het inderdaad wel goed is om even bij de spuiter te gaan kijken nu ze er mee bezig zijn....
Bartacus1
Berichten: 30
Lid geworden op: 15 jul 2009, 11:48

Re: Kleurversschil

Bericht door Bartacus1 »

En onze bus is weer klaar!!

Ze zijn er een paar weken mee bezig geweest maar het resultaat is er dan ook wel naar! De hele bus is helemaal uit elkaar geweest (bumpers, alle verlichting, raamrubber, motorklep, sier/stootstrips, rails voor het zonnescherm, etc....), helemaal matgeschuurd, rondom gespoten (behalve het klapdak) en weer in elkaar gezet. Alle stootstrips en beschermers zijn vernieuwd en 2 kleine parkeerdeukjes zijn ook weggewerkt.

De ruiten zijn er in blijven zitten omdat het verwijderen van de linker ruiten een hele klus is bij een California omdat dan het hele keukenblok met de kasten uitgebouwd moet worden. Ze hebben me verzekerd dat het niet te zien zou zijn dat de ruiten er niet uit zijn gehaald en zo op het eerste gezicht hebben ze gelijk gekregen. De bus staat nu nu bij de dealer om door een taxateur getaxeerd te worden maar ik kan hem deze week weer ophalen.

De dealer heeft erg zijn best gedaan om het probleem uiteindelijk op een goede manier op te lossen. Dan blijkt maar weer dat in sommige gevallen het loont om bij een erkende dealer een auto te kopen, Je bent dan misschien in eerste instantie meer geld kwijt maar dan heb je ook wel wat meer mogelijkheden als er na de aankoop iets verkeerd gaat. Assertiviteit is wel geboden overigens....

Nu maar hopen dat de vieze sneeuw en zout troep weg is en dat het mooier weer gaat worden!

Allemaal bedankt voor de reacies en tips op dit draadje!

Groeten,

Bart
Gebruikersavatar
Rauwesnuit
Berichten: 192
Lid geworden op: 11 feb 2008, 16:34
Locatie: Regio Kortrijk

Re: Kleurversschil

Bericht door Rauwesnuit »

Nou Gefeliciteerd :toppie
Eind goed al goed(voorlopig toch)
Ik hoor van steeds meer vrienden en kennissen dat ze door het slechte weer ergens tegen gereden zijn :bifun
fotogalerij NR 330
Plaats reactie