Welkom op het weetjewel forum, van en voor Volkswagen Transporter rijders.

Groetjes webmaster Henk-1

klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld

Banden vraag

vragen over de T4
Plaats reactie
Gebruikersavatar
vw_s
Berichten: 140
Lid geworden op: 29 apr 2009, 19:04
Locatie: Bilzen (B)
Contacteer:

Banden vraag

Bericht door vw_s »

Ik heb voor de T4 een set mooie 17" velgen op het oog. Nu ben ik eens aan het kijken voor banden erop en stuit ik op het volgende.
Persoonlijk houd ik ervan dat mijn wielkasten goed gevuld zijn. Ik heb de bus verlaagd, maar toch ogen de standaard velgen met banden een beetje iel, met andere woorden het is net of de wielkasten zijn gemaakt voor grotere banden/velgen.

Nu als ik dus ga kijken voor 17" banden binnen de maten die de keuring tolereert, blijft de verhouding tussen wielkast en wiel hetzelfde. Maar als ik nu eens banden monteert die buiten deze maten vallen? Een 235/55 R17 bijvoorbeeld, wat zijn dan de nadelen/voordelen/risico's?

Twee punten weet ik al; snelheid op de meter klopt niet meer voor 100% en de keuring wordt een probleem.
De eerste kan ik mee leven en de 2e denk ik te omzeilen door de originele set velgen/banden te monteren voor het keuren.
Waar kan ik nog meer tegen aan lopen?
2.5tdi ACV 2000
Op zoek naar een 2e...
Gebruikersavatar
Multivan Generation
Berichten: 33876
Lid geworden op: 14 jan 2007, 14:41
Locatie: Zeeland (Oost)
Contacteer:

Re: Banden vraag

Bericht door Multivan Generation »

Allereerst de vraag:
welke loadindex wil je gaan rijden/welke loadindex heb je nodig?
Welke ET-waarde hebben de velgen?
...have you ever noticed that some people never have the money to do it right, but can always find the money to do it twice?...
Gebruikersavatar
vw_s
Berichten: 140
Lid geworden op: 29 apr 2009, 19:04
Locatie: Bilzen (B)
Contacteer:

Re: Banden vraag

Bericht door vw_s »

Et waarde is 40
Loadindex minimaal 98. De banden die in aanmerking komen, komen over het algemeen van SUV's.
Die hebben zowiezo al een iets hogere Loadindex.
2.5tdi ACV 2000
Op zoek naar een 2e...
Gebruikersavatar
Roger B. (11)61
Berichten: 9154
Lid geworden op: 10 apr 2007, 10:01
Locatie: in der Hinterecke (Duitse achterhoek)

Re: Banden vraag

Bericht door Roger B. (11)61 »

weet niet waar je woont (NL/B/D/elders) dat je verwacht dat de keuring moeilijk doet over de maat van de banden.....

In NL denk ik dat je er geen problemen mee krijgt bij de APK (zeker niet als load en snelheidsindex goed zijn voor jouw auto)

In B en zeker in D zijn ze lastiger bij de keuring, maar erger nog, als je een ongeval krijgt en het valt dan op dat je de verkeerde maat banden hebt dan kun je minimaal een (forse) bekeuring verwachten, maar (en voor B weet ik dat niet zeker, voor D wel) je auto voldoet niet aan de typegoedkeuring, is daardoor niet toegelaten op de openbare weg en DUS niet verzekerd!! en dat los je niet op met een ander setje onder de auto als je naar de keuring gaat.....

wel iets om je terdege te realiseren voordat je andere banden monteerd.....
Wat je ook doet, zorg altijd dat je de drie T's bij je hebt, dan kun je je altijd redden....
Tyraps, Tape en Telefoon
riesk
Berichten: 104
Lid geworden op: 26 jan 2008, 08:09

Re: Banden vraag

Bericht door riesk »

En trekt ie t nog wel in 5 met de hoogte van de banden....
Je hebt zelf een korte neus!
Gebruikersavatar
vw_s
Berichten: 140
Lid geworden op: 29 apr 2009, 19:04
Locatie: Bilzen (B)
Contacteer:

Re: Banden vraag

Bericht door vw_s »

In B en zeker in D zijn ze lastiger bij de keuring, maar erger nog, als je een ongeval krijgt en het valt dan op dat je de verkeerde maat banden hebt dan kun je minimaal een (forse) bekeuring verwachten, maar (en voor B weet ik dat niet zeker, voor D wel) je auto voldoet niet aan de typegoedkeuring, is daardoor niet toegelaten op de openbare weg en DUS niet verzekerd!! en dat los je niet op met een ander setje onder de auto als je naar de keuring gaat.....
Kijk, toch handig zo'n forum :toppie

Helaas gaat het om de Belgische keuring, dus eerst maar eens goed (anoniem) navragen bij de verzekering of keuringsdienst.
2.5tdi ACV 2000
Op zoek naar een 2e...
Gebruikersavatar
Pascal-141
Berichten: 10826
Lid geworden op: 12 jan 2007, 22:11
Locatie: Tussen Antwerpen en Brussel

Re: Banden vraag

Bericht door Pascal-141 »

vw_s schreef:Ik heb voor de T4 een set mooie 17" velgen op het oog. Nu ben ik eens aan het kijken voor banden erop en stuit ik op het volgende.
Persoonlijk houd ik ervan dat mijn wielkasten goed gevuld zijn. Ik heb de bus verlaagd, maar toch ogen de standaard velgen met banden een beetje iel, met andere woorden het is net of de wielkasten zijn gemaakt voor grotere banden/velgen.

Nu als ik dus ga kijken voor 17" banden binnen de maten die de keuring tolereert, blijft de verhouding tussen wielkast en wiel hetzelfde. Maar als ik nu eens banden monteert die buiten deze maten vallen? Een 235/55 R17 bijvoorbeeld, wat zijn dan de nadelen/voordelen/risico's?

Twee punten weet ik al; snelheid op de meter klopt niet meer voor 100% en de keuring wordt een probleem.
De eerste kan ik mee leven en de 2e denk ik te omzeilen door de originele set velgen/banden te monteren voor het keuren.
Waar kan ik nog meer tegen aan lopen?
235/55/17 ?????? Véééél te groot hoor ... Dat word schuren bij het afdraaien , trekkracht weg , grote tellerafwijking , en indien motorisch nog standaard : zul je de topsnelheid niet meer halen wegens te grote omtrek van de banden.
En optisch zal het ook eerder op een Jeep lijken door die ballonbanden .
Maar goed , ieder zijn eigen keuze ...

En ivm de keuring : die bandenmaat krijg je nooit gekeurd , de afwijking mag MAX 2% bedragen .
Als je een bandenmaat wil die de Belgische keuring tolereerd , dan is het simpel :heb je een lichte vracht ? Dan mag je (volgens de wetgeving) alleen door de keuring met de bandenmaten die vermeld staan in het PVG van betreffend voertuig.(Tuning keuring is alleen van toepassing op voertuigen van klasse M1 : personenwagens dus) Er word bij de keuring wel oogluikend toegelaten dat er bvb alu velgen opzitten met andere bandenmaat indien het verschil miniem is , maar de laadindex word toch steeds streng gecontroleerd .
My current cars:
T3 doka Syncro 5E 2.3i Offroad ombouw
T3 doka Syncro 1.7TD Offroad ombouw
VW Amarok 4Motion highline
T6.1 (2020) 150-DSG ,de nieuwe werkbus
VW Crafter (model 2019) camper
Gebruikersavatar
vw_s
Berichten: 140
Lid geworden op: 29 apr 2009, 19:04
Locatie: Bilzen (B)
Contacteer:

Re: Banden vraag

Bericht door vw_s »

En ivm de keuring : die bandenmaat krijg je nooit gekeurd , de afwijking mag MAX 2% bedragen .
Als je een bandenmaat wil die de Belgische keuring tolereerd , dan is het simpel :heb je een lichte vracht ? Dan mag je (volgens de wetgeving) alleen door de keuring met de bandenmaten die vermeld staan in het PVG van betreffend voertuig.(Tuning keuring is alleen van toepassing op voertuigen van klasse M1 : personenwagens dus) Er word bij de keuring wel oogluikend toegelaten dat er bvb alu velgen opzitten met andere bandenmaat indien het verschil miniem is , maar de laadindex word toch steeds streng gecontroleerd .
Ok duidelijk.
Ik rijd inderdaad lichte vracht. Maar wat is dan een miniem verschil? Kan ik dan überhaupt aan 17" velgen met bijvoorbeeld 225/50 R17 denken, of is 16" met 205/50 R16 dan wellicht het maximum? De loadindex wil ik ook zeker behouden ivm de veiligheid (ik rijd minimaal 1x in de week door Duitsland met zeker 160 op de teller).
235/55/17 ?????? Véééél te groot hoor ... Dat word schuren bij het afdraaien , trekkracht weg , grote tellerafwijking , en indien motorisch nog standaard : zul je de topsnelheid niet meer halen wegens te grote omtrek van de banden.
En optisch zal het ook eerder op een Jeep lijken door die ballonbanden .
Maar goed , ieder zijn eigen keuze ...
Tja, over smaak valt niet te twisten. Ik kan deze maat toevallig voor een prikkie krijgen, dus vandaar dit voorbeeld. Wellicht dat het er inderdaad niet uit ziet, maar ja, dat weet je pas als het erop zit...
Van de bovenstaande nadelen is enkel de tellerafwijking iets waarmee ik zou kunnen leven... Dan zal het toch 225/50 R17, 245/45 R17 of 255/45 R17 moeten worden, mits dat de keuring het daar nog mee eens is.
2.5tdi ACV 2000
Op zoek naar een 2e...
koos 890
Berichten: 2293
Lid geworden op: 06 feb 2007, 23:19
Locatie: heerhugowaard

Re: Banden vraag

Bericht door koos 890 »

VW_s , ik heb er 225/55/17 onder en de velgen hebben een ET- waarde van 38 en die bevallen uitstekend . Ze lopen nergens aan , de wielkast is gevuld en de bus is niet verlaagd maar wel gechipt ( 88 pk > 115 pk ) .
Ik heb één maatje groter genomen ( had 225/50/17 moeten zijn ) voor het comfort en de teller afwijking is minimaal .
Werken is voor mensen die niet kunnen vissen.
Gebruikersavatar
Dennis 449
Berichten: 2034
Lid geworden op: 14 jan 2007, 09:55
Locatie: Westfriesland (vezelf)

Re: Banden vraag

Bericht door Dennis 449 »

Ik weet me nog te herinneren dat Sticker Fredje ooit ook bredere banden onder een verlaagde bus.
Maar bij elke verkeersdrempel en ongelijkheid in de weg raakten de schermen zijn banden, met diepe groeven in de band tot gevolg.

Koop een W200 als je dikke banden wilt.... :lach
Groeten
Dennis 449
Team West
Afbeelding
:wjw sinds september 2003
Klik hier voor meer over mijn Transporter
Enjoy yourself, it's later than you think
Gebruikersavatar
Multivan Generation
Berichten: 33876
Lid geworden op: 14 jan 2007, 14:41
Locatie: Zeeland (Oost)
Contacteer:

Re: Banden vraag

Bericht door Multivan Generation »

225-50-17 is een interessante optie denk ik.

Heb er pas zelf ook een setje van gekocht.
Dunlop SP SPORT 01..

ET-waarde in combinatie met die bandenmaat moet niet echt een probleem geven lijkt me.

Alleen de Belgische keuring is een ander verhaal,
maar Pascal weet waarover hij praat... :knipoog
...have you ever noticed that some people never have the money to do it right, but can always find the money to do it twice?...
Gebruikersavatar
Harry62
Berichten: 1109
Lid geworden op: 14 jul 2008, 19:23
Locatie: Heino
Contacteer:

Re: Banden vraag

Bericht door Harry62 »

Ik rijdt ook 225/55-17 banden met eenVelg met ET 38. Met kleine tellerafwijking.
Reden is dat 225/50-17 maximaal tot 98 aan de loadindex komt.
225/55-17 zit op 97 of 101 loadindex. En zit in een goedkoper sigment. We blijven Hollanders toch?
Some say..... he drives a dark red T4. Some say.... he is related to Harry62. All we know.... that he is called The Stig
Gebruikersavatar
Pascal-141
Berichten: 10826
Lid geworden op: 12 jan 2007, 22:11
Locatie: Tussen Antwerpen en Brussel

Re: Banden vraag

Bericht door Pascal-141 »

vw_s schreef:Ok duidelijk.
Ik rijd inderdaad lichte vracht. Maar wat is dan een miniem verschil? Kan ik dan überhaupt aan 17" velgen met bijvoorbeeld 225/50 R17 denken, of is 16" met 205/50 R16 dan wellicht het maximum? De loadindex wil ik ook zeker behouden ivm de veiligheid (ik rijd minimaal 1x in de week door Duitsland met zeker 160 op de teller).
Het hangt allemaal af van je PVG nummer , en de aslasten van je T4 : bvb 1490kg of 1510kg maakt al verschil ivm de laadindex van de banden.
In veel gevallen (dubbel cabine , tdi , ... ) heb je een 99 laadindex nodig voor de Belgische keuring , dan heb je niet veel keuze indien je die 17" banden wil laten keuren
225/50/17 : max laadindex 98
235/45/17 : max laadindex 97
225/55/17 : max laadindex 101 (iets meer tellerafwijking)

In 16" kun je volgende maten gebruiken :
205/60/16
215/60/16
225/55/16
en met iets meer tellerafwijking indien je geen 150PK versie hebt , ook : 225/60/16


vw_s schreef: Tja, over smaak valt niet te twisten. Ik kan deze maat toevallig voor een prikkie krijgen, dus vandaar dit voorbeeld. Wellicht dat het er inderdaad niet uit ziet, maar ja, dat weet je pas als het erop zit...
Van de bovenstaande nadelen is enkel de tellerafwijking iets waarmee ik zou kunnen leven... Dan zal het toch 225/50 R17, 245/45 R17 of 255/45 R17 moeten worden, mits dat de keuring het daar nog mee eens is.
Hou er rekening mee dat de afwijking in spoorbreedte voor de Belgische keuring max. 4% mag bedragen , dus bandbreedte en ET waarde zorgvuldig uitkiezen indien je ze wil laten keuren .
My current cars:
T3 doka Syncro 5E 2.3i Offroad ombouw
T3 doka Syncro 1.7TD Offroad ombouw
VW Amarok 4Motion highline
T6.1 (2020) 150-DSG ,de nieuwe werkbus
VW Crafter (model 2019) camper
Gebruikersavatar
Rafke 108
Berichten: 690
Lid geworden op: 19 nov 2007, 12:34
Locatie: Druivenstreek - Vlaams-Brabant België

Re: Banden vraag

Bericht door Rafke 108 »

Pascal-141 schreef:
225/50/17 : max laadindex 98
235/45/17 : max laadindex 97
225/55/17 : max laadindex 101 (iets meer tellerafwijking)


Een raad: ik heb ook met 225 gereden vroeger, maar tegenwoordig met 235 en dat geeft een mooier zicht
(allé da's mijn bescheiden mening hé)

Afbeelding
T4 Caravelle & T6.1 California
Vroeger T5 Multivan 04 & T5 Caravelle 07

Facebook: Raf Deveuster
Instagram: rafdeveuster


Afbeelding
Plaats reactie