Welkom op het weetjewel forum, van en voor Volkswagen Transporter rijders.

Groetjes webmaster Henk-1

klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld

Isoleren laadruimte.

vragen over de T5
borg
Berichten: 12
Lid geworden op: 07 dec 2009, 14:44
Locatie: Belgie

Re: Isoleren laadruimte.

Bericht door borg »

ik heb soudal neopreen contactlijm gebruikt, hecht bijna alles op alles.Te gebruiken bij alle temperaturen en heel gemakeijk en proper in gebruik.
vaniac
Berichten: 1202
Lid geworden op: 13 jan 2007, 20:33

Re: Isoleren laadruimte.

Bericht door vaniac »

Als je het geluid goed wilt isoleren moet je je ervan bewust zijn dat het geluid is samengesteld uit verschillende soorten trillingen met elk hun eigen frequentiespectrum. En voor elk frequntiespectrum heb je ander soort isolatiemateriaal nodig. De lage frequenties zijn het moeilijkst te dempen omdat deze de meeste mechanische energie hebben. Hiervoor heb je dicht isolatiemateriaal met een hoge soortelijke massa nodig. Dit zijn bitumenplaten die je rechtstreeks op het plaatwerk plakt. Bij een TDI-motor heb je veel van dit spul nodig.
De hogere frequenties kun je met vilt, schuimplastic, glaswol, dik tapijt met rubber rug etc. dempen. Verder is het belangrijk dat luchtgeluid niet door de deurrubbers kan lekken. Zie de topics over multivan deurrubbers. Het dunne glas van de voorruit laat ook veel motor- en windgeluid door. Dikker glas met een akoestische tussenlaag zou ook al een hele verbetering zijn.

Als je het goed wilt aanpakken zou je het hele interieur inclusief het dashboard moeten verwijderen om alle plaatwerk te isoleren :ie :ie :ie :ie :ie :ie :ie
Kortom, het opvullen van de holle ruimtes dempt weliswaar de rijgeluiden, maar nauwelijks de motor. Het werkt zelfs averechts, doordat de rijgeluiden zachter worden hoor je de motor des te harder :nuts :nuts :nuts :nuts

Succes ermee....................................... :knipoog :knipoog :knipoog
borg
Berichten: 12
Lid geworden op: 07 dec 2009, 14:44
Locatie: Belgie

Re: Isoleren laadruimte.

Bericht door borg »

vaniac schreef:Als je het geluid goed wilt isoleren moet je je ervan bewust zijn dat het geluid is samengesteld uit verschillende soorten trillingen met elk hun eigen frequentiespectrum. En voor elk frequntiespectrum heb je ander soort isolatiemateriaal nodig. De lage frequenties zijn het moeilijkst te dempen omdat deze de meeste mechanische energie hebben. Hiervoor heb je dicht isolatiemateriaal met een hoge soortelijke massa nodig. Dit zijn bitumenplaten die je rechtstreeks op het plaatwerk plakt. Bij een TDI-motor heb je veel van dit spul nodig.
De hogere frequenties kun je met vilt, schuimplastic, glaswol, dik tapijt met rubber rug etc. dempen. Verder is het belangrijk dat luchtgeluid niet door de deurrubbers kan lekken. Zie de topics over multivan deurrubbers. Het dunne glas van de voorruit laat ook veel motor- en windgeluid door. Dikker glas met een akoestische tussenlaag zou ook al een hele verbetering zijn.

Als je het goed wilt aanpakken zou je het hele interieur inclusief het dashboard moeten verwijderen om alle plaatwerk te isoleren :ie :ie :ie :ie :ie :ie :ie
Kortom, het opvullen van de holle ruimtes dempt weliswaar de rijgeluiden, maar nauwelijks de motor. Het werkt zelfs averechts, doordat de rijgeluiden zachter worden hoor je de motor des te harder :nuts :nuts :nuts :nuts

Succes ermee....................................... :knipoog :knipoog :knipoog
ik heb de mijne dan ook niet voor het geluid geisoleert maar wel voor de temperatuur aangezien ik er regelmatig in slaap.
Wat dat moterlawaai betreft, tot over een kleine maand geleden bolde ik rond in een Fiat Ducato van 18 jaar oud :ie dus het motorgeluid van een T5 hoor ik niet :klappen :driveT5 :bifun
kristovs
Berichten: 77
Lid geworden op: 02 mei 2009, 14:02

Re: Isoleren laadruimte.

Bericht door kristovs »

Ok, bedankt! Ik weet wat mij te doen staat...
patpeliking
Berichten: 2
Lid geworden op: 01 sep 2013, 14:50

Re: Isoleren laadruimte.

Bericht door patpeliking »

Ik zit te dubben welke isolatie te nemen of Doschawol of X treme wat verkrijgbaar is bij de Wit ism vibraflex om in onze camper in aanbouw qua rij geluid en warmte isolatie te plakken . De vw t5 wordt na t plaatsen van de isolatie beplaat met hout en naaldvilt en er komt een kastenwand incl keuken in, misschien wat ervaringsdeskundige hulp zou mij kunnen adviseren?
ronald tdi
Berichten: 1626
Lid geworden op: 04 nov 2012, 20:22

Re: Isoleren laadruimte.

Bericht door ronald tdi »

Ik heb rockwoll gebruikt.
Zowel de zijkanten als plafond.
Is een stuk stiller de radio kan qua volume een stuk minder.
Gebruikersavatar
ktmkrik
Berichten: 1063
Lid geworden op: 21 jan 2012, 14:02

Re: Isoleren laadruimte.

Bericht door ktmkrik »

ronald tdi schreef:Ik heb rockwoll gebruikt.
Zowel de zijkanten als plafond.
Is een stuk stiller de radio kan qua volume een stuk minder.
Een goede isolator maar helaas als rockwool en glaswol vochtig word zakt het als een kaartenhuis tot een pudding in elkaar, dat is dan helaas weer een nadeel van rockwool en glaswol.
Bijkomend feit is dat er nu al een tijdje geruchten in de bouwwereld rond gaan dat zowel glaswol als rockwool onder dezelfde noemer als asbest komen te vallen binnen een x aantal jaren!
Laatst gewijzigd door ktmkrik op 27 feb 2014, 20:02, 1 keer totaal gewijzigd.
ronald tdi
Berichten: 1626
Lid geworden op: 04 nov 2012, 20:22

Re: Isoleren laadruimte.

Bericht door ronald tdi »

Maar het kan toch niet nat worden?
Het zit tussen de buiten beplaating en binnen de afdek scherm/plafond plaat.
Gebruikersavatar
ktmkrik
Berichten: 1063
Lid geworden op: 21 jan 2012, 14:02

Re: Isoleren laadruimte.

Bericht door ktmkrik »

ronald tdi schreef:Maar het kan toch niet nat worden?
Het zit tussen de buiten beplaating en binnen de afdek scherm/plafond plaat.
Wat denk je dat er gebeurt als jou bus in de volle zon heeft gestaan bij 30 graden en het koelt s 'nachts flink af?
Dan kan je er vergif op innemen dat je condensvorming krijgt die dan weer in je isolatie trekt.
ronald tdi
Berichten: 1626
Lid geworden op: 04 nov 2012, 20:22

Re: Isoleren laadruimte.

Bericht door ronald tdi »

Gaat dat zo snel dan?
Als dat zo is haal ik het er gelijk weer uit namelijk
Gebruikersavatar
Mickel Moen
Berichten: 2023
Lid geworden op: 21 mei 2009, 15:19
Locatie: Súdwest-Fryslân
Contacteer:

Re: Isoleren laadruimte.

Bericht door Mickel Moen »

Over isoleren is al heel wat geschreven.

Zoek maar eens op het camperforum, en je hebt heel wat avondjes lezen. Er is ook altijd ontzettend veel discussie over.

Ik kan hier kort zijn.

Geen isolatiematerialen als minerale wol en glaswol gebruiken. Die zijn voor de bouw en dienen afgeschermd te worden met een dampremmende laag. In een bus is dat vragen om problemen. Je hebt dan aan zowel de buitenkant als aan de binnenkant een dampdichte wand. Echter het is vrijwel onmogelijk om vocht uit de constructie te houden.

Wat mij betreft springen er twee isolatiematerialen bovenuit. X-trem en schapenwol.

X-trem heb ik voor de vloer gebruikt. Schapenwol voor wanden en plafond. Het waarom vind je uitgebreid op mijn blog beschreven: http://mickelmoen.blogspot.nl/p/isolati ... latie.html" onclick="window.open(this.href);return false;

Succes.

Afbeelding

Toevoeging:
Antwoord dat ik al eens aan iemand gegeven heb op het camperforum:

Nog een antwoord over dampremmende laag aanbrengen op het camperforum n.a.v. een topic van iemand die wel erg ingewikkeld wilde isoleren:
http://www.camperforum.nl/viewtopic.php?f=7&t=8435789" onclick="window.open(this.href);return false;

@............

Natuurlijk geloof ik in jouw oprechte bedoelingen, volgens mij zijn we het voor het grootste gedeelte ook wel eens, behalve wat het aanbrengen van een dampremmende laag betreft.

Over het algemeen bestaat een isolatie-constructie uit een buitenwand, de isolatie en de binnenwand. Afhankelijk van het gebruikte isolatiemateriaal zit er dan al dan niet nog een dampremmende laag tussen de isolatie en de binnenwand. De dampremmende laag wordt aangebracht ter bescherming van het isolatiemateriaal. Bij een huis is de de buitenwaand in de regel van ademend materiaal, waardoor vocht eventueel ook nog met een spouw, naar buiten kan verdwijnen.

En hier zit hem met het isoleren van een bus nu net de kneep. Die bus is van staal, een niet ademend en ook nog eens corrosiegevoelig materiaal. Om nog even op die koude brug terug te komen; in wezen is een bus één grote koudebrug. Zoals gebruikelijk in een bus (een auto) is dit dan afgedekt met wat plastic- of boardpanelen. Het blijft een grote koudebrug, waarbij terecht overal kieren en op diverse plaatsen afvoergaatjes zijn aangebracht.

Anekdote: Toen ik het isoleren aanpakte, meende ik, dat ik helemaal onderin de wand en deur geen schapenwol kon krijgen. In mijn overijverigheid en onvoldoende kennis van de constructie van de bus, had ik bij de bouwmarkt een zak van die piepschuimbolletjes gekocht. Daarmee liet ik de wand en de schuifdeur onderin vollopen. Wat schetst mijn verbazing, toen deze er aan de buitenkant bijna net zo hard weer uitliepen. Een feest van dansende bolletjes op de straat. Weer wat geleerd: Onderin de wanden zitten gaatjes ter afvoer van condenswater. Tot een jaar na de tijd kwamen er met het dichtslaan van de schuifdeur zo nu en dan nog bolletjes uit.

Terug naar het onderwerp. In een bus kan het water dus niet naar buiten door de wand en eventueel condensvocht moet dus of weer verdampen of loopt door de afvoergaatjes uit de bus.
Wat doe je nu als je een dampremmende laag aanbrengt. Je sluit het isolatiemateriaal op. Eventueel aanwezig vocht ook. Hoe je ook plakt, er zullen altijd plekken zijn, waar vocht in de constructie kan komen. Het komt er makkelijk in, maar gaat er moeilijk weer uit. Bij een huis kan het vocht altijd aan een kant weer verdwijnen. (Wellicht ken je de verhalen van mensen die een houten vloer, zowel aan de bovenkant als aan de onderkant dampdicht geïsoleerd hadden: Na een aantal jaren helemaal rot.)

Breng je een dampdichte laag in een bus aan, dan is dit volgens mij vragen om moeilijkheden. Vandaar, dat ik ook bij schapenwol uitgekomen ben. De fabrikant van Doschawol geeft ook nadrukkelijk aan, dat er GEEN dampremmende laag toegepast moet worden. Als je X-trem toepast, moet je zeer nauwkeurig volkomen aansluitend op het staal plakken. Is te doen hoor. Ook hier geen dampremmende lagen toepassen want dan gaat het vocht zich concentreren op de plekken waar geen X-trem geplakt is.

Het mag duidelijk zijn, ik ben van mening, dat jouw advies om een dampremmende laag aan te brengen, een volstrekt fout advies is.

@ De toppicstarter.
Ik vind je voorgestelde constructie veel te ingewikkeld. Het extra effect van deze ingewikkeldheid zal bij een dermate lastig te isoleren ding als een bus, nauwelijks merkbaar zijn, meerwaarde opleveren. Sterker nog, ik denk dat je de kans op corrosie van binnenuit aanzienlijk verhoogt.

Mijn advies: Isoleer simpel met schapenwol of X-trem, op de plekken waar je daarmee kunt isoleren. Geen dampremmende lagen bv in de vorm van noppenfolie aanbrengen. Zorg verder voor voldoende ventilatie als je in de bus leeft. Het effect van een hefdak of een dakluik eventueel in combinatie met een Airlock in de klep als, je een bus met een achterklep hebt, roosters in de ramen, f gewoon het raaam een beetje open, is vele malen groter op je binnenklimaat. Dek zowel bij grote wamte als koude je ramen, het liefst aan de buitenkant, af met een ioslatiescherm. (Silverscreen o.i.d)

Bij koud weer een een eenvoudig kacheltje inzetten, eventueel in combinatie met een stukje vloerverwarming, is vele malen effectiever dan al die ingewikkelde isolatie die jij wilt aanbrengen. De netto inhoud van de bus is daarvoor te beperkt. Het gaat maar om een paar m3 en die heb je zo warm.

Hierbij nog een verwijzing naar de site van de Nederlandse fabrikant van schapenwollen isolatiemateriaal met betrekking tot vochtgedrag:
http://www.doscha.nl/hoofdmenu-eigensch ... ochtgedrag" onclick="window.open(this.href);return false;

Tot slot: Het lijkt wel of de mening is, dat schapenwol een nieuw product en daarmee verdacht. Niets is minder waar. Schapenwol (vilt), wordt al decennia lang in de automotive- en maritieme-industrie gebruikt.
Laatst gewijzigd door Mickel Moen op 27 feb 2014, 20:34, 6 keer totaal gewijzigd.
Groetnis, Geert
.Afbeelding mickelmoen.nl
Gebruikersavatar
ktmkrik
Berichten: 1063
Lid geworden op: 21 jan 2012, 14:02

Re: Isoleren laadruimte.

Bericht door ktmkrik »

ronald tdi schreef:Gaat dat zo snel dan?
Als dat zo is haal ik het er gelijk weer uit namelijk
Kan wel als alles tegen zit met weersomstandigheden.
Mickel legt het wat dat aangaat perfect uit en kan daar niet veel meer aan toevoegen.
ronald tdi
Berichten: 1626
Lid geworden op: 04 nov 2012, 20:22

Re: Isoleren laadruimte.

Bericht door ronald tdi »

Ik heb het gelezen.
Ik ga het vervangen, want het geluid is idd veel minder daar door.
VWZN
Berichten: 385
Lid geworden op: 24 aug 2013, 08:37
Locatie: Mol-Postel België

Re: Isoleren laadruimte.

Bericht door VWZN »

Ik wil ook wat aan isolatie gaan doen.
Vooral om de T4 stiller te krijgen.
Slapen zal ik er niet veel in doen.

Wat te gebruiken?
En waar aanbrengen? (Voor het meeste effect)

Kent iemand dit?:
https://shop.landreiziger.nl/materialen ... -3-mm.html" onclick="window.open(this.href);return false;

Ook is voor mij van belang de prijs.

Laatst ook iets gelezen over een spuitbaar spul.
Gebruikersavatar
Multivan Generation
Berichten: 33794
Lid geworden op: 14 jan 2007, 14:41
Locatie: Zeeland (Oost)
Contacteer:

Re: Isoleren laadruimte.

Bericht door Multivan Generation »

VWZN schreef:Ik wil ook wat aan isolatie gaan doen.
Vooral om de T4 stiller te krijgen.

Wat te gebruiken?
En waar aanbrengen? (Voor het meeste effect)
Hoi,
ik zou je adviseren om Alubutyl te kopen.
Aanbrengen tegen de wielkasten aan voorzijde,
voorportieren, en schuifdeur.
Dat geeft veel effect.
2 mm dikte is voldoende.

groeten Peter
...have you ever noticed that some people never have the money to do it right, but can always find the money to do it twice?...
Plaats reactie